Авторська розробка конспектів уроків з біології для 6 класу на тему: "Будова та різноманітність квіток" та "Запилення". Розроблені для користування на уроках біології, містять творчі завдання.
Урок № 19 Дата_________
ТЕМА: Будова та різноманітність квіток.
МЕТА: ознайомити учнів із генеративними органами рослин, розглянути будову
та різноманітність квіток; формувати навички роботи з підручником, опорними
схемами, малюнками; виховувати спостережливість, старанність, працелюбність.
Обладнання: таблиці «Будова квітки», «Різноманітність квіток», гербарії, квітучі кімнатні
рослини.
Терміни: квітка, квітколоже, оцвітина, чашечка, віночок, тичинка, маточка,
однодольні і дводольні рослини.
Тип уроку: лекція.
ХІД УРОКУ:
І. АОЗ.
Гра «Біологічне лото»
Запитання:
ІІ. МНД.
На дошці - плакат із написом «Квітка – це усмішка сонця, яка дає здоров’я й напоює світлою радістю» (Л.Толстой)
«Для життя потрібне сонце, воля й маленька квітка» - казав відомий казкар Г.К. Андерсен. Квіти відкривають перед людиною можливість пізнання прекрасного, відчуття повноти життя.
Давай пройдёмся медленно по лугу
И «Здравствуй » скажем каждому цветку.
Я должен над цветами наклонится
Не для того, чтоб рвать или срезать,
А чтоб увидеть добрые их лица
И доброе лицо им показать.
ІІІ. ВНМ.
Будова й функції частин квітки
Назва частин квітки |
Будова |
Функції
|
Квітконіжка |
Видозмінене стебло пагона. |
Розташування на ньому квітки. |
Квітколоже |
Видозмінена, вкорочена верхівка пагона. Плоске (___), опукле ( ), увігнуте ( ) |
Прикріплення всіх частин квітки. |
Стерильні частини квітки (оцвітина) |
||
Чашечка |
Складається із чашолистиків переважно зелена. Зросло листа ( ) Роздільно листа ( ) |
Захищає внутрішні частини квітки до розпускання. |
Віночок |
Складається з яскраво забарвлених пелюсток. Вільно пелюстковий ( ), Зрослопелюстковий ( ) |
Захищає тичинки й маточку від несприятливих умов. Приваблює комах. |
Оцвітина |
Проста (П або Ч), Складна (П + Ч) |
|
Генеративні частини квітки. |
||
Тичинка |
Тичинкова нитка, пиляк, пилкові зерна |
Утворення пилкових зерен |
Маточка |
Приймочка, стовпчик, зав’язь, де розміщується насінний зачаток. |
Слугує розвитком жіночого гамет офіту, приймає пилок, бере участь у заплідненні й утворенні плоду та насіння. |
КВІТИ
(за наявністю генеративних частин)
Двостатеві (Т + М) Одностатеві
Тичинкові (Т) Маточкові (М)
КВІТИ
(за наявністю квітконіжки)
Сидячі (Недорозвинена квітконіжка )
КВІТИ
(за симетрією)
Правильні (декілька площин симетрії) Неправильні (1 площина симетрії) Асиметричні (жодної площини)
- шипшина, ромашка, тюльпан; - горох, квасоля, акація; гладіолус, канна.
РОСЛИНИ
Однодомні Дводомні
(коли Т + М квіти знаходяться (коли Т + М квіти знаходяться
на одних рослинах) на різних рослинах)
- гарбуз - тополя
- береза - верба
- кукурудза - коноплі
Для короткого позначення будови квітки використовують формули. При складанні формул квітки користуються буквеним позначенням:
Чашечка – Ч, Пелюстки – П, Тичинка – Т, Маточка – М.
Число частин квітки позначаються цифрою внизу, якщо даних частин більше 12 то знаком безкінечності, що означає багато. Якщо якісь частини квітки зрослись, то відповідні цифри пишуться у дужках.
Одностатеві чоловічі позначаються______ , жіночі ______. Наприклад:
Домашнє завдання: параграф 18, конспект лекції, підготуватися до уроку семінару.
Скласти на окремих аркушах кросворд по темі:
«Розмноження та будова і різноманітність квіток».
Урок № 20 Дата_________
ТЕМА: Будова та різноманітність квіток.
МЕТА: ознайомити учнів із генеративними органами рослин, розглянути будову
та різноманітність квіток; формувати навички роботи з підручником, опорними
схемами, малюнками; виховувати спостережливість, старанність, працелюбність.
Обладнання: таблиці «Будова квітки», «Різноманітність квіток», гербарії, квітучі кімнатні
рослини.
Тип уроку: урок- семінар
ХІД УРОКУ:
І. Виконання Л.Р. № 9, будова та різноманітність квіток.
ІІ. Розгадування кросвордів на тему: «Розмноження та будова і різноманітність квіток».
ІІІ. Розв’язування біологічних задач.
ІV. Виконання завдань в робочому зошиті № 59,60.
V. Виконання тестів. (додаються)
VІ. Д.З. підготувати цікавий матеріал про суцвіття та квіти. Повторення П18.
Тести: І варіант
І. З вибором однієї правильної відповіді: 0,5 балів
1. Видозмінений пагін, основною функцією якого є статеве розмноження:
а) квітколоже, б) віночок, в) зав’язь, г) чашечка, д)тичинка і маточка.
2) Функції тичинки:
а) забезпечує квітку поживними речовинами;
б) захищає внутрішні органи квітки від пошкодження;
в) приваблює комах-запилювачів.
г) утворює пилок.
3. Функції оцвітини:
а) забезпечує квітку поживними речовинами;
б) захищає внутрішні органи квітки від пошкодження;
в) приваблює комах-запилювачів.
г) утворює пилок.
4. Оцвітина може бути:
а) простою, б) правильною, в) неправильною.
5. Правильні квіти – це…
а) через квітку можна провести 1 площину;
б) через квітку можна провести 2 і більше площин;
в) жодної площини.
6. Дводомні рослини містять тичинкові й маточкові квітки:
а) на одній рослині; б) на різних рослинах.
ІІ. З вибором декількох правильних відповідей. 1 бал
1.До генеративних органів рослини належить:
а) листя, б) стебло, в) квітка, г) плід, д) корінь, е) насіння.
2. Маточка складається з:
а) зав’язі, б) нитки, в) пиляка, г) стовпчика; д)приймочки, е) пилку.
3. Дводомні рослини: а) верба, б)огірок, в) конопля, г) кукурудза.
ІІІ. Встановіть відповідність: 1,5
Черешня Ч П Т М
Огірок Ч П Т М
Квасоля Ч П Т М
ІV. Поставте + чи – заповнивши таблицю відповідно до рослин 1,5 б
Назва рослини |
Квітки двостатеві |
Квітки одностатеві |
|
Рослина дводомна |
Рослина однодомна |
||
Кукурудза звичайна |
|
|
|
Тополя чорна |
|
|
|
Вишня звичайна |
|
|
|
V. Тест «Так чи ні» (3 бали)
1. У статевому розмножені бере участь стовпчик маточки. |
|
2. Вегетативне розмноження це здатність розмножуватись вегетативними частинами . |
|
3. Оцвітина відноситься до генеративних частин квітки. |
|
4. Квітка гладіолуса має дві площини симетрії. |
|
5. Забарвлення віночка слугує для приваблення комах. |
|
6. Чашолистики мають різнокольорове забарвлення. |
|
ІІ варіант
І. З вибором однієї правильної відповіді: 0,5 балів
1. Видозмінене стебло пагона на якому розташовуються квіти:
а) квітколоже, б) віночок, в) зав’язь, г) квітконіжка, д)тичинка і маточка.
2. Функції маточки:
а) забезпечує квітку поживними речовинами;
б) захищає внутрішні органи квітки від пошкодження;
в) приваблює комах-запилювачів.
г) утворює плід та насіння.
3. Функції віночка:
а) забезпечує квітку поживними речовинами;
б) захищає внутрішні органи квітки від пошкодження;
в) приваблює комах-запилювачів.
г) утворює пилок.
4. Оцвітина може бути:
а) складною, б) правильною, в) неправильною.
5. Асиметричні квіти – це…
а) через квітку можна провести 1 площину;
б) через квітку можна провести 2 і більше площин;
в) жодної площини.
6. Рослини, що містять тичинкові і маточкові квітки на одній рослині:
а) однодольні, б) дводольні, в) однодомні, г) дводомні.
ІІ. З вибором декількох правильних відповідей. 1 бал.
1.До вегетативних органів рослини належить:
а) листя, б) стебло, в) квітка, г) плід, д) корінь, е) насіння.
2. Тичинка складається з:
а) зав’язі, б) нитки, в) пиляка, г) стовпчика; д)приймочки, е) пилку.
3. Однодомні рослини: а) верба, б)огірок, в) конопля, г) кукурудза.
ІІІ. Встановіть відповідність: 1,5 бала
Вишня Ч П Т М
Горох Ч П Т М
Капуста Ч П Т М
ІV. Поставте + чи – заповнивши таблицю відповідно до рослин 1,5 бала
Назва рослини |
Квітки двостатеві |
Квітки одностатеві |
|
Рослина дводомна |
Рослина однодомна |
||
Огірок посівний |
|
|
|
Верба козяча |
|
|
|
Айстри |
|
|
|
V. Тест «Так чи ні» (3 бали)
1. У статевому розмножені бере участь зав’язь маточки. |
|
2. Вегетативне розмноження це здатність розмножуватись генеративними частинами . |
|
3. Оцвітина відноситься до стерильних частин квітки. |
|
4. Квітка гладіолуса має одну площину симетрії. |
|
5. Забарвлення віночка слугує для захисту квітки від комах. |
|
6. Чашолистики є в усіх видів рослин. |
|
Урок № 22 Дата_______
Тема: Запилення.
Мета: сформувати уявлення про запилення у квіткових рослин, як етап статевого
розмноження; розвивати логічне та біологічне мислення, вміння працювати з
довідковою літературою, малюнками, схемами, таблицями.
Тип уроку: ВНМ.
ХІД УРОКУ:
І. АОЗ.
Визначте , яким рослинам належать такі суцвіття.
А колос Б китиця В зонтик Г головка Г кошик Д початок Е складний колос Є волоть Ж сережка З складний щиток И щиток І складний зонтик.
|
1 – Ромашка 2 – конюшина 3 – кала 4 – кріп 5- деревій 6- груша 7- осока 8- черемха 9- пижмо 10- жоржина 11- вишня 12- жито
|
13- овес 14- бузок 15- береза 16- хризантема 17- смородина 18- ячмінь 19- ліщина 20- цибуля 21- калина 22 - просо 23 - морква 24 -конвалія |
Самоперевірка за допомогою ключа
А |
Б |
В |
Г |
Г |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
И |
І |
7 |
8,24,17 |
11,20 |
2 |
1,10,16 |
3 |
12,18 |
13,14,22 |
15,19 |
5,21 |
6,9 |
4,23 |
ІІ МНД. У давні часи на ринках Вавилону, а пізніше у арабів, продавали тичинкові суцвіття фінікової пальми – дводомної рослини. Їх розвішували між маточковими суцвіттями пальм. Пилок із тичинкових квіток потрапляв на приймочку маточкових – так відбувалося запилення, внаслідок чого отримували високий урожай плодів фінікової пальми – годувальниці багатьох людей, які живуть на засушливих, випалених спекою землях.
Повідомлення теми поставка проблемних запитань.
ІІІ. ВНМ. Робота у творчих групах.
Учні об’єднуються у 3 творчі групи і опрацьовують матеріал підручника та додаткової літератури завчасно добраної вчителем. Види перехресного запилення.
Завдання груп: 1 – комахами , 2 – птахами, водою 3 - вітром
Учні готують презентацію і дані заносять до таблиці можна як висновок з допомогою вчителя по роботі у творчій групі.
Фактор перенесення пилку |
Особливості рослин |
Приклади |
Вітер |
|
|
Вода |
|
|
Комахи (бджоли, мухи тощо) |
|
|
Птахи (колібрі, медоноси) |
|
|
Розповідь учителя з елементами бесіди.
У перехреснозапильних рослин внаслідок еволюції виникли запобігання самозапиленню:
- неодночасне дозрівання тичинок і маточок у квітках: достигають раніше пиляки, ніж приймочки маточок (складноцвіті , бобові); раніше достигають приймочки (пасльонові, хрестоцвіті);
- у квітках одного виду розвиваються тичинки і маточки неоднакової довжини (Гречка, первоцвіт)
(разом з учителем визначають значення штучного запилення та самозапилення)
Біологічне значення самозапилення та штучного запилення.
ІV. ОЗ.
Розв’язування біологічних задач. (додаються)
Далеко від поля із загубленої зернівки кукурудзи виросла рослина з початком і волоттю. Але плоди в цієї рослини чомусь не утворилися. Чому? (В: бо кукурудза – перехреснозапильна рослина)
У кукурудзи жіночі квітки зібрані в суцвіття – початки , ззовні огорнуті видозміненими листками. Як у цьому випадку відбувається запилення квіток? (В: маточки квітки кукурудзи мають стовпчики, завдовжки 20 – 30 см, які довші за початок, а тому вільно звисають із верхівки. Перешкоди для запилення в такому разі відсутні.)
В Австралію завезли й посіяли насіння конюшини. Виросли рослини, які гарно цвіли, які плодів не давали. Як можна пояснити це явище? (Конюшина – комахозапильна рослина. Плоди не утворювалися, оскільки в Австралії відсутні комахи , які запилюють конюшину.)
VД.З. параграф 20, скласти міні казку «Комахи запилювачі»
Фактор перенесення пилку |
Особливості рослин |
Приклади |
Вітер |
|
|
Вода |
|
|
Комахи (бджоли, мухи тощо) |
|
|
Птахи (колібрі, медоноси) |
|
|
Фактор перенесення пилку |
Особливості рослин |
Приклади |
Вітер |
|
|
Вода |
|
|
Комахи (бджоли, мухи тощо) |
|
|
Птахи (колібрі, медоноси) |
|
|
Фактор перенесення пилку |
Особливості рослин |
Приклади |
Вітер |
|
|
Вода |
|
|
Комахи (бджоли, мухи тощо) |
|
|
Птахи (колібрі, медоноси) |
|
|
Фактор перенесення пилку |
Особливості рослин |
Приклади |
Вітер |
|
|
Вода |
|
|
Комахи (бджоли, мухи тощо) |
|
|
Птахи (колібрі, медоноси) |
|
|
Встановіть відповідність
Китиця |
А |
Бузина |
1 |
Колос |
Б |
Конюшина |
2 |
Складний зонтик |
В |
Бузок |
3 |
Складний щиток |
Г |
Вишня |
4 |
Головка |
Г |
Кукурудза |
5 |
Волоть |
Д |
Морква |
6 |
Початок |
Е |
Черемха |
7 |
Зонтик |
Є |
Осока |
8 |
Встановіть відповідність
Китиця |
А |
Бузина |
1 |
Колос |
Б |
Конюшина |
2 |
Складний зонтик |
В |
Бузок |
3 |
Складний щиток |
Г |
Вишня |
4 |
Головка |
Г |
Кукурудза |
5 |
Волоть |
Д |
Морква |
6 |
Початок |
Е |
Черемха |
7 |
Зонтик |
Є |
Осока |
8 |
Встановіть відповідність
Китиця |
А |
Бузина |
1 |
Колос |
Б |
Конюшина |
2 |
Складний зонтик |
В |
Бузок |
3 |
Складний щиток |
Г |
Вишня |
4 |
Головка |
Г |
Кукурудза |
5 |
Волоть |
Д |
Морква |
6 |
Початок |
Е |
Черемха |
7 |
Зонтик |
Є |
Осока |
8 |
Встановіть відповідність
Китиця |
А |
Бузина |
1 |
Колос |
Б |
Конюшина |
2 |
Складний зонтик |
В |
Бузок |
3 |
Складний щиток |
Г |
Вишня |
4 |
Головка |
Г |
Кукурудза |
5 |
Волоть |
Д |
Морква |
6 |
Початок |
Е |
Черемха |
7 |
Зонтик |
Є |
Осока |
8 |
Встановіть відповідність
Китиця |
А |
Бузина |
1 |
Колос |
Б |
Конюшина |
2 |
Складний зонтик |
В |
Бузок |
3 |
Складний щиток |
Г |
Вишня |
4 |
Головка |
Г |
Кукурудза |
5 |
Волоть |
Д |
Морква |
6 |
Початок |
Е |
Черемха |
7 |
Зонтик |
Є |
Осока |
8 |