Метою цього уроку є визначити значення вивчених рослин класів Однодольні та Дводольні у природі та житті людини;
розкрити необхідність знань про будову та значення вивчених рослин у подальшому житті людини;розвивати уміння порівнювати та визначати значення рослин у житті людини;продовжувати формування в учнів умінь:
- частково-пошукової діяльності, уміння робити узагальнення та висновки;
- працювати з додатковою літературою, таблицями, малюнками,Інтернет ресурсами , визначати головну думку, порівнювати;
- самостійно здобувати знання, працюючи з підручником;розвивати пам'ять,увагу,логічне мислення та уяву;розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів;виховувати бережливе ставлення до рослин своєї місцевості та планети;
розвивати в учнів почуття прекрасного, уміння пізнавати і створювати красиве.
Міністерство освіти і науки України
Улашківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Конспект уроку з біології в 6 класі
( за новою програмою)
на тему:
«Значення рослин для існування життя на планеті Земля та для
людини.»
Підготувала
Вчитель
біології,хімії,екології
Улашківської ЗОШ І-ІІІ ст.
Ревак Лілія Іванівна
Тема: Значення рослин для існування життя на планеті Земля та для
людини.
Мета: Навчальна
Розвиваюча
- частково-пошукової діяльності, уміння робити узагальнення та висновки;
- працювати з додатковою літературою, таблицями, малюнками,Інтернет ресурсами , визначати головну думку, порівнювати;
- самостійно здобувати знання, працюючи з підручником;
Виховна
Обладнання: ПК,проектор,мультимедійна дошка,презентації,таблиці ,схема фотосинтезу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
Епіграф уроку
Людство - без облагородження його тваринами і рослинами - загине, збідніє, впаде в злобу відчаю, як самотній на самоті.
Андрій Платонов
І.Організаційний момент(1хв.)
Мобілізація учнів до навчання,активізація їхньої уваги,створення атмосфери успіху на уроці.
(Вчитель роздає кожному учневі картинки з смайликами,пропонує дітям показати того,який відображає їхній настрій на початок уроку й налаштувати себе на позитив та плідну працю. )
веселий дружелюбний сумний задоволений
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (5хв.)
Вчитель викликає двох учнів до дошки,вони записують основні ознаки класів,решта учнів уважно спостерігають ,щоб, при потребі,виправити помилки. Краще виконає завдання той,хто не допустить помилок і зробить це швидко.
(картинки на слайдах презентації,що додається до уроку)
(капуста білокачанна (вишня
Відділ Покритонасінні Відділ Покритонасінні
Клас Дводольні Клас Дводольні
Родини Хрестоцвіті(Капустяні) Родина Розоцвіті (Розові)
(картопля (цибуля ріпчаста
Відділ Покритонасінні Відділ Покритонасінні
Клас Дводольні Клас Однодольні
Родина Пасльонові) Родина Цибулеві)
(пшениця ромашка лікарська
Відділ Покритонасінні Відділ Покритонасінні
Клас Однодольні Клас Дводольні
Родина Злакові) Родина Складноцвіті)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів(2хв.)
1.Пробмлемна ситуація:
Поміркуйте над такими словами відомого ботаніка Климента Аркадійовича Тімірязєва : “ Колись на Землю упав промінь Сонця, але упав він не на родючий ґрунт, а на зелену билинку пшеничного паростка, на його хлорофілове зерно. Вдарившись об нього він погас, але не зник. Він лише витратився на внутрішню роботу: розірвав зв’язок між частинками вуглецю і кисню, з’єднаними у вуглекислоті. Звільнений вуглець, сполучаючись з водою, утворив крохмаль. Цей крохмаль перетворився на розчинний цукор і після довгих блукань рослиною нарешті знову відклався у зерні у вигляді крохмалю або клейковини. У тій чи іншій формі він увійшов до складу хліба, який став нашою їжею. Він перетворився у наші м’язи, наші нерви…
… Отже, цей промінь сонця зігріває нас, він приводить у рух наш організм. Джерелом сили у нас є законсервований сонячний промінь ”.
Чи справді це так ? Ми зможемо дізнатися на сьогоднішньому уроці
2.Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні ми наближаємось до фінішу у вивченні відділу Покритонасінних рослин. Протягом попередніх уроків досліджували особливості будови і різноманітність насінних рослин. І тому на сьогоднішньому занятті ми повинні використати свої набуті знання з попередніх уроків,щоб визначити значення квіткових рослин у природі та житті людини.
Отож,тема нашого уроку «Значення рослин для існування життя на планеті Земля та для людини. »
ІV. Вивчення та осмислення нового матеріалу( 28хв.)
1.Розповідь вчителя з елементами бесіди (супровід презентацією)
Рослини є повсюди на поверхні земної кулі. Навіть спекотні пустелі заселені певними видами рослин (наприклад, верблюжою колючкою, кактусами). Величезні простори суходолу охоплені густою рослинністю. Ліси вкривають майже шосту його частину. Неосяжні території степів, луків, земель, засаджених культурними рослинами. Рослини населяють океани, моря, прісноводні водойми. Навіть Арктика й Антарктика не позбавлені рослинності.
Рослини забезпечують певні взаємозв’язки між життєвими формами рослин і тварин, їх пристосування до умов навколишнього середовища.
Рослини є першоджерелом існування, процвітання і розвитку життя на Землі і в першу чергу завдяки їх властивості здійснювати фотосинтез. Фотосинтез протікає практично повсюдно на нашій планеті, у зв'язку з чим сумарний ефект його колосальним.
(Фотосинтез — це утворення органічних речовин (здебільшого глюкози) з вуглекислого газу й води під дією сонячного світла в організмах ,що містять хлорофіл)
Схема фотосинтезу
Зелені рослини (а також деякі бактерії та одноклітинні тварини) - єдині на Землі виробники органічної речовини з неорганічних сполук. Усі інші живі істоти - споживачі готової органічної речовини. В органічній речовині зелених рослин накопичується сонячна енергія, завдяки якій і розвивається життя на Землі.
Рослини підтримують необхідний для більшості живих організмів рівень кисню в атмосфері й запобігають утворенню надлишку вуглекислого газу. Під час фотосинтезу кисень, який виділяють рослини, постійно надходить в атмосферу, підтримуючи рівновагу у співвідношенні вуглекислого газу (0,03 %) і кисню (майже 21 %) в повітрі. З кисню, який виділяють рослини під час фотосинтезу, утворюється озон, який захищає всіх живих організмів Землі від згубного впливу ультрафіолетового випромінювання. Завдяки формуванню озонового шару стали можливі вихід організмів, які проживали у воді, на сушу і бурхлива еволюція наземних форм життя.
Рослинам належить провідна роль у колообігу речовин і енергії, що забезпечує неперервність існування життя на Землі .
( Колообіг речовин - це обмін речовинами між живою та неживою частинами природи).
Рослини беруть участь у процесі ґрунтоутворення. Відмерлі рослинні залишки утворюють верхній родючий шар ґрунту.
Рослини беруть участь у формуванні ландшафтів, зміцнюючи схили, пухкі ґрунти, перешкоджаючи ґрунтовій ерозії і вивітрюванню. Також рослини (особливо деревні) можуть впливати на водний режим і кліматичні особливості деяких територій. Крім того, рослинні угруповання є місцями проживання тварин.
Важлива роль рослин полягає також в очищенні повітря від забруднення шкідливими речовинами. Завдяки фотосинтезу рослини сформували умови для життєдіяльності інших організмів, забезпечили їхнє поширення на планеті. Спільно з іншими організмами вони також зумовили формування ґрунту. Так, саме рослини вбирають із ґрунту певні неорганічні речовини та використовують їх для створення органічних. На природну рослинність припадає 60-80 % очисних можливостей біосфери. :рослини здатні поглинати і засвоювати різні гази та пил, чим очищають атмосферне повітря. У містах концентрація вуглекислого та інших шкідливих газів у повітрі в -10 разів вища, ніж у лісі. Рослинні організми виділяють фітонциди - леткі речовини. здатні вбивати хвороботворні бактерії. Як показала аварія на Чорнобильській АЕС, велика також роль рослин в очищенні повітря від радіоактивних речовин. Наприклад, трав'яниста рослинність вбирає в себе усі радіоактивні опади.
Не менш вагомий вплив рослин і на клімат та емоційний стан людини. Кожному з вас нескладно пригадати ніжну прохолоду в лісі спекотного дня чи затишок від сильного морозного вітру, медові пахощі квітучих лип, акацій, гречки, конвалії, бузку, гарні кімнатні рослини.
Проте найважливіша роль зелених рослин - у створенні продуктів харчування для людини, кормів для тварин. Багато видів рослин людина використовує як сировину для промисловості. У господарській діяльності людини важливу роль відіграють продукти рослинного походження (корисні копалини) - кам'яне та буре вугілля, горючі сланці, торф, нафта, сапропель.
Крім того, з рослин виробляють різноманітні ліки. Звідси зрозуміло, чому людина ще з давніх часів цікавилася рослинами, збирала їх, вивчала і вирощувала.
Людина вивчає рослини і їх властивості ще й тому, що багато з них завдає величезної шкоди, наприклад численні бур’яни (пажитниця, пирій, осот та ін.), які глушать культурні рослини на полях, або багато не зелених — безхлорофільних рослин, в тому числі паразитні гриби (іржа, сажка, ріжки та ін.), що уражають культурні рослини.
2.Робота в групах за попередньо визначеними завданнями
Наші учні дуже допитливі та цікаві,тому вони зараз покажуть результати своїх досліджень,які вони проводили вдома на тему «Значення рослин у житті людини»,на основі здобутих знань на уроках природознавства з попередніх класів.
Учні працювали у малих групах по3учні.Кожна з них мала попереднє завдання – підготувати міні-проекти та презентувати його перед класом:
І група- «Харчові рослини»
ІІ група - «Технічні рослини»
ІІІ група – «Лікарські рослини»
ІV група - «Декоративні рослини»
V група – «Рослини – символи України»
Діти презентують свої роботи(мультимедійні презентації,плакати,малюнки,постери,тощо)
3.Цікаві факти
- Так як у світі все між собою тісно пов'язане,то і за рослинністю тієї чи іншої місцевості можна багато дізнатися,а виявляється,що тут має значення ґрунт та його хімічний склад. Це рослини-рудознавці.
На ґрунтах ,багатих Сульфуром,росте колюча рослина з малими рожевим квіточками – аконтафіллум. Там,де цього елемента дуже багато ,її квіти стають білими.
У степах і напівпустелях ,як правило,ростуть карликові рослини. Якщо ж у ґрунті багато Бору,то деякі з них (полин,солянка,прутняк) досягають гігантського розміру.
Фіалки ростуть на ґрунті,збагаченому Цинком,алтей – Кальцієм. Хвощ польовий і гвоздика вбирають із ґрунту Аурум.
Такі рослини,як верблюжа колючка,повзучий пирій,піщаний полин,лапчатка,вказують на близьке залягання прісних ґрунтових вод. Вільхово-березові ліси в тайзі є індикаторами на наявність нафти та природного газу.
V. Закріплення вивченого матеріалу(3хв.)
Як стверджував Конфуцій - «Вчитися і не розмірковувати – даремно витрачати час». Не кожному вдається знайти зайву інформацію, й того складніше – інформацію, яка викликає сумніви. Для цього потрібні не тільки знання, а й вміння розмірковувати.
Вивчення сьогоднішньої теми завершено. А чи добре ви засвоїли вивчений матеріал,чи уважно ви слухали презентації своїх друзів,ми перевіримо за допомогою гри «Хто зайвий»
VІ.Узагальнення і систематизація знань учнів (3хв.)
Метод «Якщо…,то…»
Отож,діти,давайте узагальнимо всю інформацію,що одержали методом «Якщо…,то…».
1.Вчитель(учень)говорить першу частину речення, а учень повинен продовжити його самостійно. Робота учнів проводиться ланцюжковим способом. Кожен учень повинен сформулювати речення за запропонованим зразком:
«Якщо б рослини не були здатні до фотосинтезу,то…»
«Якщо рослини зникнуть з лиця Землі ,то…»
«Якщо люди вирубають усі ліси,то…»
«Якщо краще знати особливості рослин ,то..»
«Якщо нищити рідкісні рослини,то…»
2. На листку паперу записується друга частина речення, учень повинен відгадати і дописати першу частину речення:
…,то зникне атмосфера на планеті Земля»
…,то люди не зможуть одержати вітаміни з їжі»
…,то швидко розповсюджуватимуться хвороботворні бактерії»
….,то тварини втратять свої домівки».
-А зараз повернемося ще раз до вислову К.А.Тімірязєва,який так поетично описує подорож сонячного променя. «..Цей промінь сонця зігріває нас, він приводить у рух наш організм. Джерелом сили у нас є законсервований сонячний промінь.»Чи справді це так ?
(Учні висловлюють свої думки)
VІІІ. Підсумок уроку(2хв.)
Рефлексія
-На уроці я дізнався…
-Мені сподобалася найбільше ..
-Мені цікаво було дізнатися про..
-Чи згодиться інформація, яку ви почули сьогодні у повсякденному житті?
-Чи згідні ви з епіграфом нашого уроку:
Людство – без облагородження його тваринами і рослинами – загине, збідніє, впаде в злобу відчаю, як самотній на самоті.
Андрій Платонов?
Оцінювання навчальних досягнень учнів
ІX. Домашнє завдання(1хв.)
Вивчити відповідний параграф підручника,відповідати на запитання після параграфу.
Творче завдання – скласти сенкан на тему «Рослини»
Сенкани складаються за алгоритмом:
Наприклад: Рослини
Зелені,смачні
Ростуть,вбирають ,виділяють
Живі організми,потрібні людству
Флора
Список використаної літератури:
1.Ліхман М.Чим може бути критичне мислення//htt://osvita.ua/school
2.Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання.-К.,2007.-144с.
4.Інтернет- ресурс:
http://roslunu.com.ua
5.Хімія.Шкільний світ: №14- 2010.-С.40