Конспект уроку з теми "С.Черкасенко. «Маленький горбань». Твір про красу і незахищеність людської душі. Уміння прощати і вірити в добро", (6 клас)
Тема. С.Черкасенко. «Маленький горбань». Твір про красу і незахищеність людської душі. Уміння прощати і вірити в добро.
Мета: повторити відомості про Федька-халамидника, головного персонажа твору В.Винниченка «Федько-халамидник», коротко ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом С.Черкасенка; з’ясувати ідейно – тематичне спрямування, особливості композиції; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, логічне й образне мислення; уміння висловлювати власні міркування про красу зовнішню й внутрішню (людської душі); розширювати словниковий запас учнів; прищеплювати риси доброти, чуйності, поваги.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійне забезпечення (власна презентація), відео фрагмент мультфільму «Червоненька квіточка» за мотивом О.Аксакова, кросворд, ілюстрація до оповідання С.Черкасенко. «Маленький горбань».
Форми й методи: словесні методи (розповідь, бесіда), інтерактивні вправи «Мозковий штурм», «Незакінчене речення», робота з книгою, коментоване читання, демонстрація, усні та письмові вправи; дослідницький та репродуктивний метод.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда за питаннями:
Проблемні питання:
Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Перегляд уривку з мультфільму «Червоненька квіточка»
Дати відповіді на питання:
- Як називається казка, за якою створений мультфільм, хто її автор?
- Чому головна героїня повернулася на острів?
- Що є важливішим: краса зовнішня чи краса душевна?
IV. Оголошення теми, мети уроку (Слайд № 1).
V. Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу.
1.Виступ учня про С.Черкасенка (випереджаюче завдання) (Слайд № 2).
2.Робота з епіграфом (Слайд № 3).
3.Вправа «Мозковий штурм»
- Назвати чесноти та вади, які є в людини (Слайди № 4, 5).
4. Робота із змістом оповідання «Маленький горбань».
Визначити сюжет твору та композицію.
Сюжет твору.
Павлик — малий горбань, хлопчик-каліка, що живе в убогій шахтарській халупі разом з матір’ю — вдовою і дідом Антипом. Він тягнеться до дітей, хоче з ними гратися, ділитися своїми радощами, але зазнає від своїх ровесників лише зневаги і знущання. Тяжко переживає Павлик своє каліцтво, гірко доводиться його матері, захищає внука дід Антип. Життя не озлоблює їх, вони залишаються добрими і чесними, терпляче зносять біду.
Композиція.
Оповідання складається з 6 розділів, пов’язаних між собою історією гіркої долі малого хлопчика Павлика, який втратив здоров’я через батька-п’яницю і став горбатим.
Експозиція: знайомство з героями твору; страждання Павлика через горб.
Зав’язка: рішення дітей піти на вигін по катран.
Кульмінація: сварка, а потім побиття Захарком Павла за те, що останній боронив від знищення пташині гнізда.
Розв’язка: порозуміння між Захарком і Павлом.
Герої твору: Павло (малий горбань), дід Антип, мати Павла, Захарко, мати Захарка (тітка Явдоха), Пронька, дівчата.
Проблематика оповідання:
• добро і зло;
• що є щастя;
• взаємостосунки між дітьми;
• сила і слабкість
• втрачене здоров’я, його наслідки.
Інтерв’ю з Павликом (Слайд № 6).
Інтерв’ю із Захарком (Слайд № 7).
Асоціативний диктант (Слайд № 8).
Дібрати цитати (Слайд № 9).
-Чи вмів себе захищати Павлик? Чому?
Кросворд (Слайд № 10).
- Яка тема та головна думка оповідання «Маленький горбань» ? (зображення страждань дитини через вади у стані здоров’я; головне в житті людини бути добрим, порядним, чемним, цінувати дружбу, уміти прощати).
VІ. Закріплення вивченого.
1.Тестові завдання (Слайд № 11).
2. «Знайди помилку» (Слайд № 12)
Взаємоперевірка (Слайди № 13, 14).
VІІ. Оцінювання учнів.
VІІІ. Підбиття підсумків уроку.
Вправа «Незакінчене речення» (Слайд № 16)
«Мій успіх – це…»
Робота з епіграфом.
«Хвилинка мудрості» (Слайд № 17)
Не ігноруй
Не насміхайся
Допомагай
Вибачай
Розмовляй
Не принижуй
Довіряй
Поважай
ІХ. Домашнє завдання:
Дібрати цитати до характеристика Павлика та Захарка, скласти продовження
або лист до Павлика.