Олешківська спеціальна школа Херсонської обласної ради
Консультація для батьків
(розвиток дрібної моторики вдома)
Підготувала: вихователь
дошкільної групи
Кошмата Ю.С.
Олешки 2020
Про розвиток дрібної моторики говориться багато. Але чомусь усі акцентують увагу на тому, що дитині це знадобиться тільки для того, щоб потім красиво писати. Але ж писати - це ще так не скоро! До того, як дитина піде до школи, мине шість років!
Розвивати дрібну моторику у дітей мами або бабусі починають ще з дитинства, хоча самі цього не розуміють… ще тоді, коли беруть маленьку ручку дитини і починають по ній водити та приговорювати якісь слова. Уже в ранньому віці використовуються пальчикові ігри та гімнастика для рук. Яскравим прикладом цього є знамениті: «Сорока - білобока», «Ладусі-ладусі», «Сім’я пальчиків».
Дрібна моторика — важлива складова розвитку мовлення. А говорити дитина починає значно раніше. І вдосконалення мовлення саме в шість років уже завершується. Тому можна стверджувати, що первинне значення пальчикових ігор — саме розвиток мовлення. Зарядка для пальчиків щодо важливості ані трохи не поступається гімнастиці, артикуляції.
Взаємозв'язок пальчиків і письма очевидний: потрібно навчитися тримати ручку, плавно виводити великі та маленькі завитки. Відомо, що за все, що ми вміємо робити, відповідає головний мозок. У ньому є багато частин, багато зон, кожна з яких відіграє свою певну роль. У нашому організмі все взаємопов'язано.
Головний мозок — ділянка, що недостатньо вивчена, але вчені довели, що його мовленнєвий центр впритул примикає до ділянки мозку, що відповідає за дрібну моторику. Тому, стимулюючи один центр, розвиваємо інший.
Зі всього вищесказаного можна зробити висновок: розвиток дрібної моторики пальців — заняття неважке, дуже цікаве, доступне. Дитина сама прагне досягти успіху. Завдання дорослих — їй не заважати, а створити максимально комфортні умови для занять. І тоді ваш малюк порадує вас не тільки красивим написанням літер, але й чистотою свого мовлення.
Розглянемо декілька направлень для розвитку дрібної моторики вдома.
Завдання: заповнити різнокольорові кружечки кришками від пластикових пляшок.
Мета: розвивати дрібну моторику, закріплювати рахунок, форму предметів, розвивати сенсорні еталони, логічне мислення, вміння аналізувати.
Завдання: вчити проводити паралельні лінії та не виходити за контур фігур.
Існують різні види штрихування: горизонтальна, вертикальна, по діагоналі, хвилястими, ламаними лініями. Штрихування малюнків горизонтальними, вертикальними і похилими лініями можна виконувати в різних напрямках: справа наліво і зліва направо, зверху вниз і знизу вгору.
Мета: навчити проводити лінії, не відриваючи руки від листка.
Завдання: навчити роботі із ножицями (різання в один, та декілька прийомів).
Ножиці — предмет небезпечний, але разом із тим необхідний для розвитку дрібної моторики. Спочатку просто вчимо різати папір на шматочки, потім — по заданій прямій лінії, а вже після цього — вирізаємо фігурки. Це дуже складно для малюків, але так цікаво! Не потрібно, щоб дитина боялася ножиців як вогню. Поясніть, що пальчик ними не відріжеш, але можна зробити боляче.
Мета: розвивати дрібну моторику, формувати тонкі рухи пальців рук.
Завдання: вчити проходити лабіринт спочатку пальцем від «входу» до «виходу», потім олівцем або фломастером, не зачіпаючи стінок лабіринту.
Мета: розвивати дрібну моторику, логічне мислення,увагу, вміння аналізувати.
Завдання: вчити заповнювати порожні місця шматочками пластиліну відповідного кольору, відщипувати та розтирати його.
Мета: розвивати моторику та координацію дрібних рухів, формувати стійкі уявлення про колір, форму предметів, розвивати логічне мислення, вміння аналізувати.
Завдання: вчити продівати стрічку між прорізами на шаблоні, утворюючи візерунок.
Мета: формувати стійкі уявлення про колір, виховувати посидючість, розвивати моторику та координацію дрібних рухів.
Завдання: вчити проколювати малюнок шпажками по контуру, дотримуючись техніки безпеки при роботі із гострими предметами, дослідити проколений малюнок за допомогою фонарика або лампи.
Мета: розвивати моторику рук та координацію дрібних рухів, точність у проколюванні, формувати стійкі уявлення про колір, виховувати посидючість.
Завдання: вчити складати папір, виконувати інструкції, працювати за схемою і здійснювати дії в певній послідовності.
Мета: розвивати дрібну моторику, координації рухів руки, просторову уяву, увагу, виховувати посидючість.