Консультація для педагогів
Використання спостережень за тваринами в куточку природи як метод ознайомлення дошкільників з природою
Центральне місце серед наочних методів ознайомлення дітей з довкіллям займає спостереження за предметами і явищами довкілля.
Безпосереднє спостереження - це цілеспрямований і організований процес, спрямований на пізнання, уточнення і закріплення знань про довкілля. Це вміння дитини вдивлятись у довкілля, бачити, і помічати ознаки, властивості, виокремлювати в них суттєве, відзначати зміни, що відбуваються у довкіллі, встановлювати причини, доходити узагальнень, висновків.
В основі спостереження лежать безпосередні відчуття і сприймання предметів і явищ об’єктивної дійсності та їх властивостей. Спостереження, за словами Б.Г.Ананьєва, це складна психічна діяльність, у якій відчуття, сприймання, мислення і мовлення об’єднуються у єдиний цілісний акт розумової діяльності.
У процесі спостереження беруть участь усі аналізатори дитини (зоровий, слуховий, дотиковий, кінестетичний, смаковий, нюховий). Це допомагає пізнати предмет з різних боків, краще запам’ятати його назву.
Завдяки спостереженню та спостережливості діти набувають систему знань про довкілля, конкретні об’єктивні уявлення про предмети довкілля, їх властивості, призначення.
Розроблені спостереження (подані в таблицях) дадуть змогу педагогам цілеспрямовано систематично працювати з дошкільниками всіх вікових груп.
Cпостереження за черепахами
Група молодшого дошкільного віку
|
Мета: Розвивати вміння аналізувати структуру об’єкта – впізнавати і називати частини тіла черепахи (голова, тіло, хвіст); відрізняючи її ознаки (панцир); закріпляти знання про те, що черепасі для життя необхідна вода та їжа; виховувати бажання брати участь у догляді за черепахою. |
Мета: Закріпити знання дітей про черепаху (тіло вкрите панциром, чотири лапи з кігтями, хвіст, неповоротна, не має зубів) та умови життя її в акватераріумі (догляд за акватераріумом); розвивати логічне мислення, інтерес до всього живого, оточуючого нас. |
|
Група середнього дошкільного віку
|
Мета: Дати дітям знання, що черапахи бувають різні за величиною, забарвленням; вчити дітей виділяти ознаки схожості та різниці; розвивати мислення, уяву, закріпити знання про право на життя, яке мають усі тварини природного довкілля; бажання доглядати за черпахами. |
Мета: Сприяти збагаченню уявлень дітей про черепах, як живих істот: чують, бачать, пересуваються, їдять, дихають; формувати уявлення про характерні для черепах ознаки зовнішнього вигляду; розвивати спостережливість, вміння обстежувати та порівнювати два види черепах (водяну і сухопутну); виховувати дбайливе ставлення до тварин, бажання піклуватися про них. |
|
Група старшого дошкільного віку
|
Мета: Вчити дітей бачити своєрідність зовнішнього вигляду черепах, встановлювати залежність між способом руху і будовою тіла; формувати у дітей знання про особливості догляду за черапхами і вміння створювати для них необхідні умови в куточку природи, познайомити з основним кормом; викликати інтерес до черепах, бажання за ними спостерігати, доглядати. |
Спостереження за папугами
Група молодшого дошкільного віку
|
Мета: Познайомити дітей з основними ознаками зовнішнього виду птахів; закріпити уявлення дітей про особливості поведінки папуги (літає, стрибає, дзьобає); виховувати допитливість та інтерес до життя птахів. |
|
Мета: Закріпити зання дітей про папугу; вчити порівнювати двох птахів, знаходячи ознаки різниці (величина тіла, колір пір’я) та схожості (крила, дзьоб); розвивати інтерес до життя птахів.
|
Група середнього дошкільного віку
|
Мета: Закріпити та уточнити знання дітей про особливості зовнішнього вигляду папуги; дати уявлення про поведінку папуги, про особливості життя птахи на волі і в куточки природи; виховувати дбайливе ставлення до птахів, навички догляду за ними. |
Група старшого дошкільного віку
|
Мета: вчити дітей бачити своєрідність зовнішнього вигляду папуги, встановлювати залежність між способом руху і будовою лап, між харчуванням і характером дзьоба; формувати у дітей знання про особливості догляду за папугами і вміння створювати для них необхідні умови в куточку природи, познайомити з основним кормом; викликати інтерес до птахів, бажання за ними спостерігати, доглядати. |
Спостереження за хом’яком
Група молодшого дошкільного віку
|
Мета: Ознайомити дітей із хом’яком, зовнішнім виглядом – його тіло вкрите м’якою шерсткою. Розвивати вміння аналізувати структуру об’єкта – впізнавати і називати частини тіла хом’яка (голова, тіло, лапки). Виховувати спостережливість, любов до тварин. |
|
Мета: Закріпити знання дітей про хом’яка та його умови життя; пояснити, що тваринці для життя необхідна вода та їжа; розвивати логічне мислення, інтерес до всього живого; виховувати бажання брати участь у догляді за хом’яком. |
Група середнього дошкільного віку
|
Мета: Дати дітям знання, що хом’яки бувають різні за величиною, забарвленням; вчити дітей виділяти ознаки схожості та різниці; розвивати мислення, уяву, закріпити бажання доглядати за тваринами. |
Група старшого дошкільного віку
|
Мета: Вчити дітей бачити своєрідність зовнішнього вигляду хом’яка, встановлювати залежність між способом руху і будовою тіла; формувати у дітей знання про особливості догляду за хом’яками і вміння створювати для них необхідні умови в куточку природи, познайомити з основним кормом; викликати інтерес до цих тварин, бажання за ними спостерігати, доглядати. |
Спостереження за шиншилою
Група молодшого дошкільного віку
|
Мета: Ознайомити дітей із шиншилою, зовнішнім виглядом - її тіло вкрите м’якою шерсткою. Розвивати вміння аналізувати структуру об’єкта – впізнавати і називати частини тіла шиншили (голова, тіло, лапки); викликати радість від спілкування з шиншилою. Виховувати спостережливість, любов до тварин. |
|
Мета: Закріпити знання дітей про шиншилу та її умови життя; пояснити, що тваринці для життя необхідна вода та їжа; розвивати логічне мислення, інтерес до всього живого; виховувати бажання брати участь у догляді за тваринками. |
Група середнього дошкільного віку
|
Мета: Дати дітям знання, що хом’яки бувають різні за величиною, забарвленням; вчити дітей виділяти ознаки схожості та різниці; розвивати мислення, уяву, викликати бажання обережно дослідити тварину; виховувати прихильне ставлення до тих, хто доглядає за тваринами. |
Група старшого дошкільного віку
|
Мета: Розширити знання і поняття дітей про особливості зовнішнього виду і життєвих проявів шиншил; вчити аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; збагатити цікавою інформацією про шин шил; виховувати любов до тварин. |
Спостереження за рибками в акваріумі
Група молодшого дошкільного віку
|
Мета: Розвивати вміння аналізувати структуру об’єкта – впізнавати і називати частини тіла рибки (голова, тіло, плавці хвіст); відрізняючи її ознаки (луска); закріпляти знання про те, що рибці для життя необхідна вода та їжа; виховувати бажання брати участь у догляді за рибкою. |
|
Мета: Закріпити знання дітей про рибку та умови життя її в акваріумі (будова, умови життя, догляд за акваріумом); розвивати логічне мислення, інтерес до всього живого, оточуючого нас. |
Група середнього дошкільного віку
|
Мета: Дати дітям знання, що рибки бувають різні за величиною, забарвленням, формою тіла, будовою плавців; вчити дітей виділяти ознаки схожості та різниці; розвивати мислення, уяву, закріпити бажання доглядати за рибками. |
Група старшого дошкільного віку
|
Мета: Вчити дітей бачити своєрідність зовнішнього вигляду риб, встановлювати залежність між способом руху і будовою тіла, роміщенням плавців; формувати у дітей знання про особливості догляду за рибками і вміння створювати для них необхідні умови в куточку природи, познайомити з основним кормом; викликати інтерес до риб, бажання за ними спостерігати, доглядати. |