"Розвиток творчого потенціалу дитини - дошкільника"
Консультація для вихователів
Підготувала
вихователь – методист
ДНЗ №15 «Малятко»
Запорожець І.В.
Загальні підходи до розвитку творчих здібностей.
Чим відрізняється творча діяльність від нетворчої.
Творча діяльність зумовлюється розвитком креативних здібностей. Часто творчі і креатині здібності вважають синонімами, але це зовсім не так.
Щоб розвинути креативні здібності дитини, потрібен вплив зовнішніх факторів, де важливу роль відіграє вихователь.
До факторів, що стимулюють креативність, відносить такі:
думок;
До факторів, що гальмують креативність відноситься:
Необхідно враховувати таку особливість творчої діяльності: якщо діти не мають достатнього простору для розгортання індивідуальної діяльності, то сильніші за характером поступово підпорядковують собі слабших. Тоді менш ініціативні перетворюються на слухняних виконавців і забувають про власне творення. Звичайно процес навчання при цьому не припиняється, але в основу його вже лягає чужий досвід.
На жаль на практиці розвиток творчих здібностей дошкільнят відбувається опосередковано, тому що вихователі в своїй діяльності надають перевагу розвитку конвергентного - логічного і послідовного, а не дивергентного мислення.
Під дивергентним мисленням розуміють мислення, яке характеризується швидкістю, гнучкістю та оригінальністю у процесі знаходження розбіжностей, формулювання проблем, пошуку шляхів розв’язання завдань.
Дивергентне мислення характеризується такими особливостями:
створювати певні продукти творчості: ідеї, думки, об'єкти тощо.
Отже, розмежовуючи дивергентне й конвергентне мислення, вихователям слід більше уваги приділяти дивергентному мисленню, так як воно є однією з умов розвитку творчості в дошкільному віці.
Етапи творчого процесу
Творчість як процес має певні етапи:
Перший — підготовчий період. Створення проблемної ситуації, постановка, її аналіз.
Другий - процес вирішення проблеми. Результатом активності підсвідомих сил є третій період творчого процесу - інсайт (осяяння). Крім того, для підготовки осяяння важливим є стан спокою нервової системи.
Четвертий період творчої роботи-упорядкування інтуїтивно отриманих результатів.
Щоб ефективно розвивати творчі здібності, які є основою здійснення творчої діяльності, передусім слід з'ясувати, що ж являють собою творчі здібності.
Здібності - це синтез властивостей та якостей особистості, що забезпечує успішність виконання того чи того виду діяльності.
Здібності поділяють на загальні та спеціальні. Під загальними здібностями розуміють рівень інтелектуально-мотиваційного розвитку особистості, тобто рівень сформованості загальних для будь-яких форм поведінки особливостей її психологічного механізму.
Загальні здібності поділяються на складні та елементарні. Загальні складні здібності є здібностями до загальнолюдських видів діяльності; праці, навчання, гри, спілкування. Вони притаманні всім людям. Кожна здібність є складною структурою властивостей особистості. Загальні елементарні здібності є у кожної людини; відчуття, сприймання, пам'ять, мислення, уява, мовленнєві здібності.
Спеціальні здібності характеризуються як певна система властивостей особистості, яка допомагає досягнути високих результатів у будь-якій спеціальній галузі діяльності: музичній, математичній, технічній, літературній тощо. Спеціальні елементарні здібності (окомір, музичний слух, критичність мислення, словесно-логічна пам'ять, висока нюхова чутливість) притаманні не всім людям, вони передбачають певний вияв якісних сторін психічних процесів. Ці здібності розвиваються на основі задатків у процесі навчання.
Спеціальні складні здібності (професійні) притаманні не всім людям. Вони є здібностями до певної професійної діяльності, що виникли у процесі історії людської культури.
Загальні здібності виявляються у кожної людини частіше в одному, рідше - у кількох видах діяльності, і, залежно від цього, набувають певну спеціалізацію.
Творчі здібності належать до загальних відносяться до загальних.
Виділяють такі компоненти творчих здібностей:
Мотиваційно-творча активність (допитливість, творчий інтерес, почуття захопленості, емоційний сплеск, радість відкриття; прагнення до творчих досягнень; прагнення до лідерства;прагнення до отримання високої оцінки; почуття обов'язку, відповідальності; особиста значущість творчої діяльності; прагнення до самоосвіти, самовиховання);