Урок 59 в 11 класі
Тема. Контрольна робота №3. Синтаксис і пунктуація української мови
ВАРІАНТ І
Завдання 1-6 мають лише один правильний варіант відповіді (6 б.)
1. Укажіть рядок, де всі сполучення слів — словосполучення.
А Дзвін шабель, моя Україна, сонцем осяяна;
Б пісня солов’їна, синь гаїв, шепіт і зітхання;
В міниться і лине, снишся мені, на воді;
Г у радості, голубе небо, хмари пливуть.
2. Укажіть рядок зі словосполученням, побудованим на основі узгодження.
А Допомагати батькам, полоти картоплю, мріяти про поїздку;
Б волога земля, розцвітати пишно, думати про навчання;
В місто Львів, міська вулиця, дорога до школи;
Г книжкова полиця, весела хата, довга дорога.
3. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком.
А Стежка вузенька.
Б Цілий каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі .
В Високе синє небо в лісі здавалося ще дальшим і недоступнішим.
Г Наша історія — це історія віковічної боротьби українського народу за своє місце під сонцем (М. Горинь).
4. Позначити рядок з односкладним реченням.
А Хто не знає грабельок звичайних з родини геранієвих? (А. Давидов).
Б Темна ніч сповила спорожніле місто (В. Мірошніченко).
В Багато слів написано пером. (Л. Костенко).
Г Вороний не вагається, скаче прямо на Всеволода (Д. Міщенко).
5. Укажіть речення зі зворотним порядком слів.
А Густо-пречисто висипали зорі на небі.
Б Степ спочиває, набирається прохолоди після денної сліпучої спеки.
В Осінь на землю тихенько спускається.
Г Відшуміло вже літо, і осінь прийшла.
6. Через дефіс пишуться всі прикладки в рядку:
A озеро/Світязь, гора/Говерла, народи/брати;
Б сон/трава, Москва/ріка, поет/романтик;
B сніжинки/пушинки, трава/деревій, фільм/»Земля»;
Г жук/короїд, твір/опис, собака/вівчарка.
У завданнях 7-9 до кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою (3 б.)
7. Установіть відповідність між словосполученнями і їхніми видами за способом вираження головного слова.
1 |
дієслівні |
А |
Працювати з батьком, радіти за неї, тричі повторити. |
2 |
іменні |
||
3 |
прислівникові |
Б |
Дуже голосно, недалеко від школи, угорі над головою. |
|
|
||
|
|
В |
Хтось із учнів, сумлінно працювати, здатний працювати. |
|
|
||
|
|
Г |
Затишна галявина, посивілий степ, життєрадісна молодь. |
|
|
8. Установіть відповідність між односкладними простими реченнями і їх типами.
1 узагальнено-особове 2 неозначено-особове 3 означено-особове |
А Сьогодні пишуть диктант. (М. Стельмах) Б Треба бути щедрим і вимогливим до себе (О. Довженко) В Бережіть час — його за гроші не купиш. (Нар. творч) Г Пливу човником… (О. Копиленко) |
9. Виконайте синтаксичний розбір речень (3 б.)
Десь тополі дзвенять у небі України. (П. Перебийніс)
Любіть Україну всім серцем своїм і всіми своїми ділами! (В. Сосюра)
ВАРІАНТ ІІ
Завдання 1-6 мають лише один правильний варіант відповіді (6 б.)
1. Укажіть рядок, де нема словосполучень.
А Світлі ріки, менш уважний, ліс шумів;
Б воркування горлиць, дуби крислаті, прилітає осінь;
В цикання дроздів, буду малювати, бережи природу;
Г до школи, вечір і ранок, молодь відпочиває.
2. Укажіть, у якому рядку у всіх словосполученнях зв’язок керування.
А Передбачати погоду, пливти до берега, любити Батьківщину;
Б сидіти на стільці, швидко бігли, рання весна;
В написаний лист, присів відпочити, доручити справу;
Г берег річки, тяжко від задухи, прогулянка верхи.
3. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним іменним присудком.
А Рід князів Острозьких був відомий з давніх-давен.
Б Стежечка вив'юнилася до велетенського кряжистого дуба на чистій галяві.
В Уже стояла пополудня пора.
Г По синіх водах небес плив місяць.
4. Укажіть односкладне називне речення.
А Нема на що подивитись. (Т. Шевченко)
Б Люблю тебе, високе наше небо. (І. Нехода)
В І щуку кинули — у річку. (Л. Глібов)
Г Ось вулиця, будинок і квартира. (М. Рильський)
5. Укажіть речення зі зворотним порядком слів.
А Мирослава впала на ноги, не пускаючи своєї зброї.
Б Лось стояв між деревами недалеко від просіки...
В Сергій ішов вулицею поволі.
Г Хтось берізоньку високу ранив на обочині, покотились краплі соку в трави потолочені.
6. Окремо пишуться всі прикладки в рядку:
A козак/нетяга, мати/героїня, риба/щука;
Б пісня/дума, співець/Перебендя, озеро/Байкал;
B сердега/Ярема, гори/Карпати, птах/орел;
Г дівчина/красуня, місто/Тбілісі, дуб/велетень.
У завданнях 7-9 до кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою (3 б.)
7. Установіть відповідність між словосполученнями та їхніми видами за способом вираження головного слова.
1 |
дієслівні |
А |
Бажання працювати, любов до батьківщини, ковдра з вовни. |
2 |
іменникові |
||
3 |
прислівникові |
Б |
Трохи повільно, надзвичайно сумлінно, лежати внизу. |
|
|
В |
Прочитати братові, плакати тихо, співати з усіма. |
|
|
Г |
Комусь із нас, зупинитися під Харковом, керувати фірмою. |
8. Установіть відповідність між односкладними простими реченнями і їх типами.
1 безособове 2 неозначено-особове 3 означено-особове |
А Дивлюсь і думаю про вірші. (Л. Костенко) Б Настав сірий, морозний ранок. (О. Довженко) В Хати хитало течією. (О. Довженко) Г Ударили у дзвін, народу сповістивши перемогу. (Л. Забашта) |
9. Виконайте синтаксичний розбір речень (3 б.)
Гримнуло ближче, загуркотіло й покотилось у небі. (С. Васильченко)
У розчинене вікно пливуть медові пахощі розквітлих акацій. (П. Колесник)
1