Урок розроблений у нестандартній формі: засідання бізнес-клубу. Підібраний цікавий матеріал як теоретичний, так і практичний.
Засідання бізнес-клубу
Тема уроку. Пунктограми в складному реченні. Практикум
Мета уроку: повторити основні пунктограми в складному реченні; закріпити теоретичні знання й практичні навики з теми; виховувати в школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу.
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: презентація , учнівські презентації, словник економічних термінів, оцінювальні картки.
Хід уроку:
Учитель. Шановні пані та панове, запрошуємо Вас на засідання бізнес-клубу. У нас на засіданні присутні почесні гості – експерти, які мають неабиякий життєвий досвід. Та щоб розпочати наше засідання, ми повинні з’ясувати значення слова «бізнес» (учні складають гроно до слова «бізнес»)
Бізнес
Для точного зрозуміння терміну відкриємо «Словник економічних термінів»
Бізнес – підприємництво, економічна діяльність, спрямовані на отримання прибутку.
Тож перше необхідне поняття нам зрозуміле, приступаємо до роботи.
Жоден підприємець не здатен плідно працювати, не знаючи рідної мови . Без знання мови неможливо підтримувати контакти з партнерами, вести облік виконуваної роботи, оформляти документи, співпрацювати з іншими підприємствами, вести переговори. Саме грамотне володіння мовою та ораторські здібності дають можливість знайти спільну мову з партнерами, мати неабиякий авторитет .
Сьогоднішнє засідання бізнес-клубу присвятимо діловій грі на тему: «Пунктограми в складному реченні». Прошу відкрити ділові блокноти і зробити необхідні записи. (Учні записують число, класна робота, тема уроку)
Наше завдання – упродовж засідання не тільки оволодіти певними економічними знаннями, а й закріпити поняття про пунктограми в складному реченні, уміло використовувати складні речення у своєму мовленні.
У кожного з вас відкритий умовний рахунок «Копілочка». Вашим завданням є якнайбільше поповнити свої рахунки. Для кожного учасника бізнес-клубу відкрито страховий поліс, який дає можливість мати страхові бали на наступний урок. Давайте з’ясуємо лексичне значення слова «Страховка» (Відповіді учнів)
Тож до роботи.
Перше завдання «Аукціон знань» Аукціон - це…. До вашої уваги Лот №1 «Теоретичний бумеранг» вартість кожної відповіді 1 бал.
(поповнення рахунків «Копілочка»)
До вашої уваги Лот №2 «Я це знаю»(випереджальне завдання: підготувати презентацію по розділовим знакам у ССР, СПР,БСР )вартість відповіді 3 бали.
(Презентація учнівських робіт)
Кожен бізнесмен незалежно від того чи він початківець, чи з великим досвідом роботи обов’язково має конкурентів. Хто ж такі конкуренти? А дасть нам відповідь на це запитання наш «Словничок». Конкурент – це…
Тож лексичне значення даного слова нам зрозуміле, й тому приступаємо до наступного завдання – «Конкурентна боротьба»
ІІ. «Конкурентна боротьба».
Команди мають завдання: записати речення, розставити розділові знаки та дати характеристику реченням. Кожна правильна відповідь оцінюється в 3 б. Кожна команда за правильний розбір матиме додаткові 0,5 б до страхового полісу. Тож вперед!
(В. Сосюра).
(Речення складне, складносурядне, неокличне, складається з двох предикативних центрів, які з’єднані єднальним сполучником і, кому не ставимо, бо є спільний другорядний член речення, обставина вдалині)
(Речення складне, складнопідрядне, з’ясувальне, скаладається з двох предикативних центрів, які з’єднані підрядним сполучником що. Головна частина І всі ми вірили, підрядна частина своїми руками розіб’ємо скалу, роздробимо граніт.
(Речення складне, безсполучникове, складається з двох предикативних центрів, між якими ставимо тире: друга частина виражає наслідок з того, про що говориться в першій(можна поставити питання який наслідок? Що це означає?)
Записати фонетичною транскрипцією слова. Максимальне кількість балів 1б.
Зробити морфологічний розбір іменника прибій.
Зробити синтаксичний розбір підрядної частини 2 речення.
(Учні заносять бали в «Копілочку»)
Вчитель. Кожен порядний бізнесмен, для того ,щоб уникнути витоку інформації , змушений кодувати доступ до неї. Наступне завдання так і називається «Сейф» - характеристика речень із застосуванням коду(розділові знаки упущено)
ІІІ. «Розумова розминка»
Вчитель. Як добре, коли бізнес процвітає, коли партнерські стосунки сягають меж держави. І тоді на допомогу приходить знання мов.
Наступний етап нашого засідання – «Розумова розминка». Перед вам текст на російській мові. Ваше завдання записати текст українською
мовою. Максимальна кількість балів -2.
ІV. «Розумова розминка»
У большинства из нас довольно высокое мнение о своей личности, какой та является сейчас. Но через сорок лет, возможно, будем смеяться над тем, какие мы сейчас. Элберт Хаббард сказал: «Каждый человек хотя бы в течение пяти минут в день бывает набитым дураком. Мудрость состоит в том, чтобы не превышать этот предел. Зачем ждать, чтобы враги критиковали нас или нашу деятельность? Давайте станем для себя самым суровым критиком» (За Д. Карнеги).
(Орієнтовна відповідь)
Більшість з нас має доволі високу думку щодо своєї особистості, якою та є зараз. Але через сорок років, можливо, будемо сміятися над тим, які ми є зараз. Елберт Хаббард сказав: “Кожна людина хоча б протягом п’яти хвилин на день буває справжнім дурнем. Мудрість в тому, щоб не перебільшувати цю межу. Навіщо чекати, щоб вороги критикували нас чи нашу діяльність? Будьмо ж для себе найсуворішим критиком» ( За Д. Карнегі)
Учитель. Визначте, які види підрядних речень знаходяться тексті?
(Занесення балів в «Копілочку»)
Вчитель. Життя – це постійний екзамен, і як воно складеться – це залежить тільки від вас. І я впевнена, що ви зробите правильний вибір.
Наступний етап нашого засідання так і називається «Наші можуть».
На дане завдання відводиться 5 хвилин, 1питання – 1 хвилина. Тестове завдання оцінюється в 5 балів. Тож до роботи. Успіхів!
А На подвір’ї голосно сміються діти і пурхають горобці.
Б І жмуриться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад.
В жайворонок заспівав для своєї жіночки і їй теж захотілося злетіти в небо.
Г Мені потрібне слово а не слава.
2. У реченні Хоч козацька держава існувала недовго й займала лише частину української території, однак вона мала вирішальний вплив на розвиток національної свідомості (Із журналу) підрядна частина:
А часу; Б з’ясувальна;
В допустова ; Г наслідку.
3. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, які необхідно в них поставити:
Розділовий знак Речення
хмар високий корабель (Є. Маланюк)
2. крапка з комою; Б. Була б охота знайдеться робота (Народна творч.)
3. тире; В. З високих круч луна орлиний клекіт лиш тихі води
4. двокрапка все стоять мовчазно. (Леся Українка)
Г. Поклала мати коло хати маленьких діточок своїх
сама заснула коло їх. (Т. Шевченко)
Д. Скоро серпень надійде ясний на поля неосяжні й
сині (П. Филипович)
(Робота з банківськими рахунками учнями)
Учитель. Тепер ви всі володієте підприємствами і маєте відповідний товар. Та кожен поважний бізнесмен має вміти рекламувати свою продукцію. Давайте з’ясуємо, що ж таке «реклама». І знову відкриваємо «Словник економічних термінів»
Реклама – (кричати) цільова інформація про споживчі властивості товарів і послуг з метою їх популяризації та збуту.
Вчитель. Першим кроком у процесі розробки рекламної програми є постановка завдань реклами. Завдання ці можуть випливати раніше прийнятих рішень про вибір цільового ринку, маркетинговому позиціонуванні і комплексі маркетингу
Високоякісна інформативна реклама — це найдорожчий інструмент маркетингу; його завдання:
- створити позитивний імідж фірми — виробнику чи посереднику;
- збільшити чистий прибуток і рентабельність;
- збільшити кількість покупців та обсяги продажу;
- стабілізувати обсяги продажу при зменшенні попиту й спаді ділової активності.
Детально продумана й здійснена на високому художньому рівні реклама, як правило, допомагає збільшити первинний попит. Вона сприяє залученню нових покупців та екстенсивному розвиткові маркетингу на усіх стадіях ринкового процесу.
Випереджальним завданням вам було підготувати рекламу до своєї продукції.
(Презентація рекламних проектів учнями. Максимальна оцінка 5 балів)
Учитель. Прийшов час зробити підсумки банківських рахунків та підсумок нашого засідання.
- Мені сподобалося…
- Я навчився…..
- У життя візьму…
Я підготувала декілька порад бізнесменам-початківцям.
(Перегляд порад)
Запис домашнього завдання.
Учитель. Шановні пані та панове! Засідання бізнес-клубу завершено. Ви добре працювали, закріпили знання із пунктограми в складному реченні. І я впевнена, що ці знання обов’язково стануть вам у пригоді, не зважаючи на ту професію, яку ви отримаєте. А хто обере шлях підприємництва, то з гідністю представлятиме українських підприємців. Одне англійське прислів’я стверджує «Хто хоче збирати врожай грошей – повинен їх посіяти». Тож успіхів Вам на ниві бізнесу
Хай Вам щастить!