Урок №_____ Дата_____ Клас_____
Тема: Контрольна робота з теми «Обмін речовин і перетворення енергії»
Мета: Освітня: узагальнити та проконтролювати знання учнів із теми «Обмін речовин і перетворення енергії».
Розвивальна: розвивати в учнів пам’ять і увагу, мислення, уміння робити висновки.
Виховна: виховувати самостійність та навички самооцінки.
Тип уроку: урок контролю знань.
Хід уроку:
І. Організаційний етап
Привітання з учнями. Перевірка відсутніх.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
Мета уроку: узагальнити і проконтролювати знання з теми «Обмін речовин і перетворення енергії»
Завдання уроку:
1. Закріпити знання з вивченої теми.
2. Виявити рівень знань із теми.
3. Підбити підсумок вивченої теми.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
«Швидка допомога».
Учням пропонується за короткий проміжок часу у стислій формі поставити запитання вчителю до тих частин теми, які були незрозумілими або не зовсім зрозумілими, або тих, в яких учні «заплутались».
«Згадаємо основне».
Учням пропонується кілька хвилин на те, щоб повторити основні терміни з вивчених тем за допомогою словника.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Обговорення вислову
Знання – це укриття і притулок, зручні і необхідні нам в похилі роки, і якщо ми не посадимо дерева, доки молоді, то коли ми постаріємо, у нас не буде тіні, щоб укритись від сонця. Ф. Честерфіл.
Ми вивчили велику і важливу тему, набули багато знань про різноманітність тварин. Нам лишилось тільки перевірити свої знання, дізнатись про те, наскільки добре засвоївся матеріал, хто з вас засвоїв його найкраще.
V. Контроль знань
1. Роздача карток із надрукованими завдання, інструктаж щодо оформлення робіт.
2. Інструктаж щодо виконання завдань, пояснення можливої оцінки (у скільки балів оцінюється певне завдання), наголос на завданнях, які є більш складними або потребують більшої уваги учнів.
3. Виконання завдань.
Учням слід закінчити і здати контрольні роботи за п’ять хвилин до перерви. Це допоможе підбити підсумки роботи, відповісти на запитання учнів, розв’язати незрозумілі або складні для учнів завдання.
VІ. Підбиття підсумків уроку, рефлексія
1. Фронтальна бесіда.
1. Які завдання були легкими для розв’язування?
2. Які завдання здались вам найбільш складними?
3. Що незрозумілого було в завданнях?
2. Обговорення помилок. Учні можуть поставити запитання вчителю.
Біологія 10 клас
1 варіант
I рівень (правильне розв’язання оцінюється в 3 бали)
А) гіповітаміноз; Б) авітаміноз; В) гіпервітаміноз; Г) вітаміноз.
А) близько 62 кДж; Б) близько 22 кДж; В) близько 82 кДж; Г) близько 42 кДж.
А) стравохід; Б) шлунок; В) ворсинка; Г) гемоглобін.
А) вуглеводів; Б) ліпідів; В) білків; Г) нуклеїнових кислот.
А) остеопороз; Б) хвороба Мінамату; В) флюороз; Г) селеноз.
6. До психоактивних речовин належить:
А) нітрити; Б) дихлофос; В) нітрати; Г) алкоголь.
ІІ рівень (правильне розв’язання оцінюється в 3 бали)
Обмін енергії, раціональне харчування, ксенобіотики
2. Доповніть незакінчене речення:
А) Гідрофільні сполуки, що нерозчинні в жирах і органічних розчинниках ____________ .
Б) Сукупність процесів біологічного окиснення поживних речовин з вивільненням хімічної енергії, що акумулюється в АТФ ______________.
В) Активний фізіологічний процес транспортування поживних речовин крізь слизову оболонку травного тракту в рідини внутрішнього середовища__________________.
ІІI рівень (правильне розв’язання оцінюється в 3 бали)
Вітаміни |
Характеристики |
А. Ретинол (А) |
1. Антиоксидант, регулює обмін речовин, зсідання крові, регенерацію тканин, підвищує проникність капілярів, стійкість до інфекцій. За нестачі розвивається захворювання цинга. |
Б. Тіамін (В1) |
2. Допомагає організму стимулювати оновлення кліток, підтримує нервову систему, відповідає за репродуктивне здоров'я. |
В. Аскорбінова кислота (С) |
3. Необхідний для зору і росту кісток, здоров'я шкіри і волосся, нормальної роботи імунної системи. |
Г. Токоферол (Е) |
4. Бере участь в обміні речовин, регулює циркуляцію крові і кровотворення, активізує роботу мозку, за нестачі розвивається захворювання бері-бері. |
Ксенобіотики |
Характеристика |
А. Діоксини |
1. Хімікати, що використовуються для боротьби зі шкідниками та для захисту рослин. |
Б. Пестициди |
2. Це термічно нестійкі, добре розчинні у воді сполуки, які можуть накопичуватись в коренеплодах і плодах рослин. |
В. Нітрати |
3. Виявляють токсичну дію на білки, порушуючи цим відповідні функції організму. |
Г. Сполуками важких металів |
4. Група хлоровмісних вуглеводнів із потужною токсичною дією на організм. |
IV рівень (правильне розв’язання оцінюється в 3 бали)
Дати відповідь на запитання:
Дайте характеристику основним рекомендаціям щодо раціонального харчування.
Біологія 10 клас
2 варіант
I рівень (правильне розв’язання оцінюється в 3 бали)
А) гіповітамінозу; Б) гіпервітамінозу; В) авітамінозу; Г) вітамінозу.
А) підготовчий; Б) кисневий; В) безкисневий; Г) аеробний.
А) глотка; Б) стравохід; В) товстий кишечник; Г) тонкий кишечник.
А) білків; Б) ліпідів; В) вуглеводів; Г) нуклеїнових кислот.
5. До природні екзогенних біоелементозів належить:
А) аргіроз; Б) меркуріазм; В) ендемічний зоб; Г) антракоз.
6. Співвідношення між кількістю енергії, що надходить в організм, і кількістю енергії, що виділяється ним, це:
А) раціональне харчування; Б) пряма калоримитрія; В) непряма калориметрія; Г) енергетичний баланс людини.
ІІ рівень (правильне розв’язання оцінюється в 3 бали)
Вітаміни, біоелементози, біотрансформація.
2. Доповніть незакінчене речення:
А) Нерозчинні у воді сполуки, але розчиняються в органічних розчинниках, термостійкі й нечутливі до змін рН середовища, можуть накопичуватися в організмі й спричиняти гіпервітамінози______________.
Б) Органічна сполука, що належить до вільних нуклеотидів і є універсальним хімічним акумулятором енергії у клітині ______________ .
В) Смак, забарвлення, запах, каламутність, це показники якості води, які належать до групи ___________________.
ІІI рівень (правильне розв’язання оцінюється в 3 бали)
Вітаміни |
Характеристики |
А. Ціанокобаламін (В12) |
1. Відповідає за обмін фосфору і кальцію, правильний ріст кісток. При авітамінозі: рахіт. |
Б. Кальциферол (D) |
2. Бере участь у синтезі нуклеїнових кислот, амінокислот, регюлює роботу органів кровотворення. |
В. Філохінон (К) |
3. Необхідний для нормального кровотворення, нормалізація жирового обміну в печінці. |
Г. Фолієва кислота ( В9) |
4. Забезпечує згортання крові, попереджує остеопороз. Авітаміноз цього вітаміну виявляється рідко, оскільки його синтезують організми кишкової мікрофлори.
|
Психоактивні речовини |
Характеристика |
А. Етанол |
1. Чужорідні щодо обміну речовин сполуки, що спричиняють залежність унаслідок заміщення однієї з речовин природного метаболізму. |
Б. Нікотин |
2. Спричиняє різноманітні розлади внутрішньоклітинного обміну (ушкодження мембран, порушення окисно-відновних реакцій, нестача поживних речовин, зниження швидкості синтезу білків) |
В. Наркотичні речовини |
3. Алкалоїд, що в організмі виявляє нейротоксичну отруйну дію. |
IV рівень (правильне розв’язання оцінюється в 3 бали)
Дати відповідь на запитання:
Дайте характеристику основним рекомендаціям щодо раціонального харчування.
Відповіді:
10 з теми «Обмін речовин і перетворення енергії»
|
|
1 варіант I рівень 1. А 2. Г 3. В 4. Б 5. А 6. Г
IІ рівень Обмін енергії – це сукупність процесів, що забезпечують надходження, перетворення та видалення енергії у біосистемах. Ксенобіотики – чужорідні речовини, що не синтезуються в організмі людини, але потрапляючи всередину або на покриви тіла, можуть спричиняти алергічні реакції, мутації, хвороби, послаблювати імунітет, порушувати обмін речовин тощо. Раціональне харчування – це харчування, за якого до організму з харчовими продуктами надходять усі поживні речовини, вітаміни та мінеральні солі в кількостях, необхідних для нормальної життєдіяльності. 2) Активний фізіологічний процес транспортування поживних речовин крізь слизову оболонку травного тракту в рідини внутрішнього середовища всмоктування поживних речовин. Гідрофільні сполуки, що нерозчинні в жирах і органічних розчинниках водорозчинні вітаміни. Сукупність процесів біологічного окиснення поживних речовин з вивільненням хімічної енергії, що акумулюється в АТФ клітинне дихання.
IІІ рівень 1) А – 3, Б – 4, В – 1, Г - 2. 2) А - 4; Б – 1; В – 2; Г – 3. |
2 варіант I рівень 1. Б 2. В 3. Г 4. А 5. В 6. Г
IІ рівень Вітаміни – біологічно активні речовини різної хімічної природи, необхідні в невеликих кількостях для нормального обміну речовин і життєдіяльності живих організмів. Біоелементози (мікроелементози) – тимчасове або тривале порушення біоелементного складу організму, що пригнічує процеси життєдіяльності. Біотрансформація- знешкодження токсичних речовин шляхом перетворення їх у молекулярну форму із зміненими біологічними властивостями і виведенння з організму. 2) Нерозчинні у воді сполуки, але розчиняються в органічних розчинниках, термостійкі й нечутливі до змін рН середовища, можуть накопичуватися в організмі й спричиняти гіпервітамінози жиророзчинні вітаміни. Органічна сполука, що належить до вільних нуклеотидів і є універсальним хімічним акумулятором енергії у клітині аденозинтрифосфатна кислота (АТФ). Смак, забарвлення, запах, каламутність, це показники якості води, які належать до групи фізичних. IІІ рівень 1) А – 3; Б – 1; В - 4; Г – 2. 2) А – 2; Б – 3; В – 1.
|