Урок
Мета: вчити розуміти поведінку людини в складній життєвій ситуації, удосконалювати вміння зв’язно викладати думки; розвивати навички писемного зв’язного мовлення, творчі здібності школярів, уміння зіставляти, узагальнювати, робити власні висновки; формувати позитивний світогляд, виховувати почуття гідності, мужності, прагнення до самовдосконалення, самореалізації в ім’я добра.
Тип уроку: застосування знань і вмінь (контроль знань).
Обладнання: підручник, підготовлені матеріали, ілюстрації до творів. пам’ятка «Поради щодо написання твору».
Епiграфи: Всі ми родом з дитинства.
Антуан де Сент-Екзюпері
Вчитися любити, вчитися бути добрими, треба з дитинства.
Фрідріх Ніцше
Перебiг уроку:
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
III. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Мотивація навчальної діяльності
Діти, ви прочитали кілька прекрасних творів для дітей:
«Тореадори з Васюківки» Всеволода Нестайка;
«Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера» Ярослава Стельмаха. Давайте пригадаємо про що ми дізналися :
«Тореадори з Васюківки» — повість, написана українським письменником Всеволодом Нестайком 1970 року.
Літературний рід: епос.
Жанр: пригодницька повість.
Головне: у повісті йдеться про пригоди двох лінивих розбишак, які постійно потрапляли в цікаві ситуації та намагалися самостійно їх вирішувати.
Ідея: засудження ліні, безвідповідального ставлення до запланованих справ; необхідність організації процесу; уславлення бажання хлопців прославитися, побудувавши місцевий театр; уславлення справжньої дружби та готовності прийти на допомогу за будь-яких обставин.
Головні герої: школярі Павлуша Завгородній та Ява Рень.
Значення в літературі: книгу включено до шкільної програми.
Особливості: сюжетні лінії неодноразово змінювалися: найбільших змін зазнала остання редакція 2004 року, де автор видалив багато ідеологічних деталей та додав нові історії, цікаві сучасним дітям.
Чому я маю прочитати цей твір: аби зрозуміти сутність справжньої дружби та насолодитися яскравим прикладом художнього роману.
Додатково: 1965 року на основі повісті знято фільм.
«Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» – це пригодницька повість, написана Ярославом Стельмахом, у якій автор знайомить читача із двома шестикласниками і розповідає про їхні літні пригоди.
Літературний рід: епос.
Жанр: пригодницька повість.
Головне: сюжет повісті описує пригоди Сергія і Митька, які трапилися з ними влітку після п’ятого класу.
Ідея: возвеличення справжньої дружби, духу пригод, гарного ставлення до старших; підтримка креативності, сміливості, наполегливості, працелюбства; засудження хитрості, брехні, пихатості.
Головні герої: Сергій Стеценко, Митько Омельчук, Василь, ботанічка, батьки хлопчиків.
Значення в літературі: Ярослав Стельмах збагатив українську літературу ще одним прикладом справжньої дитячої дружби та безтурботного дитинства. Він зробив внесок у розвиток дитячої літератури.
Особливості: повість складається з дев’ятьох розділів, кожний із яких має свою експозицію, зав’язку, розвиток дії, кульмінацію та розв’язку.
Чому я маю прочитати цей твір: щоб переконатися, що справжня дружба справді існує; щоб зрозуміти, що все таємно колись стане відомим; щоб насолодитися пригодами двох друзів.
Додатково: повість відрізняє тонке почуття гумору, постійна інтрига та таємнича загадка, яка розкривається в кінці твору.
ІV. Основний зміст уроку
Вступне слово вчителя
Поради щодо написання твору
– Зрозумійте, осмисліть тему майбутнього твору.
– На підставі заголовку до твору визначте його проблему.
Це й буде зміст роботи:
– Сформулюйте тезу, яка б відображала основну думку твору.
– Проілюструйте тезу необхідними прикладами або доказами.
– З’ясуйте послідовність наведення аргументів (доказів).
– Уживайте вставні слова і словосполучення: на мою думку, до речі, на жаль, по-моєму, отже, наприклад, таким чином; речення: «Я вважаю», «Мені здається», які виступають засобами зв’язку між частинами роздуму.
– Висновки, аргументи (докази) намагайтеся виділяти в окремі абзаци.
– Перевірте написання, виправте помилки.
Перелік тем, запропонованих для написання контрольного твору:
«Дитинство — чарівний світ пригод і романтики» (за вивченими творами Всеволода Нестайка, Ярослава Стельмаха).
«Світ карколомних пригод звичайного хлопчика Климка» (за повістю «Цікаві пригоди Яви та Павлуші» (за повістю «Тореадори з Васюківки» Всеволода Нестайка).
«Таємничі пригоди друзів» (за повістю «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» Ярослава Стельмаха).
Вибір теми учнями, її осмислення, складання плану.
Написання учнями твору
Редагування написаного на чернетці.
Переписування з чернетки в зошити для контрольних робіт.
V. Підсумок уроку
VI. Рефлексiя
VII. Домашнє завдання
Прочитати гумореску. Чому автор назвав її «Турок»? Яка основна думка тексту? Знайти й виписати займенники у складі словосполучень. Виділити головне і залежне слова.
ТУРОК
Збирається мій знайомий
В далеку мандрівку.
Придбав собі в Туреччину
На тиждень путівку.
Костюм купив елегантний,
Вчить турецьку мову.
Уже знає, як звуть турки
Свиню і корову,
Як спитати по-турецьки,
Почім у них шуби,
Де купити мило й пасту,
Яка чистить зуби.
Голова тріщить у нього
Від отих уроків…
Він, до речі, в Україні
Живе тридцять років.
Ходить всюди, як хазяїн,
Аж дверима гурка,
Хоча мову українську
Знає гірше турка.
(П. Глазовий)