Корекційно-розвиткове заняття "Спілкуватися – це здорово!"

Про матеріал
Мета: розвиток комунікативних навичок, розумових здібностей, логічного та образного мислення.
Перегляд файлу

Заняття

 

Тема: Спілкуватися – це здорово!

Мета: розвиток комунікативних навичок, розумових здібностей, логічного та образного мислення.

Хід заняття:

 

1.  Вправа  «Вітання» (10 хв.)

Мета: створити гарний настрій, налаштувати на дружні відносини та позитивні емоції.

      Діти сідають в коло.

- Давайте розпочнемо сьогоднішнє заняття з  побажань один одному на день. Перший учасник встане, підійде до будь - кого привітається з ним і скаже йому побажання. Той, до кого підійшов перший учасник, в свою чергу підійде до наступного і т.д. до тих пір,  доки кожен з нас не одержить побажання.

По завершенню вправи учасники  аплодують.

       - З яким настроєм сьогодні ми розпочинаємо заняття?

 

2. Вправа  «Впізнай себе» (10 хв.)

Мета: розвиток комунікативних навичок, підвищення ефективності міжособистісної взаємодії

        Кожному учаснику гри ведучий на спину прикріплює картку з ім'ям відомої для всіх людини (політик, актор, персонаж, історична особистість тощо), яку сам гравець не бачить, а всі інші навпаки - під час переміщення здатні спостерігати. Кожен гравець повинен за допомогою питань, що задаються оточуючим, здогадатися про своє ім’я. Питання повинні бути такими, що вимагають відповіді або «так», або «ні».

 

3. Вправа «Рекламний ролик» (20 хв.)

Мета: зняття втоми та напруження, підтримка позитивно­го емоційного фону.

       - Усім нам добре відомо, що таке реклама. Щодня ми безліч разів бачимо рекламні ролики на екранах телевізорів і маємо уявлення, якими різними можуть бути презентації того чи іншого товару. Оскільки ми всі - споживачі рекламованих товарів, то не буде перебільшенням вважати нас фахівцями з реклами. От і уявімо собі, що ми тут зібралися для того, щоб створити свій власний ролик для якогось товару. Наше завдання - представити цей товар публіці так, щоб підкреслити його кращі сторони, зацікавити ім. Все - як у звичайної діяльності рекламної служби.

Але один маленький нюанс - об'єктом нашої реклами будуть ... конкретні люди, які сидять тут, у цьому колі. Кожен з вас витягне картку, на якій написано ім'я одного з учасників групи. Може виявитися, що вам дістанеться картка з вашим власним ім'ям. Нічого страшного! Значить, вам доведеться рекламувати самого себе. У нашій рекламі буде діяти ще одна умова: ви не повинні називати ім'я людини, яку рекламуєте. Більш того, вам пропонується уявити людину як якійсь товар чи послугу. Придумайте, чим міг би опинитися ваш протеже, якби його не примудрилися народитися в людському вигляді. Може бути холодильником? Або заміським будинком? Тоді що це за холодильник? І що це за заміський будинок?

          Назвіть категорію населення, на яку буде розрахована ваша реклама. Зрозуміло в рекламному ролику повинні бути відбиті найбільш важливі і - істинні - достоїнства рекламованого об'єкта. Тривалість кожного рекламного ролика - не більше однієї хвилини. Після цього група повинна буде вгадати, хто з її членів був представлений у цій рекламі.

При необхідності можете використовувати як антураж будь-які предмети, що знаходяться в кімнаті, і просити інших гравців допомогти вам.

Час на підготовку – десять хвилин.

 

4. Вправа «Кажу, що бачу» (10 хв.)

Мета: розвивати комунікативні навички, способи взаємодії у колективі.

          Опис поведінки означає повідомлення про спостережуваних специфічних діях інших людей без оцінювання, тобто без приписування їм мотивів дій, оцінки установок, особистісних рис. Перший крок у розвитку висловлюватися в описовому ключі, а не формі оцінок - поліпшення вміння спостерігати і повідомляти про свої спостереження, не даючи оцінок. Описові висловлювання, на відміну від оціночних висловлювань, викликають у партнера спілкування більше бажання зрозуміти і змінити свою поведінку. Наприклад: «Олена - ти нечепура» - це образа, оцінка. «Лена, ти не прибрала свою постіль» - опис поведінки.

          Сидячи в колі, зараз ви спостерігаєте за поведінкою інших і, по черзі, кажете, що в бачите щодо будь-якого з учасників. Наприклад: «Коля сидить, поклавши ногу на ногу», «Катя посміхається».

Інформація для ведучого:

         Ведучий стежить за тим, щоб не використовувалися оціночні судження та умовиводи. Після виконання вправи обговорюється, чи часто спостерігалася тенденція використовувати оцінки, чи було складним цю вправу, що відчували учасник.

5. Рольова гра «Конфлікт» (15 хв.)

         Учасникам групи пропонується взяти участь в конфліктній ситуації, що сталася в одному з дорогих ресторанів.

        Дайте кожному з учасників по одному з нижче наведених сценаріїв, щоб ознайомитися.

        Поясніть, що вправа являє собою рольову гру, покликану продемонструвати деякі аспекти спілкування.

       Попросіть двох виконавців вийти і встати так, щоб всі могли їх бачити і чути, після чого почніть гру.

       Після програвання ситуації варто обговорити враження, думки, переживання, що виникли в учасників сцени, а потім спостереження інших членів групи. Якщо дозволить час і знайдуться бажаючі, вправу можна повторити, але з іншими учасниками.

Ситуація А.

Ви подорожуєте по чужій країні. Сьогодні, обідаючи в дуже дорогому ресторані, ви виявили в супі щось, схоже на частину комахи. Ви поскаржилися офіціантові, але той запевняв, що це не комаха, а спеції. Ви не погодилися і побажали переговорити з керуючим. І ось керуючий підходить до вашого столика.

Ситуація Б.

Ви - керуючий дуже хорошим рестораном. Ціни можуть видатися високими, але якість обслуговування у вищій мірі виправдовує їх. У вашого ресторану хороша репутація, і він приваблює багато іноземців. Сьогодні в ваш ресторан прийшов запросити іноземець, і один з нових офіціантів подав йому суп. Виникли якісь претензії, і офіціант передав вам, що іноземець бажає з вами поговорити. Отже, ви прямуєте до його столика.

Аналіз:

1. Чи скаржився А? Скасував він замовлення? Відмовився чи заплатити за суп?

2. Чи вник Б в суть проблеми? Чи подолав нерозуміння сторонами одне одного? Чи висловив щирий жаль? Чи приніс ввічливі вибачення?

3. Чи вдалося сторонам дати пояснення, сприйняти їх і вирішити проблему до взаємного задоволення?

4. Чи міг А викласти свою скаргу ясно і чітко?

Рольова гра може бути використана для демонстрації культурної специфіки в людській поведінці: Наприклад: чи однаково виражають чоловіки і жінки одну й ту ж скаргу?

Завершення: Ніхто не в силах вказати «найкращий спосіб» вирішення проблем, якими супроводжується спілкування з іноземцями, проте обговорення цієї рольової гри може допомогти учасникам побачити широкі можливості для цього.

 

6. Інформаційне повідомлення «Толерантна людина» (5 хв.)

Мета: розвивати толерантне ставлення до інших і самого себе, активізація позитивного сприйняття життя.

       Поняття толерантності вперше зустрічається в 18 столітті. У своєму «Трактаті про віротерпимість» відомий французький філософ Вольтер писав, що «безумством є переконання, що всі люди повинні однаково думати про певні предмети».

Поняття толерантності не однаково в різних культурах, тому що залежить від історичного досвіду народів. У англійців толерантність розуміється як готовність і здатність без протесту сприймати особистість, у французів - як певна свобода іншого, його думок, поведінки, політичних і релігійних поглядів. У китайській мові бути толерантним означає дозволяти великодушність по відношенню до інших. В арабському світі толерантність - прощення, терпимість, співчуття іншому, а в перською - ще й готовність до перемир'я.

Зараз толерантність розуміється як повага і визнання рівності, відмова від домінування та насильства, визнання права інших на думки і погляди.

Поділ людей на толерантних і не толерантних дуже умовний. Кожна людина в своєму житті вчиняє як толерантні, так і не толерантні вчинки. Але здатність вести себе толерантно може стати особистісною якістю, і забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки і достоїнства. Вони критично ставляться до себе і не прагнуть у всіх бідах звинуватити інших. Вони не перекладають відповідальність на інших.

Почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами - особлива риса толерантної людини. У того, хто здатний до цього, менша потреба гордовито ставитися до інших.

Толерантна особистість знає і правильно оцінює себе. Її добре ставлення співіснує з позитивним та доброзичливим ставленням до інших.

 

7. Вправа «Спотворені окуляри» (10 хв.)

Мета: вчити продуктивно спілкуватися, розвивати толерантне ставлення до співрозмовника.

        На аркуші паперу малюється цифра 6 або 9 так, щоб зверху і знизу вона виглядала однаково. Викликаються два добровольці, або учасники поділяються на дві команди, які стають напроти один одної і намагаються довести учасникам протилежної команди, яка літера зображена на аркуші. Звичайно, одна команда бачить шість, інша 9.

Обговорення. Чи корисно ставати на позицію іншої людини, дивитись на ситуацію під її кутом зору?

Важливий висновок: Невміння зрозуміти іншого, впевненість, що ваша думка єдино правильне, небажання побачити ситуацію очима іншої - найкоротший шлях до нерозуміння, а часто і до виникнення конфлікту.

Якщо ви бажаєте ефективного спілкування, необхідно вести себе так, щоб не образити партнера, поважати точку зору іншого і його особистість, незалежно від соціального стану, національності, індивідуальних особливостей, переваг і т.п. Таке спілкування називається толерантним.

 

8. Гра «Австралійський дощ» (5 хв.)

Мета: зняти емоційне напруження, підняти настрій.

Ведучий пропонує учасникам стати в коло.

Інструкція: «Ви знаєте, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Слідкуйте уважно!

- В Австралії піднявся вітер. (Ведучий тре долоні.)

- Починає капати дощ. (Клацання пальцями.)

- Дощ посилюється. (Почергове ляскання долонями по грудях.)

- Починається справжня злива. (Ляскання по стегнах.)

- А ось град - справжня буря. (Тупіт ногами.)

- Але що це? Буря вщухає. (Ляскання по стегнах.)

- Дощ вщухає. (Ляскання долонями по грудях.)

- Рідкісні краплі падають на землю. (Клацання пальцями.)

- Тихий шелест вітру. (Тертя долонь.)

- Сонце! (Руки вгору.)

 

9. Завершення заняття (5 хв.)

Мета: створити гарний настрій.

        Що вам сьогодні найбільше сподобалося? Що ні?

Ведучий дякує підліткам за активну роботу і пропонує завершити заняття оплесками.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Котьо Федір
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
9 листопада 2019
Переглядів
1342
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку