Урок. Корінь: будова, основні функції

Про матеріал

Мета:

• ознайомити учнів з основними функціями кореня та особливостями його будови, значенням кореня для життєдіяльності рослин;

• розвивати навички спостереження, вміння робити висновки та використовувати раніше вивчений матеріал;

• виховувати розуміння взаємопов'язаності всіх процесів, що відбуваються на планеті із життєдіяльністю живих організмів.

Перегляд файлу

Тема: Корінь: будова, основні функції.

Мета:

  • ознайомити учнів з основними функціями кореня та особливостями його будови, значенням кореня для життєдіяльності рослин;
  • розвивати навички спостереження, вміння робити висновки та використовувати раніше вивчений матеріал;
  • виховувати розуміння взаємопов’язаності всіх процесів, що відбуваються на планеті із життєдіяльністю живих організмів.

Тип уроку: комбінований

Методи і методичні прийоми: словесні, наочні, репродуктивні, проблемно-пошукові методи.

Обладнання: таблиці, підручники, робочі зошити.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. 

ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання.

БІОЛОГІЧНИЙ ДИКТАНТ

  1. Що таке тканини рослин? (сукупність клітин, які подібні за своєю будовою та функціями).
  2. Які органічні речовини утворюються в результаті фотосинтезу? (вуглеводи та кисень)
  3. Проведення води з поживними речовинами від коріння вгору по рослині до листя, називається (ксилема)
  4. Найбільше кисню в рослину потрапляє через що? (продихи)
  5. Як поділяють органи рослин?
  6. Покривна тканина, яка утворена живими клітинами, називається? (шкірка або епідерміс)
  7. Як називається речовина, що знаходиться зверху епідермісу і запобігає надмірному випаровуванню? (кутикула)
  8. Завдяки яким тканинам рослина росте у висоту? (твірним)
  9. Коленхіма – це? (жива механічна тканина)
  10. Механічна тканина, що складається переважно з мертвих клітин, це? (склеренхіма)
  11. В чому полягає основна відмінність процесів дихання та фотосинтезу? (СО2 вбирається у світлу пору доби, а дихають рослини постійно).
  12. Флоема – це? (транспорт води від листя до коренів рослини)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.


Зірвали маків ми букет червоних

й блакитних незабудок цілу жмуть,

Та жаль нам стало квітів цих яскравих,

їх посадили в землю хай ростуть.

Тільки от нічого не виходить;

Від вітру наші квіти похилило,

Чомусь вони осипались і в'януть,

Бо без коріння жить вони не стануть!

Хоч тонкий і непримітний

Корінь цей в землі росте

Та без нього на планеті         

Жодна квітка не цвіте.


ІV. Актуалізація опорних знань.

  • https://subject.com.ua/lesson/biology/6klas/6klas.files/image060.jpgЩо відносять до вегетативних та генеративних органів рослин?

 

  • Які є типи живлення рослин?

V. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.

5.1. Корінь – це підземний вегетативний орган рослини. Він росте верхівкою вниз унаслідок впливу сили тяжіння Землі. Корінь дає можливість рослині пристосовуватися до життя на суходолі, закріплює та утримує її в ґрунті; вбирає воду з розчиненими в ній мінеральними речовинами і транспортує її до надземної частини рослини, тобто забезпечує мінеральне живлення рослини (кореневе, ґрунтове). Пригадайте, як важко утримати парасольку під час сильного вітру. А як утриматися деревам з потужною кроною? Саме завдяки кореням.

Будова кореня (зони):

  1. Кореневий чохлик вкриває верхівку кореня й поліпшує просування його в ґрунт. Він складається з кількох шарів живих клітин. Під час просування кореня в глиб ґрунту внаслідок тертя зовнішні клітини кореневого чохлика руйнуються. Нові клітини постійно утворюються за рахунок твірної тканини.
  2. Зона поділу складається ця зона з клітин твірної тканини. Вони постійно діляться і забезпечують утворення нових клітин. Зона поділу завдовжки 2-3 мм
  3. Зона розтягування – у  ній клітини ростуть. Вони видовжуються, просуваючи зону поділу з кореневим чохликом у глиб ґрунту. Довжина цієї ділянки кореня не перевищує кількох міліметрів.
  4. Всисна зона (зона кореневих волосків) – це ділянка кореня завдовжки 5-20 мм, вкрита кореневими волосками. Це забезпечує поглинання води та поживних речовин з ґрунту (щоб запобігти пошкодженню кореневих волосків під час пересаджування можна, якщо рослину викопувати разом із ґрунтом, у якому вона зростала до цього).
  5. Провідна зона – найтовстіша ділянка кореня. Тут корінь галузиться. Провідна зона не має кореневих волосків. Вона лише забезпечує рух поглинутих у всисній зоні води й мінеральних речовин до надземної частини рослини, а органічних речовин, навпаки, від стебла до кореня.

 

5.2. Мінеральне живлення рослин. Це процес поглинання та засвоєння рослинами розчину поживних речовин, потрібних для їхньої життєдіяльності. Вода з розчиненими в ній мінеральними речовинами надходить через кореневі волоски і по клітинах кори кореня потрапляє до всіх інших органів рослини. Найважливішу роль у живленні рослин відіграє хімічний елемент Нітроген. Атмосферне повітря містить величезний запас азоту (близько 78 %). Але газоподібний азот недоступний для рослин. Його можуть засвоювати лише деякі мікроорганізми, такі як бульбочкові бактерії (обговорення досліду, учні формулюють висновок, що в середовищі, позбавленому  сполук нітрогену, рослина виростає маленька).

5.3. Добрива.  Вирощуючи культурні рослини, людина з врожаєм забирає більшу частину продукції рослин, яка у ґрунт не повертається. Це поступово виснажує ґрунт. Щоб кількість поживних речовин у ґрунті не зменшувалася, у нього вносять певні речовини - добрива. Бувають органічні та мінеральні добрива.

 Органічні добрива - це продукти життєдіяльності або рештки живих організмів: перегній, гній, пташиний послід, торф, солома, компости тощо.

Мінеральні добрива - нітратні, фосфатні та калійні, їх виробляє хімічна промисловість.

VІ. Узагальнення і систематизація знань.

Робота над завданнями у друкованому зошиті.

VIІ. Підбиття підсумків уроку.

Складання схеми до уроку:

 

                 Я знав

               Я дізнався

 

 

VIІІ. Повідомлення домашнього завдання. Вивчити параграф підручника. Підготувати повідомлення про видозміни кореня.

docx
Додано
26 січня 2022
Переглядів
2550
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку