Тема.Корисні копалини. Паливні корисні копалини.
Мета уроку:поглибити та систематизувати знання учнів про корисні копалини, їх класифікацію та паливні корисні копалини; визначити роль корисних копалин у розвитку промисловості країни; розвивати навички роботи з тематичними картами, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, працювати самостійно; виховувати любов до своєї країни, дбайливість та національну свідомість.
Обладнання:фізична карта України, географічний атлас, карта «Тектонічні структури і корисні копалини», колекція корисних копалин, контурна карта, підручник, інтерактивні вправи на платформі learningapps.org.
Наскрізні змістові лінії: громадянська відповідальність
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання
Щоб урок пройшов не марно, Треба сісти рівно, гарно. І довкола озирнутись, І сусіду посміхнутись. І щоб нам знання здобути – Треба всім уважним бути!
Притча «Аркуш паперу» (розповідає вчитель).
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ
Бліц - опитування.
- Що таке корисні копалини? (речовини земної кори, що використовуються або можуть використовуватися в господарстві)
- Які є корисні копалини за походженням? (осадові, магматичні, метаморфічні)
- На які групи поділяються корисні копалини за ознаками використання? ( рудні, нерудні, паливні)
- Які бувають корисні копалини за агрегатним станом? (тверді, рідкі, газоподібні)
- Які родовища називають техногенними? (родовища, що утворилися в результаті видобутку корисних копалин (відвали, насипи) або технічних процесів)
- Від чого залежить розміщення корисних копалин у земній корі? (Від тектонічної будови землі)
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.
Сьогодні ми продовжимо вивчати природні ресурси України, зокрема ознайомимось із видами корисних копалин, особливостями їх розташування на території України та закономірностями поширення паливних ресурсів.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
- Чи потрібні нам корисні копалини? Для чого потрібні?
- Які ви знаєте паливні корисні копалини? Де їх використовують?
Отже, діти, не можна бути успішним бізнесменом чи політиком, не знаючи своєї країни, в тому числі і її ресурсів.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Повідомлення вчителя «Скарби, приховані в надрах нашої країни» (різноманітність корисних копалин та їх поширення).
КориснікопалиниУкраїнискладаютьзначнийвідсотоквідсвітовихзапасів. Україна входить до списку провідних мінерально-сировинних держав світу. Частина тих корисних копалин, що видобуваються на території держави, використовується для потреб самої країни, а частина йде на продаж в іноземнідержави.
Кам’яне вугілля в Україні є найбільш популярним за видобутком паливним ресурсом. За підрахунками, його запаси в надрах сягають близько 40 мільярдів тонн. Основна його кількість зосереджена в Донецькому і Львівсько-Волинському басейнах.
Державним балансом враховано 289 родовищ природного газу на території країни. Його вистачає для забезпечення власних потреб населення.
За запасами марганцевих руд Україна займає 1 місце в Європі і 2 місце у світі. Основні запаси зосереджені і добуваються в Нікопольському марганцевому басейні і Велико-Токмацькому родовищі.
Україна – один зісвітових лідерів за розвіданими запасами залізної руди – понад 20 мільярдів тонн. Залізна руда в країні видобувається відкритим способом, в основному в Криворізькому та Кременчуцькому басейнах.
В Україні знаходяться великі запаси міді – близько 20000000 тонн, розташовані вони в межах Волино-Подільської плити.
На території держави знаходиться майже 2% світових запасів ртуті, розташовуються вони в Закарпатті (в гідротермальних вулканогенних родовищах) і в Донецькій області (у епітермальнихродовищах).
У країні знаходяться великі запаси кам’яної солі – на території
Донецького басейну, Придніпровської низовини, Прикарпаття і Закарпаття. Українська сіль використовується всередині країни і йде на експорт, при цьому вона вважається однією з найбільш якісних у світі.
Україна займає 2 місце у світі за запасами графіту – більше 1 мільярда тонн. На території країни приблизно 300 родовищ, всі вони належать до метаморфогенного типу. Розробляється приблизно 5 з них, майже всі вони знаходяться на півдні країни.
У державі знайдено майже 2500 родовищ торфу, всі вони знаходяться на півночі і заході країни. Найбільше торфу видобувається в українському Поліссі.
В Україн івиділяють три основних золотоносних провінції: Карпатську, Український щит і Донецьку. На їх території розташовуються 6 золоторудних районів.
2. Перегляд відео «Корисні копалини України» https://www.youtube.com/watch?v=SoKTaXVgo_o
Завдання учням:
Запам’ятати групи корисних копалин та розміщення їх родовищ.
3. Інтерактивна гра «Умовні знаки корисних копалин». https://learningapps.org/3781338
- А чи знаєте ви умовні знаки корисних копалин?
4. Повідомлення учня про паливні корисні копалини.
Паливні корисні копалини людина використовувала з давніх часів, адже вони забезпечували її теплом. На території України зафіксовано видобуток нафти у III ст. до н.е. В Україні виявлені великі поклади паливних ресурсів. Наявність
паливних ресурсів - основи економіки України, можливість створення її енергетичної бази. Забезпеченість України корисними копалинами обумовлена не тільки різноманітністю складу їх груп, але й їх в цілому зручним розташуванням.
Оскільки територія України поєднує різні за віком та умовами утворення тектонічні структури, у її межах сформувалися різноманітні гірські породи і, відповідно, корисні копалини. На території України видобувають та розробляють усі види паливних корисних копалин, які ви бачите на карті.
Умови залягання, запаси, хімічний склад корисних копалин, їхні характеристики, вірогідні райони пошуку та розвідування нових родовищ натериторії нашої країни вивчені досить добре. За сукупністю різних мінеральних ресурсів, їх обсягом та загальною забезпеченістю ними Україна входить до першої десятки країн світу! Цьому сприяє і вигідне розташування певних груп корисних копалин, зокрема залізних руд, кам'яного вугілля та флюсових вапняків у Криворіжжі та Донбасі, яке дозволяє розбудовувати металургію, чи кам'яної солі та карбонатної сировини у Слов’янську, на базі яких розбудовується содове виробництво.
Але різноманіття та багатство корисних копалин ще не гарантують повну забезпеченість країни всім необхідним. Наприклад, в Україні обмаль нафти і газу, фосфатної сировини для виробництва добрив, деяких металів. Хоча рівень геологічної вивченості ресурсів нашої країни досить високий, деякі родовища корисних копалин (золота, мідних і алюмінієвих рух фосфатної сировини) ще не досліджені достатньою мірою та несповна оцінені. Паливні та рудні корисні копалини людина використовувала з давніх часів: паливні забезпечували її теплом, рудні були сировиною для виготовлення знарядь праці.
На території України першими почали видобувати залізні руди для
виплавки металу скіфські племена 2800 років тому, а видобуток зафіксовано у IIст. до нашої ери.
В Україні виявлено великі поклади як паливних ресурсів, так і залізовмісної сировини, марганцевих руд. Наявність паливних і рудних ресурсів - основа економіки країни, можливість створення її енергетично: ТІ промислової бази. Забезпеченість України корисними копалинами обумовлена не тільки різноманітністю складу їх груп, але й їх в цілому зручним розташуванням.
VІ. ОСМИСЛЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота учнів в групах (за підручником параграф 18 та картами атласу).
За допомогою тексту підручника і карт атласу учні дають характеристики вугільних басейнів України, нафтогазоносних районів України, родовищ торфу та сланців.
І група – вугільні басейни України
ІІ група – нафтогазоносні райони України
ІІІ група – родовища горючих сланців і торфу
2. Доповнення вчителя.
А) Нині на Донбас припадає 92,4% загальних ресурсів кам’яного вугілля. Але через бойові дії на сході країни 69 із 150 шахт змушені припинити роботу. 7 шахт зовсім зруйновані. Але і в мирний час праця шахтаря небезпечна і важка. Тому треба поважати її та раціонально використовувати вугілля та інші корисні копалини.
Б) Перспективи видобутку сланцевого газу в Україні.
3. Географічний практикум
Позначити на контурній карті басейн кам'яного та бурого вугілля, нафтогазоносні райони, родовища горючих сланців, торфу.
4. Географічний інтерактив «Корисні копалини у моєму краї».
Користуючись атласом Кіровоградської області, визначити, які паливні корисні копалини є у рідному краї.
5. Міні-дискусія
- Чи достатньо забезпечена Україна нафтою і природним газом?
- Де можливі відкриття нових родовищ?
- У чому полягає раціональне використання паливних корисних копалин?
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
1. «Будь уважним».Розподіл копалин по групах (за колекцією).
2. Тестовий диктант «Корисні копалини»
1) Основні види палива, які видобуваються на Україні це:
а) вугілля;
б) торф;
в) дрова,
2) В Донецькому басейні видобувають :
а) буре вугілля;
б) кам'яне вугілля;
в) нафту.
3) За умовне паливо приймають;
а) торф;
б) газ;
в) кам'яне вугілля.
4)Найбільше родовище горючих сланців:
а) Бовтиське;
б) Дашавське;
в) Олександрійське.
5) Найбільше родовище газу:
а) Дашавське;
б) Коростишівське;
в) Леляківське.
6. Видобуток торфу в Україні ведеться на:
а) півдні;
б) заході;
в) півночі.
3. Інтерактивна гра. Підпишіть основні басейни та родовища паливних корисних копалин України. https://learningapps.org/watch?v=p3o94xg4t01
3. Оцінювання роботи учнів.
VIІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Закріпити матеріал підручника
2. Завдання на вибір:
А) користуючись додатковими джерелами інформації, проаналізувати переваги й недоліки можливого видобування сланцевого газу на території України;
Б) здійсніть дослідження за темою «Використання продуктів переробки корисних копалин у побуті».
Додаток
Притча «Аркуш паперу»
Вчитель підізвав учнів і показав їм аркуш білого паперу.
– Що ви тут бачите? – спитав Мудрець.
– Крапку, – відповів один.
Всі інші учні закивали головами в знак того, що теж бачать крапку.
– Придивіться уважніше, – сказав Вчитель.
– Тут чорна крапка, – сказав інший учень.
– Ні! – заперечив третій учень, – тут маленька чорна крапка. Адже так?
Всі інші учні закивали головами на знак згоди.
Після довгої паузи всі учні в очікуванні подивились на Вчителя.
– Шкода, що всі мої учні побачили тільки маленьку чорну крапку, і ніхто не помітив чистого білого паперу…
І додав після довгої паузи:
– Значить, мені є ще чому вас вчити.