Коспект уроку. Тема: Розв'язування текстових задач

Про матеріал
Сформувати вміння учнів застосовувати теоретичні знання на всі дії з натуральними числами до розв’язування текстових задач, вміння вибирати і вико-ристовувати необхідну інформацію для розв'язування задачі, ставити запитання до умови задачі; Формувати вміння працювати самостійно, спілкуватись, допомагати іншим, аналізувати ситуацію. Розвивати увагу, обчислювальні здібності, логічне мислення, цікавість, уяву, кмітливість, оперативність при виконанні вправ; Розвивати зацікавленість до предмета, математичну мову, вчитися правильно та чітко виражати свої думки; Виховувати любов до математики, до праці; прищеплювати бажання до вивчення математики, прагнення пізнавати нове ; Виховувати наполегливість, культуру спілкування, віру у власні сили.
Перегляд файлу

Конспект уроку    на   тему: Розв’язування текстових задач.

Склала: вчитель математики вищої категорії

Петрівського Першого НВК  Тарутинської селищної ради

 Димчоголо Катерина Степанівана

Мета: 

навчальна:  сформувати вміння  учнів застосовувати  теоретичні знання на  всі дії з натуральними числами до розв’язування текстових задач, вміння вибирати і вико­ристовувати необхідну інформацію для розв'язування задачі, ставити запитання до умови задачі;

Формувати вміння працювати самостійно, спілкуватись, допомагати іншим, аналізувати ситуацію.

розвивальна: розвивати увагу, обчислювальні здібності, логічне мислення, цікавість, уяву, кмітливість, оперативність при виконанні вправ;

Розвивати зацікавленість до предмета, математичну мову, вчитися  правильно та чітко виражати свої думки;

виховна: виховувати любов до математики, до праці; прищеплювати бажання до вивчення математики, прагнення пізнавати нове ;

Виховувати наполегливість, культуру спілкування, віру у власні сили.

Тип уроку: застосування знань і вмінь .

Компетентність: мовна, математична, ініціативна, соціальна та громадська, здоров’язбережувальна, загальнокультурна.

Обладнання: мультимедійна презентація, ПК, проектор, підручник, робочий зошит.

 

Хід уроку:

І.Організаційний момент  ___хв.

1. Привітання учнів.

 

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Математика у нас,

Ми запрошуємо в клас!

Будемо добре працювати,

Щоб вас, друзі, здивувати.

 

2. Відмітити відсутніх.

3. Оглянути підготовку учнів до заняття.

  Для того щоб збагатити  математичний словниковий запас, та  активізує пам'ять пропоную пограти в гру.

Ігра в слова.( Створити ланцюжок слів пов'язаних з математикою: математика , лінійка, коло, квадрат, кілометр, сума, різниця…)

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання___хв.

 За браком часу перевіримо домашнє завдання нестандартним методом - мовчки. Для  цього вчитель виводить на екран правильне  розв'язання завдань, а діти самостійно перевіряють.

 

 

№ 453. Нехай за перший день Сергій прочитав х сторінок, тоді за другий день він прочитав удвічі більше, тобто 2х. Оскільки за два дні було прочитано 78 сторінок, то отримаємо рівняння :

х + 2х = 78; 
х(1 + 2) = 78; 
3х = 78; 
х = 78 : 3;
х = 26 (стор.) - за 1-й день. 
Відповідь. 26 сторінок.

 

№ 454. Нехай менше з чисел буде х, тоді інше – 4х, складаємо рівняння

х+4х=195
5х=195
х=195/5
х=39 - менше число;
39*4=156 - більше число.

Відповідь:  39, 156.

№ 456. Нехай у Степана було х коп., тоді у Миколи 4х коп.

За умовою 4х - х = 4 грн. 71 коп. Оскільки 4 грн. 71 коп. = 471 коп., 
маємо рівняння: 

4х - х = 471;

(4 - 1) х = 471;

Зх = 471;

х = 471: 3;

х = 157. 
Отже, у Степана було 157 коп. = 1 грн. 57 коп. 
Відповідь: 1 грн. 57 коп.

 

ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку ___хв

4. Записати число, класна робота, тему.

Створення сприятливого психологічного клімату на занятті.

Учитель.

Урок у нас буде цікавим і кожному з вас я хочу побажати, щоб на цьому уроці щоб ви були:

«У» - усміхненими;

«С» - спокійними;

«П» - прогресивними;

«І» - ініціативними;

«Х» - хоробрими.

 

Іншими словами, я бажаю вам УСПІХУ! (слайд)

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. І пам’ятайте, що під час роботи на занятті до успіху веде старанне, охайне, уважне ставлення до своєї справи.

Девіз уроку:                           «Не просто слухати, а чути.

   Не просто дивитися, а бачити.

             Не просто відповідати, а міркувати.

   Дружно і плідно працювати.».

ІУ. Повторення та систематизація  знань __ хв.(слайд)

Розминка «Мікрофон» ( продовжи речення з умовним мікрофоном).

  1. Як називаються компоненти при множенні?
  2. Як знайти невідомий доданок?
  3. Щоб знайти невідоме зменшуване, треба…
  4. Як називаються компоненти при діленні?
  5. Що треба зробити, щоб знайти невідомий множник?
  6. Як знайти невідомий дільник?
  7. Який елемент отримаємо, якщо від суми віднімемо доданок?
  8. Якщо я від зменшуваного відніму різницю, що я знайду?
  9. Якщо до різниці додати від`ємник, що знайдемо?
  10. Що ти знайдеш, коли добуток поділиш на відомий множник?
  11. Учень ділене поділив на дільник, що він знайшов?
  12. А інший учень добуток поділив на множник, що він знайшов?
  13. А що знайду я , коли поділю ділене на частку?

 

Ви добре впоралися з теоретичним матеріалом. А чи знаєте ви формули?

Пропоную вам «Математичне лото».

 

 

 

 

 

Інтерактивна гра «Математичне лото» (Подайте у відповідності)

 

S(відстань)

2۰( а+в)

Р(прямокутника)

а·в

S(прямокутника)

S:t

t(час руху)

V۰t

а (довжина)

S:V

V(швидкість)

S:в

 

 

 

 

 

 

 

Я задоволена вашим знанням теоретичного матеріалу та впевнена, що під час розв’язування практичних задач ви будете успішно їх застосовувати.

 

V.Активізація мисленєвої діяльності з формування практичних умінь та навичок.

   В роботі нам допоможе вислів американського математика:

 «Якщо ви хочете навчитися плавати, то сміливо ступайте в воду, а якщо хочете навчитися розв’язувати задачі, то розв’язуйте їх!

 

Задача№1.

  У сім’ї Сидоренків, яка складається 3 осіб, склалася така фінансова ситуація за місяць: щомісячний дохід батька Олексія – 6 000 грн, щомісячний дохід  матері Катерини – 4 000 грн. Обов’язкові щомісячні витрати є такі:

платіж  за комунальні платежі – 700 грн,

витрати на харчування – 2 200 грн,

витрати на одяг та взуття – 2 500 грн,

витрати на особисті потреби (кожному)  – 500 грн,

медичні витрати – 300 грн.

Потрібно визначити суму, яка залишиться в сім’ї після всіх витрат. Визначте чи зможуть Сидоренки в кінці  місяця придбати телефон сину Андрію за  вартістю 2850 гривень?

Розв’язання:

1.4000+6000=10000(грн) –доходи родини за місяць;

2.3х500=1500(грн) –витрати на особисті потреби.

3.700+2200+2500+1500+300=7200(грн) –витрати за місяць;

4.10000-7200=2800(грн)-залишок коштів після витрат.

5.2800 < 2850 ( Але якщо, зменшити витрати , то можна придбати телефон)

 

Відповідь: 2800 грн, залишиться в сім’ї після всіх витрат. 

 

 

 

Фізхвилинка: «Відпочинемо активно»

Активна-математична фізхвилинка формує здоров’язбережувальну  компетентність і забезпечує зміну видів діяльності на уроці. Вчитель демонструє на екрані  усні завдання з теми. Навпроти кожного  є дві фізичні вправи  зі знаками плюс та мінус. Якщо твердження вірне,  то виконуємо фізичну вправу  зі знаком плюс, якщо ні - то зі знаком мінус.

 

Якщо твердження вірне,  то виконуємо  «+»,  якщо ні – то, то виконуй  «–».

Збільшити  24  на 10,  буде  34 

 

+ ходьба на місці

– руки в сторони

Якщо 9 помножити 0,  буде 9

+ руки в сторони

– руки вгору

Поділити  48 на 2,  буде 24.

+ схилитися додолу

– руки в сторони

Зменшити  90 на 3,  буде 30

+ стрибки на місці

– поприсідати

Найменьше  парне число - 2

+ нахили тулуба

– стрибки на місці

Всього існує  9  цифр.

+ стрибки на місці

– нахили тулуба

У людини на руках  10 пальців,

 а на 10 руках – 100.

+ біг на місці

– сісти на місце

 

V. Формування та вдосконалення умінь та навичок розв'язування задач за допомогою рівнянь .

  У кожного з вас на парті лежить  загальна схема розв’язування задач за допомогою рівнянь. Давайте пригадаємо:

 

1) Уважно декілька разів прочитати і вивчити умову задачі.

2) Зробити скорочений запис або таблицю умови задачі.

3) Позначити за х одну з невідомих величин (меншу), виходячи із запитання задачі

4) Виразити всі інші невідомі величини через х.

5) Скласти рівняння.

6) Розв'язати це рівняння і перевірити знайдені корені рівняння на відповідність умові задачі (повертаємось до позначених невідомих величин)

7) Записати відповідь задачі.

Оскільки учні вже мають досвід розв'язування задач за допомогою рівнянь, то цей етап уроку проводимо у формі бесіди, колективно розв'язавши задачу, наведену на етапі формулювання мети і завдань уроку.

 

 

 

Задача №2.

  Зібрали 762 кг овочів: картоплі, капусти і моркви, причому картоплі зібрали в 3 рази більше, ніж моркви, а капусти — на 177 кг більше, ніж моркви. Скільки зібрали кілограмів овочів кожного виду?

Розв’язання:

Позначити кількість зібраної моркви, оскільки вона найменша через х, тоді картоплі буде у 3 рази більше - 3х, а капусти на 177кг більше за моркву – х+177. За умовою відомо, що зібрали 762 кг. Овочів. Складаємо рівняння:

Зх + х + 177 + х = 762,

5х + 177 = 762,

5х = 762 - 177,

 5х = 585,

х = 585 : 5,

х = 117.

Отже , якщо ми приймали за х - моркву, то її вага буде 117 кг.Обчислюємо картоплю і капусту.:

1)  3х = 3 · 117 = 351 (кг) картоплі;

2)  х + 177 = 117 + 177 = 294 (кг)капусти.

Відповідь. 117 кг моркви, 351 кг картоплі, 294 кг капусти

 

Задача №3. (для самостійного роз'язання)

На заводі в трьох цехах працює 626 чоловік. У першому цеху працює у 2 рази більше людей, ніж у другому, а в третьому – на 142 чоловіка більше, ніж у другому. Скільки чоловік працює у кожному цеху? 

Розв’язання:

 Нехай у другому цеху було х чоловіків, тоді у першому буде 2х, а у третьому х+142.

Оскільки всього  працюючих чоловіків – 626, то отримаємо рівняння:

х+2х+х+142=626

Спрощуємо вираз  4х+142=626

4х – невідомий доданок. Щоб його знайти, треба від 626 відняти 142.

Отже, 4х = 626-142,

4х = 484

 х = 484:4

 х = 121.

Звідси, у другому цеху було 121 чоловіків, тоді у першому буде 2х121=242, а у третьому 121+142=263. ( Перевірка: 121+242+263=626)

Відповідь: У першому - 242 робітника, другому-121, третьому-242 чоловіка.

 

 

 

 

VІ. Підсумки уроку.(___ хв.)

Ось і закінчився наш урок.

І хочеться його закінчити такими словами  мудреця «Дві людини, які обмінялися золотими монетами, не стали багатшими. Але якщо вони мінялися думками, то кожний з них стає в двоє багатшим.»

Ця істина – проста, але зміст її – глибокий. І ви, діти, я впевнена, обмінюючись сьогодні думками, ідеями, знаннями, стали багатшими інтелектуально, прогресивнішими і ініціативними.

 

УІІ. Домашнє завдання. ___хв.

§ 13 , виконати вправи  № 459, № 461.

Додаткове завдання для тих, хто любить математику:

 У більший бідон вміщається на 2 л молока більше, ніж у мен­ший. А в два більших бідони вміщається стільки молока, скільки в три мен­ших бідони. Скільки літрів молока входить у більший та менший бідони окремо?

Розв'язання.

Нехай у менший бідон вміщається х л молока, тоді в більший бідон вміщається (х + 2) л молока.

У трьох менших бідонах 3х л молока, у двох більших бідонах 2(х + 2) л молока.

За умовою задачі кількість молока у двох більших і трьох менших бідонах однакова.

Складаємо рівняння:

2(х + 2) = 3х,

2х + 4 = 3х,

3х - 2х = 4,

х=4,

х + 2 = 6.

Відповідь. 4 л, 6 л.

 

 

docx
Додано
18 травня 2022
Переглядів
1761
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку