Урок – казка з елементами дослідження Трикутник і його види

Про матеріал
домогтися засвоєння учнями поняття трикутника, класифікації трикутників за сторонами і кутами, формули периметра рівностороннього трикутника; формувати первинні уміння будувати трикутники за двома сторонами і кутом між ними та за стороною і прилеглими до неї кутами за допомогою транспортира та лінійки. Сприяти розвитку пізнавального інтересу, самостійності, уміння досліджувати, навичок самоконтролю. Виховувати культуру спілкування в малих навчальних групах, культуру геометричних побудов, усного мовлення, працьовитість, вміння швидко і правильно приймати відповідальні рішення, патріотичні почуття до України.
Перегляд файлу

Урок – казка з елементами дослідження

Трикутник і його види

Математика,      5 клас

Вчитель Петрівського Першого НВК

Димчогло Катерина Степанівна

     Тема. Трикутник і його види

     Мета: домогтися засвоєння учнями поняття трикутника, класифікації трикутників за сторонами і кутами, формули периметра рівностороннього трикутника; формувати первинні уміння будувати трикутники за двома сторонами і кутом між ними та за стороною і прилеглими до неї кутами за допомогою транспортира та лінійки. Сприяти розвитку пізнавального інтересу, самостійності, уміння досліджувати, навичок самоконтролю. Виховувати культуру спілкування в малих навчальних групах, культуру геометричних побудов, усного мовлення, працьовитість, вміння швидко і правильно  приймати відповідальні рішення, патріотичні почуття до України.

     Тип уроку. Урок засвоєння знань, формування умінь.

     Форма проведення: урок-казка з елементами дослідження.

 Завдання: забезпечення оволодіння учнями мовою геометрії, розвиток їх умінь виконувати геометричні побудови за допомогою геометричних інструментів (лінійки, транспортира).

     Обладнання: моделі трикутників, карточки настрою, смужки з назвами трикутників, креслярське приладдя, транспортири, презентація PowerPoint, медіа – програвач,   картки  самооцінки членів груп,  мікрофон, картки із завданнями,    алгоритми-рисунки,     підручник   «Математика  5  клас.

А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір».

Девіз:

     Міркуй точно, відповідай чітко, будуй естетично, записуй правильно та швидко.

Епіграф:

     Те, що незрозуміло, потрібно з’ясувати.     

                                                                                        Конфуцій 

 

Структура уроку:

Етап

Тривалість

  1.  

Організаційний момент

1 хв.

  1.  

Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми, мети уроку                                       

Введення в казку

4 хв.

  1.  

 Засвоєння нових знань. Дослідницька робота в групах Подорож казкою:

Дослідження №1

Дослідження №2

Дослідження №3

Дослідження №4

15 хв.

  1.  

Фізкультхвилинка (Музична, відео)

1 хв.

  1.  

Закріплення знань. Формування первинних умінь

      Подорож казкою:

1. Відгадування загадок

2. Завдання №1 на побудову трикутника

3. Завдання №2 на побудову трикутника

4. Тестові завдання

20 хв.

  1.  

Підсумок уроку. Закінчення казки                                                                          

3 хв.

  1.  

Домашнє завдання

1 хв.

                                                                       

Хід уроку

До уроку створюються 3 гетерогенні групи по 6 учнів, визначаються консультанти груп, роздаються картки самооцінки.

І. Організаційний момент. ( 1 хв. )

       Учитель.  Всі у школі, всі здорові?

                      Навчальні групи до роботи готові?

На партах лежать 2 карточки: червона і синя. Покажіть, який у вас настрій на початок уроку. В групах за руки візьміться і друг другу посміхніться!

       Запишіть у зошити дату, «Класна робота».

                                                           

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності .( 4 хв. )

Учитель.    Я поведу вас в казку, а може і не в казку.

                   У світ для всіх незнаний і знаний поведу.

                    А ви в кінці розкажете на що ви сподівалися,

                    Чи дійсно все отримали в казковому краю?

Олівець. Десь колись в якійсь країні

                Жив самітній Олівець.

                 Будував кути, прямі, відрізки,

                 Словом, справжній молодець!

                 Мандрувати полюбляв,

                 По всьому світу мандрував.

                 І цього разу не прошляпив

                 В країну трикутників потрапив.

                 Познайомитися захотів,

                 Але йому забракло слів.

Олівець. Проблема. Тут трикутників багато, як їх можна розпізнати?

Учитель. Сьогодні ми вивчаємо тему «Трикутник і його види». Допоможемо Олівцю навчитися розпізнавати трикутники.

А для цього ви повинні:

Знати:   Уміти:

- класифікацію трикутників за               -  визначати вид трикутників  сторонами і кутами;                              -  будувати трикутники за двома

- правило знаходження периметра            сторонами і кутом між ними;

   трикутника;                                           -  будувати трикутники за стороною

- формулу периметра                                  і прилеглими до неї кутами;

    рівностороннього трикутника;          - знаходити периметри трикутників.

       

Працювати будемо у групах  під девізом «Міркуй точно, відповідай чітко, будуй естетично, записуй правильно та швидко.» Бали, набрані кожним членом групи,  виставляються ним  у картку самооцінки в якій  вказана  максимальна кількість балів за кожне завдання.  А епіграфом до нашого уроку будуть слова Конфуція  «Те, що незрозуміло, потрібно з’ясувати». Отже, завдання уроку:

Учитель.  Ми сьогодні будемо визначати

                  Як трикутники за сторонами і кутами

                  Правильно назвати!

                  Групи всі отримають завдання:

                  Дати відповіді на мої питання,

                  Із трьох назв потрібну відшукати

                  І означення сформулювати.

ІІІ. Засвоєння нових знань. Дослідницька робота в групах. ( 15 хв. )

1. Дослідження №1. (Кожна група отримує набір з трьох трикутників: 1-гострокутні, 2-тупокутні, 3-прямокутні і трьох карток з назвами трикутників. Після вимірювання і запису градусної міри кутів учні повинні обрати назву своїм трикутникам, обґрунтувати відповідь і на основі цього сформулювати означення.)

Учитель.  Приступайте групи й без вагання

                  Дослідить трикутники за кутами.

                  Це перше  завдання.

(Учні досліджують трикутники)

Учитель.  Що ви скажете про результати дослідження ваших трикутників. Яка назва їм підходить?

Відповідь представника І групи.

У даних трикутників всі кути гострі, тому ми обрали назву –  гострокутні.  Трикутник у якого всі кути гострі називається гострокутним.

Відповідь представника II групи.

Кожен з наших трикутників має  тупий кут. Тому ми обираємо назву –  тупокутні. Якщо один із кутів трикутника тупий, то його називають тупокутним.

Відповідь представника III групи.

У кожного з наших трикутників є прямий кут, їх можна назвати прямокутними. Якщо один із кутів трикутника прямий, то його називають прямокутним.

2.Дослідження№2. Учитель. Молодці. Із першим завданням справилися. Записали всі кути. Ось наступне вам завдання: суму всіх кутів знайти. (Учні кожної групи знаходять суму кутів своїх трикутників.)

Учитель. Хочу всіх вас запитати, суми кутів записати.(Учні називають одну суму, яка дорівнює 180°.) Сформулюйте висновок, який випливає з ваших досліджень. (Учні формулюють: Сума кутів трикутника дорівнює 180°).

3. Дослідження №3.  (Кожна група отримує набір з трьох трикутників: 1-різносторонні, 2-рівнобедрені, 3-рівносторонні і трьох карток з назвами трикутників. Після вимірювання і запису довжин сторін учні повинні обрати назву своїм трикутникам, обґрунтувати відповідь і на основі цього сформулювати означення.)

Учитель.  Приступайте групи й без вагання

                  Дослідить трикутники за сторонами.

                  Це третє завдання.

           (Учні досліджують трикутники)

Відповідь представника І групи.

Серед 3-х трикутників немає жодного з рівними сторонами. Тому для наших трикутників ми обрали назву –  різносторонні. Різностороннім називається трикутник, який не має рівних сторін.

Відповідь представника II групи.

Кожен з наших трикутників має по дві рівні сторони. Їх не можна назвати рівносторонніми, тому ми обираємо назву –  рівнобедрені. Рівнобедреним називається трикутник, який має дві рівні сторони.

Відповідь представника III групи.

У кожного з наших трикутників всі сторони рівні, їх можна назвати рівносторонніми. Рівностороннім називається трикутник у якого всі сторони рівні.

4. Дослідження №4.  Учитель. Групи слухайте завдання: Всім уважно працювати, периметри трикутників відшукати. (Учні називають периметри).

Яка група найшвидше справилася із завданням і чому? (Група,  яка досліджувала рівносторонні трикутники). Як знайти периметр рівностороннього трикутника зі стороною а? (Записується формула в зошити учнів: )

ІV. Фізкультхвилинка (2хв.)

 V. Закріплення знань. Формування первинних умінь (20 хв.)

Олівець.

1. Всі означення  сформулювали.

    Перевірю  як ви їх запам'ятали !

Відгадайте загадки (загадки задаються кожній групі по черзі).

1.)Рівних він сторін не має,

Як трикутник називаємо? ( Різносторонній )

2.)Цей трикутник особливий:
Має дві сторони рівні.
Серед інших виділяємо,

Як трикутник величаємо? ( Рівнобедрений )

3.)Всі три сторони у нього
Рівні як одна.

Про який трикутник мова

Кожен учень знає? ( Рівносторонній )

4.) Всі кути він гострі має,

     Як трикутник називаємо? (Гострокутний)

5.) Цей трикутник не простий,

     В нього кут один прямий.

    Легко вам його впізнати,

    Як трикутник цей назвати? (Прямокутний)

6.) Щоб трикутника назвати,

     Треба кут тупий вам мати.

     То ж яку він назву має,

     Як трикутник величаємо? (Тупокутний)

2. Учитель. Діти, давайте запитаємо Олівця, чи зрозумів він як відрізняти трикутники за сторонами і кутами?

  Олівець.  Дуже це просте завдання, все вдалось запам’ятати.

                  Але це мені замало: навчитися хочу трикутники будувати!

Учитель. Що ж будемо вчитися будувати трикутники за допомогою лінійки і транспортира.

Завдання №1. За допомогою лінійки і транспортира побудуйте трикутник, дві сторони якого дорівнюють 3см і 2 см, а кут між ними - 50°.

Завдання №2. За допомогою лінійки і транспортира побудуйте трикутник ,  сторона якого дорівнює 3 см, а кути і відповідно дорівнюють 40° і 110°.

(Кожна група отримує картки із завданнями №1 і №2 і алгоритми – рисунки побудови даних трикутників. Розглянувши алгоритм до завдання №1, представники груп коментують вчителю як вони будуть виконувати завдання і будують трикутник. Аналогічно виконується побудова до завдання №2).

Учитель. Повторимо алгоритми побудови трикутників за  двома сторонами і кутом між ними та за стороною і прилеглими до неї кутами за допомогою транспортира та лінійки. (Учні називають етапи побудови).

Алгоритм побудови трикутника за двома сторонами і кутом між ними

1.За допомогою транспортира побудувати даний кут.

2. На сторонах цього кута від його вершини за допомогою лінійки відкласти відрізки, довжини яких дорівнюють  сторонам трикутника. Отримаємо 2 точки.

3.Сполучити відрізком отримані точки.

Алгоритм побудови трикутника за стороною і прилеглими до неї кутами

1. За допомогою лінійки будуємо відрізок, довжина якого дорівнює довжині даної сторони трикутника.

2.Відкладаємо кут з вершиною в точці, що є початком цього відрізка.

3.Відкладаємо кут з вершиною в точці, що є кінцем даного відрізка по той самий бік, де було відкладено перший кут.

4.Знайшовши точку перетину сторін кутів, отримаємо шуканий трикутник.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Олівець.  Що ж, трикутники гарно вмієте будувати.

                  Пропоную вам з тестами попрацювати.

                  Присядьте за комп’ютери,

                  Покажіть, що не ледачі.

                  Але спочатку повторимо безпеку праці. (Слайд №3)

                  А тепер мерщій за діло,

                  Тести подолайте вміло!

(Учні працюють з тестами, що представлені на  слайдах  №4-8, відповіді записують в зошити.)

Тестові завдання

1.Визначте вид трикутника,  залежно від виду його кутів. Встановіть відповідність за рисунками. (Відповідь: 1-В, 2-А, 3-Б.)

2. Визначте вид трикутника, залежно від кількості рівних сторін. Встановіть відповідність за рисунками. (Відповідь: 1-Б, 2-В, 3-А.)

3. Знайдіть периметр трикутника зі сторонами 16см, 22см, 28см. Оберіть правильну відповідь. (Відповідь: Б.)

4. Знайдіть периметр трикутника зі сторонами 14см, 17см,17см. Оберіть правильну відповідь. (Відповідь: В.)

5. Знайдіть периметр  трикутника всі сторони якого дорівнюють по 24 см. Оберіть правильну відповідь. (Відповідь: А.)

VІ. Підсумок уроку. (3 хв.) Олівець.  Про трикутники все знаю.

Вас також я привітаю. Час ви дарма не марнуйте, бали в картках підрахуйте.

 Учитель. Підсумуйте бали в своїх картках самооцінки. Максимальна кількість балів - 24. Ділимо на 2 і визначаємо оцінку кожного члена групи.

( Учитель з учнями називають оцінки за урок.)

Та на цьому нашій казці не кінець.

Поведе вас далі в мандри Олівець.

Домашнє завдання гарно вивчайте,

Наступного уроку чекайте! А вас я запитаю, про що дізналися сьогодні в казковому краю? (Відповіді учнів. Технологія «Мікрофон»). (Слайд №9).

Просигналізуйте карточками, який тепер у вас настрій.

Потисніть один одному руки і подякуйте за співпрацю! Бажаю всім успіху під час виконання домашнього завдання.

Рефлексія.   Букет настрою

За допомогою цього прийому учні можуть оцінити продуктивність заняття та покращити навички аргументації. На початку уроку педагог роздає своїм вихованцям паперові квіти різних кольорів (наприклад, червоного, жовтого та синього), а на дошку вивішує зображення вази. 

Наприкінці заняття діти прикріплюють до вази скотчем чи магнітом квітку: червону (сподобалося заняття/все зрозуміло), жовту (майже все зрозуміло), синю (не сподобалося заняття/погано зрозумів або зовсім не зрозумів навчальний матеріал). Учні обов'язково мають аргументувати свій вибір квітки. 

 

VІІ. Домашнє завдання. (1хв.) Вивчити п.14. Хто набрав за урок 1-6 балів №344,№349; 7-9 балів №351, №353, 10-12 балів №353, №355 (1;3).

1-6 балів

№344. Нарисуйте:

1) різносторонній прямокутний трикутник;

2) різносторонній тупокутний трикутник;

3) Рівнобедрений гострокутний трикутник.

№349. Одна сторона трикутника дорівнює 12 см, друга сторона у 3 рази більша за першу, а третя на 8 см менша від другої. Знайдіть периметр трикутника.

7-9 балів

№351.Периметр рівнобедреного трикутника дорівнює 28 см, а бічна сторона – 10 см. Знайдіть основу трикутника.

№353. Периметр трикутника дорівнює 97 см, одна сторона – a см, друга сторона – b см. Складіть вираз для знаходження третьої сторони. Обчисліть довжину третьої сторони, якщо a = 32, b = 26.

10-12 балів

№353. Периметр трикутника дорівнює 97 см, одна сторона – a см, друга сторона – b см. Складіть вираз для знаходження третьої сторони. Обчисліть довжину третьої сторони, якщо a = 32, b = 26.

№355(1;3). За допомогою лінійки і транспортира побудуйте трикутник та вкажіть його вид, якщо:

1) дві сторони дорівнюють 3 см і 4 см, а кут між ними - 90°;

3) одна сторона дорівнює 6 см, а кути, що прилягають до цієї сторони , - 90° і 45°.

 

 

Картка самооцінки

Прізвище та ім’я учня ______________________________

Дослідження №1 (2б.)____

Завдання на побудову трикутника№1 (3б.)____

Дослідження №2 (2б.)____

Завдання на побудову трикутника№2 (4б.)____

Дослідження №3 (2б.)____

Тести (7б.) ____

Дослідження №4 (2б.)____

 

Загадки (2б.)_____

Загальна кількість балів ____

Оцінка ____________

 

 

1

 

docx
Додано
19 травня 2022
Переглядів
710
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку