МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИУО КРАМАТОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИММО ВЧИТЕЛІВ ФІЛОЛОГІЧНОГО ЦИКЛУ(РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ)ТГ ВЧИТЕЛІВ РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ«Впровадження сучасних коучинг технологій на уроках російської мови та літератури»КОУЧИНГ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКА РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ ПРЕЗЕНТАЦІЯ
ТВОЧА ГРУПА «Впровадження сучасних коучинг технологій на уроках російської мови та літератури»Кротова Н. М., керівник ТГ вчителів російської мови та літератури Краматорських загальноосвітніх шкіл «Впровадження сучасних коучинг технологій на уроках російської мови та літератури», учитель російської мови та літератури вищої кваліфікаційної категорії Краматорської ЗОШ І – ІІІ ступенів №10 з профільним навчанням Краматорської міської ради Петровська Н. В., учитель російської мови та літератури вищої кваліфікаційної категорії Краматорської ЗОШ І – ІІІ ступенів №10 з профільним навчанням Краматорської міської ради Папшева О. Ю., учитель російської мови та літератури вищої кваліфікаційної категорії Краматорської ЗОШ І – ІІІ ступенів №26 Краматорської міської ради Рябова М. Ю., учитель російської мови та літератури вищої кваліфікаційної категорії Краматорської ЗОШ І – ІІІ ступенів №26 Краматорської міської ради Захарцова О.Є., учитель російської мови та літератури вищої кваліфікаційної категорії Краматорського ліцею №35 ім. Валентина Шеймана Краматорської міської ради
Мета творчої роботи нашої групи - впровадження та використання технології коучингового підходу для ефективного формування регулятивних УНД на уроках російської мови та літератури. Для вирішення поставленої мети були висунуті наступні завдання:1. Вивчити передовий педагогічний досвід з використання технології коучингового підходу на уроках російської мови та літератури2. Адаптувати коучинговий підхід до умов своєї практичної діяльності3. Розробити технологічну карту уроку з використанням коучингового підходу4. Оцінити результати власного педагогічного досвіду5. Технологія реалізації провідної педагогічної ідеї
Ефективним особистісним трансформаціям передує певна підготовча робота, створення внутрішніх і зовнішніх передумов. Педагог створює умови для глибшого осмислення учнем своєї життєвої ситуації. Учень розуміє, що існує різниця між тим, ким він є, і тим, ким хотів би бути. Він відкритий до змін, готовий думати і діяти новим, незвичним для нього способом. Педагог здійснює системний супровід учня, унаслідок чого у дитини формується гнучкість, готовність до змін, здатність адекватно реагувати у критичних ситуаціях. Так твориться система осмисленої взаємодії учня з учителем, із самим собою, зі світом, що підвищує рівень його свідомості, відповідальності і мотивації.
Необхідне спеціальне навчання, глибока самоосвіта вчителя, що є передумовою успішної реалізації себе у ролі коуча, тренера з розвитку і гармонізації особистості. Педагог має бути готовим до коучингової взаємодії з учнями, до використання тренінгу як методу активного соціально-психологічного навчання, що відповідає вимогам сучасного життя і приваблює ефективністю, конфіденційністю, внутрішньою відкритістю, довірливою психологічною атмосферою, індивідуальною і груповою рефлексією.
Особливо ефективним є урок-тренінг особистісного зростання, у ході якого за допомогою спеціально підібраних вправ, коучингових технік і психологічних практик формуються навички самопізнання, спілкування, адекватна самооцінка, долаються упередження, стереотипи, обмеження, комплекси, вирішуються особистісні проблеми. Тренінг – гуманістичний та екологічний: він допомагає людині прийняти та полюбити себе, стати кращою версією самої себе, виключає примус, насильство, пригнічення особистості, що має місце в авторитарній педагогіці та її методах.
Коучинговий тренінг – це робота на результат, а не дія заради дії, не інформація заради корисності. У процесі тренінгу коуч-тренер-педагог веде учнів сходинками до результату, контролює досягне-ння результату, дивиться, де потрібне втручання, коучин-гова інтервенція, щоб не залишити поза увагою, а залучити до коучингового процесу кожного учня, кожному допомогти прийти до того результату, який він запланував для себе і до якого готовий.
Кожне наступне коучинг-заняття починається з рефлексії попереднього досвіду: що зроблено; що вдалося; що можна було б зробити ще краще. Після чого узгоджуються цілі та завдання поточного заняття; виконуються вправи, що мобілізують до активної діяльності, сприяють створенню сприятливої емоційної атмосфери. Зміст основної частини заняття визначається цілями і завданнями конкретної теми. Міні-лекції, презентації, робота в групах, різноманітні вправи, рольові ігри в різних варіантах і поєднаннях, дискусії, руханки, медитації, візуалізації, метафори, притчі, обговорення життєвих історій, інші можливі складові тренінгу сприяють досягненню поставлених цілей. Завершується заняття підведенням підсумків, обговоренням того, чи вдалося досягти поставлених завдань, чи справдилися очікування, що кожен із учнів виніс для себе з цього заняття, обговорюються перспективи наступної зустрічі.
Головний критерій результативності коучингу – поява у здобувача освіти, споживача освітніх послуг тих результатів, що є важливими саме для нього. Методи коучингу сприяють формуванню важливих життєвих навичок, серед яких: самоорганізація, самоменеджмент, уміння працювати в команді; навички спілкування, самопрезентації, усної та письмової презентації результатів роботи та ін.
Коучинг складається з певних методів і технік (бесіди, запитання, поставлені завдання, вправи), які дозволяють сформулювати очікуваний результат, окреслити можливості його досягнення. Головний інструмент коучингу – запитання, за допомогою яких людина може проаналізувати наявну ситуацію та знайти оптимальні рішення. Коучингові запитання схожі на сократівські. Як відомо, давньогрецький філософ Сократ ставив своїм учням запитання так, щоб вони самостійно дійшли важливих висновків. Коучингові запитання стимулюють інтелектуальну діяльність, розвивають інтуїцію, творчі здібності, відповідальність.
Технологія коучингу є перспективним, результативним, тонким інструментом розвитку особистості. Це спосіб трансформації, стимулювання гнучкості мислення людини. Сенс коучингу – пропозиція стати ефективнішим, змінити підхід до навчання, праці, самого життя. Для викладачів, тренерів коучинг дає простір для експериментування із новими навчальними стратегіями.
Що необхідно перш за все знати і вміти педагогу-коучу?Вміти створити довірливе спілкування і вести за собою інших. Вміти будувати рапорт (емпатійні, довірливі взаємини) у будь-яких ситуаціях спілкування: створювати безпечну і довірливу атмосферу, у якій співрозмовник відкритий до співробітництва і готовий іти за вами. Чути те, що приховане за словами, у глибині тієї історії, яку розповідає співрозмовник. Адже мовлення – відображення нашого мислення: «Заговори – і я тебе побачу» (Сократ). Тому коуч зауважує інтонації, слова, які повторюються, мову тіла, структуру мовлення співрозмовника. Усе це – повідомлення із підсвідомості, які говорять набагато більше про ситуацію людини, ніж та історія, яку він розповідає про себе, свою проблему. Скеровувати на пошук нових можливостей за допомогою «правильних» запитань. Коучинг – це мистецтво задавати питання. Як вважав Сократ, правильно поставлене запитання – половина відповіді. Кожне задане питання запускає пошук інформації у підсвідомості. Система вдало підібраних запитань породжує усвідомлення, осяяння, мотивацію і рішучість. Тому «правильні» запитання спонукають дитину шукати нові можливості, а не виправдовувати власну бездіяльність. (Приклад «правильного» запитання: «Як ти міг би закінчити свою роботу вчасно?» – замість «неправильного»: «Чому ти завжди робиш роботу із запізненням?»)
Що необхідно перш за все знати і вміти педагогу-коучу?4. Допомагати жити і діяти у згоді зі своїм вищим наміром. Вищий намір або головне запитання – «Для чого це мені потрібно?» – найважливіший елемент у досягненні цілей. Саме намір визначає, на що ми витрачаємо свій дорогоцінний час. Життя у згоді зі своїм вищим наміром – це шлях самореалізації.5. Розпізнавати програми мислення й поведінки і вміти їх змінювати. Мета-програми, переконання, внутрішні стратегії, провідні потреби, стани – це наші внутрішні програми, що впливають на наші дії чи бездіяльність.6. Розглядати будь-яку ситуацію (у сім’ї, в класі, в особистому житті) як результат взаємодії усіх елементів системи.7. Бути майстром трансформації, росту і лідерства – для себе і для інших.
Мисленнєвий інтелект (IQ) – жвавість розуму, здатність мислити, яка включає в себе сукупність функцій: аналіз, синтез, узагальнення, порівняння, абстрагування, утворення понять, прогнозування, судження, умовивід, дедукція, індукція, аналогія, бачення, групування, систематизація, послідовність, системність, ідея, гіпотеза, концепція, теорія, імітація і т. ін. Гнучкість, швидкість, еластичність ментальних реакцій.
Емоційний інтелект (EI) – здатність людини усвідомлювати емоції; чуттєво сприймати обстановку і впливати на неї; інтуїтивно розуміти те, чого хочуть і чого потребують інші люди (бажання, наміри, емоції); розпізнавати їх сильні і слабкі сторони; контролювати емоції, керувати стресовими станами; уміти залишатися «чарівними і привабливими». Уміння «демонструвати» себе, діяти нестандартно. Гнучкість у стосунках і в емоційних реакціях.
Духовний інтелект (SQ) – здатність людини чинити мудро, бути співчутливою і милосердною. Відкритість серця світові. Уміння прощати – великодушність! Здатність «не помічати» поганих вчинків, низьких думок, людських слабкостей і пороків. Здатність приймати всіх і кожного. Здійснювати сильні (позамежні) вчинки, ігноруючи й контролюючи реакції рептильного мозку, а отже, всупереч смерті. Готовність віддати життя за інших людей і, при цьому, готовність іти проти всіх. Уміння безкорисливо вирішувати питання інших, ігноруючи своє еґо. Це те, що безпосередньо визначає гармонійну особистісну цілісність вашого внутрішнього світоустрою. Те, наскільки ваші вчинки відповідають вашим особистісним цінностям, цілям, бажанням і переконанням. Сильні і шляхетні реакції.
Тілесний інтелект (BQ) – це ваше тіло. Хтось народжується з тонкою кісткою, хтось – з крупною. Хтось високий і блакитноокий, хтось низький на зріст і чорноокий. Хтось швидкий і холеричний, хтось повільний і флегматичний. Також люди відрізняються здібностями розрізняти кольори, звуки і смаки; здатністю відчувати своє тіло: утримувати баланс, відчувати температуру і час, тримати удар (больова чутливість). І ще дуже багато чинників, які визначають BQ. Фізичний інтелект суттєво впливає на розвиток особистості і формування характеру. Фізичний інтелект демонструється гнучкістю і швидкістю фізичних реакцій.
Енергетичний інтелект (EQ) – це здатність експлуатувати свою енергію (швидкість, поповнення, економія, здатність ділитися, пуста трата). Взагалі кожна людина народжується з приблизно однаковим енергетичним ресурсом. Але залежно від темпераменту, характеру особистості, умов середовища (умов життя) – розтрачає свій потенціал по-різному. Енергетичний інтелект визначає режим витрачання енергії і швидкість життєвого укладу.
Коучинг – це новаторський, незвичний тип педагогічного співробітництва, взаємин між учителем і учнями. Це особливе підтримуюче ставлення до людини, згідно з яким вона сама вирішує проблеми, сама досягає своєї мети, реалізуючи власні здібності і можливості. Це також і вид індивідуальної підтримки особистості, що має на меті підвищення персональної ефективності; засіб сприяння особистості у пошуку виходу з будь-якої складної для неї ситуації; технологія розвитку, яка робить можливим переміщення із зони проблеми у зону її ефективного вирішення. З огляду на це, активне впровадження коучинг-підходу в сучасній школі може забезпечити значне підвищення рівня продуктивності, екологічності освітнього процесу, допоможе створити сприятливе для розвитку особистості комфортне, гуманістичне, здоров’язбережне освітнє середовище.
Коуч-техніка дозволяє поетапно вибудувати «дорожню карту» учня, який визначає для себе план свого уроку, де прописує цілі, результат, оцінює ресурси, можливості, технології і приходить до цінностей, тобто по суті виходить на особисте відкриття. При цьому від вчителя-коуча потрібно тільки вміння ставити відкриті питання і забезпечити оптимальну психологічну середу, при необхідності надати педагогічну підтримку.
Переваги даної техніки очевидні:в учнів свій «Маршрутний лист» проходження програмного матеріалу;вихід на регулятивні УНД;досвід використання лінгвістичних термінів, понять, визначень, їх грамотного усного та письмового викладу;можливість в перспективі використання дитиною даного алгоритму для вирішення життєвих завдань, втілення планів та досягнення заповітних цілей.
На сьогоднішній день можна констатувати проміжні результати роботи:1. Підвищення рівня навченості наших учнів2. Спостерігається позитивна динаміка сформованості регулятивних УНД3. Учні мають навички самостійної пізнавальної активності4. Учні демонструють здатність самостійно приймати рішення
Робота по впровадженню коучингового підходу в викладання російської мови та літератури як умова формування метапредметних результатів учнів, безумовно, буде продовжена. Подальші перспективи по даному напрямку наступні:• продовжити роботу зі створення системи використання коучингового підходу на уроках російської мови та літератури• підготовка учнів до участі в різних конкурсах інтелектуальної, творчої спрямованості
Коучинговий підхід дозволяє створити таке освітній простір, яке здатне забезпечити розвиток внутрішнього діяльнісного потенціалу учня, здібностей, необхідних для нестандартних навчальних дій, що забезпечують успіх у навчанні; здатності бути автором, творцем, активним творцем свого життя; вміння ставити цілі і шукати способи їх досягнення; потреб до вільного вибору і відповідальності за результати такого вибору, а також створення умов для максимально можливого використання учнями своїх здібностей; забезпечити огородження від негативного впливу на дитину з різноманітними задатками «звичайних» реакцій дітей; постійне стимулювання позитивного прояву здібностей.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИУО КРАМАТОРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИММО ВЧИТЕЛІВ ФІЛОЛОГІЧНОГО ЦИКЛУ(РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ)ТГ ВЧИТЕЛІВ РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ«Впровадження сучасних коучинг технологій на уроках російської мови та літератури»КОУЧИНГ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКА РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ ПРЕЗЕНТАЦІЯ