Розробник:
Задорожний Юрій Всеволодович,
вчитель біології Красногірської філії Голованівського ліцею
імені Т. Г. Шевченка
КОЗ з декількома незалежними запитаннями
Тема уроку. Плоди.
Предметні компетентності: уміння аналізувати текст, що містить протиріччя, неоднозначні ідеї або зайву інформацію; розуміння взаємозв’язку між людиною і природою; усвідомлення важливості збереження природи та раціонального використання ресурсів.
Ключова компетентність: математична компетентність і вміння вчитися впродовж життя.
Стимул:
Всі люблять ласувати черешнями, малиною, кавунами, помідорами, бананами та іншими плодами. Звідки беруться плоди? Чому плоди такі різноманітні? Навіщо рослині плоди, що так смакують тваринам і людині?
1
Ягода здатна покрити 5% добової потреби у вуглеводах і харчових волокнах. Частка інших елементів в покритті добової потреби в поживних речовинах незначна. Слід зазначити, що в ній присутні Омега-3 і Омега-6 жирні кислоти, хоча і в невеликій кількості. Поїдаючи 100 г ягід, можна забезпечити до 17% добової потреби організму у вітаміні С. Завдяки йому нормально засвоюється залізо і зміцнюються кровоносні судини. Черешня є безперечним лідером по нектаропродуктивності для бджіл: з 1 га посаджених дерев бджолярі можуть зібрати до 35 кг меду.
2
Насіння соняшника багате лінолевою кислотою. Тіло використовує її для утворення гормоноподібної сполуки, яка розслаблює судини, сприяючи зниженню артеріального тиску. Ця жирна кислота також допомагає знизити рівень холестерину.
3
Валовий збір пшениці озимої і ярої в Україні 2023 році склав 22,41 млн тонн при урожайності 4,76 т/га. Цьогорічний урожай перевищив минулорічний на 1 679 тис. тонн. До слова, за минулорічним показником виробництва пшениці Україна посіла дев'яте місце серед світових виробників.
4
Експерти наголошують, що з 1 га ріпаку можна отримати більше 1 т біодизеля.
5
В складі капусти виявлена «чарівна» тартронова кислота і метіонін – або вітамін U. Тартронова кислота здатна зупиняти перетворення вуглеводів в жири. Вітамін U загоює ерозії, рани і виразки на слизових оболонках.
6
У помідорах є органічна речовина тирамін, яка в організмі перетворюється в серотонін. Завдяки цьому вони піднімають настрій і допомагають боротися зі стресовими станами.
Задачне формулювання А:
Проаналізуйте твердження щодо зображених об’єктів і виберіть правильні:
І – це типи плодів; ІІ – плоди позначені цифрами 1, 2, 3 – однонасінні;
ІІІ – усі зображені плоди соковиті; ІV – плід, позначений цифрою 4, називається «біб».
А - тільки І;
Б - тільки ІІ;
В - І і ІІ;
Г – І, ІІ, ІІІ;
Д – І, ІІ, ІV.
Інструмент перевірки (ключ): Б.
Задачне формулювання Б:
Чому тварини і люди полюбляють вживати в їжу плоди? Яка користь від цього для рослин?
Інструмент перевірки (модельна відповідь):
1. Плоди рослин багаті на білки, жири, вуглеводи, вітаміни і мікроелементи які необхідні для живлення тварин і людини.
2. Приваблення тварин смачними, досить часто, яскраво забарвленими плодами сприяє поширенню рослин на нові території. Наприклад: шпаки поширюють кістянки черешні, вивірки – жолуді, горіхи.
Задачне формулювання В:
Який валовий збір пшениці озимої і ярої був одержаний в Україні в 2022 році?
Інструмент перевірки (модельна відповідь):
В 2022 році валовий збір пшениці озимої і ярої склав 20,731млн тонн.
Задачне формулювання Г:
1. Скільки меду можуть зібрати бджолярі з 2,86 га черешневого саду?
2. Скільки потрібно з’їсти ягід черешні щоб забезпечити організм добовою потребою у вітаміні С?
Інструмент перевірки (модельна відповідь):
1. Бджолярі можуть зібрати близько 100 кг меду.
2. Потрібно з’їсти близько 588 г ягід черешні.
Методична порада:
Якщо завдання містить декілька незалежних запитань, можна організувати роботу учнів у прах (малих групах). Кожен з учнів працює над одним із запитань. Потім вони разом обговорюють результати своєї роботи, доповнюють один одного, працюють над помилками. Розробка містить значний потенціал щодо створення на її базі нового КОЗ з формуванням в учнів кращого розуміння взаємозв’язку між людиною і природою; усвідомлення важливості збереження природи та раціонального використання ресурсів; самостійного отримання та переробки інформації про біологічні явища; розуміння базових понять в області здоров’я.
Використані джерела:
1. Біологія: підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів./
І. Ю. Костіков та ін. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2014.
2. Збірник завдань для державної підсумкової атестації з біології./
О. В. Костильов, О. А. Андерсон. Київ. : Центр навчально-методичної літератури, 2014.