Краєзнавчий матеріал "Журавка з Подільського краю (життя та творчість Ганни Чубач)"

Про матеріал

З метою виховання у студентської молоді інтересу до вивчення літератури рідного краю у статті розкрито життя і творчість Ганни Василівни Чубач, шляхом дослідження з'ясовано тематичну багатогранність творів поетеси.

Перегляд файлу

 

Журавка з Подільського краю

(життя та творчість Ганни Чубач)

 

 

На­ша та­ла­но­ви­та зе­м­ля­ч­ка Ган­на Та­на­сі­в­на Чу­бач на­ро­ди­ла­ся 6 сі­ч­ня 1941 р. в с. Пло­с­ке Му­ро­ва­но­ку­ри­ло­ве­ць­ко­го ра­йо­ну на Він­нич­чи­ні в се­лян­сь­кій ро­ди­ні. Ба­ть­ко за­ги­нув на фро­н­ті під час Ве­ли­кої Ві­т­чи­з­ня­ної вій­ни. Ма­ти все життя пра­цю­ва­ла в кол­го­с­пі, зна­ла гір­ку ці­ну со­лод­ко­го по­діль­сь­ко­го цу­к­ру та запа­ш­ної па­ля­ни­ці. Ган­на пі­с­ля за­кін­чен­ня сіль­сь­кої шко­ли по­да­ла­ся до мі­с­та. 1968 р за­кін­чи­ла Укра­ї­н­сь­кий по­лі­гра­фі­ч­ний ін­сти­тут ім. Іва­на Фе­до­ро­ва, а згодом – лі­те­ра­ту­р­ні ку­р­си при Лі­те­ра­ту­р­но­му ін­сти­ту­ті ім. Ма­к­си­ма Горь­ко­го в Мо­с­к­ві. Пе­в­ний час пра­цю­ва­ла в ре­да­к­ці­ях «Лі­те­ра­ту­р­ної Укра­ї­ни», «Дні­п­ра». У цей час по­ете­са ча­с­то ви­сту­пає пе­ред сво­ї­ми чи­та­ча­ми, ве­де ра­діо­пе­ре­да­чі «Від А до Я – пе­р­ша кни­же­ч­ка моя» , «Ти­ха му­зи­ка се­р­ця», «Кни­га імен».

Пи­са­ти ві­р­ші Ган­на Чу­бач по­ча­ла ще в ди­тя­чо­му ві­ці. За сві­д­чен­ням са­мої пись­мен­ни­ці, дже­ре­лом її тво­р­чо­го на­тхнен­ня бу­ла ба­га­та на­род­но­пі­сен­на тво­рчість По­діл­ля. «Спо­ча­т­ку я спі­ва­ла, – зга­дує по­ете­са, – а ко­ли від­чу­ва­ла, що піс­ні не ви­ста­чає слів, то я скла­да­ла свої». Пе­р­ша не­ве­ли­ч­ка збі­ро­ч­ка «Жу­ра­вка» з'яв­и­ла­ся 1970 р. Від­то­ді ви­йш­ло бі­ль­ше де­ся­ти кни­жок по­ете­си. Най­ві­домі­ші – «О­жи­но­ві бе­ре­ги», «За­по­ві­ти зе­м­лі», «Жи­т­ня зо­ря», «Лі­то без осе­ні», «Від­крию та­є­м­ни­цю», «Не­бе­с­на до­ли­на».

Лі­ри­ка Ган­ни Чу­бач за­ду­ше­в­на, ні­ж­на, ме­ло­дій­на і сприй­ма­єть­ся лег­ко, як пі­с­ня. Лі­те­ра­ту­р­на кри­ти­ка слу­ш­но від­зна­чає: «...вся її по­ети­ч­на си­с­те­ма ви­хо­дить з укра­ї­н­сь­кої на­род­ної по­ети­ки».

Ана­лі­зу­ва­ти лі­ри­ч­ні тво­ри Ган­ни Чу­бач не­про­с­то, то­му що ко­жен вірш — це зде­бі­ль­шо­го сплав рі­з­них на­стро­їв, по­чут­тів, ду­мок.

Зна­ч­не мі­с­це в до­ро­б­ку по­ете­си за­ймає лі­ри­ка гро­ма­дян­сь­ко­го зву­чан­ня. Ці ві­р­ші по­ста­ють у неї не сті­ль­ки як со­ці­а­ль­на те­ма, скі­ль­ки в кон­текс­ті роз­ду­мів про до­лю сво­го по­ко­лін­ня, до­свід на­ро­ду і свій вла­с­ний – з па­м'ят­тю тя­ж­ко­го по­во­єн­но­го ди­тин­с­т­ва, з бо­лю­чи­ми роз­ду­ма­ми про ба­ть­ка, зі сво­ї­ми вже ма­терин­сь­ки­ми кло­по­та­ми й убо­лі­ван­ня­ми про те, щоб на­ші ді­ти не зна­ли вій­ни.

З лю­бо­в'ю і вдя­ч­ні­с­тю зве­р­та­єть­ся во­на в по­езії «Ба­ть­кі­в­щи­на» до Укра­ї­ни, яка по­чи­на­єть­ся з рі­д­ної ба­ть­ків­сь­кої ха­ти се­ред роз­ло­гих верб та ожи­но­вих бере­гів ма­ле­нь­ко­го по­діль­сь­ко­го се­ла.

Де б не бу­ла по­ете­са – на да­ле­кій Ку­бі чи в си­бір­сь­кій тай­зі, на Ку­ри­лах чи в Мо­л­до­ві, – ду­м­ка­ми во­на з рі­д­ним кра­єм. Зга­дай­мо по­езії «В пе­ред­ж­ни­в­но­му по­лі», «Му­ро­ва­ні Ку­р­илівці», «Я тут жи­ву», «Ой ве­сіл­ля на По­діл­лі» та ін. Моги­лів­сь­ка до­ро­га ве­де лі­ри­ч­ну ге­ро­ї­ню по­езії «Я­сь­ків ліс» до ма­ми, мо­гу­т­ній Дніп­ро на­ві­ває спо­гад про ма­ле­нь­ку рі­че­ч­ку На­мію, що те­че че­рез рі­д­не се­ло. Од­на на­га­дує по­во­єн­не го­ло­дне ди­тин­с­т­во, дру­га – не­ле­г­ке до­ро­с­ле жит­тя. Мета­фо­ра «Че­рез до­лю те­чуть» яс­к­ра­во пе­ре­дає гли­би­ну лю­бо­ві лі­ри­ч­ної ге­ро­їні до рі­д­ної зе­м­лі.

Сві­т­лі по­чут­тя, ні­ж­ність ви­про­мі­нює по­езія «Вдо­ма».

Ав­то­рка го­во­рить про бу­ден­ні, але та­кі не­об­хід­ні ре­чі. Го­во­рить про­с­то, ла­ко­ні­ч­но і за­ду­ше­в­но. Во­на вдя­ч­на до­лі за те, що на­ро­ди­ла­ся се­ред до­б­рих, пра­цьо­ви­тих, му­д­рих, жа­р­ті­в­ли­вих по­до­ля­ків і зро­с­ла се­ред роз­кі­ш­них са­дів, зе­ле­них та ба­га­тих уро­жа­я­ми ла­нів.

Про­жи­в­ши до сім­на­д­ця­ти ро­ків у се­лі, Ган­на Чу­бач на­віть за­раз безпосеред­ньо й до­ві­р­ли­во пи­ше у ві­р­ші «Му­ж­ні де­ре­ва», звикає до міського життя. Но­с­та­ль­гію сіль­сь­ко­го ме­ш­ка­н­ця за ти­хою і ми­лою до­мі­в­кою, спо­га­ди про ди­тин­с­т­во ча­с­то зу­стрі­ча­є­мо в укра­ї­н­сь­кій по­езі­ї. Од­нак ав­то­рку хви­лює і жит­тя мі­с­та, зо­к­ре­ма вра­же­ної чо­р­но­биль­сь­ким ли­хом сто­ли­ці. Хі­ба мо­ж­на бути спо­кій­ним, ко­ли «зе­ле­на Хо­р­ти­ця в ту­ма­ні» і «пил зруй­но­ва­них об­ма­нів роз­но­сить ві­тер по сте­пах»?

Цикл «Ві­р­ші три­во­ж­них ро­ків» – це крик ду­ші по­ете­си, біль за рі­д­ну зе­млю, над якою про­ніс­ся чо­р­но­биль­сь­кий ви­хор у тра­гі­ч­но­му кві­т­ні 1986 року.

По­ете­сі бо­лять сльо­зи ки­їв­сь­ких ма­те­рів, їх зму­ше­ні ви­во­зи­ти ді­тей з ураже­но­го мі­с­та, ля­ка­ють ти­хі й по­ро­ж­ні ву­ли­ці, за­чи­не­ні ві­к­на й ква­ти­р­ки. Рито­ри­ч­ні ре­чен­ня, яс­к­ра­ві епі­те­ти («бо­лю­чі сльо­зи», «гі­р­ка го­ро­би­на»), порівнян­ня («світ – ­хма­ра над Де­с­ною»), влу­ч­ні ме­та­фо­ри («зруй­но­ва­ні     обмани»,     «на­пі­в­п­ра­в­да    ври­ває     ни­то­ч­ку    до­б­ра»)     по­си­лю­ють    драматизм зо­бра­жу­ва­но­го.

Як до жи­вої іс­то­ти ав­то­рка зве­р­та­єть­ся до от­ру­є­ної го­ро­би­ни, лі­ку­ва­ль­ні яго­ди якої вже ні­хто не зі­рве, до те­п­лої дніп­ров­сь­кої во­ди, я­ку ні­хто вже пить не ра­дить. Лю­ди­на зда­т­на за­бу­ва­ти ли­хо, але чо­р­но­биль­сь­ке на­сті­ль­ки ва­ж­ке, що «не­с­ти йо­го – не си­ла».

На­дії на май­бу­т­нє Ган­на Чу­бач по­в'я­зує з лю­ди­но­ю-­тру­ді­в­ни­ком. Во­на закли­кає до че­с­ної са­мо­від­да­ної пра­ці сіль­сь­ких тру­да­рів, які по­к­ло­ня­ють­ся свя­тій зе­м­лі за ще­д­рий уро­жай («Ла­н­ка»), з гли­бо­кою по­ва­гою зга­дує пе­р­шу вчи­те­ль­ку, що вчи­ла не ли­ше чи­та­ти і пи­са­ти, а й пра­цю­ва­ти, лю­би­ти рі­д­ну землю («Пі­з­ня при­свя­та»). По­ете­са схи­ля­єть­ся пе­ред «на­то­м­ле­ним не від ро­ків, а від чу­жої му­ки» лі­ка­рем («Лі­ка­рю За­бо­ло­т­но­му»). А скі­ль­ки важ­кої пра­ці за сце­ні­ч­ною ле­г­кі­с­тю не­по­вто­р­но­го спі­ву Ді­а­ни Пе­т­ри­не­н­ко, Іва­на Ко­з­лов­сь­ко­го («Ді­а­на Пе­т­ри­не­н­ко», «Бі­лі кла­ві­ші»). Лю­дям тво­р­чим, сво­їм ко­ле­гам-письменни­кам Іри­ні Жи­ле­н­ко, Ма­рії Влад, На­та­лі Ка­шук, Ми­ко­лі Вінграновсько­му, Гри­го­ру Тю­тю­н­ни­ку, усім, хто сла­ви не жде від сво­єї пра­ці, при­свя­че­но ряд тво­рів на­шої та­ла­но­ви­тої зе­м­ля­ч­ки. У них по­ете­са ви­сло­в­лює своє ро­зу­мін­ня ро­лі лі­те­ра­ту­ри в жит­ті лю­ди­ни, обо­в'я­з­ків ми­т­ця пе­ред народом.

Ви­со­ким взі­р­цем пра­це­лю­б­но­с­ті і ду­ше­в­ної кра­си є для Ган­ни Чу­бач її мати, яка все жит­тя важ­ко пра­цю­ва­ла в кол­го­с­пі, ви­гля­да­ю­чи чо­ло­ві­ка з вій­ни, хоч і зна­ла, що він ні­ко­ли не по­ве­р­не­ть­ся. Ко­жен бу­ря­ко­вий ли­с­ток на­га­ду­вав їй йо­го пі­ло­т­ку. Ма­те­рин­сь­ким сві­т­лом ося­я­не все жит­тя по­ете­си.

У по­езі­ях, при­свя­че­них ма­те­рі («Ви­ши­ває ма­ти ру­ш­ни­ки», «Ма­ти і мі­с­то», «Слі­пий дощ», «Ві­р­ші для ма­те­рі» та ін.) – без­мір ні­ж­но­сті, вдя­ч­но­с­ті й лю­бо­ві до най­рі­д­ні­шої лю­ди­ни. По­діль­сь­ка Жу­ра­в­ка зга­дує гір­ке ди­тин­с­т­во, ва­ж­ку пра­цю сіль­сь­ких вдів, чиї на­тру­дже­ні ру­ки го­ду­ва­ли кра­ї­ну і під­во­ди­ли її з ру­їн.

У по­лі по­ети­ч­но­го зо­ру Ган­ни Чу­бач жит­тя й ін­ших на­ро­дів. Про це го­ворять на­зви ба­га­тьох тво­рів: «Жі­н­ки Аб­ха­зії», «Ві­р­мен­сь­кий трип­тих», «Вдовам То­рон­то», «О­с­ві­д­чен­ня Гру­зії», «Фрау Ге­р­т­ру­да», «Ку­бин­сь­кі со­с­ни» та ін.

По­ете­са оспі­вує тру­ді­в­ни­ків, ге­ро­ї­ч­них ро­ма­н­ти­ків, по­рі­в­ню­ю­чи. їх з міцни­ми де­ре­ва­ми, що ро­с­туть на ві­ч­ній ме­р­з­ло­ті. Один з її пое­ти­ч­них ци­к­лів і має на­зву «Му­ж­ні де­ре­ва».

Зна­ч­не мі­с­це у тво­р­чо­с­ті по­ете­си за­ймає ін­ти­м­на лі­ри­ка. Ав­то­рка перекона­на, що «жі­н­ки ста­ють по­ета­ми з лю­бо­ві», її лі­ри­ч­на ге­ро­ї­ня стве­р­джує, що, крім чо­ти­рьох пір ро­ку, є ще п’ята – ко­хан­ня, най­ба­га­т­ша і най­пре­к­ра­с­ні­ша. Спра­в­ді, тут і тре­пе­т­не ді­во­че ко­хан­ня, і гли­бо­ке по­чут­тя жі­н­ки з не­ле­г­кою долею, і бо­лю­че че­кан­ня по­ве­р­нен­ня до­ро­гої лю­ди­ни, і гір­ке роз­ча­ру­ван­ня своїм ко­ха­ним. Лі­ри­ч­на ге­ро­ї­ня, то па­л­ко ви­ли­ває свої по­чут­тя, то стри­ма­но заяв­ляє, що розділить з коханою людиною життя.

Че­рез ін­ти­м­ну лі­ри­ку по­ете­си про­хо­дить ду­м­ка про те, що спра­в­ж­нє кохання зба­га­чує лю­ди­ну, роз­кри­ває її най­кра­щі ри­си. Ми всі «при­хо­димо у світ для лю­бо­ві», тве­р­дить Ган­на Чу­бач.

Над­зви­чай­но лег­ко, при­ро­д­но і ча­рі­в­но ллєть­ся по­ети­ч­ний го­лос на­шої Жу­ра­в­ки. Ма­гію її сло­ва кри­ти­ки по­в'я­зу­ють з не­по­вто­р­ною му­зи­ч­ні­с­тю, поетич­ні­с­тю, дже­ре­ла яких у ба­га­тій на­род­ній тво­р­чо­с­ті, се­ред сти­хії якої во­на ро­с­ла й му­ж­ні­ла. Са­ме з фо­ль­к­ло­ру ви­ро­с­ли та­кі її по­езії, як «Ві­ч­не», «До­ли­на ма­те­рі», «Ро­з­ти­нає го­лос ти­шу», «По­ве­р­ну­ли­ся гу­со­нь­ки ра­но...», «Най­рі­д­ні­ші го­ло­си», «Ті­ль­ки пі­с­ня» та ба­га­то ін­ших.

Ганна Чубач має багато відзнак: найкращий поет телерадіофестивалю «Прем'єра пісні 2010», лауреат літературних премій: імені Павла Усенка, імені Марусі Чурай, Міжнародної премії «Дружба», ім. Євгена Гуцала, ім. Анатолія Бортняка (2010). Була радником Всесвітніх Конференцій «Література. ХХІ вік» (Вашингтон).

Тво­ри Ган­ни Чу­бач ко­ри­с­ту­ють­ся за­слу­же­ною по­пу­ля­р­ні­с­тю се­ред читачів. Улю­б­ле­ни­ми ста­ли пі­с­ні на її сло­ва «Се­ред бі­ло­го дня», «Ди­кі го­лу­би», «За то­бо­ю...», «За­ту­ли ме­не од ві­т­ру» та ін­ші. Лі­ри­ка по­ете­си пе­ре­кла­де­на англій­сь­кою, бол­га­р­сь­кою, мо­л­дав­сь­кою, ро­сій­сь­кою, сло­ва­ць­кою, че­сь­кою мова­ми. Сві­т­лий, те­п­лий ми­с­те­ць­кий та­лант Ган­ни Чу­бач да­рує нам ві­ч­ні цінно­с­ті – за­га­ль­но­люд­сь­кі й на­ці­о­на­ль­ні – у най­ви­щих зле­тах ду­м­ки й сло­ва, ду­ші й се­р­ця.

 

 

ДЖЕРЕЛА ТА ЛІТЕРАТУРА

1. Енциклопедія українознавства: Словникова частина: [в 11 т.] / Наукове товариство імені Шевченка; гол. ред. проф., д-р Володимир Кубійович. Париж; Нью-Йорк:Молоде життя; Львів; Київ: Глобус, 19552003.

2. Письменники України: Довідник. Дніпропетровськ, 1996. С. 329.

 

 З метою виховання у студентської молоді інтересу до вивчення літератури рідного краю у статті розкрито життя і творчість Ганни Василівни Чубач, шляхом дослідження з’ясовано тематичну багатогранність творів поетеси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 серпня 2018
Переглядів
1016
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку