Креативні прийоми і методи роботи з дітьми

Про матеріал
Слово «метод» у перекладі грецькою означає «шлях». Креативний – це метод навчання учнів з використанням прийомів, які підвищують эфективність і продуктивність навчання.
Перегляд файлу

Креативні прийоми і методи роботи з дітьми

 

Історія – капризна наука,

В душі вона не тліє, не горить.

Умам лінивим не видасть ні звуку,

Допитливим же багато про що говорить.

В Попов

 

Слово «метод» у перекладі  грецькою означає «шлях». Креативний – це метод навчання учнів з використанням прийомів, які підвищують эфективність і продуктивність навчання.

Наибільш часто використовується метод «мозгового штурму», який завжди дає позитивний результат. Эфективні також метод придумування, метод образної картини за допомогою малюнків, символів, ключових термінів, метод эвристичного навчання з використанням проблемного завдання, метод порівнювання, класифікація у вигляді роботи з порівнювальними  таблицями або представити в оповіданні, що більше поразило, що могло стати  передумовами подій.

Завдання творчого характеру, які частіше за краще вважають діти, це складати кросворд, головоломку, виготовити проект по темі уроку, скласти задачу чи  написати коротку розповідь.

Буває іноді, що складання кросвордів і ребусів захоплює весь клас, і, незважаючи на те, що не все, що складають, буває вдалим, результат буває позитивним завжди, тому що бажання здивувати, поставити перед однокласниками складне завдання змушує не тільки простудіювати матеріал параграфу, вивчити поняття історичних діячив, але й спробувати знайти додатково цікавий матеріал.

Учні 5 класу з задоволенням не тільки вивчають питання, зв’язані з  геральдикою, ще з задоволенням створюють герби своєї власної сім’ї, деякі з них виконуються по всім правилам геральдики.

Викликати інтерес до вивчення історії країни може й вікторина, розміщена на стенді «Вивчаємо на уроці».

  1. Про неї говорять: «Найзнаменитіша парижанка», «Королева Парижу», «Потвора Парижу». Хто вона? (Эйфелева башня)
  2. Що за сміливець французької армії був нагороджений в роки Першої світової війни Орденом Почесного Легіону? (поштовий голуб)
  3. Що зв’язує маршала армії Наполеона Бонапарта Жана Бернадотта зі Швецією? (Він став засновником королівської правлячої династії  Швеції)
  4. Боржником якого відомого француза залишилися США с ХVIII століття? (комедіографа Бомарше)
  5. Чим відоме Евангелие, яке зберігається в Реймсському соборі? (Його привезла Анна Ярославна, на ньому давали присягу французькі королі)
  6. Всемогутній кардинал, перший міністр, засновник Французької академії наук, який припинив релігійні війни і заборонив дуелі. (Арман Жан дю Плессі, герцог де Ришелье)

Напевно ці та інші питання про цікаві факти з історії країни змусять пошукати відповіді самим, більш байдужі, проте з нетерпінням будуть чекати урока, нетерплячі зможуть підійти з розпитуваннями.

Мотивуючи вивчення такої країни, як Давня Греція, можна розповісти про роль греків у освоєнні Північного Причорноморя, а можна просто перерахувати «Батьків» різних наук, яких Греція дала Миру:

Геродот – батько історії

Аристофан – батько комедії

Эсхіл и Софокл – батьки драми

Платон – батько ідеалістичної філософії

Эратосфен – батько географії

Птолемей – батько астрономії

Теофраст – батько ботаніки

Евклід – батько математики

Гомер – батько поезії

Гиппократ – тим більш відомий всім по клятві його імені, яку дають медики.

Можна використовувати і прийом «Знайомі незнайомці», запропонувавши дітям розкрити значення поняття, а потім розказати про первісний сенс слова.

Наприклад, кібернетика – наука про динамічних саморегулюючих та самоорганізованих системах відбуваться від грецького «мистецтво кораблеводіння», а Платон цим словом позначив мистецтво державного  управління.

Пролетарії – незаможні громадяни, які не мають нічого, крім дітей.

Дієта гроші на прожиток, які видавались за законом Перікла розорившимся ремісникам і селянам.

Важливим моментом в вивченні історії є її персоніфікація. Характеризуючи ту чи іншу історичну особистісь, учень яскравіше представляє і досліджувану епоху, йде виховання дітей через історичні образи.

Прийомів роботи над історичним портретом чи просто характеристикою, описом історичного діяча велика кількість.

У 5-6 класах найбільш эфективні такі види роботи: «Знайди помилки в біографії», «Доповни історичний портрет», «Вгадай героя»: а) за описом; б) за портретом (і спробуй визначити характер).

Цікавим виявився прийом, коли учням 5 класу для роботы в групах при вивченні теми «Українське козацтво» було запропоновано 14 портретів гетьмана Мазепи. Малюнок – не фотографія, та деякі діти впевнено визначили, щр зображена всюди одна людина і, знайшовши знайомі портрети, точно назвали особистість. Наступним етапом роботи стала словесна характеристика гетьмана.

Яскраві особистості легко впізнаються  за коротким описом. Наприклад: Час перебування за престолом характеризується зміцненням єдності держави, розвитком культури і підвищенням авторитету на міжнародному рівні, створенням першого на Русі збірника законів та однієї з найбільшої для свого часу бібліотек (Я. Мудрий). В цій же темі «Київські князі» в 5 класі чи в розділі «Київська Русь» в 7 класі.

Іншими прийомами вивчення «історії в особах» є завдання:

  • скласти історичний портрет за пам’яткою;
  • доповнити історичний портрет відсутніми фактами біографії;
  • об’єднати з роботою над поняттями (конституція, филиппики, «Російська правда»);
  • автобіографія (представити себе);
  • плутанинаибрать факти біографії, портрети визначених історичних діячив);
  • візитка (зіставити імена, дати, міста діяльності);
  • сучасники;
  • противники чи союзники;
  • хто старше;
  • віршованим рядком;
  • жили – не жили;
  • про кого сказано?
  • хто сказав;
  • «5 підказок»;
  • характеристика особистості з його висловлюваньДержаваце Я!» чи «Прав у підданих немає, є тільки обов’язки» Людовика ХIV);
  • некроли, прізвиська і псевдоніми.

«Я віддаю перевагу всім королівським скарбам освіту. Мудрість не втрачається, як багатство

«Ваші вівці, зазвичай такі лагідні, задоволені трохи, тепер, говорять, стали такими ненажерливими, що поїдають навіть людей, розорюють і спустошують поля, дома й міста

«Постій, прибери бороду, їй нема чого бути відрубаною, вона ніколи не здійснювала державної зради» –  це звернення до ката Томаса Мора  та інші його висловлювання, наведені раніше, яскраво характеризують цю мужню, талановиту людину.

Заповнення таблиці «Історичне літо» допомагає не тільки закріпити, доповнити знання про людину, але запам’ятати його сучасників.

 

Сучасники особистості

Портрет особистості

ПІБ особистості

Коротка довідка

 

 

 

 

 

 

Метод «вигадані персонажі» дають можливість поглянути  на проблему очима «третьої особи» стороннього спостерігача.

Чим більше використовуються різні прийоми при характеристиці особистості, тим повніше вона буде.

Можливості різнобічної характеристики особистості дає приклад використання різних прийомів і методів роботи  над історичним  портретом на уроці всесвітньої історії  в 9 класі.

Характеризуючи Наполеона Бонапарта, гарний результат дає виконання прийома «це все про нього»:

  • «Збільшіть його, або він сам піднесеться» (один з представників конвента).
  • «Він завершив своє життя чи на троні, чи на ешафоті» (офіцери, які знали Наполеона).
  • «Вкрай самолюбний, безмежно честолюбний, різкий, энергійний, примхливий, готовий на все; піде далеко, якщо обставини сприяють» (з атестату, виданого після навчання).
  • «Тупа скотина» (учитель філософії).
  •  «Наполеон – чудовисько, народжене з бруду» (королева пруська Луіза).
  • «У Наполеона було почуття великого, та не прекрасного» (Талейран).
  • «Для нього існував тільки він сам, усі інші – не більше ніж номера. Він – великий шахматист, для якогосуперник, якому треба оголосити шах и мат» (письменниця мадам де Сталь).
  • «Бонапарт – саме чудове втілення людської волі» (Шопенгауэр).

Доповнять характеристику Наполеона  числені прізвиська: капральчик, картечник, корсиканське чудовисько, людожер, узурпатор, тиран, вбивця монархів, рятівник світу, наш батько Наполеон, Великий Безсмертний.

А завершують формування уявлення про Наполеона його власні висловлювання:

  •                 Серце державного діяча повинно бути у нього в голові.
  •                 Слабкість вищої влади – саме жахливе лихо для людства. Любов народна є ні чим іншим, як повага.
  •                 Я то лиса, то лев. Весь секрет влади зводиться до того, щоб знати, коли треба бути тим чи іншим.

- Я - продукт обставин. Я завжди йшов за ними ... Моя політика зводиться до керівництва людьми таким чином, як того бажає більшість з них.

  • Я відчув смак до влади і вже не можу від неї відмовитись.
  • Для світового панування потрібна безмежна влада. Так, я бажав світового панування. А хто б не бажав на моєму місці? Сам світ закликав мене керувати собою.
  • Когда я прийшов в уряд, нація кинулася до моїх ніг. Я взяв собі менше влади, ніж мені пропонували.
  • Домагайтеся успіху: я суджу про людей тільки за результатом їх дій.
  • Коли настане час небезпеки, мене всі покинуть.
  • Війна повинна годувати війну.
  • Мене нудить від людства.
  • Я загорнув всіх в мою консульску тогу.
  • Солдати, мені потрібне ваше життя, і ви зобов`язані віддати його мені.
  • Кожний солдат носить у своєму портфелі маршальский жезл.
  • Ще три роки і  я буду володарем Всесвіту.
  • Ще пара таких походів и скромне містечко в пам`яти нащадків мені забезпечено.
  • Я не те, що інші, закони моралі і пристойності створені не для мене.

Робота в групах с висловлюваннями, характеристиками, портретами, презентацієй, дадуть повне уявлення про Наполеона Бонапарта як людини, полководця, керівника держави, допоможуть сформувати у учнів власне уявлення про нього.

Эфективним може бути і весь урок креативного типу.

Так урок в 6 класі «Рахунок років в історії давнього світу» – практичне заняття,яке є уроком складання і розв`язання задач. В ході уроку виробляються  навики  розв`язання задач з використанням дат «до нашої ери» и «нашої ери», здійснюється  поступове накопичення знань за хронологією, в тому числі і тих подій, які будуть вивчатися, а також повторення тих знань, які були отримані в процесі знайомства з історією України в 5 класі.

Шестикласникам важливо розуміти, наприклад, що 2100 – 2001 р.р. до н.е. – это ХХI ст. до н.е., III тисячоліття до нашої ери, що третє тисячоліття нашої еры почалося в 2001 році, тому важливим етапом уроку є робота з таблицєю співвідношення років зі століттям і тисячоліттям, с послідуючим виконанням завдань по визначенню місця датив просторі.

Наприклад:

  1. В 1805 році був відкритий  Харківський університет. Яке це століття? Це його початок чи кінець?
  2. Датою заснування м.Краматорська вважається 1868 год. Яке це  тисячоліття? Скільки років місту виповнилось в цьому році?
  3. В IV тисячолітті до нашої еры на території  України виникла трипільска культура. Скільки тисячоліть минуло з тих пір?
  4. Через скільки років після початку правління царя Хаммурапи у Вавилоні (1792 р до н.е князь Володимир Великий хрестив Київську Русь (988 р. н.е.)?

Скласти самим хронологічну задачу, правильно розв`язати її і  розташувати дати на лінії часу з першого разу під силу не всім учням.

Допомагає засвоєнню знань інтегрування  різних навчальних дисциплін.

Найчастіше – це інформатика. Діти часто створюють презентації до теми, що вивчається.

Вивчення тем розвитку культуры добре поєднувати з предметом «художня культура», якщо збігаються досліджувані періоди.

Дуже цікавим виявився  урок з складання альманаху «Культура епохи Відродження», коли учні спробували уявити себе в ролі журналистів, письменників, біографів, художників, редакторів, намагаючись не тільки підготувати свою частину теми, а й спробувати выразити своє ставлення до вивчаємого матеріалу.

При вивченні історії Стародавнього світу ігрові методи найбільш прийнятні.

Урок-дослідження, урок – уявна подорож, урок – рішення кросвордів, урок-вікторина і багато інших не тільки цікаві дітям, а й розвивають їх творчі здібності.

 

doc
Додав(-ла)
Губіна Любов
Додано
26 березня 2020
Переглядів
868
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку