Креативні прийоми і методи роботи з дітьми
Історія – капризна наука,
В душі вона не тліє, не горить.
Умам лінивим не видасть ні звуку,
Допитливим же багато про що говорить.
В Попов
Слово «метод» у перекладі грецькою означає «шлях». Креативний – це метод навчання учнів з використанням прийомів, які підвищують эфективність і продуктивність навчання.
Наибільш часто використовується метод «мозгового штурму», який завжди дає позитивний результат. Эфективні також метод придумування, метод образної картини за допомогою малюнків, символів, ключових термінів, метод эвристичного навчання з використанням проблемного завдання, метод порівнювання, класифікація у вигляді роботи з порівнювальними таблицями або представити в оповіданні, що більше поразило, що могло стати передумовами подій.
Завдання творчого характеру, які частіше за краще вважають діти, це складати кросворд, головоломку, виготовити проект по темі уроку, скласти задачу чи написати коротку розповідь.
Буває іноді, що складання кросвордів і ребусів захоплює весь клас, і, незважаючи на те, що не все, що складають, буває вдалим, результат буває позитивним завжди, тому що бажання здивувати, поставити перед однокласниками складне завдання змушує не тільки простудіювати матеріал параграфу, вивчити поняття історичних діячив, але й спробувати знайти додатково цікавий матеріал.
Учні 5 класу з задоволенням не тільки вивчають питання, зв’язані з геральдикою, ще з задоволенням створюють герби своєї власної сім’ї, деякі з них виконуються по всім правилам геральдики.
Викликати інтерес до вивчення історії країни може й вікторина, розміщена на стенді «Вивчаємо на уроці».
Напевно ці та інші питання про цікаві факти з історії країни змусять пошукати відповіді самим, більш байдужі, проте з нетерпінням будуть чекати урока, нетерплячі зможуть підійти з розпитуваннями.
Мотивуючи вивчення такої країни, як Давня Греція, можна розповісти про роль греків у освоєнні Північного Причорномор’я, а можна просто перерахувати «Батьків» різних наук, яких Греція дала Миру:
Геродот – батько історії
Аристофан – батько комедії
Эсхіл и Софокл – батьки драми
Платон – батько ідеалістичної філософії
Эратосфен – батько географії
Птолемей – батько астрономії
Теофраст – батько ботаніки
Евклід – батько математики
Гомер – батько поезії
Гиппократ – тим більш відомий всім по клятві його імені, яку дають медики.
Можна використовувати і прийом «Знайомі незнайомці», запропонувавши дітям розкрити значення поняття, а потім розказати про первісний сенс слова.
Наприклад, кібернетика – наука про динамічних саморегулюючих та самоорганізованих системах відбуваться від грецького «мистецтво кораблеводіння», а Платон цим словом позначив мистецтво державного управління.
Пролетарії – незаможні громадяни, які не мають нічого, крім дітей.
Дієта – гроші на прожиток, які видавались за законом Перікла розорившимся ремісникам і селянам.
Важливим моментом в вивченні історії є її персоніфікація. Характеризуючи ту чи іншу історичну особистісь, учень яскравіше представляє і досліджувану епоху, йде виховання дітей через історичні образи.
Прийомів роботи над історичним портретом чи просто характеристикою, описом історичного діяча велика кількість.
У 5-6 класах найбільш эфективні такі види роботи: «Знайди помилки в біографії», «Доповни історичний портрет», «Вгадай героя»: а) за описом; б) за портретом (і спробуй визначити характер).
Цікавим виявився прийом, коли учням 5 класу для роботы в групах при вивченні теми «Українське козацтво» було запропоновано 14 портретів гетьмана Мазепи. Малюнок – не фотографія, та деякі діти впевнено визначили, щр зображена всюди одна людина і, знайшовши знайомі портрети, точно назвали особистість. Наступним етапом роботи стала словесна характеристика гетьмана.
Яскраві особистості легко впізнаються за коротким описом. Наприклад: Час перебування за престолом характеризується зміцненням єдності держави, розвитком культури і підвищенням авторитету на міжнародному рівні, створенням першого на Русі збірника законів та однієї з найбільшої для свого часу бібліотек (Я. Мудрий). В цій же темі «Київські князі» в 5 класі чи в розділі «Київська Русь» в 7 класі.
Іншими прийомами вивчення «історії в особах» є завдання:
«Я віддаю перевагу всім королівським скарбам освіту. Мудрість не втрачається, як багатство.»
«Ваші вівці, зазвичай такі лагідні, задоволені трохи, тепер, говорять, стали такими ненажерливими, що поїдають навіть людей, розорюють і спустошують поля, дома й міста.»
«Постій, прибери бороду, їй нема чого бути відрубаною, вона ніколи не здійснювала державної зради» – це звернення до ката Томаса Мора та інші його висловлювання, наведені раніше, яскраво характеризують цю мужню, талановиту людину.
Заповнення таблиці «Історичне літо» допомагає не тільки закріпити, доповнити знання про людину, але запам’ятати його сучасників.
Сучасники особистості |
Портрет особистості |
ПІБ особистості |
Коротка довідка |
|
|
|
|
Метод «вигадані персонажі» дають можливість поглянути на проблему очима «третьої особи» стороннього спостерігача.
Чим більше використовуються різні прийоми при характеристиці особистості, тим повніше вона буде.
Можливості різнобічної характеристики особистості дає приклад використання різних прийомів і методів роботи над історичним портретом на уроці всесвітньої історії в 9 класі.
Характеризуючи Наполеона Бонапарта, гарний результат дає виконання прийома «це все про нього»:
Доповнять характеристику Наполеона числені прізвиська: капральчик, картечник, корсиканське чудовисько, людожер, узурпатор, тиран, вбивця монархів, рятівник світу, наш батько Наполеон, Великий Безсмертний.
А завершують формування уявлення про Наполеона його власні висловлювання:
- Я - продукт обставин. Я завжди йшов за ними ... Моя політика зводиться до керівництва людьми таким чином, як того бажає більшість з них.
Робота в групах с висловлюваннями, характеристиками, портретами, презентацієй, дадуть повне уявлення про Наполеона Бонапарта як людини, полководця, керівника держави, допоможуть сформувати у учнів власне уявлення про нього.
Эфективним може бути і весь урок креативного типу.
Так урок в 6 класі «Рахунок років в історії давнього світу» – практичне заняття,яке є уроком складання і розв`язання задач. В ході уроку виробляються навики розв`язання задач з використанням дат «до нашої ери» и «нашої ери», здійснюється поступове накопичення знань за хронологією, в тому числі і тих подій, які будуть вивчатися, а також повторення тих знань, які були отримані в процесі знайомства з історією України в 5 класі.
Шестикласникам важливо розуміти, наприклад, що 2100 – 2001 р.р. до н.е. – это ХХI ст. до н.е., III тисячоліття до нашої ери, що третє тисячоліття нашої еры почалося в 2001 році, тому важливим етапом уроку є робота з таблицєю співвідношення років зі століттям і тисячоліттям, с послідуючим виконанням завдань по визначенню місця датив просторі.
Наприклад:
Скласти самим хронологічну задачу, правильно розв`язати її і розташувати дати на лінії часу з першого разу під силу не всім учням.
Допомагає засвоєнню знань інтегрування різних навчальних дисциплін.
Найчастіше – це інформатика. Діти часто створюють презентації до теми, що вивчається.
Вивчення тем розвитку культуры добре поєднувати з предметом «художня культура», якщо збігаються досліджувані періоди.
Дуже цікавим виявився урок з складання альманаху «Культура епохи Відродження», коли учні спробували уявити себе в ролі журналистів, письменників, біографів, художників, редакторів, намагаючись не тільки підготувати свою частину теми, а й спробувати выразити своє ставлення до вивчаємого матеріалу.
При вивченні історії Стародавнього світу ігрові методи найбільш прийнятні.
Урок-дослідження, урок – уявна подорож, урок – рішення кросвордів, урок-вікторина і багато інших не тільки цікаві дітям, а й розвивають їх творчі здібності.