Тема: «Мої обов’язки»
Мета: формувати в учнів уміння спілкуватися з рідними, друзями, однокласниками та дорослими людьми; ознайомити дітей з їхніми обов’язками вдома та в школі; навчити свідомо оцінювати ситуацію.
Розвивати відповідальність, дисциплінованість.
Виховувати доброзичливе ставлення до рідних, друзів, прагнення добросовісно ставитися до своїх обов’язків та сумлінно їх виконувати.
Обладаннання: пелюстки квітки «Права дитини», презентація «Обов’язки дітей», світлина «Сім’я», таблиця «Обов’язки дитини»,гра «Права й обов’язки», ілюстрації до гри «Озвуч малюнок», картки для роботи відеозапис вірша О.Журко «Маленька господиня» (https://youtube.com/watch?v=XRfLvXGBcxs),
Очікувані результати: учні повинні знати і розуміти тлумачення таких понять, як «обов’язок», «дружні стосунки», «взаємодопомога»; учні повинні вміти визначати та виконувати свої обов’язки.
Форма проведення : круглий стіл
Хід заходу
І. Організаційна частина
1.Привітання . Вправа «Побажання по колу»
- Доброго дня, діти!
Сьогодні я пропоную вам розпочати наше спілкування із вправи «Побажання по колу». Почнемо словами : «Мій друже, я бажаю тобі…»
-Мій друже (ім’я), я бажаю тобі міцного здоров’я та гарного настрою!
(Учні по черзі продовжують речення , звертаючись до сусіда (однокласника, однокласниці): «Мій друже, я бажаю тобі….»
ІІ. Основна частина
(додаток 1)
- У якому державному документі зафіксовані права людини? (Конституція України)
- Дитини? (Конвенція ООН про права дитини)
Висновок:
(Додаток 2) (Перегляд презентації «Мої обов’язки»
1 слайд «Поважати і любити своє оточення»
2 слайд «Не принижувати інших»
3 слайд «Дотримуватися режиму харчування»
4 слайд «Дотримуватися правил моральної етики»
5 слайд «Дотримуватися правил поведінки»
6 слайд «Дбати про своє здоров’я»
7 слайд «Дотримуватися правил спілкування»
8 слайд «Поважати старших»
9 слайд « Не шкодити своєму здоров’ю»
10 слайд « Сумлінно навчатися»
5. Сприйняття й осмислення нового матеріалу
5.1. Гра «Права та обов’язки»
— Зараз ми спробуємо з’ясувати чим відрізняються права від обов’язків.
Я буду читати фразу, якщо це право, ви піднімаєте руку, якщо обов’язок — плескаєте в долоні.
• Добре вчитися;
• ходити до школи;
• допомагати мамі;
• охороняти природу;
• отримувати медичну допомогу;
• відвідувати бібліотеку.
Молодці,діти! Ви правильно визначили, що я вам зачитував обов’язки .
Пам’ятайте, обов’язки повинен виконувати кожен з нас. До прав іншої людини слід ставитися з повагою.
5.2. Розповідь учителя.
- Як повинні піклуватися в сім’ї одне про одного?
- Обов’язки членів родини (Орієнтовні відповіді: тато працює і забезпечує сім’ю, виконує ремонтні роботи, допомагає мамі; мама виконує домашню роботу: готує, пре, прасує, прибирає, доглядає за нами, контролює навчання дітей; діти допомагають мамі, ходять до школи, займаються спортом, відвідують бібліотеку, прибирають після себе, дякують батькам, не ображають один одного …).
- Молодці! А тепер давайте з’ясуємо, що ж таке обов’язок?
5.3.Вправа «Асоціативний кущ»
дотримання виконання
вимога
досягнення добро
поведінка
справедливість зобов’язання
- Ви назвали , що таке обов’язок.
- Вірно, обов’язок — це те, чого треба беззастережно дотримуватися, що слід безвідмовно виконувати відповідно до вимог суспільства або виходячи з власного сумління.
5.4. Спілкування
- Які обов’язки учнів у школі та вдома ви знаєте? (Відповіді дітей: старанно вчитися, дотримуватися правил розпорядку школи, виконувати доручення вчителя).
- Обов’язки дітей вдома які ви знаєте і виконуєте? (піклуватися про членів своєї родини; допомагати старшим (прибирати квартиру, мити посуд, виносити сміття тощо); доглядати за домашніми тваринами, квітами; доглядати за молодшими і слабшими членами родини; підтримувати чистоту і порядок робочого місця та у своїй кімнаті).
-Давайте розглянемо таблицю «Обов’язки дитини» (Додаток 4)
- А тепер ми пограємо в гру «Озвуч малюнок»
5.5. Гра «Озвуч малюнок» (Додаток 5)
- Про який обов’язок йдеться на картинці?
Фізкультхвилинка «Працьовита родина»
Я розкажу вам, діти:
Родина в мене працьовита,
Бабуся зранку шарф плете,
Дідусь мітлою двір мете.
І тато мій часу не гає –
Він в люстрі лампочки міняє.
Матуся ліпить пиріжки –
І випікає залюбки, а ми , малесенькі малята,
Взялися квіти поливати.
6. Узагальнення та закріплення нових знань
6.1. Літературна хвилинка (https://youtube.com/watch?v=XRfLvXGBcxs) (Додаток 6)
- Пропоную вам послухати відеозапис вірша Олени Журливої «Маленька господиня».
Маленька господиня
Хоч на зріст я ще маленька,
В мене й кіска ще тоненька,
Та робити дещо вмію —
Ось тарілочку помию,
Ось кімнату замітаю,
Вранці квіти поливаю.
Всього я навчусь,
Бо роботи не боюсь.
Я матусі помагаю:
Пил із меблів витираю.
А як вариться обід,
Підготую все як слід.
Принесу з комори мамі
Капустинку з бурячками.
Як прийде татусь з роботи,
То поставлю йому воду,
Мило й щіточку подам.
Ну а вмиється він сам. (О. Журлива)
6.2.Бесіда за змістом вірша
- Чи сподобалась вам дівчинка? Чим саме?
- Кого називають маленькими помічниками?
- Чи називають так вас удома? Чому?
- Завжди допомагайте батькам, бабусям, дідусям вдома. Дружна сім’я — запорука збереження здоров’я.
6.3. Постановка проблемного запитання.
- Який головний обов’язок учня? (навчання)Доведіть свою думку. (Якщо гарно навчатися, то в житті досягнеш багато).
- Чому необхідно дотримуватися правил розпорядку школи? (виконувати розпорядок щколи – бути гарним , вихованим учнем),
- Потрібно завжди виконувати свої обов’язки у школі.
ІІІ. Підсумок заняття
1.Підсумкова бесіда
— Яку сім’ю можна назвати дружною?
— Яку роботу виконують вдома ваші мами? тати?
— Що вони роблять разом?
— Як ви допомагаєте своїм рідним?
2.Робота в парах (з картками) (Додаток 7)
• Шанувати батька й матір своїх. (Д)
• Любити й оберігати своїх дітей. (Б)
• Піклуватися про здоров’я й навчання дітей. (Б)
( про обов’язки дітей)
3. Гра «Доповни речення…»
Я вдячний мамі за….
Я вдячна татові за….
Я вдячний бабусі за….
Я вдячна дідусеві за…
Я бажаю своїй родині…..
Хай біда і горе обмина ваш дім
Доброго здоров’я зичу вам усі!
ДОДАТОК 1 (ПЕЛЮСТКИ ДО КВІТКИ)
ДОДАТОК 2 презентація «ОБОВ’ЯЗКИ ДІТЕЙ»
ДОДАТОК 3 світлина «СІМ’Я»
ДОДАТОК 4 таблиця «Обов’язки дітей»
ДОДАТОК 5 ілюстрації до гри «ОЗВУЧ МАЛЮНОК»
ДОДАТОК 6 відеозапис вірша О. Журко «Маленька помічниця»
(https://youtube.com/watch?v=XRfLvXGBcxs)
ДОДАТОК 7
1