Календарно-тематичне планування уроків біології і екології для учнів 10 класу розроблене відповідно програми "Біологія і екологія 10-11 класи" рівень стандарту (наказ Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 р. № 1407) та «Інструктивно-методичних рекомендацій щодо вивчення в закладах загальної середньої освіти навчальних предметів та організації освітнього процесу у 2018/2019 навчальному році" (лист Міністерства освіти і науки України від 03. 07. 2018 р. № 1/9-415).
Біологія і екологія 10 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, з них 4 години – резервні)
Рівень стандарту
(наказ № 1407 від 23.10.2017 р., лист Міністерства освіти і науки України від 03. 07. 2018 р. № 1/9-415
«Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення в закладах загальної середньої освіти
навчальних предметів та організації освітнього процесу у 2018/2019 навчальному році»)
№ п/п |
Тема уроку |
Дата
|
Приміт-ка |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання |
|||
Вступ (4 години) |
||||||||
1. |
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. Первинний інструктаж з БЖД |
|
|
Знаннєвий компонент
наводить приклади:
Діяльнісний компонент розрізняє:
Ціннісний компонент оцінює: НЗЛ «Екологічна безпека і сталий розвиток» |
|
|||
2. |
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. |
|
|
|
||||
3. |
Фундаментальні властивості живого |
|
|
|
||||
4. |
Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. |
|
|
|
||||
Тема 1. Тема 7. Біорізноманіття (орієнтовно 13 год) + 1 |
||||||||
5. |
Систематика – наука про різноманітність організмів. |
|
|
Знаннєвий компонент номенклатура, класифікація, філогенетична систематика, популяція,
віруси, прокаріоти, еукаріоти;
називає:
наводить приклади:
характеризує:
Діяльнісний компонент:
класифікує:
Ціннісний компонент
оцінює:
|
|
|||
6. |
Принципи наукової класифікації організмів. |
|
|
|
||||
7. |
Сучасні критерії виду. |
|
|
|
||||
8. |
Навчальний проект |
|
|
|
||||
9. |
Віруси, віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|
||||
10. |
Віруси, віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|
||||
11 |
Гіпотези походження вірусів. Взаємодія вірусів з |
|
|
|
||||
12 |
Роль вірусів в еволюції організмів. |
|
|
|
||||
13 |
Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами. |
|
|
|
||||
14 |
Прокаріотичні організми: археї та бактерії |
|
|
|
||||
15 |
Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування. |
|
|
|
||||
16 |
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів |
|
|
|
||||
17 |
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції |
|
|
|
||||
18 |
Узагальнення та систематизація знань Тематична |
|
|
|
||||
Тема 2. Обмін речовин і перетворення енергії (орієнтовно 15 год.) + 1 |
||||||||
19. |
Білки, нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
Знаннєвий компонент
- хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком характеризує: - особливості енергетичного обміну клітин автотрофних та гетеротрофних організмів;
|
|
|||
20. |
Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
|
||||
21. |
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем |
|
|
|
||||
22. |
Особливості обміну речовин в автотрофних та |
|
|
|
||||
23. |
Практична робота 1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків |
|
|
|
||||
24. |
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. |
|
|
- особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини; - нейрогуморальну регуляцію метаболізму в організмі людини; пояснює: - єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі; - роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму; - роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму; - роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі; - необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини.
Діяльнісний компонент складає схеми: - обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини, їхній взаємозв’язок; порівнює: - енергетичне і пластичне значення різних речовин.
Ціннісний компонент висловлює судження: - щодо впливу на здоров’я людини різних речовин (корисних та шкідливих);
оцінює: - важливість якості питної води та раціонального харчування для збереження здоров’я. НЗЛ «Екологічна безпека і сталий розвиток» «Здоров’я і безпека» |
|
|||
25. |
Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів |
|
|
|
||||
26. |
Роль процесів дихання в забезпеченні організмів |
|
|
|
||||
27. |
Контрольна робота № 1 Тематична |
|
|
|
||||
28. |
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. |
|
|
|
||||
29. |
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. |
|
|
|
||||
30. |
Вітаміни, їх роль в обміні речовин. Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. |
|
|
|
||||
31. |
Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. |
|
|
|
||||
32. |
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
|
|
|
||||
33. |
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму |
|
|
|
||||
34. |
Узагальнення та систематизація знань Тематична |
|
|
|
||||
Тема 3. Спадковість і мінливість (орієнтовно 20 год.) + 2 |
||||||||
35. |
Основні поняття генетики.
|
|
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: - ген, гени домінантні та рецесивні, геном, генотип, фен, фенотип, ознаки кількісні та якісні, моно-, ди- та полігібридне схрещування, реплікація, гени структурні та регуляторні, експресія генів, транскрипція, трансляція; гаплоїдний, диплоїдний та поліплоїдний набори хромосом; каріотип, гомо- та гетерогаметна стать; мутагени; мутації (геномні, хромосомні, точкові); генофонд популяцій; називає: - сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо); - типи мутацій; - причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю; наводить приклади: - спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини; - модифікаційної мінливості людини; характеризує: - типи успадкування ознак у людини (повне та неповне домінування, кодомінування; аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне, зчеплене, зчеплене зі статтю); |
|
|||
36. |
Закономірності спадковості. |
|
|
|
||||
37. |
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їх наслідки. |
|
|
|
||||
38. |
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
|
|
|
||||
39. |
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. |
|
|
|
||||
40. |
Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині. |
|
|
|
||||
41. |
Каріотип людини та його особливості. |
|
|
|
||||
42. |
Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
|
|
|
||||
43. |
Сучасний стан досліджень геному людини. |
|
|
|
||||
44. |
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. |
|
|
|
||||
45. |
Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
|
|
|
||||
46. |
Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової) людини. Лабораторна робота 2 Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості. Інструктаж з БЖД 10.1 |
|
|
- закономірності модифікаційної мінливості людини; - типи мутацій людини; - мутагенні фактори; пояснює: - застосування генетичних маркерів; - явище зчепленого успадкування у людини; - молекулярні механізми мінливості у людини; - біологічні антимутаційні механізми;
Діяльнісний компонент порівнює: - моногенне та полігенне успадкування ознак у людини; - спадкову та неспадкову мінливість людини;
розв’язує: - типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю); визначає: - можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки); - за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування ознак; складає: - схеми родоводів; робить висновки про: - генотип людини як цілісну інтегровану систему. Ціннісний компонент обґрунтовує судження: - щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників; виявляє власне ставлення до: - профілактики та терапії спадкових хвороб людини.
НЗЛ «Здоров’я і безпека», «Екологічна безпека і сталий розвиток»
|
|
|||
47. |
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. |
|
|
|
||||
48. |
Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів.
|
|
|
|
||||
49. |
Генетичний моніторинг в людських спільнотах. |
|
|
|
||||
50. |
Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук- трейлеру, скрайбу тощо (один на вибір) орієнтовні теми: Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Скринінг-програми для новонароджених. Генотерапія та її перспективи. |
|
|
|
||||
51. |
Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. |
|
|
|
||||
52. |
Закономірності розподілу алелів в популяціях. |
|
|
|
||||
53. |
Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
|
|
|
||||
54. |
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація. |
|
|
|
||||
55. |
Практична робота 2. Розв’язування типових генетичних задач. |
|
|
|
||||
56. |
Контрольна робота № 2 Тематична |
|
|
|
|
|||
Тема 4. Репродукція та розвиток (орієнтовно 12 год.) + 1 |
||||||||
57. |
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
|
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: - мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція; називає: - гіпотези старіння; наводить приклади: - порушень клітинного циклу; пояснює: - значення регенерації; - суть та біологічне значення запліднення. характеризує: - періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини; Діяльнісний компонент складає порівняльну характеристику: - статевих клітин людини; - розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин; демонструє навички: - роботи з мікроскопом. Ціннісний компонент оцінює: - вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини; - важливість профілактики онкологічних захворювань; обґрунтовує судження про: - вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я; - необхідність відповідального ставлення до планування родини. виявляє власне ставлення щодо: - трансплантації тканин та органів у людини, її перспектив; - правил біологічної етики; - біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини НЗЛ «Здоров’я і безпека», «Громадянська відповідальність
|
|
|||
58. |
Особливості процесів регенерації організму людини |
|
|
|
||||
59. |
Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики. |
|
|
|
||||
60. |
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. |
|
|
|
||||
61. |
Старіння та смерть клітин. |
|
|
|
||||
62. |
Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки. |
|
|
|
||||
63. |
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань. |
|
|
|
||||
64. |
Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини. Лабораторна робота 3. Вивчення будови статевих клітин людини. Інструктаж з БЖД 10.1 |
|
|
|
||||
65. |
Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини. |
|
|
|
||||
66. |
Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. |
|
|
|
||||
67. |
Сучасні можливості та перспективи репро-дуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини. |
|
|
|
||||
68. |
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). Лабораторна робота 4. Вивчення етапів ембріогенезу. Інструктаж з БЖД 10.1 |
|
|
|
||||
69. |
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини |
|
|
|
||||
70 |
Узагальнення та систематизація знань Тематична |
|
|
|
||||
1