Календарне планування
«Я досліджую світ»
(за Типовою освітньою програмою,
розробленою під керівництвом О.Я.Савченко,
за підручником Бібік Н. М., Бондарчук Г.П.;
3 год на тиждень, 105 годин на рік)
№ |
Дата |
Тема уроку |
Очікувані рез-ти |
|||||||||||||||||
1 |
|
Україна — мій край, моя Батьківщина |
Учень/учениця цікавиться історією і культурою свого краю; накопичує відповідну інформацією [4 ГІО 8.3] |
|||||||||||||||||
2 |
|
Проводимо дослідження. «Подорож Україною» |
||||||||||||||||||
3 |
|
Державні символи України. Прапор |
Учень/учениця знає зміст основних символів держави (Гімн, Прапор, Герб, державна мова) [4 ГІО 1.3] |
|||||||||||||||||
4 |
|
Державні символи України. Герб |
||||||||||||||||||
5 |
|
Державні символи України. Гімн |
||||||||||||||||||
6 |
|
Державна мова |
||||||||||||||||||
7 |
|
Правила життя в суспільстві. Конституція України |
Учень/учениця має уявлення про права та обов’язки; право на життя; рівноправність людей, право кожного на захист, любов і піклування; право на працю, захист, відпочинок; право на освіту;[4 ГІО 6.2] Наводить та оцінює приклади позитивного й негативного ставлення до старших і молодших, знає про можливі правопорушення серед дітей; [4 ГІО 6.2] Наводить приклади відповідальності за скоєні правопорушення |
|||||||||||||||||
8 |
|
Правила життя в суспільстві. Відповідальність |
||||||||||||||||||
9 |
|
Правила життя в суспільстві. Права й обов’язки |
||||||||||||||||||
10 |
|
Правила життя в суспільстві. Ніхто не має права ображати людину |
||||||||||||||||||
11 |
|
Життя людини — найвища цінність. |
Учень/учениця аргументує неприпустимість заподіяння будь-якої шкоди собі й іншим; [4 СЗО 1.1] пояснює можливості людини; значення знань, освіти, працелюбства в досягненні успіхів і спілкуванні; [4 ПРО 1.6] пояснює, від чого залежить безпека вдома, в школі, в довкіллі [4 СЗО 2.1] |
|||||||||||||||||
12 |
|
Без чого не можна жити |
Учень/учениця розуміє значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами, сутність доброзичливості, милосердя, поступливості, наполегливості, відповідальності; [4 ГІО 6.1] |
|||||||||||||||||
13 |
|
Як діяти в небезпечній ситуації |
||||||||||||||||||
14 |
|
Я та інші. |
Учень/учениця має уявлення про культуру взаємин людей у сім’ї, школі, на вулиці; [4 ГІО 7.1]; наводить приклади такої поведінки, де виявляються ці риси; [4 ГІО 8.1]; встановлює зв’язки між конкретними вчинками і ставленням людей, розуміє необхідність культурної поведінки в громадських місцях (транспорті, музеї, бібліотеці, тощо); [4 ГІО 2.3], [4 СЗО 2.4] |
|||||||||||||||||
15 |
|
Зовнішність людини. Акуратність. |
Учень/учениця має уявлення про неповторність кожної людини (зовнішність, поведінка, характер); [4 ПРО 1.1] |
|||||||||||||||||
16 |
|
Складання інструкції з акуратності |
Учень/учениця має уявлення про неповторність кожної людини (зовнішність, поведінка, здібності, характер); [4 ПРО 1.1] |
|||||||||||||||||
17 |
|
У гостях і вдома |
Учень/учениця пояснює, від чого залежить безпека вдома, в школі, в довкіллі; описує можливі ризики поведінки [4 СЗО 2.1] |
|||||||||||||||||
18 |
|
Планета Земля – наш дім у Всесвіті. |
Учень/учениця має уявлення про Всесвіт і Сонячну систему [4 ПРО 1.1]; моделює Сонячну систему, сузір’я; обертання Землі; [4 ПРО 1.4] наводить приклади небесних тіл [4 ПРО 1.4] |
|||||||||||||||||
19 |
|
Проводимо дослідження. «Зоряне небо» |
Учень/учениця має уявлення про Всесвіт і Сонячну систему [4 ПРО 1.1]. моделює Сонячну систему, сузір’я, обертання Землі; [4 ПРО 1.4] |
|||||||||||||||||
20 |
|
Сонячна система – частина Всесвіту. |
||||||||||||||||||
21 |
|
Виготовлення моделі нашої Галактики |
||||||||||||||||||
22 |
|
Планети Сонячної системи. Орбіта |
||||||||||||||||||
23 |
|
Сонце — джерело світла і тепла на Землі. |
Учень/учениця розповідає про вплив Сонця і Місяця на нашу планету [4 ПРО 2.1] |
|||||||||||||||||
24 |
|
Енергія Сонця |
||||||||||||||||||
25 |
|
Земля — планета Сонячної системи. |
Учень/учениця має уявлення про Всесвіт і Сонячну систему [4 ПРО 1.1]; |
|||||||||||||||||
26 |
|
Проводимо дослідження «Форма Землі» |
||||||||||||||||||
27 |
|
Місяць — природний супутник Землі. |
Учень/учениця розповідає про вплив Сонця і Місяця на нашу планету;розповідає про факти дослідження космосу людством, які зацікавили [4 ПРО 2.1] |
|||||||||||||||||
28 |
|
Сонячне та місячне затемнення |
||||||||||||||||||
29 |
|
Вплив Місяця на Землю |
||||||||||||||||||
30 |
|
Рухи Землі і їх наслідки. Обертання Землі навколо своєї осі. |
Учень/учениця пояснює, як рух нашої планети впливає на явища, що відбуваються у неживій і живій природі (зміни дня і ночі; нерівномірне нагрівання земної поверхні; колообіг води; сезонні зміни у природі);[4 ПРО 1.4] Моделює обертання Землі [4 ПРО 1.4] |
|||||||||||||||||
31 |
|
Визначення часу за квітами |
||||||||||||||||||
32 |
|
Рух Землі навколо Сонця. |
Учень/учениця пояснює, як рух нашої планети впливає на явища, що відбуваються у неживій і живій природі (зміни дня і ночі; нерівномірне нагрівання земної поверхні; колообіг води; сезонні зміни у природі); [4 ПРО 1.4] Моделює обертання Землі [4 ПРО 1.4] |
|||||||||||||||||
33 |
|
Теплові пояси. |
||||||||||||||||||
34 |
|
Проводимо дослідження. «Рослинний і тваринний світ теплових поясів Землі» |
||||||||||||||||||
35 |
|
Орієнтування на місцевості. Як визначити сторони горизонту на місцевості. |
Учень/учениця називає способи орієнтування на місцевості; [4 ПРО 1.1]; визначає сторони горизонту по компасу [4 ПРО 1.4]; орієнтування на місцевості за допомогою компасу, Сонця і місцевих ознак [4 ПРО 1.5]; складання плану приміщення, орієнтування на місцевості орієнтування на місцевості, [4 ПРО 1.4] |
|||||||||||||||||
36 |
|
Як визначити сторони горизонту за допомогою компаса. |
||||||||||||||||||
37 |
|
Що таке план і масштаб. |
Учень/учени-ця складання плану приміщення, орієнтування на місцевості, [4 ПРО 1.4] значення пла-ну місцевості і карти [4 ПРО 1.4] |
|||||||||||||||||
38 |
|
План місцевості. |
||||||||||||||||||
39 |
|
Вивчення умовних знаків на плані місцевості |
||||||||||||||||||
40 |
|
Способи зображення поверхні Землі на глобусі та карті. |
||||||||||||||||||
41 |
|
Глобус – модель Землі |
||||||||||||||||||
42 |
|
Що таке географічна карта |
||||||||||||||||||
43 |
|
Погода. Прогноз погоди. |
Учень/учениця значення прогнозу погоди для людей і розповідає про його використання у власному житті; [4 ПРО 1.4] спостерігає і фіксує зміни елементів погоди (температуру зонах. повітря, вітру, хмарності, опадів); [4 ПРО 1.4]; проводить спостереження за погодою, сезонними змінами [4 ПРО 1.2]; дізнається з різних джерел про методи передбачення погоди, народні прикмети про зміну погоди; [4 ПРО 2.1] застосовує знання для спостереження за погодою орієнтування на місцевості, [4 ПРО 1.4] |
|||||||||||||||||
44 |
|
Температура та вологість повітря |
||||||||||||||||||
45 |
|
Атмосферний тиск |
||||||||||||||||||
46 |
|
Напрям і швидкість вітру |
||||||||||||||||||
47 |
|
Виготовлення флюгера |
||||||||||||||||||
48 |
|
Хмарність. Атмосферні опади |
||||||||||||||||||
49 |
|
Виготовлення дощоміра |
||||||||||||||||||
50 |
|
Прогноз погоди |
||||||||||||||||||
51 |
|
Природні зони Землі. |
Учень/учениця робить висновок про різноманітність і цілісність природи Землі; описує і характеризує різноманість природних об»єктів в природних зонах, доводить значення об»єктів природи для людини [4 ПРО 1.4] |
|||||||||||||||||
52 |
|
Арктичні пустелі, тундра, лісотундра |
||||||||||||||||||
53 |
|
Тайга, мішані ліси, лісостеп, степ |
||||||||||||||||||
54 |
|
Пустелі, савани, вологі екваторіальні ліси |
||||||||||||||||||
55 |
|
Материки Землі. Особливості природи материків. |
Учень/учениця знаходить і показує на картах материки та інші об’єкти відповідно до навчального завдання; [4 ПРО 2.2] розповідає про різноманітність природи материків [4 ПРО 2.1] |
|||||||||||||||||
56 |
|
Євразія |
||||||||||||||||||
57 |
|
Природні зони Євразії |
||||||||||||||||||
58 |
|
Африка. Природні зони Африки |
||||||||||||||||||
59 |
|
Північна Америка. Її природні зони |
||||||||||||||||||
60 |
|
Південна Америка. Її природні зони |
||||||||||||||||||
61 |
|
Австралія. Природні зони Австралії |
||||||||||||||||||
62 |
|
Антарктида |
||||||||||||||||||
63 |
|
Проєкт «Візитівка материка» |
||||||||||||||||||
64 |
|
Океани Землі. Особливості природи океанів |
Учень/учениця знаходить і показує на картах океани та інші об’єкти відповідно до навчального завдання[4 ПРО 2.2] розповідає про мешканців океанів; [4 ПРО 2.1] |
|||||||||||||||||
65 |
|
Тихий океан. |
||||||||||||||||||
66 |
|
Атлантичний океан |
||||||||||||||||||
67 |
|
Індійський океан |
||||||||||||||||||
68 |
|
Північний Льодовитий океан |
||||||||||||||||||
69 |
|
Значення Світового океану. Проєкт «Уявна подорож по океану» |
||||||||||||||||||
70 |
|
Права та обов’язки |
має уявлення про права та обов’язки; право на життя; рівноправність людей, право кожного на захист, любов і піклування; право на працю, захист, відпочинок; право на освіту; [4 ГІО 6.2] |
|||||||||||||||||
71 |
|
Навчання – основний обов’язок дітей. Право на відпочинок і дозвілля |
||||||||||||||||||
72 |
|
Гроші. Планування сімейного бюджету |
розмірковує, як правильно розпо-ряджатися ки-шеньковими грошима [4 ГІО 8.1] |
|||||||||||||||||
73 |
|
Чому ощадливим бути добре, а скупими – погано |
||||||||||||||||||
74 |
|
Україна на карті Європи і світу |
розповідає про найважливіші природні об’єкти України, своєї місцевості; [4 ПРО 2.2] |
|||||||||||||||||
75 |
|
Форми земної поверхні України |
наводить приклади во-дойм своєї місцевості та їхні назви; розпіз-нає: рівнини, гори, па-горби, яри; [4 ПРО 1.4] |
|||||||||||||||||
76 |
|
Водойми України. Річки |
||||||||||||||||||
77 |
|
Озера та болота |
||||||||||||||||||
78 |
|
Природні зони України. Мішані та широколисті ліси. Рослинний світ |
робить висновок про різноманітність і цілісність природи Землі [4 ПРО 1.4] пояснює залежність між умовами природної зони та її мешканцями [4 ПРО 3.3] висловлює судження щодо різноманітності і цінності природи України; [4 ПРО 4.1], [4 ГІО 2.2] |
|||||||||||||||||
79 |
|
Тваринний світ |
||||||||||||||||||
80 |
|
Лісостеп. Степ. Рослинний світ |
||||||||||||||||||
81 |
|
Тваринний світ |
||||||||||||||||||
82 |
|
Українські Карпати |
||||||||||||||||||
83 |
|
Кримські гори |
||||||||||||||||||
84 |
|
Рідний край на території України |
||||||||||||||||||
85 |
|
Корисні копалини в рідному краї |
називає природні ресурси України (водні, ґрунтові, корисні копалини, рослинні і тваринні) і пояснює їх значення для громадян нашої держави; [4 ПРО 1.3] характеризує значення 2-3 видів корисних копалин для економіки нашої країни і добробуту її громадян; [4 ПРО 3.1] |
|||||||||||||||||
86 |
|
Природні угруповання рідного краю |
наводить приклади і описує природні угруповання своєї місцевості за планом (назва угруповання, рослини і тварини угруповання, зв’язки між ними, значення угруповання для людини); [4 ПРО 1.5] характеризує мешканців природного угруповання, їхні зв’язки між собою і неживою природою; [4 ПРО 3.1] аналізує зв’язки в природних угрупованнях (організмів між собою, організмів із неживою природою); [4 ПРО 3.1] |
|||||||||||||||||
87 |
|
Проєкт-дослідження «Природне угруповання моєї місцевості» |
||||||||||||||||||
88 |
|
Рослинництво в рідному краї |
розпізнає і називає рослини, тварин, гриби своєї місцевості (по 3-4 представники), моделює зв’язки між ними; [4 ПРО 4.3] |
|||||||||||||||||
89 |
|
Тваринництво в рідному краї |
||||||||||||||||||
90 |
|
Місцеве виробництво: ресурси і продукція |
пояснює залежність між особливостями праці і побуту людей, які в ній проживають; [4 ПРО 3.3] |
|||||||||||||||||
91 |
|
Земля — спільний дім для всіх людей |
має уявлення про Землю як спільний дім для всіх людей, та необхідність толерантного ставлення до різноманітності культур, звичаїв народів; виявляє інтерес і повагу до різних культур і звичаїв; [4 ГІО 3.1] |
|||||||||||||||||
92 |
|
Охорона природи в Україні |
аналізує традиції, що відображують ставлення українців до природи; [4 ГІО 3.2] діє у довкіллі, не завдаючи шкоди природі; [4 ПРО 3.2] усвідомлює відповідальність за стан природи у місцевій громаді; [4 ПРО 3.4], [4 ПРО 4.4] виявляє повагу до досвіду українського народу у збереженні природи [4 ГІО 5.1] |
|||||||||||||||||
93 |
|
Проєкт-дослідження «Екологічний календар» |
||||||||||||||||||
94 |
|
Шкільні звичаї в різних країнах |
цікавиться іншими країнами, країнамисусідами; [4 ГІО 3.2] виявляє інтерес до пізнання символіки інших держав; [4 ГІО 3.1] має уявлення про Землю як спільний дім для всіх людей, та необхідність толерантного ставлення до різноманітності культур, звичаїв народів; виявляє інтерес і повагу до різних культур і звичаїв; [4 ГІО 3.1] |
|||||||||||||||||
95 |
|
Культурна спадщина народу |
||||||||||||||||||
96 |
|
Символи країн світу |
||||||||||||||||||
97 |
|
Проєкт-дослідження «Відкрий для себе Нідерланди» |
||||||||||||||||||
98 |
|
Народні традиції. Календар народних свят українців |
||||||||||||||||||
99 |
|
У кожному куточку світу свої традиції і звичаї |
цікавиться іншими країнами, країнамисусідами; [4 ГІО 3.2] |
|||||||||||||||||
100 |
|
Проєкт-дослідження «Народні свята» |
||||||||||||||||||
101 |
|
Навіщо людям люди |
має уявлення про культуру взаємин людей у сім’ї, школі, на вулиці; [4 ГІО 7.1] наводить приклади такої поведінки, де виявляються ці риси; [4 ГІО 8.1] розуміє значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами, сутність доброзичливості, милосердя, поступливості, наполегливості, відповідальності; [4 ГІО 6.1] вирішує конфліктні ситуації мирним шляхом; [4 ГІО 6.2] пояснює необхідність виробляти в собі такі риси; [4 СЗО 8.1] вживає доречно слова етикету; [4 СЗО 1.4] встановлює зв’язки між конкретними вчинками і ставленням людей, розуміє необхідність культурної поведінки в громадських місцях (транспорті, музеї, бібліотеці, тощо); [4 ГІО 2.3], [4 СЗО 2.4] уміє поводитися в гостях; знає правила гостинності; [4 СЗО 4.4]; наводить та оцінює приклади позитивного й негативного ставлення до старших і молодших, знає про можливі правопорушення серед дітей; [4 ГІО 6.2] |
|||||||||||||||||
102 |
|
Моральні норми |
||||||||||||||||||
103 |
|
Культура поведінки |
||||||||||||||||||
104 |
|
Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу |
||||||||||||||||||
105 |
|
Підсумковий урок за рік |
||||||||||||||||||