Курс за вибором " Я обираю географію" підготовкадо ЗНО

Про матеріал
Даний курс розрахований на 35 (70) годин. Розподіл годин за розділами і темами є орієнтовним. Учитель на власний розсуд може їх перерозподіляти та змінювати. Курс « Я обираю географію» містить 6 розділів : І. Загальна географія. ІІ. Географія материків і океанів. ІІІ. Фізична географія України. ІV. Економічна і соціальна географія України. V. Економічна і соціальна географія світу. VІ. Регіони та країни світу.
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації

Комунальний вищий навчальний заклад Київської обласної ради

«Академія неперервної освіти»

 

 

 

Авторська програма курсу за вибором:

« Я обираю географію»

( підготовка до ЗНО)

для учнів 10(11), 10-11 класи

 

 

                                                      Автор проекту:  Кузьменко

Лілія Михайлівна

вчителів географії та природознавства,

Рогозівської  ЗОШ І-ІІІ ступенів

Бориспільського району

Київскої області

 

Керівник: Довгань Андрій Іванович

                                                                        кандидат географічних наук,

                                                                         доцент                               

 

 

                                                                                                                             Біла Церква

2018

 

«Я обираю географію» (підготовка до ЗНО) 10(11), 10-11класи

Лілія Михайлівна Кузьменко,

учитель географії та природознавства, Рогозівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Бориспільського району  Київської області,  учитель-методист;

 

Пояснювальна записка

      Завданням сучасної шкільної географічної освіти є формування географічних компетенцій учнів, які сприяють адаптації їх до економічних, соціальних та інших умов сучасного суспільства. Характеризуючи сучасну модель географії в умовах профілізації, слід зауважити, їй властива інтегративність і конкретність. Вона вивчає природні, економічні та соціальні явища і процеси не ізольовано, а в тісному взаємозв’язку з реальними умовами життя на Землі. Жодна наука не має такого тісного зв’язку з дійсністю, як географія.

    Правильно сформовані географічні знання в загальноосвітній школі мають визначати в учнів систему поглядів на природу і суспільство, ставлення до природного і соціального середовища. Я переконана, що профільне навчання надає право розкрити учням ті питання географії, які їм цікаві і корисні, зрозумілі й оцінюються ними як необхідні в подальшому професійному житті. Саме географічні знання мають сприяти активному сприйманню молоддю таких загальнолюдських цінностей, як демократія, правова держава, екологічна культура, повага до культур інших народів, збереження своїх етнічних особливостей та ін.

  Основна мета курсу :

  • вдосконалити та  поглибити знання учнів з основних тем, які вивчалися у 6-10 класах на уроках географії;
  • сформувати у свідомості школярів комплексне розуміння про Землю як об’єкт просторової організації життя і діяльності людей, розкрити сучасну географічну картину світу через закономірності розвитку географічної оболонки.

Головні завдання курсу :

  • узагальнення й систематизація знань учнів  з різних напрямів географічних наук на вищому теоретико-прикладному рівні;
  • формування логічного мислення, вміння аналізувати, порівнювати,  робити висновки та складати прогнози на основі аналізу різних інформаційних джерел географічного змісту;
  • розвиток критичного та творчого мислення, усвідомлення власної причетності до сучасних процесів, що відбуваються у географічній оболонці;
  • виховання національно свідомого громадянина планети та своєї держави, закладання основ екологічної культури;
  • розвиток у школярів геопросторового мислення, усвідомлення сучасних особливостей природокористування, а також єдності навколишнього середовища та діяльності людини в територіальному аспекті;
  • підготувка школярів до державної підсумкової атестації з географії в 11 класі й зовнішнього незалежного оцінювання з географії у Центрах оцінювання якості світи в Україні.

          Курс « Я обираю географію» спрямований на формування важливих для майбутнього життя і діяльності учня компетенцій, серед яких географічна, картографічна, комунікативна та інформаційна. Під час його вивчення формуються дослідницькі навички, спосіб поведінки у навколишньому світі, закладаються цінності соціально активної та свідомої особистості.

        Даний курс розрахований на 35 (70) годин. Розподіл годин за розділами і темами є орієнтовним. Учитель на власний розсуд може їх перерозподіляти та змінювати.

            Курс « Я обираю географію» містить 6 розділів :

                  І. Загальна географія.

                  ІІ. Географія материків і океанів.

                  ІІІ. Фізична географія України.

                  ІV. Економічна і соціальна географія України.

                  V. Економічна і соціальна географія світу.

                 VІ. Регіони та країни світу.

 

 

«Я обираю географію» (підготовка до ЗНО)

10(11), 10-11класів ( 35 (70) годин)

                                                                Зміст програми

Кіл-сть

годин

Предметні вміння та способи навчальної діяльності

Назва розділу,

теми

Зміст навчального матеріалу

Розділ І.  Загальна географія ( 5 (10) годин)

1.

 

1(2)

 

Знати об'єкт та предмет вивчення географії, місце географічних дисциплін у системі наук, видатних дослідників території України.

Розрізняти методи географічних досліджень.

Порівнювати та виділяти відмінності між джерелами географічних знань.

Аналізувати зміни в уявленнях про форму, розміри та рухи Землі, географічні дослідження світу та України в різні історичні епохи.

Оцінювати значення географічних відкриттів і досліджень у минулому і та на сучасному етапі розвитку

Вступ.

Географія як наука, розвиток географічних досліджень

Об'єкт та предмет вивчення географії. Місце географічних дисциплін у системі наук.

Джерела географічних знань.

Методи географічних досліджень.

Розвиток уявлень про форму, розміри та рухи Землі. Найвизначніші географічні відкриття, видатні мандрівники.

Географічні дослідження світу та України в різні історичні епохи. Вітчизняні вчені-географи.

Сучасні географічні дослідження та їх значення.

Знати елементи градусної сітки карти, класифікацію карт, способи орієнтування на місцевості.

Розрізняти зображення земної поверхні на малюнку, плані, карті, глобусі, аерофотознімку та космічному знімку, картографічні проекції та види спотворень.

Користуватися легендою карт, різними видами масштабу. Визначати на картах напрямки, географічні координати об'єктів, абсолютну та відносну висоту місцевості. Вимірювати відстані на картах за допомогою масштабу та градусної сітки.

Оцінювати значення карт у житті і господарській діяльності людини.

 

Способи зображення Землі

Зображення земної поверхні на малюнку, плані, карті, глобусі, аерофотознімку та космічному знімку. Поняття «план місцевості», «географічна карта», «топографічна карта», «азимут».

Картографічні проекції та спотворення.

 Елементи градусної сітки.

Легенда карт. Види масштабу. Класифікація карт. Топографічні карти та їх практичне використання. Визначення напрямків, географічних координат об'єктів, абсолютної та відносної висоти місцевості, глибини морів і океанів. Способи вимірювання відстаней на різних географічних і топографічних картах.

Орієнтування на місцевості за місцевими ознаками. Значення карт у житті людини.

2.

1(2)

Знати внутрішню будову Землі, особливості руху літосферних плит, будову материкової та океанічної земної кори, види корисних копали за походженням розташування основних форм рельєфу.

Мати просторове уявлення про сейсмічні пояси, різні форми

поверхні суходолу та океанічного дна, їх географічне положення, та геологічний вік за загальногеографічними та тематичними картами.

Пояснювати вплив внутрішніх і зовнішніх процесів літосфери на формування рельєфу, закономірності розміщення основних форм рельєфу та родовищ корисних копалин.

Оцінювати значення надр і рельєфу в житті та господарській діяльності людини, вплив на їхні зміни

Літосфера та рельєф

Внутрішня будова Землі. Поняття «земна кора», «літосфера», «літосферна плита», «тектонічні структури», будова та типи земної кори, породи та мінерали що її складають. Геологічне літочислення, геологічний вік, геохронологічна таблиця. Внутрішні процеси в літосфері. Рухи літосферних плит. Походження материків і океанів. Вулкани та землетруси, райони їх поширення. Зовнішні сили, що змінюють земну поверхню. Корисні копалини їх класифікація за походженням. Основні форми земної поверхні: гори і рівнини. Рельєф дна Світового океану. Значення рельєфу в господарській діяльності людини та вплив діяльності людини на рельєф

3.

1(2)

Знати будову і склад атмосфери, компоненти погоди їх характеристику, кліматотвірні чинники, просторове розташування кліматичних поясів та областей за кліматичною картою.

Уміти розв’язувати задачі на визначення висоти Сонця над горизонтом, зміни температури та атмосферного тиску з висотою, абсолютної і відносної вологості повітря, читати графічні зображення(моделі) показників погоди.

Визначати типи клімату за кліматичними діаграмами. Пояснювати причини та наслідки змін компонентів погоди та клімату, закономірності розподілу температури, атмосферного тиску й опадів на Землі; особливості атмосферної циркуляції та умови формування циклонів й антициклонів, постійні та сезонні вітри, дію кліматотвірних чинників на формування типів клімату.

Аналізувати взаємозв'язки між компонентами погоди та клімату та причини їхніх добових і річних змін, наслідки цих змін для природи і людини в різних кліматичних поясах та областях.

Прогнозувати погоду за описом місцевих ознак та синоптичною картою.

Оцінювати вплив господарської діяльності людини на атмосферу та наслідки зміни клімату

Атмосфера та клімат

Поняття «атмосфера», її склад та будова, значення. Сонячна радіація та її розподіл в атмосфері й на земній поверхні. Теплові пояси та їх межі (тропіки і полярні кола).Температура земної поверхні та повітря, її зміни з висотою і розподіл залежно від кута падіння сонячних променів. Атмосферний тиск його вимірювання. Основні пояси атмосферного тиску Землі. Загальна циркуляція атмосфери. Постійні вітри. Циклони й антициклони. Сезонні та місцеві вітри. Вода в атмосфері. Вологість повітря. Хмари. Атмосферні опади та їх утворення. Розподіл опадів на поверхні земної кулі. Повітряні маси й атмосферні фронти. Поняття «клімат». Кліматичні пояси та області. Кліматична карта Залежність клімату від широти місцевості, морських течій, близькості до морів, рельєфу, антропогенного виливу. Погода, добові та сезонні коливання її метеорологічних елементів. Спостереження за погодою та її прогнозування. Вплив клімату та погоди на господарську діяльність

4.

1(2)

Знати частини Світового океану та вод суходолу, просторове розміщення найважливіших гідрографічних об’єктів за картою,властивості вод.

Визначати за картою географічне положення водних об'єктів, падіння, похил, витрати води в річці.

Розрізняти способи зображення вод суходолу на плані місцевості і на карті, водні маси за їхніми характеристиками. Аналізувати схему світового кругообігу води, роль Світового океану в географічній оболонці; причини та наслідки рухів води в океані, річці, залежність напрямку і характеру течії річок від рельєфу, особливості живлення і режиму вод суходолу.

Оцінювати роль води в природі та господарській діяльності людини, її вплив на зміни, що відбуваються в гідросфері

Гідросфера

Поняття «гідросфера» та її основні частини. Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протоки. Суходіл в океані. Властивості вод Світового океану та причини її неоднорідності. Водні маси. Рух води в Світовому океані. Морські течії.

 Води суходолу. Річка та її частини. Елементи річкової долини. Річкові басейни. Живлення та режим річок. Озера, їх походження. Болота. Льодовики, багаторічна мерзлота. Підземні води. Джерела. Штучні водойми.

Використання Світового океану та вод суходолу в господарській діяльності людини

5.

 

1(2)

 

Знати поняття «біосфера», «ґрунт», рослинність, тваринний світ, межі та складові біосфери.

Порівнювати закономірності поширення грунтів і живих організмів на Землі.

Оцінювати вплив біосфери на інші оболонки, роль людини в біосфері

Біосфера

Поняття «біосфера», її складові та межі.

Ґрунти, їхні властивості та відмінності.

Рослинність суходолу і океану. Тваринний світ суходолу і океану.

Вплив біосфери на інші оболонки. Вплив людини на біосферу. Охорона біосфери.

Знати суттєві ознаки понять «географічна оболонка», «природний комплекс», «географічний пояс», «природна зона». Розрізняти характеристики просторової організації географічної оболонки, компонентний склад природного комплексу.

Виділяти особливості географічних поясів і природних зон, висотних поясів.

Пояснювати загальні закономірності географічної оболонки: зміну часу, поширення стійких і рухомих ділянок земної кори та відповідних їм форм рельєфу, кругообігу речовин і енергії, цілісності, ритмічності.

Аналізувати взаємодію компонентів природи у природному комплексі на суходолі та океані, наслідки взаємодії оболонок Землі.

Оцінювати вплив загальних географічних закономірностей на життєдіяльність людини та людини на географічну оболонку

Географічна оболонка. Загальні закономірності природи Землі

Поняття «географічна оболонка». Загальні закономірності географічної оболонки: цілісність, кругообіг речовин та енергії, ритмічність, комплексність.

Зональні та азональні природні комплекси.

Зміна природних комплексів під впливом господарської діяльності людини

Розділ ІІ.  Географія материків і океанів ( 6 (12) годин)

6.

1(2)

Знати значення та завдання курсу географії материків і океанів. Визначати за тематичними картами закономірності формування рельєфу, клімату, природних комплексів.

Пояснювати зміни природних комплексів на рівнинах та в горах

Вступ.

Предмет вивчення географії материків і океанів

Значення та завдання курсу «Географія материків і океанів». Поняття «материк» і «частина світу». Основні географічні закономірності розвитку природи Землі: закономірності формування рельєфу, клімату, географічних поясів та природних зон.

Формування зональних та азональних природних комплексів на материках

Знати алгоритм характеристики материка за типовим планом, дослідників природи.

Визначати особливості фізико-географічного положення . Розрізняти основні елементи берегової лінії материка та форми рельєфу.

Аналізувати взаємозв’язок тектонічних структур, форм рельєфу та закономірностей розміщення корисних копалин на материку. Пояснювати загальні особливості кліматичних умов та розподілу внутрішніх вод.

Порівнювати природні зони материка за ознакою домінуючих типів грунтів, рослинного покриву та типових представників тваринного світу

Материки:

Африка

План географічної характеристики материка. Особливості фізико-географічного положення. Основні елементи берегової лінії. Дослідження та освоєння. Тектонічні структури. Основні форми рельєфу материка. Корисні копалини та закономірності їх розміщення на материку. Загальні особливості клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. Води суходолу: головні річкові системи, озера, басейни підземних вод, їх гідрологічні особливості. Природні зони та закономірності їх розміщення. Особливості грунтового, рослинного покриву та тваринного світу

7.

1(2)

 

Знати особливості фізико-географірного положення, історію відкриття та дослідження, тектонічні структури, основні форми рельєфу та корисні копалини материка.

Розрізняти кліматичні умови в різних кліматичних поясах Аналізувати води суходолу та природні зони материка. Пояснювати унікальність видового складу представників органічного світу

Австралія

Своєрідність географічного положення материка. Історія відкриття і дослідження.

Тектонічні структури. Форми рельєфу та корисні копалини Австралії.

Загальні особливості клімату. Кліматичні пояси та типи клімату Австралії.

Води суходолу. Природні зони. Своєрідність і унікальність органічного світу материка

Знати особливості фізико-географічного положення, історію дослідження та освоєння.

Розрізняти основні елементи берегової лінії та форми рельєфу материка.

Аналізувати взаємозв’язок тектонічних структур, форм рельєфу та закономірностей розміщення корисних копалин на материку. Пояснювати особливості кліматичних умов та їх вплив на розподіл внутрішніх вод материка.

Порівнювати природні зони материка та висотну поясність в Андах за ознакою домінуючих типів грунтів, рослинного покриву та представників тваринного світу

Південна Америка

Особливості фізико-географічного положення. Дослідження і освоєння материка.

Тектонічні структури. Основні форми рельєфу. Закономірності поширення родовищ корисних копалин. Своєрідність клімату материка. Кліматичні пояси і області. Вплив клімату на формування і розподіл вод суходолу.

Найбільші річки та озера. Природні зони. Ґрунти, рослинний покрив та тваринний світ. Висотна поясність в Андах. Зміна природних комплексів людиною

8.

1(2)

 

Знати особливості географічного положення, відкриття та дослідження материка.

Пояснювати своєрідність природних умов та природних ресурсів.

Визначати роль України у сучасних дослідженнях природи материка.

Оцінювати значення міжнародного співробітництва у наукових дослідженнях

Антарктида

Своєрідність географічного положення материка. Відкриття Антарктиди та сучасні наукові дослідження материка. Міжнародне співробітництво у дослідженні природних умов і природних ресурсів. Українська дослідна станція «Академік Вернадський». Тектонічні структури та рельєф поверхні. Кліматичні умови. Рослинний і тваринний світ. Природні ресурси та їх охорона

Знати особливості фізико-географічного положення, історію дослідження та освоєння Північної Америки.

Розрізняти елементи берегової лінії та основні форми рельєфу материка.

Аналізувати взаємозв’язок тектонічних структур, форм рельєфу та закономірностей розміщення корисних копалин на території материка.

Пояснювати загальні особливості кліматичних умов та їх вплив на розподіл внутрішніх вод материка.

 

Порівнювати природні зони материка та висотну поясність в Кордильєрах за ознакою домінуючих типів грунтів, рослинного покриву та представників тваринного світу

Північна Америка

Фізико-географічне положення материка. Історія відкриття та освоєння Північної Америки.

Тектонічні структури та основні форми рельєфу материка. Роль давнього зледеніння у формуванні сучасного рельєфу. Корисні копалини, закономірності їх поширення.

Кліматичні пояси і типи клімату. Води суходолу. Основні річкові системи. Найбільші озера, їх походження.Особливості розміщення природних зон. Ґрунти, рослинний покрив і тваринний світ. Висотна поясність Кордильєр. Природоохоронні території

9.

2(4)

Знати особливості фізико-географічного положення, історію дослідження окремих частин.

Розрізняти основні елементи берегової лінії та форми рельєфу материка.

Аналізувати взаємозв’язок тектонічних структур, форм рельєфу та закономірностей розміщення корисних копалин на території материка.

Визначати вплив давнього материкового зледеніння на форми рельєфу материка.

Пояснювати особливості формування кліматичних умов у різних кліматичних поясах та їх вплив на розподіл внутрішніх вод материка.

Порівнювати природні зони материка за ознакою домінуючих типів грунтів, рослинного покриву та представників тваринного світу

Євразія

Фізико-географічне положення материка. Особливості берегової лінії Євразії. Історія відкриття і дослідження окремих територій материка.

Тектонічні структури. Давні материкові зледеніння. Сейсмічно активні області. Основні форми рельєфу материка. Найбільші рівнини і гори. Корисні копалини, закономірності їх походження.

Особливості формування клімату, кліматичні пояси і типи клімату.

Внутрішні води. Найбільші річки та озера. Багаторічна мерзлота. Сучасне зледеніння. Природні зони. Особливості їх розміщення на території материка. Ґрунти, рослинний покрив і тваринний світ природних зон. Висотна поясність у горах материка. Зміна природи людиною

10.

1(2)

 

Знати послідовність характеристики природного комплексу океану, основні етапи освоєння та дослідження океанів. Визначати особливості фізико-географічного положення океанів, тектонічних структур та рельєфу дна океанів. Пояснювати кліматичні умови, властивості водних мас. Аналізувати рухи води в океані та схему океанічних течій. Порівнювати органічний світ різних частин Світового океану.

Оцінювати природні ресурси океанів, види господарської діяльності в океанах та їх наслідки

Океани: Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський океан, Північний Льодовитий океан

План характеристики природного комплексу океану. Особливості фізико-географічного положення океанів. Історичні відомості про освоєння та дослідження різних частин Світового океану. Тектонічні структури та рельєф дна океанів. Характерні риси клімату. Властивості водних мас та океанічні течії. Своєрідність органічного світу океанів. Природні ресурси океанів та їх використання. Проблема забруднення океанічних вод

Знати класифікацію природних ресурсів, сучасні екологічні проблеми взаємодії суспільства й природи, міжнародні організації з охорони природи.

Визначати райони порушення рівноваги на материках та в океанах.

Розрізняти різні за статусом природоохоронні території. Аналізувати види забруднення навколишнього середовища та основні джерела їх надходження.

Оцінювати можливі наслідки екологічних проблем для природи.

Земля - наш спільний дім

Взаємодія людини і природи. Природні ресурси материків і океанів, їх класифікація. Зміна взаємозв’язків між компонентами природи під впливом господарської діяльності людини. Порушення рівноваги в природних комплексах материків та океанів. Проблема забруднення навколишнього середовища. Види забруднення, основні джерела їх надходження. Природоохоронні території. Міжнародні організації з охорони природи

Розділ ІII. Фізична географія України ( 8 (16) годин)

11.

1(2)

Знати розміри держави, країни, з якими Україна має кордони, як формувалася територія України, причини територіальних змін України в минулому та сучасний адміністративно-територіальний устрій, особливості місцевого поясного та літнього часу.

Аналізувати фізико-географічне та економіко-географічне положення території України, його особливості в Європі та світі.

Вміти визначати координати крайніх точок, місцевий та поясний час у різних регіонах України

Україна та її географічні дослідження.

Географічне положення, формування території України. Загальні відомості про Україну

Формування території, сучасні розміри, адміністративно-територіальний поділ.

Географічне положення, кордони, розташування території України стосовно годинних поясів. Місце України на політичній та економічній карті світу. Господарська оцінка економіко-географічного положення

12.

1(2)

Знати основні орографічні одиниці України: низовини, височини, гірські системи; найвищі точки рівнинної частини, Українських Карпат і Кримських гір, найбільші гірські перевали, найбільші родовища корисних копалин України та їх розміщення на карті.

Визначати поняття «платформа», «щит», «плита», «область складчастості», взаємозв'язки між тектонічною, геологічною будовою та рельєфом, закономірності поширення мінерально- сировинних ресурсів, господарське значення.

Аналізувати тектонічну карту, умови утворення й закономірності поширення основних типів та дрібних форм рельєфу, приклади впливу господарської діяльності людини на рельєф.

Порівнювати особливості природних умов території України в різні геологічні ери.

Оцінювати заходи щодо раціонального використання та охорони надр України

Природні умови і ресурси України

Рельєф, тектонічна, геологічна будова, мінеральні ресурси

Основні риси рельєфу: низовини, височини, гори. Тектонічні структури, їх будова та рухи. Особливості геологічної будови території України. Геоморфологічна будова. Чинники виникнення несприятливих геологічних і геоморфологічних процесів та шляхи їх попередження та запобігання. Мінерально-сировинні ресурси та їх класифікація. Закономірності поширення, характеристика та господарська оцінка паливних, рудних і нерудних корисних копалин

13.

2(4)

Знати основні кліматотвірні чинники та кліматичні показники.

Аналізувати розподіл по території та річний хід кліматичних показників і кліматичних ресурсів України. Причини виникнення і наслідки дії небезпечних метеорологічних явищ на території країни, їх поширення. Давати господарську оцінку кліматичним умовам і ресурсам України

Кліматичні умови та ресурси

Основні кліматотвірні чинники. Загальні риси клімату. Типи повітряних мас. Розподіл температури повітря і опадів на території України. Основні кліматичні показники. Сезонні особливості клімату. Причини виникнення і наслідки дії небезпечних метеорологічних явищ на території країни, їх поширення. Кліматичні ресурси. Метеоспостереження, прогнози погоди

Знати основні річкові системи, найбільші озера, канали та водосховища на території України, їх розміщення на карті. Розрізняти за характеристиками гідрологічні особливості річок, озер, боліт, водосховищ і підземних вод України, ресурси та екологічні проблеми поверхневих і підземних вод.

 Аналізувати закономірності в розподілі поверхневих та підземних вод на території України, показники водних ресурсів на території країни, наслідки дії несприятливих процесів, викликаних водними об’єктами в Україні, та шляхи протистояння їм.

Встановлювати зв 'язок гідрологічного режиму водних об'єктів з кліматичними умовами, геологічною будовою та рельєфом.

Оцінювати проблеми забруднення та раціонального використання водних ресурсів України

Внутрішні води та водні ресурси

Загальні гідрологічні особливості території України. Поверхневі води, особливості їх формування і розподілу. Основні річкові басейни. Канали. Болота, їх типи і поширення. Озера і водосховища. Підземні води. Несприятливі гідрологічні явища і заходи запобігання їм. Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання і охорони

14.

1(2)

Знати генетичні типи фунтів в межах України, найпоширеніші види рослин та тварин.

Розрізняти основні чинники грунтоутворення, розподіл земельних ресурсів по території України; основні типи рослинного покриву; видовий склад тварин, флористичні та фауністичні ресурси.

Оцінювати земельні, рослинні, тваринні ресурси в Україні їх стан та використання

Ґрунти, рослинний покрив, тваринний світ

Ґрунтовий покрив. Умови ґрунтоутворення, властивості, основні генетичні типи грунтів, закономірності їх поширення. Карта грунтів України. Господарське використання грунтів. Земельні ресурси України. Охорона земельних ресурсів. Різноманітність видового складу рослинності, закономірності поширення рослинності. Рослинні комплекси лісів, степів, луків. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Зелена книга України. Різноманітність видового складу тварин. Фауністичний склад лісів, степів, луків, боліт, водойм, Українських Карпат і Кримських гір. Тваринні ресурси, заходи з їх охорони і відтворення. Червона книга України

Знати основні одиниці фізико-географічного районування. Розрізняти природні зони, підзони, краї, особливості взаємодії компонентів природи в ландшафтах та їх класифікацію.

Анаїізувати процеси зміни ландшафтів, схему фізико- географічного районування.

Оцінювати наукове і практичне значення фізико-географічного районування

Природно-

територіальні

комплекси

Умови розвитку й характерні риси природних комплексів. Взаємодія чинників і компонентів ПТК. Ландшафти та їх класифікація. Фізико-географічне районування України, його наукове і практичне значення

15.

2(4)

 

Знати географічне положення і межі природних зон України, природоохоронні території в межах зон.

Розрізняти особливості зон мішаних і широколистяних лісів, лісостепу та степу.

Аналізувати взаємозв'язки між компонентами в межах кожної природної зони, розміщення їх на карті.

Порівнювати зональні природні комплекси України за типовим планом.

Оцінювати природно-ресурсний потенціал природних зон

Природні комплекси рівнин

Мішані та широколистяні ліси. Лісостеп. Степ. Господарська характеристика природних зон, проблеми використання природних ресурсів й охорони природи

Знати географічне положення Українських Карпат і Кримських гір та їхніх природних областей.

Розрізняти особливості гірських природних комплексів України за типовим планом.

Аналізувати причини відмінностей природних умов гірських систем, прояви несприятливих процесів і явищ; вплив природних умов на господарювання в горах, роль гірських районів України як рекреаційних комплексів

Гірські природні комплекси

Українські Карпати. Кримські гори. Природньо-господарська характеристика гірських областей, проблеми використання ресурсів й охорони природи

16.

 

1(2)

Знати розміри, глибину, берегової лінії морів, що омивають територію України.

Розрізняти природні умови Чорного й Азовського морів за типовим планом.

Порівнювати природні ресурси морів.

Оцінювати стан природних ресурсів Чорного й Азовського морів, проблеми їх використання та збереження морських природних комплексів

Природні комплекси морів

Чорне та Азовське моря. Природньо-господарська характеристика морів, проблеми використання ресурсів та охорони природи

Знати поняття «геоекологічна ситуація», законодавчі акти, що відображають екологічну ситуацію: категорії природно-заповідного фонду.

Аналізувати зміни природних компонентів під впливом господарської діяльності людини та вплив геоекологічної ситуації на здоров’я людини ;організацію моніторингу навколишнього середовища.

Оцінювати шляхи використання й охорони природних умов і ресурсів, створення національної екомережі

Геоекологічна ситуація

Використання й охорона природних умов і ресурсів

Геоекологічна ситуація. Основні забруднювачі навколишнього середовища. Вплив геоекологічної ситуації на населення.

Природоохоронні заходи. Законодавчі акти про природно-заповідний фонд. Категорії природно-заповідного фонду. Природоохоронні комплекси. Національна екологічна мережа. Моніторинг навколишнього середовища

Розділ IV. Економічна і соціальна географія України ( 7 (14) годин )

17.

 

2(4)

Знати предмет вивчення економічної та соціальної географії, її місце у системі географічних наук.

Розрізняти методи географічних досліджень .

Аналізувати зв’язок економічної та соціальної географії з іншими науками

Економічна та соціальна географія як наука

Предмет економічної та соціальної географії. Економічна та соціальна географія в системі географічних наук. Зв’язок економічної та соціальної географії з іншими науками. Методи економіко-географічних досліджень

Знати зміст понять: «природний приріст населення», «природний рух», «депопуляція», «еміграція», «імміграція», «сальдо міграції». кількість населення в Україні, країни з найбільшою українською діаспорою.

Характеризувати процес заселення території України в минулому, територіальні відмінності особливості відтворення населення, демографічні процеси та демографічну політику держав.

Аналізувати причини зміни кількості та нерівномірного розміщення населення в різні історичні періоди; .міграції та їх види; карту густоти населення, діаграми статевої і вікової структури населення

 Розраховувати природний приріст, сальдо міграцій

Кількість, розміщення, статева і вікова структури населення

 

Заселення території України. Кількість, розміщення, статева і вікова структура населення. Територіальні чинники розміщення та густоти населення. Природні й економічні умови, які впливають на основні показники розміщення населення. Природний рух населення. . Поняття “природний рух населення”. Відтворення населення. Демографічна ситуація. Демографічні процеси і демографічна політика. Механічний рух (міграції) населення. Поняття «еміграція», «імміграція», «міграція», «сальдо міграції». Внутрішні і зовнішні міграції. Міграція населення, її види та причини. Українська діаспора та причини її виникнення Міграційні процеси і міграційна політика держав. Статево-віковий склад населення, його наслідки

 

 

Знати національний склад населення України, етнографічні групи. Основні релігійні громади України Аналізувати особливості національного складу населення в різних регіонах України, секторні та стовпчикові діаграми національного складу населення.

Визначати на карті розміщення корінних народів та національних меншин

Національний та етнічний склад населення

Національний склад населення. Етнографічні групи. Регіональні відмінності духовної культури населення (мова, релігії, звичаї)

Знати зміст понять «місто», «село»,

«агломерація», «урбанізація», «субурбанізація», «система розселення»; міста-мільйонери та інші найбільші міста.

Характеризувати особливості становлення та розвитку агломерацій.

Розрізняти системи розселення населення та функції міст. Аналізувати причини змін у системі розселення населення

Система розселення населення

Система розселення. Урбанізація та регіональні відмінності в її рівнях. Субурбанізація. Типи міських поселень. Функції міст і міські агломерації. Сільське розселення та його територіальні відмінності, соціальні проблеми

Знати зміст понять: «трудові ресурси», «економічно активне населення», «зайнятість населення», «безробіття». географію трудових ресурсів України.

Характеризувати причини змін у структурі зайнятості. Пояснювати забезпеченість трудовими ресурсами різних областей України, причини неповного використання трудових ресурсів. причини і наслідки безробіття

Аналізувати забезпеченість трудовими ресурсами різних регіонів України, їхній кількісний та якісний склад, структуру зайнятості.

Оцінювати проблеми зайнятості населення в Україні

Трудові ресурси та зайнятість населення

Поняття «трудові ресурси», «економічно активне населення», «зайнятість населення», «безробіття»

Трудові ресурси. Зайнятість населення у сфері матеріального виробництва та невиробничій сфері. Проблеми зайнятості та її географічні аспекти

18.

 

1(2)

 

Знати зміст понять: «географічне середовище», «ресурсозабезпеченість», «природокористування». Характеризувати взаємозв’язок і взаємовплив суспільства і природи.

Оцінювати вплив нераціонального природокористування на розвиток суспільства

Взаємодія суспільства і природи

Географічне середовище як сфера взаємодії суспільства і природи. Ресурсозабезпеченість. Природокористування: раціональне і нераціональне

Знати зміст понять: «господарство», «національний господарський комплекс», «міжнародний географічний поділ праці», «науково-технічна революція», «галузь», «міжгалузевий комплекс», «територіальна структура господарства».

Розрізняти форми суспільної організації виробництва, значення та види інфраструктури.

Визначати галузеву і територіальну структуру господарства: промислові райони, промислові вузли, промислові центри, сільськогосподарські зони, транспортні вузли.

Оцінювати значення зовнішніх економічних зв’язків для розвитку господарства країни

Загальна

характеристика

господарства

Поняття про господарство і національний господарський комплекс. Міжнародний географічний поділ праці (МГПП). Поняття “НТР” та її основні риси. Галузева структура господарства. Поняття “галузь” і “міжгалузевий комплекс”. Форми суспільної організації виробництва. Інфраструктура, її види. Поняття про територіальну структуру господарства. Значення зовнішніх економічних зв’язків у господарстві країни

Знати зміст понять: «валовий національний продукт», «національний доход».

Аналізувати показники економічного розвитку країни. Оцінювати рівень якості життя країн із різними умовами розвитку господарства

Економічний

потенціал

Показники соціально-економічного розвитку. Валовий національний продукт, національний доход. Показники якості життя

19.

2(4)

Знати галузевий склад , структуру галузей, їх типи. найбільші підприємства, їх типи і проблеми функціонування.

Визначати сировинну базу, принципи та фактори розміщення галузей.

Аналізувати особливості розвитку галузей промисловості; статистичні дані розвитку галузей промисловості. Схеми   і міжгалузевих зв'язків.

 Оцінювати значення галузей у господарстві, задоволенні матеріальних і духовних потреб населення, наслідки впливу промисловості на довкілля; просторове розміщення основних районів та найбільших центрів галузей промисловості, їх сировинну базу

 

 

Промисловість

Загальна характеристика розвитку та розміщення промисловості. Галузева структура, спеціалізація. Сучасні проблеми і перспективи розвитку та розміщення промисловості.

Паливна промисловість. Структура, місце і роль у господарстві. Вугільна промисловість. Райони видобутку бурого і кам’яного вугілля. Проблеми і перспективи розвитку. Нафтова і газова промисловість. Основні райони нафто-і газовидобутку. Центри нафтопереробного виробництва. Торф’яна промисловість. Електроенергетика, її структура, розвиток і розміщення основних типів електростанцій, ліній електропередач. Екологічні проблеми розвитку паливної промисловості та електроенергетики . Енергозбереження, альтернативні джерела енергії.

Металургійна промисловість. Структура, місце і роль у господарстві. Чинники розвитку та розміщення. Сировинна база. Географія чорної металургії. Кольорова металургія. Основні галузі та їх розміщення. Проблеми й перспективи розвитку металургійної промисловості

Машинобудівна та металообробна промисловість. Значення, місце і роль у господарстві. Структура галузі і принципи розміщення окремих виробництв: важкого, сільськогосподарського, транспортного, електротехнічного та ін. Територіальна організація машинобудування. Проблеми і перспективи розвитку.

Хімічна промисловість. Значення, місце і роль галузі. Сировинна база. Галузева структура хімічної промисловості. Географія окремих виробництв хімічної промисловості.

Проблеми і перспективи розвитку.

Лісова промисловість. Структура і значення. Лісове господарство (лісозаготівля). Основні райони заготівлі лісу, проблеми відтворення і раціонального використання лісових ресурсів. Деревообробна промисловість. Целюлозно-паперове та лісохімічне виробництво. Географія виробництв лісової промисловості, проблеми і перспективи розвитку. Промисловість будівельних матеріалів. Структура і значення. Чинники розвитку і розміщення. Сировинна база. Географія цементного виробництва. Легка промисловість. Художні промисли. Структура, принципи розміщення. Географія текстильної (бавовняної, вовняної, лляної і шовкової), швейної та трикотажної, шкіряно-взуттєвої промисловості. Основні центри художніх промислів.

Харчова промисловість. Галузева структура, особливості спеціалізації, принципи розміщення і географія. Проблеми і перспективи розвитку

20.

 

1(2)

Знати галузеву і територіальну структуру сільського господарства.

Визначати фактори та особливості розвитку рослинництва і тваринництва.

Оцінювати причини і наслідки нестабільного розвитку сільськогосподарського виробництва

Аналізувати карту сільськогосподарської спеціалізації, статистичні дані щодо динаміки розвитку галузей рослинництва і тваринництва

Сільське

господарство

Значення сільського господарства в економіці держави. Галузева структура сільського господарства. Зв’язок сільського господарства з іншими галузями. Природно-географічні фактори розвитку сільського господарства. Сільськогосподарські угіддя, їх структура. Меліорація земель. Галузева структура і виробничі особливості рослинництва. Тваринництво, його структура. Кормова база тваринництва. Рибне господарство

Знати основні види транспорту, зміст понять «транспортний комплекс», «транспортний вузол», «вантажообіг», «пасажирообіг». міжнародні транспорті коридори.

Аналізувати техніко-економічні особливості різних видів транспорту.

Визначати роль різних видів транспорту в розвитку господарства країни ;за картою розміщення основних транспортних вузлів і найбільших магістралей, трубопровідного транспорту і міжнародних транспортних коридорів.

Оцінювати роль української транспортної системи в здійсненні міжнародних перевезень

Транспорт і зовнішньоекономічні зв'язки України

Роль транспорту в розвитку господарства країни. Види транспорту. Основні види транспорту, їх характеристика. Особливості розміщення. Географія перевезень. Залізничний транспорт. Автомобільний транспорт. Водний транспорт. Повітряний транспорт. Трубопровідний транспорт. Зовнішньоекономічні зв'язки України

Знати склад соціальної сфери .

Аналізувати особливості розвитку окремих галузей соціальної сфери в ринкових умовах.

Оцінювати вплив соціальної сфери на ефективність господарства та задоволення духовних і соціальних потреб населення

Соціальна сфера

Галузі соціальної сфери. Сфера послуг. Галузі виробництво товарів народного споживання, їх значення. Рекреаційно-туристське господарство. Проблеми і перспективи розвитку галузі

21.

1(2)

Знати зміст поняття «економічний район», економічні райони України, територіальне розміщення,

Розрізняти економічні райони за критеріям їх виділення та спеціалізацією.

Аналізувати причини й наслідки господарських відмінностей різних районів України

 

Економіко-географічні райони України Характеристика економічних районів

Економіко-географічна характеристика (за типовим планом: економіко-географічне положення та його господарська оцінка; природні умови і ресурси; населення і трудові ресурси; особливості галузевої та регіональної структури господарства; промисловість та її структура; характеристика основних галузей сільського господарства; транспорт, основні його види та географія; зовнішньоекономічні зв'язки; регіональні відмінності).

Географічний поділ праці й економічне районування. Донецький, Придніпровський, Північно-Східний, Столичний, Центральний, Причорноморський, Подільський, Північно-Західний, Карпатський райони (коротка економіко-географічна характеристика)

Розділ V.  Економічна та соціальна географія світу ( 3 (6) годин )

22.

1(2)

Знати зміст понять «країна», «держава», «залежна країна » та їх відмінності, етапи формування політичної карти світу, регіональний поділ країн світу; розміщення на карті держав світу та їхніх столиць .

Розрізняти основні форми державного устрою та правління країн світу.

Аналізувати особливості сучасної соціально-економічної типології країн світу.

Оцінювати політико-географічне положення країн світу, роль міжнародних організацій для узгодження діяльності громадських і державних структур різних країн

 

Загальна економіко-географічна характеристика світу

Сучасна політична карта світу

Етапи формування політичної карти світу. Типологія країн. Показники, що визначають рівень економічного розвитку країн. Форми правління й адміністративно-територіальний устрій країн. Сучасна політична карта Європи, Азії, Африки, Америки , Австралії й Океанії. Міжнародні організації

Знати кількість населення світу і найбільших країн та його густоту в окремих регіонах , розміщення на карті найбільших мегалополісів світу.

Розрізняти сутність понять «плем'я», «етнос», «нація», «народ», «народність».

Встановлювати причини нерівномірного розміщення

населення, особливості вікового та статевого складу населення, напрями основних міграційних потоків, структуру зайнятості населення та відмінність її за регіонами.

Порівнювати структуру зайнятості населення в основних сферах господарства країн та регіонах світу.

Аналізувати за діаграмами та картограмами демографічні показники населення світу, проблеми зайнятості

Населення

Кількість населення світу та його динаміка. Етнічний (національний ) склад населення. Найчисленніші народи і мовні сім'ї . Релігії народів світу. Нерівномірність розміщення населення на Землі. Міське населення. Агломерації, мегалополіси. Процеси урбанізації. Сільське населення світу. Міграційні процеси. Трудові ресурси та зайнятість населення в різних сферах господарства країн та регіонів світу

23.

2(4)

Знати види природних ресурсів та територіальні особливості їх розміщення .

Аналізувати співвідношення ресурсозабезпеченості в окремих регіонах та країнах світу.

Оцінювати рівень ресурсозабезпеченості та політику ресурсозбереження в різних країнах світу

Географія світових природних ресурсів

Природні ресурси світу: мінеральні, водні, земельні, лісові, рекреаційні, Світового океану. Ресурсозабезпеченість і ресурсозбереження

Знати етапи формування світового господарства.

Розрізняти основні райони розміщення провідних галузей промисловості; головні сільськогосподарські райони світу, транспортні система світу.

Аналізувати розміщення провідних галузей промисловості світу; наслідки економічних відносин між країнами та групами країн світу.

Оцінювати значення галузей промисловості, сільського господарства, транспорту для розвитку світової економіки, сучасні тенденції розвитку світового господарства та взаємовідносини між країнами

 

Світове господарство

Географія промисловості світу. Світова паливно-енергетична система. Географія вугільної, нафтової і газової промисловості. Електроенергетика світу. Чорна і кольорова металургія світу, основні райони розміщення металургійного виробництва. Машинобудування світу: географія основних галузей. Основні райони розміщення: хімічної, лісової і деревообробної, легкої, харчової промисловості.

Географія сільського господарства. Особливості розвитку і розміщення галузей рослинництва і тваринництва.

Географія транспорту. Розвиток та розміщення найважливіших видів транспорту: залізничного, автомобільного, водного, повітряного.

Міжнародні економічні зв'язки. Основні форми економічного співробітництва. Міжнародний туризм та його різновиди

Знати зміст поняття «глобальні проблеми людства»

Аналізувати сутність, причини виникнення, особливості кожної з проблем та можливі шляхи їх розв'язання.

Оцінювати наслідки прояву глобальних проблем на сучасному етапі розвитку суспільства, сталість розвитку (як стратегії людства XXI століття) в країнах з різним рівнем економіки

Глобальні проблеми людства

Виникнення і суть глобальних проблем людства. Найважливіші проблеми сучасності: демографічна, екологічна, енергетична, продовольча, бідності, війни і миру, освоєння ресурсів Світового океану та шляхи їх розв'язання.

Розділ VІ. Регіони та країни світу ( 6 (12) годин )

24.

2(4)

Знати склад регіону, особливості розміщення та формування населення, господарства.

Визначати галузеву структуру господарства країн певного регіону.

Розпізнавати країни за характеристикою по типовому алгоритму комплексної економіко-географічної характеристики країн. Робити висновки про причини економічного розвитку або спаду різних регіонів та країн.

Оцінювати значення інтеграційних процесів та процесів глобалізації на розвиток країн світу

 

Економіко-географічна характеристика регіонів та країн світу

Загальна характеристика країн Європи

Економіко-географічна характеристика регіонів та окремих держав (за типовим планом: економіко-географічне положення та його господарська оцінка; природні умови і ресурси; населення і трудові ресурси; особливості галузевої та регіональної структури господарства; промисловість та її структура; характеристика основних галузей сільського господарства; транспорт, основні його види та географія; зовнішньоекономічні зв'язки; регіональні відмінності).

Загальна характеристика країн Європи. Німеччина. Велика Британія. Франція. Італія. Польща. Білорусь. Росія.

 

25.

2(4)

Загальна характеристика країн Азії.

Країни Америки.

Загальна характеристика країн Азії.

Японія. Китай. Індія. .

Країни Америки. США, Канада.

26.

2(4)

Загальна характеристика країн Латинської Америки.

Загальна характеристика країн Африки.

Загальна характеристика Австралії та країн Океанії

Загальна характеристика країн Латинської Америки.

Загальна характеристика країн Африки. Загальна характеристика Австралії та країн Океанії

 

 

Література

  1. Географія в опорних схемах, таблицях та картосхемах. Повний повторювальний курс, підготовка до ЗНО та державної атестації. Кобернік С,Г., Коваленко Р.Р. Вид-во: Абетка. 2017.-300с.
  2. Географія ЗНО 2018. Довідник для абітурієнтів та школярів з  тестовими завданнями., Вид-во: Літера ЛТД. 2016.- 656 с.
  3.  Географія ЗНО 2018. Збірник тестових завдань для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. Авт: Кузишин А. Вид-во: Підручники і посібники. 2017.- 192 с.
  4.  Географія ЗНО 2018. Збірник тестових завдань. Авт: Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Вид-во: Абетка. 2017.-212 с.
  5. Географія ЗНО 2018. Комплексна підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання. Авт: Кузишин А.. Вид-во: Підручники і посібники. 2017.- 448 с.
  6. Географія ЗНО 2018. Комплексне видання. Авт: Стадник О. Вид-во: Літера ЛТД. 2017. - 416 с.
  7. Географія ЗНО 2018. Міні-довідник для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. Авт: Кузишин А. Вид-во: Підручники і посібники. 2017. - 208с.
  8. Географія ЗНО 2018. Таблиці та схеми. Авт: Мастюх М. Вид-во: Торсінг. 2016. - 96 с.
  9. Географія ЗНО 2018. Тренажер для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. Авт: Кузишин А. Вид-во: Підручники і посібники. 2017. - 128 с.
  10. Географія. Типові тестові завдання / О.Ф.Надтока, В.О.Надтока. - Київ: Літера ЛТД, 2017. - 112 с. - (Зовнішнє незалежне оцінювання).
  11. Кобернік С. Г, Коваленко Р.Р Довідник + тести. Повний повторювальний курс, підготовка до ЗНО,- Кам’янець-Подільський: ФОП Сисин О.В., Абетка., 2017.-644 с.

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                              Додаток 1

Кілька порад, як готуватися до географії

        Заробити максимальні бали на ЗНО з географії ще як можливо! Для цього необхідно вірити в свої сили та спокійно готуватися до майбутнього тестування.

        Багато абітурієнтів минулих років, які здавали незалежне тестування з географії, вважають цей вид тестування найлегшим серед усіх інших. Але це не означає, що до ЗНО з географії зовсім не треба готуватися, просто треба більше сконцентруватися на розумінні різних типів карт. Ви можете скористатися наступними порадами, коли будете готуватися до ЗНО самостійно, або використовувати їх як додаткову підготовку до навчальних курсів та шкільного матеріалу. Вони і обов`язково стануть вам у нагоді під час ефективної підготовки до тестування.

 

 Рекомендацій щодо того, як ефективніше підготуватися до географії:

  •     для успішної підготовки потрібно якомога частіше проходити тести. Вони допоможуть вам з’ясувати, яких знань бракує найбільше, в чому головна складність, над чим ще потрібно попрацювати;
  •     озбройтеся завданнями ЗНО за минулі роки. Подивіться, які там є запитання, визначте, які з них для вас незрозумілі;
  •     необхідно знати всі закономірності, пов’язані зі зміною атмосферного повітря, розподілу сонячного світла і температури повітря – із цих тем часто трапляються завдання;
  •     правильна робота з картами – основа успіху при рішенні географічних завдань. Пройдіть ще раз всі карти, згадайте те, що забули;
  •     форми правління й адміністративний устрій країн світу – один із розділів географії, де учні дуже плутаються. Тому зазвичай рекомендують ретельно повторити цей розділ;
  •     тести з географії вирішуйте методом виключення. Тобто, не треба вибирати правильну, на вашу думку, відповідь, а спочатку відкидати те, що очевидно неправильно. Тоді у вас буде більше шансів вибрати саме правильний варіант;
  •     найголовніша порада щодо того, як успішно підготуватися – треба дійсно готуватися. Щодня, питання за питанням, тема за темою, з’ясовуючи всі незрозумілі моменти та намагаючись зрозуміти, а не завчити.

 

 

                                                                                                                                                                            Додаток 2

 

ЗНО з географії: як навчитися розраховувати на свої сили?

 

 

1.Використовуйте атласи.

 

        Придбайте собі географічні атласи різнобічного спрямування, які є в програмі ЗНО з географії. Набагато простіше та продуктивніше вчити теми з географії, користуючись картами, а ніж «сухим» текстом.

 

2. Зробіть акцент на географію України.

 

        Незважаючи на те, що ЗНО проводиться з загальної географії, окрему увагу все ж таки треба приділяти географії України. Адже з цього розділу була велика кількість тестів минулих років. І до того ж, це є логічним – ми повинні особливо точно знати місцевість країни, в якій живемо.

 

3. Чітко вивчайте термінологію.

  

         В географії багато уваги приділяється розумінню карт, з аналізу яких ви можете здобути відповідь на питання. Проте не забувайте, що термінологією треба володіти досконало.

 

4. Допоможіть у підготовці другу.

   

            Краще за все готуватися по парах або по групах. Якщо не готуватися постійно, то хоча б узагальнювати вивчений матеріал. Саме тому часто виявляється більш ефективною підготовка на курсах та факультативах.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Інші матеріали
Додано
3 травня 2023
Переглядів
1046
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку