Квест створений з метою розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка; сприяти вихованню національної свідомості учнів; формувати в учнів уміння працювати в команді; розвивати здатність до взаємодії; формувати громадянську й загальнокультурну компетентності; розвивати творчі здібності дітей; виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями; виховувати почуття гордості за Україну, за її національного генія – Тараса Григоровича Шевченка.
Квест «Чи знаємо ми Тараса Шевченка»
Мета: розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка; сприяти вихованню національної свідомості учнів; формувати в учнів уміння працювати в команді; розвивати здатність до взаємодії; формувати громадянську й загальнокультурну компетентності; розвивати творчі здібності дітей; виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями; виховувати почуття гордості за Україну, за її національного генія – Тараса Григоровича Шевченка.
Хід гри
Квест розпочинається в актовому залі.
Присутні учні 9-х класів.
Ведучий. Доброго дня учні нашої школи! Я рада вітати учасників сьогоднішнього турніру . Зверніть увагу на моїх помічників, які тримають в руках кулі. У 6 кулях білого кольору заховані слова, які допоможуть вам відгадати видатну особистість України.. І саме про нього ми сьогодні поговоримо. Мені потрібні помічники з залу. Будь ласка, прошу підійти до мене 7 осіб. Друзі, давайте подивимося, що ж знаходиться в кулях.
(Проколюються або лускаються кулі й учні зачитують слова)
Ведучий. Прошу всіх учасників зайняти свої місця. А тепер скажіть, будь ласка, кого стосуються, на вашу думку, ці риси особистості: кріпак, поет, письменник, художник, борець, політичний діяч ?
(Відповіді дітей)
Ведучий. Добре, дякую. Дізнатись, який же варіант насправді правильний, нам допоможе остання куля. (Останній сьомий учасник проколює кулю й зачитує слово – КОБЗАР)
Ведучий. Отже, наш турнір присвячений життю і творчості великого Кобзаря.
Вправа «Оплески»
(Мета: підвищення настрою й самооцінки, активізація учасників турніру)
Ведучий. А зараз, друзі, хочу запропонувати вам гру «Оплески».
Прошу встати всіх тих, хто володіє певними вміннями або якостями, які я називатиму. Інші учасники аплодують тим, хто встав.
Встаньте ті, хто вміє:
- малювати;
- грати на музичному інструменті;
- танцювати;
- вишивати;
- писати вірші
Встаньте ті, хто мріє стати:
- вчителем;
- поетом;
- художником;
- візажистом;
- навчитися грати у великий теніс;
- хто мріє стрибнути з парашутом.
Молодці, ви дуже добре підтримували один одного. І по вашим обличчям я бачу, що настрій у вас значно покращився, з'явилися посмішки. Тож продовжимо наше спілкування вже в іншій формі. Наступний етап нашого турніру – гра-квест.
Гра розпочинається з перегляду відеоролику «Шевченко очима наших сучасників» https://www.youtube.com/watch?v=dX5LeZSK1Wg
Учитель: Сьогодні ми згадаємо все, що знаємо про славетного сина українського народу, відкриємо для себе невідомі сторінки його долі.
Допоможе нам з’ясувати, хто ж із вас є кращим Шевченкознавцем, чудова літературна гра .
У залі присутні представники 2-ох класів , які об’єднані в команди по 8 учасників. Очолює кожну команду капітан. Тож саме час познайомитися з командами.
Команда 9-А класу
«Кобзарі»
Девіз: «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь».
Команда 9-Б класу
« Гайдамаки»
Девіз: «Де нема святої волі, не буде там добра ніколи»
Учні коротко презентують свою команду
Учитель: Для успішного пересування команди вперед і подолання перешкод на окремих етапах дійте покроково й дотримуйтесь правил.
Крок 1. Отримайте план території школи та маршрутний лист (цей крок вже зроблено перед початком заходу).
Крок 2. Уважно розгляньте план, виданий при реєстрації. На ньому позначені ВСІ ті приміщення, які задіяні в грі. Місця знаходження станцій позначені певними символами.
Крок 3. Послідовність проходження етапів вашою командою визначається підказками для пошуку символів етапів гри, які видають Помічники. Після того, як ви отримали підказку в друкованому варіанті, ви повинні відгадати, про що йдеться мова в підказці та знайти відповідний символ на плані території закладу. За цим символом (картинки-символи прикріплені до вхідних дверей навчальних кабінетів у приміщенні закладу ) ви знаходите місце проходження наступного етапу. Назву етапу, яку ви повинні записати в маршрутному листі в графі «Етап (станція)», вам повідомить Помічник у разі, якщо ви правильно розгадаєте підказку. Першу підказку ви отримуєте у ведучого.
Правила гри
Правило 1. На кожному етапі команда виконує творче завдання. Вкладайте у виконання завдань всю вашу енергію й креативність! У вас все вийде, рухайтеся разом і перемагайте!
Правило 2. На виконання кожного із завдань у вас 3-5 хвилин. Не намагайтеся економити час – зайвих балів це не приносить.
Правило 3. Якщо ви розгубилися і не знаєте, куди рухатися далі, або як правильно виконати завдання, запитайте в Помічників. Вони можуть вам допомогти підказками, але в обмін на це ви повинні виконати додаткове завдання.
Правило 4. За використання підказок бали не знімаються!
Правило 5. Додаткові бали ставлять Помічники та члени журі на етапах гри за своїм розсудом, обґрунтовуючи своє рішення в маршрутному листі.
Правило 6. З Помічниками, як і з суддями, НЕ СПЕРЕЧАЮТЬСЯ!
Правило 7. Не консультуйтеся з членами інших команд, не заважайте й не допомагайте іншій команді: йде змагання, і завдання кожної команди – перемогти! За порушення цього правила команда може бути відправлена на перший етап змагань або дискваліфікована.
Крок 4. Після виконання всіх завдань здайте маршрутний лист на пункт реєстрації. Чекайте підбиття підсумків гри в актовій залі.
Бажаємо успіхів!
(Команди отримують перші підказки та починають рух по станціях)
Етапи квеста
Етап 1 «Дитинство Тараса»
Завдання: Уважно розглянути хмару слово, прочитати уривок з вірша, указати його назву.
Відповідь: вірш називається «Мені тринадцятий минало…»
Підказка: Назва вашого наступного етапу співзвучна з іменем Шевченкової Біатричі ( перше кохання Тараса) (ОКСАНА)
Етап 2. (портрет Оксани на дверях)
Кохання Тараса Григоровича
Завдання: серед репродукцій картин Т.Шевченка вибрати портрети тільки тих жінок, які полонили його серце. Назвати ім’я та прізвище.
(Ликера Полусмак- кріпачка, останнє кохання; Ганна Закревська – дружина полковника з Полтавщини Платона Закревського; Варвара Рєпніна – княжна, донька російського державного діяча; Катерина Піунова-актриса )
Підказка :Підібрати антонім до слова неволя (ВОЛЯ)
Етап 3 ( на кабінеті малюнок ВОЛЯ).
Шлях до волі
Завдання: назвати запропонований документ, указати, коли, у зв’язку з чим і в якому році він був виданий Т.Шевченку ( вільна для Т.Шевченка, 22 квітня 1838 року. )
Підказка: Щоб здобути гроші для викупу Шевченка з кріпацтва, Карл Брюллов намалював чий портрет? ( Василя Жуковського)
Етап 4. (на кабінеті портрет В.Жуковського)
Картинна галерея
Завдання: Назвати картину Т.Шевченка і твір, до якого вона написана
«Гайдамаки»- поховання Гонтою синів; «Катерина»; «Кавказ», «На панщині пшеницю жала…»; «Сон», «Наймичка», «До Основяненка»
Підказка: кому Т.Шевченко присвятив такі рядки: «Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди,
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть!» (« На вічну пам'ять Котляревському» )
Етап 5. ( портрет І.Котляревського )
Відомі друзі Шевченка
Завдання: Назвати автора слів про Т.Шевченка
Не трибун – бо це лиш рупор мас,
І вже менш за все – «Кобзар Тарас»
Він, ким зайняло і запалало. ( Є. Маланюк)
Підказка: Як називаються сталі словесні формули (влучні вислови, звороти мови, окремі слова) ? (крилаті вислови)
Етап 6. (малюнок «Крилаті вислови»)
Рядки, що стали крилатими
Завдання: Назвати твір Т.Шевченка, рядки з якого стали крилатими:
Та не з москалями. "Катерина"
Кайдани порвіте
І вражою злою кров'ю
Волю окропіте. "Заповіт"
В оцій пустині пропадать.
А ще поганше на Украйні
Дивитись, плакать – і мовчать. "І виріс я на чужині"
Підказка: Підібрати іншомовний слово-синонім до слова «ПОДОРОЖ» (Вояж)
Етап 7. (на кабінеті картинка «Вояж»)
Географічно – літературний вояж Шевченка
Завдання: Намалювати маршрут подорожі Тараса Григоровича Україною
Підказка: Хто із сучасних акторів розповідав про Т.Шевченка у відеоролику ( Б.Ступка). Де це відбувалося? ( в актовому залі)
Усі команди повертаються до актового залу.
Підведення підсумків та нагородження переможців
(Виходить учитель з Помічниками, які тримають в руках карти подорожі Т.Г.Шевченка)
Учитель : Мені було приємно спілкуватися з вами сьогодні .
Я рада , що кожен із вас добре засвоїв життєвий і творчий шлях Кобзаря.
Хочу побажати вам , щоб у житті довелося частіше зустрічатися з добрими і чуйними людьми.
"В своїй хаті своя й правда, і сила, і воля", — пише Т. Шевченко, бо вважає, що кожен народ має всі підстави для формування своєї культури. Шукати її слід не "в чужому краю", а на рідній землі, і треба любити її всіма силами своєї душі, бо "немає другого Дніпра". Іншої Батьківщини на землі немає, сам поет це відчував дуже гостро, бо не один рік мусив жити далеко від України.
Учениця декламує вірш «Кобзарю…» Ліна Костенко
Кобзарю,
знаєш,
нелегка епоха
оцей двадцятий невгомонний вік.
Завихрень — безліч.
Тиші — анітрохи.
А струсам різним утрачаєш лік.
Звичайні норми починають старіти,
тривожний пошук зводиться в закон,
коли стоїть історія на старті
перед ривком в космічний стадіон.
Вона грудьми на фініші розірве
Чумацький Шлях, мов стрічку золоту.
І, невагома, у блакитній прірві
відчує враз вагому самоту.
І позивні прокотяться луною
крізь далі неосяжно голубі…
А як же ми, співці краси земної?
Чи голоси у нас не заслабі?
Чи не потонуть у вітрах простору?
Чи сприймуть велич нової краси?..
Тарас гранітний дивиться суворо:
— А ви гартуйте ваші голоси!
Не пустослів’ям, пишним та барвистим,
не скаргами, не белькотом надій,
не криком, не переспівом на місці,
а заспівом в дорозі нелегкій.
Бо пам’ятайте, що на цій планеті,
відколи сотворив її пан Бог,
ще не було епохи для поетів,
але були поети для епох!
Учитель: Тож пам’ятаймо заповіт великого Кобзаря, слова неперевершеної майстрині слова – Ліни Костенко і будуймо нове суспільство. Дякую всім за плідну роботу. Нехай щастить!