Матеріал допоможе закріпити знання учнів про визначення порід лісових дерев і кущів своєї місцевості, визначати їх по листі, насінні; сприяти спостереженню за рослинами, їх особливостями будови, вміти розрізняти рослини за певними ознаками.
2 клас
КВК
Тема. Дерева і кущі рідного краю
Мета. Закріпити знання учнів про визначення порід лісових дерев і кущів своєї місцевості, визначати їх по листі, насінні; сприяти спостереженню за рослинами, їх особливостями будови, вміти розрізняти рослини за певними ознаками; формувати розуміння необхідності гармонійного співіснування людини і природи, гуманного ставлення до навколишньої природи; виховувати інтерес до пізнання природи, любов, бажання охороняти і примножувати її багатство і красу.
Обладнання. Листя і насіння різних порід дерев, предметні малюнки із зображенням різних порід дерев, їх плодів та насіння, пазли; казкові герої: Зайчик, Білочка та Їжачок; загадки, вірші Ліни Костенко, Вадима Крищенко, Галини Коваль.
Хід
І. Вступна частина
Ведуча.
Добрий день вам, люди добрі,
Щиро просимо до господи.
Раді вас у нас вітати,
Щастя та добра бажати!
Збиваючи з шовкових трав росу,
Задумайся, затамувавши подих;
Крім доброти, дарує нам природа
Себе й свою немеркнучу красу.
У таїні земної диво-вроди
Краса буття ніколи не вмира.
Заходьте в гості, в гості до її господи,
Лиш марно не топчіть її добра…
Г. Коваль.
- Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, викликає спілкування з природою. Пісня весняного струмочка, шепіт лісу, щебетання птахів, пахощі квітів, срібні струни дощів – все це дорога серцю природа рідного краю. Природа – це Батьківщина. Наш дім. Навколишня природа – справжня скарбниця, але її скарби доступні лише тим, хто вміє їх розпізнавати.
- Сьогодні у нас незвичайне заняття, допоможуть нам його провести гості. Але спочатку відгадайте загадки, і ви дізнаєтесь, хто нам допомагатиме.
Червонясту шубку має, по гілках вона стрибає,
Хоч мала сама на зріст, та великий має хвіст
Як намисто оченята... Хто це? Спробуйте вгадати.(Білочка).
Звірок маленький, взимку біленький, влітку сіренький.
По полю стрибає,в кущах спочиває. Хто це? (Зайчик).
- Здогадались, чому саме вони завітали до нас? (Відповіді дітей).Тому, що тема нашого заняття «Дерева та кущі рідного краю». Хто з цих звірят може нам розповісти багато цікавого про дерева та кущі?
- Звичайно, білочка живе на деревах, а зайчик — в кущах. Про це і в загадках сказано.
- А заняття наше проведемо у вигляді КВК (учні розшифровують абривіатуру). Для цього поділимо клас на дві групи (команди): команда - «Білочки», команда - «Зайчики». Кожен конкурс оцінює журі.(Представлення журі).
ІІ. Основна частина
Перший конкурс «Привітання команд»
Команда Білочок
Білки бігають, стрибають, всі дерева вони знають,
Хочуть зайчиків навчити із деревами дружити.
Команда Зайчиків
Зайчики живуть в кущах, відігнати хочуть страх,
«Білочки ходіть із нами, теж подружитесь з кущами».
Другий конкурс «Загадки»
Ведуча.
(«Білочки» загадують загадки команді «Зайчиків» про дерева.)
І маленькі, і старенькі влітку, взимку, навесні,
Одягнені гарненько у зелені сукні всі. (Ялинки).
Один батько тисячі синів має,
Всім шапки справляє. (Дуб).
Маю плаття зелененьке, гнучкі, ніжні віти,
Білі ноги, стан тоненький, як я звуся діти? (Береза).
Зелененькі їжачки почіплялись на гілки,
Хто зірветься з деревини, той колючу шубу скине. (Каштан).
( «Зайчики» загадують загадки команді «Білочок» про кущі.)
У вінку зеленолистім, у червоному намисті,
Видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина).
Росло, виросло, із куща вилізло,
по руках покотилося, на зубах опинилося.(Ліщина)
Хоч росту в чагарниках, мене знає кожен птах.
І ведмідь в кущах щоднини, дуже ласий до... (Малини).
Як весною зацвітаю, линуть пахощі по гаю,
В квітах щастя всі шукають, тільки, жаль, гілки ламають. (Бузок).
Слово журі.
Ведуча.
(«Білочки» називають породи дерев. «Зайчики» — кущів.)
Четвертий конкурс від Їжачка із «Бюро знахідок»
Їжачок.
Ліс і сад, в якому я живу називають зеленою скарбницею. Вони очищають повітря, захищають від суховіїв, оберігають воду, дають притулок тваринам, милують око чудовими рослинами. Ліс – це чудовий підручник, який створила сама природа. Я хочу переконатися, що ви дійсно вмієте читати цю книгу.
а) «Білочки» відгадують — з якого дерева плоди знайшов Їжачок. (Гроно калини, горіх, яблуко, каштан, горобина).
б) «Зайчики» розрізняють листочки дерев. (Листочки: березові, осикові, дубові, кленові, яблуневі).
Слово журі.
Фізкультхвилинка
Ми берізки і кленці
В нас тоненькі стовбурці.
Ми в стрункі стаєм рядки Учні стають у ряди.
Виправляємо гілки. Витягують руки вперед.
Ледь зіп’явшись з корінців
Дістаєм до промінців. Руки підіймають вгору
Ми стискаєм їх вогонь
В зелені своїх долонь. Стискають пальці рук.
Хилять свіжі вітерці
Вправо, вліво стовбурці. Нахили вправо, вліво.
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед, назад. Нахили вперед, назад.
П’ятий конкурс «Дешифрувальник»
Ведуча.
а,л,и,к,а,н – калина.
(«Білочкам» - береза, «Зайчикам» - калина.)
Шостий конкурс «Які дерева нас лікують?» «Які кущі лікують?»
Ведуча.
(Хто назве більше. Калина, малина, сосна, дуб, бузина, липа, шипшина, горобина, глід...)
Слово журі.
Сьомий конкурс «Віночок українських пісень»
Ведуча.
- Пісня, як душа народу, завжди з нами – і в горі, і в радості. Сьогодні у нас свято, тож послухаймо українські, чарівні, мелодійні пісні.
- Які ви знаєте пісні, де оспівані дерева чи кущі?
(Звучать мелодії українських пісень, команди вгадують їх: «Ой єсть в лісі калина», «Ой у лузі червона калина», «Кущ калини», «Ой на горі два дубки», «Тополя», «Калина не верба», «Одна калина», «Ой у полі вербиченька»).
Восьмий конкурс «Пазли»
Ведуча.
- Подивіться уважно на пазли, які лежать у вас на столі. Вам необхідно скласти картинку і розповісти про те, що утворилося.
(Скласти картинку, розрізану на дрібні частини. Команді «Зайчики» - зайчик під кущем, команді «Білочки» - білочка на дереві.)
Слово журі.
Дев’ятий конкурс «Цікава вікторина»
Ведуча.
- Давайте скористаємося нагодою продемонструвати свої знання. Будьте уважними, спостережливими, кмітливими й сміливими. Пам’ятайте: тільки дружба допоможе вам дістатися щасливого кінця нашої зустрічі. Піднімаєте руки.
10.Дерево, яке оспівано у народних піснях, у віршах. Воно освячується в церкві перед Пасхою, як засіб від злих сил. (Верба)
Десятий конкурс «Дерево, кущ»
(Вихователь називає дерево — учні встають, піднявши руки; називає кущ - присідають.)
Одинадцятий конкурс «Творчий»
(Зробити аплікацію із паперу та кольорових серветок: для «Білочок» - дуб, для «Зайчиків» - гроно калини.)
Аплікація «Дуб».
1. Серветку червоного кольору порвати на дрібні клаптики.
2. Клаптики серветки зім’яти у вигляді маленьких кульок (ягід).
3. Викласти ягоди на картоні у вигляді грона.
4. За шаблоном намалювати та вирізати листя калини.
5. Приклеїти листя калини та гроно до картону.
Слово журі. Нагородження переможців.
ІІІ. Заключна частина
Ведуча.
- Дерева, кущі, взагалі рослини – це наше повітря, їжа, житло, одяг і краса. Збереження природи рідного краю є обов’язком кожного з нас. Людина - захисник живого на землі. І ти – людина, нехай ще маленька, але порівняно з мурашкою просто велетень. Чим більше ти знатимеш про природу, тим більше любитимеш її. А того, кого любиш, сам ніколи не скривдиш і іншим – не дозволиш. Тому ми повинні кожен день про це пам’ятати, охороняти і примножувати красу рідної природи. (Діти читають прислів’я на дошці.)
Охороняти природу - значить охороняти Батьківщину.
Декламування віршів Ліни Костенко, Вадима Крищенко.
Учень 1.
Мене із малку люблять всі дерева
І розуміє бузиновий Пан.
Чому верба від крапель кришталева
Мені сказала «Здрастуй» крізь туман?
Учень 2.
Чому ліси чекають мене знову
На щит піднявши сонце і зорю?
Я їх люблю. Я знаю їхню мову,
Я з ними теж мовчанням говорю.
Учень 3.
Від земної краси засіяло лице.
І краса моя власне начало…
Посади деревце, молоде деревце,
Щоб воно рідний край заквітчало.
Ведуча.
Говорила мати: не забудься, сину,
Як будуєш хату, посади калину.
Зоряна калина і краса, і врода,
Нашої Вкраїни, нашого народу.
Пам’ятай же сину, що сказала мати
Посади калину в себе біля хати.
Дерева і кущі рідного краю!
КВК для учнів 2-х класів
Дата проведення ___________________
№ п/п |
Назва конкурсу |
Критерії оцінювання |
Команди: |
|
Білочки |
Зайчики |
|||
1 |
Привітання команд |
1 бал |
|
|
2 |
Загадки |
1 бал за правильну відповідь |
|
|
3 |
Хто більше? |
1 бал за правильну відповідь |
|
|
4 |
Бюро знахідок |
5 балів |
|
|
5 |
Дешифрувальник |
3 бали |
|
|
6 |
Які дерева, кущі нас лікують? |
1 бал – за правильну відповідь |
|
|
7 |
Віночок українських пісень |
1 бал за кожну правильну відповідь |
|
|
8 |
Пазли |
5 балів |
|
|
9 |
Цікава вікторина |
1 бал за кожну правильну відповідь |
|
|
10 |
Дерево, кущ |
1 бал за правильну відповідь |
|
|
11 |
Творчий |
5 балів |
|
|
Всього балів: |
|
|
Результати гри: І місце – команда
ІІ місце – команда
Підписи членів журі: