на уроці учні не лише ознайомлюються із матеріалом який подає їм викладач, а й самостійно застосовують набуті знання на практиці. Лабораторні роботи дають можливість учням проявити свої здібності, висловити власну думку.
Тема: Лабораторна робота №1 Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя).
Навчальна мета: Поглибити знання учнів про основи систематики живих організмів; удосконалити навички визначення рослин та тварин за допомогою визначальних карток;закріпити вміння складати морфологічний опис живих організмів;
Розвиваюча мета:розвивати пізнавальний інтерес до предмета;
Виховна мета: виховувати дбайливе ставлення до оточуючого середовища.
Облпднання: гербарій рослин або фото рослин, конспект, підручник, картки, роздатковий матеріал, інструктивна картка,комп’ютер, презентація.
Основні поняття та терміни: токсони, вид, царство, клас, ряд, підвид, надцарство,дроб’янки, бактерії, ціанобактерії, еукаріоти, прокаріоти, гриби, рослини, тварини,неклітинні, віруси.
Тип уроку:урок – практикум
Хід уроку
1.Організаційний етап
Перевірка присутніх та їх готовність до уроку.
2.Актуалізація знань
Що таке систематика?
На які групи систематизують живі організми?
Що таке критерії виду, наведіть приклади цих критеріїв?
Що таке популяція?
Що таке підвид?
3.Проведення лабораторної роботи
Інструктивна картка
Інструктаж з ОБЖД.
1.Під час роботи в кабінеті біології будьте обережними, дотримуйтесь порядку і чистоти на робочому місці, виконуйте правила безпеки.
2.Чітко визначте порядок і правила безпечного проведення роботи.
3.Звільніть робоче місце від усіх не потрібних для роботи предметів і матеріалів.
4.Розпочинайте виконувати завдання лише з дозволу викладача.
5.Не відволікайтесь самі й не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.
6.Під час завершення виконання роботи приберіть робоче місце. Здайте викладачеві матеріал з яким працювали.
З правилами техніки безпеки ознайомлений (ознайомлена) та зобов`язуюсь їх виконувати _______________________
підпис
Тема: Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу
Мета: розвивати уміння застосовувати знання про критерії виду на практиці та формувати практичні уміння характеризувати види. Вказати значення класифікація видів.
Обладнання: малюнки із зображенням рослин , тварин , гербарій, натуральні об’єкти двох видів одного роду.
Словничок :
Вид – це сукупність популяцій особин , подібних між собою за будовою,місцем в угрупуваннях організмів, що населяють певний ареал,і вільно схрещуються між собою у природі.
Таксономія — наука про об'єднання живих істот на групи на основі аналізу притаманних їм ознак.
Систематика тварин - це наука, вивчає і класифікує всі біологічне різноманіття фауни.
Систематика рослин - це наука, що вивчає величезну різноманітність рослинного світу.
Хід роботи
1.Укажіть українські й латинські назви(за допомогою мережі інтернет або довідників) видів, обраних для характеристики.
І - варіант |
ІІ - варіант |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.За допомогою основних таксономічних категорій визначте місце видів (що зображені на малюнку першого завдання) у системі органічного світу.
Рослини |
|
Тварини |
|
Домен |
|
Домен |
|
Царство |
|
Царство |
|
Відділ |
|
Тип |
|
Клас |
|
Клас |
|
Порядок |
|
Ряд |
|
Родина |
|
Родина |
|
Рід |
|
Рід |
|
Вид |
|
Вид |
|
Рослини |
|
Тварини |
|
Домен |
|
Домен |
|
Царство |
|
Царство |
|
Відділ |
|
Тип |
|
Клас |
|
Клас |
|
Порядок |
|
Ряд |
|
Родина |
|
Родина |
|
Рід |
|
Рід |
|
Вид |
|
Вид |
|
3.Заповніть табличку «Критерії виду»
Критерій |
Що характеризує |
Морфологічний |
|
Генетичний |
|
Фізіологічний |
|
Біохімічний |
|
Географічний |
|
Екологічний |
|
Висновок про виконану роботу:
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка__________________
4.Домашне завдання.
Повторити параграф про вид та його критерії.
Підготувати інформацію про різноманіття вірусів.