Лабораторна робота №2 «Визначення питомої теплоємності речовини»
Мета: навчитися визначати питому теплоємність речовини, використовуючи рівняннятеплового балансу при теплообміні; визначати матеріал, з якого виготовлено тіло.
Розвивати практичні навички у користуванні приладами; розвивати дбайливе ставлення до власного здоровя (здоровязберігальна компетентність).
Фізика _______ клас Урок № ____ Дата ____________
Тема: Лабораторна робота №2 «Визначення питомої теплоємності речовини»
Мета: навчитися визначати питому теплоємність речовини, використовуючи рівняння теплового
балансу при теплообміні; визначати матеріал, з якого виготовлено тіло.
Розвивати практичні навички у користуванні приладами; розвивати дбайливе
ставлення до власного здоровя (здоровязберігальна компетентність).
Виховувати потребу в знаннях, прагнення до успіху й самоствердження, інтерес до предмета, толерантність, наполегливість, самостійність.
Тип уроку: урок контролю й оцінювання знань
Обладнання: калориметр, термометр, динамометр (або терези з гирьками), мензурка, посудини з гарячою та холодною водою, металевий циліндр на нитці.
ХІД УРОКУ
І Організаційний момент
Привітання з класом. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Перевірка Д/з. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Інструктаж з безпеки життєдіяльності
При нагріванні циліндра обережно поводьтеся з гарячою водою. Не виймайте циліндр руками, застосуйте для цього гачок. Уважно користуйтеся термометром і скляним посудом.
ІV. Виконання учнями лабораторної роботи №2
Циліндр з посудини А перенесли в посудину В, туди ж перелили воду з мензурки С.
1. Визначте ціну поділки таких приладів:
мензурки: См = ________________ = _________ см3;
термометра: Ст = ________________ = _________ °С;
динамометра: Сд = ________________ = _________ Н.
2. Знайдіть початкову температуру циліндра — вона дорівнює температурі води в посудині А:
tц = _____________°С
3. Визначте вагу циліндра Рц та обчисліть його масу:
Рц = ___________ , mц = _________________ = __________ кг.
4. Знайдіть початкову температуру води та її об’єм:
tв = ____________°С , Vв = ______________ см3 = _____________ м3
5. Обчисліть масу води:
mв = ρв Vв = ______________ = _____________ кг.
6. Визначте температуру води після опускання циліндра:
t = _____________°С
7. Визначте питому теплоємність речовини, з якої виготовлений циліндр.
Оскільки Q ц = cцmц (tц - t) ; Q в = cвmв (t - tв) , то Q ц = Q в
cцmц (tц - t) = cвmв (t - tв) звідси легко визначити шукану величину
cц = cвmв (t - tв) / mц (tц - t)
8. Результати вимірювань і обчислень занесіть до таблиці
Маса холодної води mв, кг |
Початкова температура води tв ,°С |
Маса циліндра mц, кг |
Початкова температура циліндра tц ,°С |
Загальна температура води і циліндра t ,°С |
Питома теплоємність матеріалу циліндра cц , Дж / кг°С
|
Речовина |
|
|
|
|
|
|
|
Висновок : (яку величину знаходили, який результат отримали, з якої речовини виготовлений циліндр)
V. Закріплення знань. Контрольні питання
1. Який фізичний зміст має питома теплоємність речовини?
2. Чому у грілку для хворого наливають саме гарячу воду, а не якусь іншу рідину?
3. Визначте масу цеглин, що використовував Сергійко як нагрівник, якщо він нагрівав
їх у духовці, температура в якій 300 °С; маса води 80 кг; температура холодної
води 18 °С , а температура гарячої води 40 °С .
VІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Результат» Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати §___, виконати вправу