Лабораторна робота №6

Про матеріал
Методика ознайомлення учнів з темами змістової лінії Алгоритми та виконавці. Поняття алгоритма. Використання алгоритмів у початковій школі. Формування вмінь учнів діяти за правилами . Методика створення алгоритмів.
Перегляд файлу

Лабораторна робота № 6

Тема: Методика ознайомлення учнів з темами змістової лінії Алгоритми та виконавці

План:

1. Завдання: показати на комп’ютері методику ознайомлення учнів із поняттями змістової лінії алгоритми та виконавці:

а. Поняття алгоритма. Використання алгоритмів у початковій школі

Ознайомлення учнів початкової школи з поняттям алгоритму і використанням алгоритмів може бути цікавим і корисним. Нижче подано методику для цього:

Визначення алгоритму:

Почніть зі зрозуміння основного поняття алгоритму. Поясніть учням, що алгоритм - це послідовність кроків або інструкцій, які вказують, що робити в певній ситуації.

Використання повсякденних прикладів:

Покажіть учням, що вони вже використовують алгоритми у своєму житті. Наприклад, приготування сніданку, одягання вранці, миття рук - це всі алгоритми. Розгляньте ці приклади, дозволяючи дітям розібратися в послідовності дій.

Графічне представлення:

Використовуйте блоки-конструктори, які допомагають дітям створювати алгоритми графічно. Наприклад, використання програм для програмування для дітей, таких як Scratch, дозволить їм створювати алгоритми, переміщаючи блоки зі значеннями і діями.

Ігри та завдання:

Розробіть ігри та завдання, які вимагають від учнів створювати алгоритми. Наприклад, розв'язання логічних головоломок або ігри на вибір правильної послідовності дій.

Практичні завдання:

Запропонуйте учням практичні завдання, де вони зможуть застосовувати алгоритми у реальному житті. Наприклад, домовтеся про створення алгоритму для організації святкової вечірки або виготовлення простого рецепту.

Взаємодія та обговорення:

Заохочуйте дітей обговорювати свої алгоритми та обмінюватися думками. Важливо вчити їх прослідковувати послідовність кроків і оцінювати їх ефективність.

Використання прикладів з комп'ютерної графіки:

Проведіть уроки з використанням комп'ютерної графіки, де учні можуть створювати анімації або малюнки за допомогою алгоритмів.

Заключення та повторення:

Підсумуйте, що учні навчилися і як важливо використовувати алгоритми в повсякденному житті.

Ця методика допоможе учням зрозуміти поняття алгоритму та навчити їх використовувати ці навички в реальних ситуаціях.

б. Формування вмінь учнів діяти за правилами

Формування вмінь учнів діяти за правилами важливо для розвитку їх соціальних та поведінкових навичок. Ось методика, яка може бути використана для ознайомлення учнів із цим поняттям:

Визначення правил:

Почніть з визначення того, що таке правила і чому вони важливі. Обговоріть з учнями, як правила допомагають уникнути хаосу і конфліктів у групі або суспільстві.

Аналіз конкретних ситуацій:

Підберіть конкретні ситуації, де правила грають важливу роль, і обговоріть їх. Наприклад, розгляньте правила в класі, на дорозі, вдома чи під час ігор.

Розробка правил разом з учнями:

Заохочуйте учнів до активної участі у розробці правил для свого класу чи групи. Це може бути колективними правилами поведінки, які вони визначають разом з вчителем.

Використання інтерактивних вправ:

Використовуйте інтерактивні вправи, де учні мають можливість відобразити свої знання про правила. Наприклад, створення "мозкової картки" з правилами або гри "Допоможи вибрати правильні правила".

Рольові ігри:

Запропонуйте учням відіграти рольові ігри, де вони можуть втілити різні ситуації та дотримуватися правил. Це допоможе їм розуміти практичне застосування правил.

Використання візуальних підказок:

Створіть в класі або групі візуальні підказки, які нагадують про правила. Наприклад, плакати зі списком правил чи символами, які відображають правильну поведінку.

Пошук прикладів в літературі і історії:

Розгляньте літературні або історичні приклади, де дотримання чи порушення правил має важливе значення. Дозвольте учням обговорити інші культури і часи.

Обговорення наслідків порушення правил:

Поговоріть з учнями про можливі наслідки невідповідності правилам в різних ситуаціях, надавши приклади.

Підсумовування і повторення:

Підсумуйте основні ідеї та попросіть учнів зробити короткий огляд правил, які вони вивчили. Повторення важливо для закріплення навичок.

Заохочення і нагороди:

Створіть систему похвал і нагород за дотримання правил, щоб стимувати позитивну поведінку.

Ця методика допоможе учням розуміти важливість правил і навчити їх діяти відповідно до них, розвиваючи соціальні та поведінкові навички.

в. Методика створення алгоритмів.

Створення алгоритмів - важлива навичка в області програмування і розв'язання завдань. Ось методика для створення алгоритмів:

Розуміння завдання:

Перш за все, з'ясуйте, що саме потрібно зробити. Ретельно розгляньте постановку завдання і визначте, які вхідні дані ви маєте та який результат ви маєте отримати.

 

Розкладання на підзавдання:

Розділіть завдання на менші підзавдання. Це допоможе вам краще зрозуміти структуру завдання та розподілити його на кроки.

Побудова потокової діаграми:

Використовуйте потокові діаграми для візуалізації послідовності операцій. Почніть з початкового вузла, позначте кожне підзавдання як блок та з'єднайте їх стрілками, вказуючи порядок виконання.

Пишіть псевдокод:

Напишіть псевдокод, який описує кожен крок вашого алгоритму. Псевдокод - це простий текстовий опис, який допомагає вам сформулювати ідеї та дії кожного кроку.

Перевірка алгоритму:

Пройдіться по вашому алгоритму крок за кроком і переконайтесь, що він логічний та виконує потрібні дії. Для цього використовуйте конкретні вхідні дані та визначте очікуваний результат.

Оптимізація алгоритму:

Розгляньте алгоритм і подумайте про можливі способи оптимізації. Можливо, деякі дії можна виконати більш ефективно, або зменшити кількість кроків.

Тестування:

Перевірте свій алгоритм на різних вхідних даних та впевніться, що він працює правильно. Виправляйте помилки та недоліки, якщо вони виявляються під час тестування.

Документація:

Напишіть коментарі до свого алгоритму, щоб інші користувачі могли зрозуміти, як він працює. Документуйте вхідні та вихідні дані, а також важливі особливості.

Підтримка і вдосконалення:

Алгоритми можуть змінюватися з часом, тому будьте готові вносити зміни, якщо це необхідно.

 

Навчання і розвиток:

Процес створення алгоритмів - це відмінна можливість розвивати логічне та алгоритмічне мислення. Навчання і практика грають важливу роль у вдосконаленні цієї навички.

Спільно з цими кроками, важливо вдосконалювати свої навички в створенні алгоритмів, використовуючи різні завдання та вправи для практики.

 

2.Складання плану-конспекту уроку з тем змістової лінії за будь-яким підручником на ваш вибір:

План-конспект уроку

Тема: Висловлювання. Алгоритми та повідомлення.

Мета:

     формувати предметну компетентність:

розуміння поняття висловлювання, формування висловлювань зі словами НЕ, І та АБО . Висловлювання з конструкцією якщо….., то…, ознайомити з хибними та істинними висловлюваннями.

     розвивати ключові компетентності:

       спілкування державною мовою – вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди;

       компетентність в природничих науках і технологіях – наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності;

       вміння навчатися впродовж життя – здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.

Очікувані результати: учень розуміє поняття висловлювання, уміє створювати конструкції зі словами та відрізняти хибне висловлювання від істинного.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: зошит з друкованою основою, презентація, інструктивна картка, комп’ютери з мережею Інтернет.

 План уроку (40 хв)

  1. Організаційний етап ( 1 хв.)
  2.  Актуалізація опорних знань ( 2 хв.)
  3. Мотивація навчальної діяльності ( 3 хв.)
  4. Вивчення нового матеріалу ( 10 хв.)
  5. Засвоєння набутих знань ( 10 хв.)  Фізкультхвилинка ( 1 хв.)
  6. Формування вмінь та навичок ( 10 хв.)  Релаксація ( 1 хв.)
  7. Закріплення знань. Підсумки уроку ( 2 хв.)

Хід уроку

  1. Організаційний етап (слайд 1)

Ось і все! Дзвенить дзвінок,

В гості йде до нас урок.

Сядьте зручно! Усміхніться

І на мене подивіться!

  1. Актуалізація опорних знань

Давайте з вами пригадаємо який розділ ми вивчали разом з вами? ( Інформація навколо мене).

Що нового ви взяли для себе та вивчили з усіх тем.

Яка тема вам найбільше сподобалась?

  1. Мотивація навчальної діяльності

Щоб дізнатися яка саме тема заняття ви повинні розгадати ребуси:

Вивчення нового матеріалу(слайд 6)

АЛГОРИТМ – це послідовність команд для виконавця, які слід виконати для розв'язання певної задачі.

Алгоритм, поданий мовою, зрозумілою комп’ютеру, та призначений для виконання на комп’ютері, називають програмою. Мови, на яких пишуть програми, називають мовами програмування, а людей, що пишуть ці програми. — програмістами. Щоб було зручно створювати програму, бачити результат її виконання, виправляти помилки, використовують спеціальні середовища програмування У минулому навчальному році ви вже ознайомились із середовищем програмування Scratch (Скретч) і навіть навчились створювати невеличкі програми. Сьогодні ви знову зустрінетесь з комп'ютерним виконавцем Рудим котом, пригадаєте, як ви вчили його ходити.—Але, перш ніж розпочати роботу за комп’ютером, пригадаємо правила техніки безпеки.

Висловлювання — це думка, висловлена розповідним реченням, у якій щось стверджується чи заперечується про предмети дійсності, про їх ознаки, дії, взаємозв’язки. Висловлювання може відповідати чи не відповідати дійсності. Іншими словами – бути істинним (правильним) чи хибним (неправильним).

Наприклад, істинними є висловлювання: «У лісі живуть білки», «Після березня настає квітень», «4 + 4 = 8» та інші. Але якщо учень каже: «До двох додати три буде шість», або «Доба мас 12 годин», то ми кажемо, що це хибні висловлювання. Не всі речення є висловлюваннями. Питальні та спонукальні речення не є висловлюваннями. Справді, якщо хтось запитує: «Котра година?». вигукує: «Яка гарна сукня!», або мама просить доньку: «Іринко, купи, будь ласка, молока», немає ніякого сенсу говорити про те, правильні чи хибні ці речення.

Отже, такі речення не є висловлюваннями.

Службові слова – це ключові слова, які використовують при складанні висловлювань. (слайд 7)

За допомогою частки «не» можна перетворити істинне висловлювання в хибне, а хибне — на істинне. Наприклад, «Верблюди поширені в Азії» — істинне судження. Заперечення до цього твердження: «Верблюди не поширені в Азії» хибне судження. Або: «Страуси можуть літати» — хибне судження, і «Страуси не можуть літати» — істинне.

Висловлювання, в якому заперечується зміст того, про що йшлося у вихідному висловлюванні, називають запереченням.

 ("Або") використовується у тих випадках, коли необхідно виконання хоча б однієї з умов, тобто хоча б одна з умов являється істиною. Наприклад, діти залишаються вдома (не йдуть до школи), якщо "сьогодні вихідний" або "сьогодні канікули" або "сьогодні свято" або "дитина хвора". Ясно, що зовсім не обов'язково, щоб сьогодні були одночасно і канікули, і свято, і вихідний та ще й хвороба, щоб не піти до школи.(слайд 8)

Друге слово ("І"), навпаки, використовується лише в тих випадках, коли тільки одночасне виконання всіх умов призводить до результату. Наприклад, тільки у випадку вже зроблених домашніх справ і виконаних домашніх завдань і гарної погоди у нас є надія, що мама дозволить погуляти з подругою.

Гра «Виправ помилку, заміни слово».

З хибного висловлювання утвори істинне:

1. Груші ростуть на березах.

2. Влітку можна пограти в сніжки.

3. Зайці бігають по деревах.

4. Яблука ростуть на кущах.

5. Шафу купують в магазині «Продукти».

6. Учні 8 років навчаються в інституті.

А чи можна утворити нове висловлювання з двох? Наприклад у нас є два речення завтра інформатика. Візьми підручник. За допомогою часток якщо то інакше ми можемо з двох речень зробити одне. Якщо завтра урок інформатики то візьми підручник інакше непотрібно.(слайд 9)

  1. Гра «Так чи ні». 

Для того, щоб ви зрозуміли сьогоднішню тему, ми з вами пограємо в гру, яка називається «Так чи ні». Я вам буду показувати і зачитувати речення, а ви будете визначати є воно висловлюванням чи ні. 

  1.                       Чи були ви в Карпатах? (-)
  2.                       Число 5 більше за число 3. (+)
  3.                       Обов’язково відвідайте Київ. (-)
  4.                       Квітень є весняним місяцем . (+)
  5.                       Дніпро – найбільша річка України (+)
  6.                       Дельфіни годують своїх малюків молоком. (+)
  7.                       Діти, любіть Україну. (-)

Так, з висловлюванням ви справились дуже добре. Переходимо до другої частини гри. Потрібно буде сказати яке є висловлювання істинне чи хибне.

  1.                       Всі крокодили літають. (-)
  2.                       Місяць, який на малюнку має вигляд серпа. (+)
  3.                       Комп’ютер – помічник людини при рахунку. (+)
  4.                       Яблуко – це овоч.(-)
  5.                       Кавун – це найбільша ягода. (+)
  6.                       Планета Земля більша Сонця. (-)

Переглянемо уривок з мультфільму «Маша і ведмідь» ( пісня «Варення» ). Ви повинні поміркувати, чи правильно варила варення Маша і скласти істинне висловлювання.

  1. Засвоєння набутих знань.(слайд 10)

Завдання 1

Познач істинні твердження. Хибні висловлювання перетворити на істинні за допомогою частки не.

-         Усі квадрати рівносторонні.

-         Усі трикутники рівносторонні.

-         У деяких чотирикутників усі сторони рівні.

-         Квадрат – це прямокутник.

-         Один із місяців року може мати 28 днів.

-         Усі птахи літають.

Завдання 2

Прочитай висловлювання. Домалюй зображення відповідно.

Порівняй як виконали це завдання інші.

Завдання 3

У країні правдолюбів і брехунів правдолюби завжди говорять тільки правду, а брехуни – тільки неправду. Чотирьох їх мешканців запитали: « Скільки серед вас брехунів?». Вони дали такі відповіді:

-         Серед нас не більше одного брехуна.

-         Серед нас не більше двох брехунів.

-         Серед нас не більше трьох брехунів.

-         Серед нас не більше чотирьох брехунів.

Скільки серед них правдолюбів, а скільки брехунів?

Завдання 4

Богдана хоче упити яблучний сік. У магазині вона знайшла ось такі пакування.

 

Допиши логічні міркування Богдани і визнач, який напій вона обере.

Якщо я маю при собі лише 17 грн, то я не ……………………………

Якщо я любила лише справжній, натуральний сік, то я не …………...

Якщо сьогодні 14 листопада, то я не……………………………………

Якщо дійсні всі попередні умови, то я………………………………….

Фізкультхвилинка

Хто там, хто там вже втомився( оплески в долоні )

І наліво похилився(нахил вліво)

Треба всім нам разом встати

Фізкультпаузу почати

Руки вгору, руки вбоки

І зроби всього 2 кроки

Руки вгору, руки вниз

На сусіда подивись

І тихесенько сідай,

Працювати починай!

  1. Формування вмінь та навичок

Діти, а зараз ми з вами повторимо правила поведінки в комп’ютерному класі і правила поведінки за комп’ютером за допомогою гри. Я буду вам говорити правила, а вам потрібно підтвердити правильно чи ні. Якщо правильно, то ви піднімаєте 1 руку вгору, якщо ні, то піднімаєте 2 руки вверх. Всім зрозуміло? Добре, тож почнемо.(слайд 11)

1. В комп’ютерний зал потрібно вбігати та штовхатися.

2. Вмикати комп’ютери можна тільки з дозволу вчителя.

3. Не можна чіпати дроти та самостійно їх вимикати.

4. Не можна торкатися екрану та тильної сторони монітору.

5. У кабінет можна заходити у верхньому одязі, із їжею та напоями.

6. Коли в кабінет хтось заходить, коли ви сидите за комп’ютерами, то можна  вставати з місця.

7. Якщо ви виявили несправність, то можна самостійно виправляти.

8. Перед роботою потрібно переконатися у відсутності видимих пошкоджень.

9. За комп’ютером потрібно працювати із чистими руками.

- Молодці! Наш комп’ютер задоволений вашими відповідями.

Виконання практичного заняття

ІНСТРУКТИВНА КАРТКА(слайд 12)

Релаксація

Кажуть очі, що втомились,

В монітор вони дивились.

Я очам допоможу, вліво, вправо поводжу,

Потім проведу по колу –

Будуть оченьки здорові!

Подивились вправо, вліво,

Вгору, вниз, собі на ніс!

Знову вправо, знову вліво

 І покліпали очима!

  1. Закріплення знань. Підсумки уроку(слайд 14)

Наш урок - добіг кінця

Скоро задзвенить дзвінок

Підведемо підсумок.

-         Що таке висловлювання?

-         Які бувають висловлювання?

-         Які слова та конструкції використовують при складанні висловлювань?

docx
Додано
26 жовтня 2023
Переглядів
472
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку