1
Клас _______ Прізвище та ім’я ______________________________ Дата _________
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 9
Тема. Визначення коефіцієнта тертя ковзання.
Мета: визначити коефіцієнт тертя ковзання дерева по дереву.
Обладнання: дерев'яний брусок; дерев'яна дошка (трибометр); набір тягарців однакової маси; динамометр.
Хід роботи
Підготовка до експерименту
1. Перед тим як виконувати роботу, дайте відповіді на такі запитання:
1) Від яких чинників залежить сила тертя ковзання і куди вона напрямлена?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2) За якою формулою обчислюють силу тертя ковзання?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Експеримент. Опрацювання результатів експерименту
Суворо дотримуйтесь інструкції з безпеки.
Результати всіх вимірювань відразу заносьте до таблиць.
1. Відкрийте покликання https://phet.colorado.edu/sims/html/forces-and-motion-basics/latest/forces-and-motion-basics_uk.html
2. Оберіть ТЕРТЯ (рис.1)
|
|
Рис.1 |
Рис. 2 |
3. В правій колонці оберіть: Сили, сума сил, величини, маси та швидкість (рис.2).
4. Запишіть вагу дерев’яного ящика та різних тягарів. Обчисліть за формулами значення:
1) ______________________________________________________________
2) _____________________________________________________
3) m ______________________________________________
4) _____________________________________________________
5. Почніть рухати ящик (рис.6), для цього натискайте на кнопки (рис.3).
Натискайте кнопки, поки рух не стане рівномірним, тобто швидкість стане постійною (рис. 4), а рівнодійна сил буде = 0 (рис. 5).
|
|
|
Рис. 3 |
Рис. 4 |
Рис. 5 |
|
||
Рис. 6 |
6. Дані запишіть до таблиці.
7. Виконайте досліди №2, №3 та №4 та заповніть таблицю.
Опрацювання даних
Для заповнення таблиці використовуйте наступні формули:
Сила нормальної реакції опори N=mg, де g=9,8 Н/кг
Коефіцієнт тертя ковзання
Номер досліду |
Маса, кг |
Сила тертя ковзання |
Сила нормальної реакції опори
|
Коефіцієнт тертя ковзання,
|
Похибка експерименту |
Результат
|
|
ε, % |
∆µ |
||||||
1. Ящик |
50 |
94 |
490,5 |
0,19 |
|
|
|
2. Ящик та дитина |
|
|
|
|
|||
3. Два ящика та дитина |
|
|
|
|
|||
4. Ящик та людина |
|
|
|
|
8. Обрахувати абсолютну та відносну похибки
Аналіз експерименту та його результатів
Сформулюйте висновок, у якому зазначте: 1) яку фізичну величину ви вимірювали; 2) чи залежить коефіцієнт тертя ковзання від ваги тіла; 3) чи збігаються одержані результати із табличним значенням (0,2…0,4) коефіцієнта тертя ковзання дерева по дереву; 4) які чинники вплинули на точність експерименту.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Контрольні запитання
1. Чому у всіх дослідах необхідно пересувати брусок рівномірно? Чому при початку руху завжди відбувається ривок?
2. Чи може коефіцієнт тертя бути більший за одиницю?
3. Брусок масою 200 г лежить на столі. Коефіцієнт тертя між столом і бруском складає 0,3. Яка сила тертя діє на брусок, якщо до нього прикладали сили: 0,4 Н; 0,8 Н; 1,2 Н.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Творче завдання
Виміряйте силу тертя ковзання, яка діє на брусок, повернувши його на менший бік. Послідовно навантажуючи брусок, повторіть досліди і заповніть таблицю, аналогічну попередній. Зробіть висновок про залежність сили тертя ковзання від площі опори рухомого тіла та запишіть його.
Номер досліду |
Сила нормальної реакції опори
|
Сила тертя ковзання |
Коефіцієнт тертя ковзання,
|
1. Брусок з одним тягарцем |
|
|
|
2. Брусок з двома тягарцями |
|
|
|
3. Брусок з трьома тягарцями |
|
|
|
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________