Лабораторна робота « Визначення коефіцієнта тертя ковзання»(урок)

Про матеріал
Учні знають і розуміють послідовність дій при виконанні лабораторної роботи (від планування ходу роботи, підбору необхідного обладнання, проведення експериментальних досліджень до пояснення отриманих результатів), знають і розуміють закономірності між фізичними величинами, які описують силу тертя залежно від ваги тіла та доводять справедливість цих залежностей дослідним шляхом, акуратно оформлюють звіти про виконання лабораторної роботи, дотримуються правил техніки безпеки під час виконання лабораторної роботи.
Перегляд файлу

7 клас

Тема: Лабораторна робота « Визначення коефіцієнта тертя ковзання».

Мета уроку:

  • Поглибити знання учнів про силу тертя, сприяти формуванню експериментальних умінь при проведенні дослідів для визначення коефіцієнта тертя ковзання, сформувати експериментальні навички — від планування експерименту, підбору необхідного обладнання до проведення та аналізу отриманих результатів.
  • Продовжити формування логічності мислення, математичного апарату, вмінь застосовувати математичні залежності між фізичними величинами для доказу необхідного твердження.
  • Продовжити формування соціальної компетентності учнів через організацію роботи в малих групах, мовну компетентність при належному описі ходу виконання лабораторної роботи.

Очікувані результати: учні знають і розуміють послідовність дій при виконанні лабораторної роботи (від планування ходу роботи, підбору необхідного обладнання, проведення експериментальних досліджень до пояснення отриманих результатів), знають і розуміють закономірності між фізичними величинами, які описують силу тертя залежно від ваги тіла та доводять справедливість цих залежностей дослідним шляхом, акуратно оформлюють звіти про виконання лабораторної роботи, дотримуються правил техніки безпеки під час виконання лабораторної роботи.

Формування компетентностей: предметна — уміння застосовувати експериментальні навички; ключові — математична (уміння шукати різні математичні способи і шляхи до розв'язування фізичних і проблем); основні компетентності у природничих науках і технологіях  ( наукове розуміння природи, розвиток умінь спостерігати, аналізувати й висувати гіпотези для пояснення побаченого); інформаційно-цифрова ( уміння працювати з інформацією: аналізувати, відбирати потрібну, оцінювати, узагальнювати); соціальна і громадянська ( вміння працювати в малих групах); самоосвітньої (організація прийомів самонавчання, гнучкості застосування отриманих знань).

Тип уроку: формування експериментальних умінь.

 Додаток №2

Слайд 1

Основні методи та прийоми: словесні, фронтальна бесіда, розповідь, колективне обговорення, самостійна робота, робота в групах, робота з електронною презентацією.

Обладнання: обладнання лабораторної роботи, підручник «Фізика 7 клас» за редакцією В.Г. Баряхтара, С.О. Довгого.

План уроку:

І. Організаційний етап.

II. Перевірка домашнього завдання.

III. Актуалізація опорних знань та вмінь.

IV. Виконання лабораторної роботи.

V. Підсумок уроку.

VI. Виставлення оцінок.

VIІ. Домашнє завдання.

Хід уроку.

 

Протягом уроку спілкування державною мовою.

І. Організаційний етап.

II. Актуалізація опорних знань та вмінь (формування самоосвітньої компетентності: організація прийомів самонавчання, гнучкості застосування отриманих знань). Слайд 2

Запитання для фронтального опитування:

1. Яку силу називають силою тертя?

2. Які причини виникнення тертя?

3. Які є види тертя?

4. Від чого залежить та куди направлення сила тертя ковзання?

5. За якою формулою обчислюють  силу тертя ковзання?

6. Як визначити коефіцієнт тертя?

III. Виконання лабораторної роботи (формування компетентності у природничих науках: наукове розуміння природи, розвиток умінь спостерігати, аналізувати й висувати гіпотези для пояснення побаченого; соціальної компетентності — вміння працювати в малих групах, самоосвітньої компетентності — науково організовувати навчальну діяльність).

Учитель інструктує з ОБЖ учнів під час виконання лабораторної роботи.

Учні виконують роботу відповідно до інструкції.

Слайд 3

Тема. Визначення коефіцієнта тертя ковзання.

Мета: експериментально дослідити залежність між силою тертя ковзання і силою нормального тиску при русі тіла по горизонтальній поверхні. Визначити коефіцієнт тертя.

Обладнання: дерев'яний брусок, дерев'яна лінійка, набір тягарців, динамометр.

I. Підготовка до виконання лабораторної роботи.

Слайд 4

II. Хід роботи.

1. Визначте й запишіть ціну поділки шкали динамометра: Сдин = 0,1Н

 

 

2. Підвісьте брусок до динамометра. Виміряйте вагу бруска, яка дорівнює силі реакції опори (N=Fтяж  , Fтяж=  P, отже N=P).

3. Прикріпивши брусок до гачка динамометра, покладіть брусок широким боком на горизонтально розташовану лінійку і рівномірно переміщуйте вздовж лінійки (малюнок)

4. Визначте силу тертя ковзання за показниками динамометра

(Fтертя ковз. = Fпружності).

5. Повторіть експеримент ще тричі, поклавши на брусок спочатку один тягарець, потім водночас два, а потім водночас три тягарці (N=Pбруска+Pтягарця).

 Слайд 5

6. Обчисліть коефіцієнт тертя ковзання для кожного досліду за формулою:

 

Слайд 6

Номер

досліду

 

Сила тертя   

  ковзання

  Fтер, Н

Сила нормальної    

 реакції опори N, Н

Коефіцієнт

      тертя

ковзання µ

1

      0,3

          1,6

       0,18

2

      0,5

          2,6

       0,19

3

      0,7

          3,6

       0,19

 

Опрацювання результатів експерименту

1. Обчисліть коефіцієнт тертя ковзання для кожного з трьох дослідів.

Визначте:

2. Результати обчислень занесіть до таблиці.

Аналіз експерименту та його результатів вмінь.

Висновок:

Коефіцієнт тертя ковзання при взаємному русі тіла по поверхні столу є величиною постійною не залежить від сили нормального тиску. Коефіцієнт тертя дорівнює 0,2.

Слайд 7

7. Залежність коефіцієнта тертя ковзання від стичних поверхонь.

8. Покладіть брусок вузьким боком на горизонтально розташовану лінійку і рівномірно переміщуйте вдовж лінійки.

 Результати обчислень занесіть до таблиці.

Номер

     досліду

        Сила тертя    

  ковзання

     Fтер, Н

Сила нормальної

реакції опори N, Н

     Коефіцієнт

 тертя ковзання µ

1

0,3

1,6

0,18

2

0,5

2,6

0,19

3

0,7

3,6

0,19

 

Висновок:

Сила тертя ковзання не залежить від площі дотичних поверхонь.

Слайд 8

Після виконання лабораторної роботи виконайте творче завдання.

Творче завдання.  

Слайд 9

Потонув наперсток.

F:\Marina 2016-2017\1 МЕТОДИЧКА 2019-2020\делаю сама\ФОТО\1.jpgЗавдання:

Уставте в пшоно, насипане в склянку, наперсток отвором вгору. Занурте його в крупу до самого краю отвору. Як можна дістати наперсток?

 

Пояснення явища:

F:\Marina 2016-2017\1 МЕТОДИЧКА 2019-2020\делаю сама\ФОТО\IMG_20191118_121634_HDR.jpgВізьміть склянку в праву руку і постукайте його дном по долоні лівої руки. Удари повинні  бути  легкими  і  частими. Від струсу сила зменшиться,  і  крупинки  стануть

рухливими.  Пшоно від вібрації стає схожим на рідину, і наперсток спочатку трохи «спливає» (все одно що, зануривши порожнє відро в воду по самі вінця, ми його потім відпустили б - воно обов'язково трохи підніметься над водою). Якщо продовжувати легенько трясти стакан, то наперсток , піднявшись, повернеться набік, зачерпне крупу і поступово «потоне», як потонуло б і відро, наповнившись водою.

IV. Підбиття підсумків уроку. 

V. Виставлення оцінок.

VI. Домашнє завдання.

Слайд 10

§ 21 - повторити, вправа  21, завдання 4*,8, розв’язати задачі.

 (Фізика 7 клас, В.Г. Бар’яхтар, Ф.Я. Божинова, С.О. Довгий, О.О. Кірюхіна, 2017).

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
Розділ 3. Взаємодія сил. Сила
Додано
19 січня 2023
Переглядів
8284
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку