Лабораторна робота
Тема: «Визначення питомої теплоємності речовини».
Мета уроку: допомогти учням у роботі з оволодіння методами вимірювання фізичних величин, розвивати вміння використовувати вимірювальні прилади.
Продовжити роботу з активізації розумової діяльності учнів, сприяти самостійному пошуку відповіді на поставлене завдання.
Розвивати вміння учнів оцінювати результати своєї роботи.
Лабораторна робота
Тема: «Визначення питомої теплоємності речовини».
Мета уроку: допомогти учням у роботі з оволодіння методами вимірювання фізичних величин, розвивати вміння використовувати вимірювальні прилади.
Продовжити роботу з активізації розумової діяльності учнів, сприяти самостійному пошуку відповіді на поставлене завдання.
Розвивати вміння учнів оцінювати результати своєї роботи.
Формування ключових компетентностей:
Тип уроку: урок формування практичних навичок.
Обладнання, прилади й матеріали:
склянка з водою; маса якої 0,1 кг; колориметр; термометр; терези з важками; металевий циліндр на нитці.
Калориметр з гарячою водою; електронагрівник; термометр; комп'ютер; проектор.
Основні етапи уроку:
I Вступна бесіда
Мета бесіди:
Сформулювати мету роботи, повторити пройдений матеріал (фронтальне опитування), обговорити хід виконання лабораторної роботи.
Для визначення питомої теплоємності відповідно до формули: треба виміряти які величини?
Масу тіла m. Як це зробити? (Роздуми учнів, з підказками вчителя)
Різницю температур ? Як? (Роздуми учнів, з підказками вчителя)
Але як виміряти кількість теплоти Q, отриману даним тілом, або віддану ним (до речі, що зручніше)? (Роздуми учнів)
Якщо виміряти можливості немає, треба спробувати цю величину обчислити! Як?
Звичайно, треба передати цю кількість теплоти речовині, питома теплоємність якої відома, наприклад, воді питома теплоємність якої C1=4200Дж/кг0С.
Кількість теплоти, отримана холодною водою при охолодженні в ній поміщеного нагрітого досліджуваного металевого циліндра, дорівнює (точніше: майже дорівнює) кількості теплоти, відданому циліндром тобто .
Тепер давайте визначимо послідовність наших дій
Хід роботи
№ з/п |
Маса холодної води , кг |
Температура холодної води
|
Маса металевого циліндра , кг |
Температура гарячого тіла
|
Температура балансу
|
Питома теплоємність металевого циліндра
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Нагадуємо про необхідність звернути увагу на правила й точність виміру фізичних величин, на можливі помилки й заходи з їх попередження. А також згадаємо основні правила ТБ.
1. Приступати до виконання роботи можна тільки після дозволу вчителя.
2. Будьте уважні при роботі з вагами, не втрачайте важки. Встановіть терези по середині столу.
3.Учням забороняється самостійно брати гарячі предмети.
4.Після закінчення роботи слід привести в порядок робоче місце, здати всі прилади і матеріали.
Учні перевіряють, чи всі необхідне є в наявності. Самостійно проводять виміри відповідно до обговореного плану роботи, результати записують у таблицю.
Учитель: стежить за роботою, дає практичні вказівки, але уникає зайвої опіки.
Одержавши результат, необхідно зрівняти його значення з табличним значенням питомої теплоємності.
Можливі варіанти:
Учні пишуть висновок до роботи відповідно до отриманого результату.
У роботі не обов'язково вважати кращим результат, що збігається з табличним, але слід запропонувати учням зробити висновки про причини неточності виміру.
Кращим учням пропонується додаткове завдання:
У латунний калориметр масою 200г налита вода, маса якої 400г. Початкова температура води й калориметра 17С. У воду помістили тіло зі срібла масою 600г, нагріте до температури 85С. Вода нагрілася до 22С. Визначите питому теплоємність срібла.
IV. Повідомлення домашнього завдання