Методична розробка лабораторної роботи на тему: «Визначення прискорення руху тіла під час прямолінійного рівноприскореного руху»
Мета:
навчальна: закріпити знання про прискорення тіла в ході рівноприскореного прямолінійного руху.
розвиваюча: сприяти: розвитку спостережливості, уваги, пам’яті, уяви, мислення; виробленню звички до планування своїх дій; формуванню вміння самостійно контролювати проміжні і кінцеві результати роботи; формуванню вміння організовувати своє робоче місце.
виховна: виховувати в учнів охайність під час проведення експерименту, дбайливе ставлення до лабораторного обладнання; виховувати учнів працювати в парах та групах.
Тип уроку: формування знань, умінь, навичок.
І. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Виконання лабораторної роботи.
Виконати роботу згідно вказівок вчителя та навчального матеріалу.
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА
Визначення прискорення руху тіла під час
прямолінійного рівноприскореного руху
Мета: виміряти прискорення кульки, що скочується по похилому жолобу
Обладнання: металевий жолоб, штатив з муфтою й затискачем, сталевий циліндр, вимірювальна стрічка, секундомір або годинник із секундною стрілкою
Теоретичні відомості
Прискорення - це векторна фізична величина, що дорівнює відношенню зміни швидкості до часу, протягом якого ця зміна відбулася. Якщо швидкість за будь-які однакові проміжки часу збільшується на ту саму величину, то такий рух називається рівноприскореним. Якщо швидкість тіла зменшується згодом на ту саму величину, то рух називають рівносповільненим.
Вираз шляху прямолінійного рівнозмінного (рівноприскореного) руху:
Якщо тіло рухається рівноприскорено без початкової швидкості (), то пройдений шлях:
Якщо тіло рухається рівноприскорено без початкової швидкості (), то пройдений шлях:
Таким чином, шлях, пройдений тілом у рівнозмінному русі, є квадратичною функцією часу і завжди додатною величиною.
Хід роботи
(для виконання лабораторної роботи дистанційно користуємось відео
https://www.youtube.com/watch?v=BeMgzdpAE9A )
Виконання практичної частини
1. Зберіть установку, зображену на рисунку (верхній кінець жолоба має розташовуватися на кілька сантиметрів вище за нижній). Покладіть у жолоб, на його нижній кінець, металевий циліндр. Коли кулька, скотившись, удариться об циліндр, звук удару допоможе точніше визначити час руху кульки.
2. Позначте на жолобі початкове положення кульки, а також її кінцеве положення – верхній торець металевого циліндра.
3. Виміряйте відстань між верхньою та нижньою оцінками на жолобі (шлях, пройдений кулькою) і результат вимірювання запишіть у таблицю.
4. Зафіксувавши момент, коли секундна стрілка знаходиться на поділці, кратній 10, відпустіть кульку без поштовху біля верхньої позначки й виміряйте час t до удару кульки об циліндр.
Повторіть дослід 3-5 раз, записуючи до таблиці результати вимірювань. Під час проведення кожного досліду пускайте кульку з того самого початкового положення, а також стежте за тим, щоб верхній торець циліндра знаходився на відповідній поділці.
№ досліду |
s, м |
t, с |
tсер, с |
а, м/с2 |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
||
3 |
|
|
||
4 |
|
|
||
5 |
|
|
ІІІ. Підсумки уроку
Зробити висновок до лабораторної роботи та дати відповідь на контрольні питання
Аналіз експерименту та висновки
Проаналізувавши результати, зробіть висновок, у якому зазначте:
Контрольні питання
ІV. Домашнє завдання.
Повторити теоретичний матеріал з теми: «Прямолінійний рівноприскорений рух»