Тема: «Легенда про дівчину - Україну, яку Господь обдарував піснею та її зв’язок із «Молитвою» О.Кониського, духовним гімном України.»
Мета: розкрити зміст легенди про дівчину - Україну, визначити її тематичне спрямування, з’ясувати роль та місце пісні в житті українського народу; розвивати творчі здібності, вміння аналізувати, порівнювати, робити власні висновки; ознайомити учнів історією створення народно-церковного гімну «Молитва» та його ідейно-художніми особливостями; виховувати почуття патріотизму, любов до пісні, естетичні смаки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: ілюстрації до пісень, збірки пісень, мультимедійний супровід до уроку, аудіо та відеозапис.
Теорія літератури: легенда, молитва.
Пісня – це коли душа сповідається.
Г. Тютюнник
Хід роботи І Організаційний момент.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання. Виконання гімну «Ще не вмерла України…»
2. Літературний диктант.
3. Ліричний твір, слова до якого склав поет, це…(літературна пісня)
4. У перекладі з якої мови слово «гімн» означає «урочиста пісня»? (Грецької)
5. В яких країнах «урочисті пісні» виконалися вперше? (Єгипет. Давня Греція)
6. Де вперше було надруковано вірш «Ще не вмерла Україна»?(часопис «Мета»)
7. Хто ще, крім М. Вербицького, писали музику до слів вірша Чубинського?(М. Лисенко, К. Стеценко)
8. В якому році Верховна Рада ухвалила закон, згідно з яким перша строфа і приспів пісні «Ще не вмерла України і слава, і воля…» вважається
Державним Гімном України? (2003р.)
9. Яких художніх засобів(тропів) найбільше у творі «Ще не вмерла Україна»?
(Метафор)
10.Скільки рядків має пісня-гімн? (Двадцять)
11.Розшифрувати кросенс.
Кросенс - це вид головоломки нового покоління Слово «кросен» означає «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд», яке в перекладі з англійської мови означає « перетин слів».
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності школярів. V. Формування, вдосконалення умінь і навичок.
1. Вступне слово вчителя.
2.Розповіді учнів. (Інформація про автора і композитора)
3. Історія виникнення твору «Молитва» та його призначення.
4. Виразне читання пісні «Молитва» та її виконання.
5. Мовчазне читання твору.
6. Обговорення змісту пісні.
• До кого звертається літературний герой у пісні «Молитва»?
• Чим Бог може допомогти людям?
• Які відтінки переважають у творі?
7. Анкета твору:
Тема: звернення людей до єдиного Бога з молитвою про необхідність уберегти Україну і дати її народу волі, щастя і долі.
Ідея: возвеличення сили Бога, віра люду в його допомогу.
Основна думка: клопотання і звернення людей до Бога не тільки з власних інтересів, і й прагнення зберегти Україну, піклуватися і дбати про неї.
Жанр: молитва.
8. Робота з текстом «Молитва»
Робота в парах «Павутинка» (З’єднати дієслова наказового способу з відповідними словами)
осіни – її; зрости - в любові; зверни – на люд; просвіти – нас; храни – Україну.
9. Визначити художні особливості пісні.
Звертання: «Боже…»
Метафори: «Боже, освіти, просвіти, зрости, храни, зверни, дай.
Епітет: «Чиста любов»
Риторичні оклики: «Ти на люд наш зверни!», «Дай доброго світла!», «І многая, многая літа».
1. Доведіть схожість «Молитви» з релігійними молитвами.
11. Робота за легендою про дівчину – Україну.
Легенда – один із жанрів народної прози, розповідь про видатну подію чи вчинок якої – небудь людини в основі якої диво, фантастичний образ, яке сприймається як достовірне.
12. «Мозковий штурм» (особливості легенди) Розповідь про суспільні та побутові події.
• Наявність фантастики.
• Невелика кількість основних дійових осіб (дві-три).
• Невеликий обсяг.
13. Анкета твору:
Тема твору: зображення дівчини – України, яка звернулася по допомогу до Господа у зв’язку зі стражданням, що терпить земля її «пролитої крові й поможе» Ідея: уславлення Всевишнього, який надає допомогу всім, хто її потребує, возвеличення пісні як національного дару.
Основна думка: серед усіх скарбів й талантів пісня є неоціненним даром.
Бесіда за змістом твору:
• Кого і чим наділяв Господь Бог?
• Як у творі зображена поведінка дівчини?
• З яким горем звернулася дівчина – Україна до Всевишнього?
• Які були подальші буди дії дівчини, після отримання нею пісні від Всевишнього?
• Яким перед нами постав Господь Бог?
• Визначте за легендою риси національного характеру українців.
14. Гра « Я тобі – ти мені»
• Якось Господь вирішив наділити усіх дітей світу…(талантами)
• Французи вибирали…(елегантність і красу)
• Німці обирали собі…(дисципліну і порядок)
• Поляки отримали…(здатність до торгівлі)
• Італійці одержали…(хист до музики)
• Дівчина – Україна мала віночок із…(червоної калини)
• Вона сиділа у куточку боса та у …(вишиванці)
• Взявши дарунок, дівчина міцно притиснула до …(серця)
• З ясним обличчям та вірою понесла дівчина – Україна пісню в …(народ)
15. Творче конструювання. Які асоціації виникли у вас від слова Україна?
VІ. Підсумок уроку.
1. Мікрофон – Що нового ви дізнались на уроці? Що зацікавило вас на уроці?
2. Складання сенкану на слова «Молитва», «Україна», «Пісня».
VІІ. Завдання додому.
Вивчити напам'ять молитву , підготувати повідомлення про січових стрільців.