ДОВІДКА Властивість кольорових цеглинок конструктора LEGO залучати та утримувати увагу дітей використовувала в своїй методиці Алішія Зіммерман – вчителька з Нью-Йорка. Вона задіяла деталі конструктора з парною кількістю шипів для дохідливого роз’яснення маленьким учням основам математичних понять. Вітчизняні та зарубіжні педагоги відзначають, що використання в роботі з дітьми наборів LEGO дозволяє за більш короткий час досягти стійких позитивних результатів у навчанні та вихованні. Кожна дитина любить і хоче грати, але не кожен може навчитися це робити самостійно, та ще й не з кожною іграшкою. У той же час, як показали експериментальні дослідження, гра в LEGO ефективно сприяє розвиткові дітей. Підкреслюючи соціальну значимість іграшок і порівнюючи їх з міні-предметами реального світу, через які дитина доповнює уявлення про навколишній світ, Г.В. Плеханов і Б.П. Нікітін в той же час відзначали, що ці готові іграшки позбавляють дитину можливості творити самому. Багаторічні зусилля датських педагогів, вчених і конструкторів привели до створення розгалуженої системи наборів ЛЕГО, яка знайшла широке застосування в усьому світі. В останні роки ЛЕГО все більш широко застосовується при вирішенні психолого-педагогічних завдань і в нашій країні.
6 ЦЕГЛИНОК «Шість цеглинок» — це практичний інструмент для навчання, це технологія навчання. Виконуючи веселі завдання і граючись набором з шести різнокольорових цеглинок LEGO® DUPLO®, діти тренують пам’ять, розвивають моторику і мислять творчо. Крім того, використання цієї технології дає можливість адаптувати і, звичайно, створювати власні завдання відповідно до вмінь та інтересів дітей.
6 ЦЕГЛИНОК Використання даної методики спрямоване на розвиток важливих соціальних умінь і навичок, а саме, здатність співпрацювати у команді, співпереживати за результат товариша, команди, вміння вчитися у своїх однолітків, дослухаючись до їх ідей та пропозицій, вміння розподіляти ролі та обов’язки, вміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення, вміння генерувати ідеї та здатність їх логічно обґрунтовувати. Використання цієї методики дозволяє уникнути перенавантаження молодших школярів і сприяє стійкому засвоєнню мовного матеріалу в умовах, максимально наближених до природних, створює навчально-мовні ситуації, у яких ураховуються вже сформовані мовні навички.
ОСОБЛИВОСТІ МЕТОДИКИ Завдання спрямовані одночасно на розвиток декількох умінь. Починатися одне і те ж завдання може з розвитку математичних, а от завершуватися розвитком мовленнєвих умінь. Будь-яке завдання можна адаптувати відповідно до віку, умінь та потреб конкретного учня (наприклад, змінивши кількість цеглинок чи час, відведений на виконання завдання). Кожне завдання надає можливість учневі вправлятися у виконанні того самого завдання знову і знову і в такий спосіб набувати впевненості у своїх силах. Завдання передбачають можливість відкритого закінчення, коли учень може запропонувати кілька варіантів виконання і кожен з них буде вірним. Головне – дати можливість учневі пояснити своє бачення. Завдання із шістьма цеглинками може інтегруватися у будь-який вид діяльності та форму роботи, оскільки даний інструмент носить міждисциплінарний характер.
ІГРИ З LEGO Вчимо літери. Мета: засвоєння та вміння відрізняти та знаходити великі та маленькі літери, виховувати спостережливість і увагу. Їх можна зробити об’ємними чи використати наклейки. Букви можна сортувати (наприклад, голосні – приголосні), поєднувати з відповідними картинками (наприклад, a – apple), складати з них слова чи співати пісні (наприклад, ABC-song). Можна роздрукувати літери окремо на кожному аркуші і скласти з цеглинок за трафаретом літеру. У кожної літери є великий і маленький варіант. Для засвоєння цієї інформації можна написати на окремих цеглинка великі і малі літери, завдання – поєднати відповідні пари літер.
ІГРИ З LEGO Розуміння граматичних структур та частин мови. Мета: вчитися визначати частини мови, граматичні структури, будувати модель, виховувати вміння працювати індивідуально та в парах, розвивати дрібну моторику рук, увагу. Деталі LEGO різноманітні за кольором та формою, тому зручні для складання схем. Частини речення можна наклеїти на конструктор, або домовитися про їх умовне значення.
ІГРИ З LEGO Складання слова. Мета: навчити визначити послідовність звуків у словах, робити звуковий аналіз слів, виховувати спостережливість, увагу та самостійність. На великій цеглині написане слово, завдання – побудувати його з маленьких. Або можна складати слова з окремих цеглинок, на яких написані літери. Слово на довгій цеглинці LEGO, де кожна буква співпадає з однією маленькою цеглинкою LEGO. Дитина повинна підібрати такі ж самі літери на маленьких цеглинках LEGO та зробити слово, як на довгій цеглинці.
ІГРИ З LEGO Вивчення лексики. Мета: розвивати вміння працювати разом (робота в парах), узгоджувати свої дії з діями товаришів. Формувати вміння виконувати завдання відповідно до поставленої мети. Розвивати мислення, творчу уяву. Сприяти розвитку мовлення. В залежності від наборів, LEGO дозволяє вивчити кольори, цифри, тварин, частини тіла, кімнати та меблі у будинку, продукти тощо (наприклад, якщо наклеїти на LEGO малюнки продуктів, то можна розігрувати діалог. Або можна роздрукувати на листі слова, де ksnthf співпадає з маленькою цеглинкою LEGO. Дитина повинна відтворити кожне слово, шукаючи цеглинку з потрібною буквою та з’єднуючи їх разом.
ІГРИ З LEGO Складання міні-розповіді. Мета: розвивати пам'ять, розвивати дрібну моторику, увагу. При вивченні теми «Моя родина» можна розповідати про свою родину за допомогою цеглинок відповідного кольору (наприклад, домовитися, що зелена цеглинка – ім’я, синя – зовнішність, червона – улюблений колір).
ІГРИ З LEGO Створення істот. Мета: розвивати мовленнєву ініціативу, образне мислення, творчу уяву, зв'язне мовлення, стимулювати креативність дітей, розвивати дрібну моторику рук, уміння розв'язувати проблемні ситуації. Учні створюють істот і придумують для них історію (Does it have a name? What sound does it make? How does it move? Does it have a magic power? Do you have any questions to ask your friends about their model?)
ІГРИ З LEGO Рахунок з пропуском. Мета: розвивати мовленнєву ініціативу, образне мислення, творчу уяву, зв'язне мовлення, стимулювати креативність дітей, розвивати дрібну моторику рук, уміння розв'язувати проблемні ситуації. Діти об’єднуються у групи, складають змійкою свої цеглинки. По черзі рахують свої цеглинки. Потім домовляємось один колір не називати вголос, а рахувати про себе. Так можна повторювати дні тижня також або місяці.
ІГРИ З LEGO Відповідаємо цеглинками Мета: слухати і відповідати на запитання, швидко реагувати на виклики, використовувати на практиці набуті знання, вміти керувати емоціями. Дітям пропонується будь-яка тема (тварини, кольори, частини мови тощо). За кожним поняттям закріплена цеглинка певного кольору. Відповідають на запитання діти лише за допомогою цеглинок. Наприклад: «Food» – Якщо дитина чує назву овочів, вона піднімає правою рукою зелену цеглинку. ( Називаю будь-які назви, дітям потрібно реагувати тільки на назву овочів в зазначений спосіб) – Якщо дитина чує назву фруктів, вона піднімає лівою рукою блакитну цеглинку. (Називаю будь-які назви, дітям потрібно реагувати тільки на назву фруктів в зазначений спосіб) і т.д.
ІГРИ З LEGO Світлофор Мета: закріплювати навички говоріння, розвивати мислення, вміння виконувати завдання відповідно до поставленої мети. Діти називають кольори світлофору, об’єднуються в три групи, обравши цеглину певного кольору. Завдання групі: привітатися, представитися. Перемагає група, яка виконала завдання першою. Поступово, через кілька днів, тижнів, завдання ускладнюється: «назвати прізвище, по батькові, адресу, день народження».
РУХАНКИ ІЗ LEGO Знайди дитину з цеглинкою такого саме кольору, як у тебе, і стань поруч із нею. «Blue», поміняйтеся місцями із «yellow», а «green» — із «red» etc. Підійміть руку вгору із зеленою (червоною, …) цеглинкою! Хто швидше перенесе та збере цеглинки? Діти беруть в руки по однаковій кількості цеглинок, стають спиною один до одного і один керує англійською мовою іншим як складати цеглинки, потім перевіряють. Передача кубика з цеглинок у шерензі. Можна передавати зліва, справа, чергуючи сторони, зверху, знизу.
ВИСНОВКИ Пізнавати, вивчати та розуміти світ навколо через гру та дію на власному досвіді набагато цікавіше, ніж просто отримувати теоретичну інформацію про нього. Коли діти навчаються через гру, вони – вмотивовані, з упевненістю намагаються вирішити складні завдання, експериментують, досліджують, ставлять запитання, творчо мислять, створюють щось нове, а що найголовніше – не бояться помилитися, бо у грі завжди можна спробувати знову і знову. Отже, використання LEGO на уроках англійської мови своїм змістом, формою організації та результативністю сприяє формуванню вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, виділяючи характерні особливості героїв, подій і т. д., що впливає на розвиток уваги, спостережливості, пам'яті, просторових уявлень, уяви.
ВИСНОВКИ Конструювання сприяє розвитку мислення, спритності, а також інтелекту, уяви та творчих задатків. Сприяє формуванню таких якостей, як уміння концентруватися, здатність співробітничати з партнером, і найголовніше – почуття впевненості в собі. Якщо з дитинства прагнути до пізнання – це перейде в уміння вчитися конструювання направлено і сприймати нове з великим інтересом. Таким чином, робота за методикою «Шість цеглинок», дозволяє дітям у формі пізнавальної гри дізнатися багато важливих ідей і розвиває необхідні в подальшому житті навички суспільно активної, творчої особистості, яка самостійно генерує нові ідеї, приймає нестандартні рішення.