ЛЕСЯ УКРАЇНКА. «ДАВНЯ ВЕСНА». ТЕМА ГАРМОНІЙНОГО ЄДНАННЯ ЛЮДИНИ З ПРИРОДОЮ.

Про матеріал

продовжити знайомити школярів з поетичною творчістю Лесі Українки, зосередити увагу на вірші «Давня весна»; з'ясувати його ідейно-художню цінність; розви­вати культуру зв'язного мовлення, критичного мислен­ня, уміння виразно читати художні твори, аналізувати їх зміст, формувати естетичні смаки; на прикладі життя і творчості Лесі Українки виховувати в учнів працелюб­ність, відчуття краси художнього слова, громадянську відповідальність.

Перегляд файлу

Комунальний заклад

«Рубанівський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів»

Великолепетиської районної ради

 

 

 

ЛЕСЯ УКРАЇНКА. «ДАВНЯ ВЕСНА».

ТЕМА ГАРМОНІЙНОГО ЄДНАННЯ ЛЮДИНИ З ПРИРОДОЮ.

 

Урок української літератури у 8 класі

 

 

 

 

 

Підготувала й провела О.А.Польська,

учитель української мови та літератури

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА: ЛЕСЯ УКРАЇНКА. «ДАВНЯ ВЕСНА». ТЕМА ГАРМОНІЙНОГО ЄДНАННЯ ЛЮДИНИ З ПРИРОДОЮ.

Цілепокладання: продовжити знайомити школярів з поетичною творчістю Лесі Українки, зосередити увагу на вірші «Давня весна»; з'ясувати його ідейно-художню цінність; розви­вати культуру зв'язного мовлення, критичного мислен­ня, уміння виразно читати художні твори, аналізувати їх зміст, формувати естетичні смаки; на прикладі життя і творчості Лесі Українки виховувати в учнів працелюб­ність, відчуття краси художнього слова, громадянську відповідальність.

Очікувані результати:

• розуміє, що індивідуальні сильні сторони є значним потенціалом для спільноти;

• усвідомлює загальну природу людини, віру в свої сили, можливості гармонійного єднання людини з природою.

Тип уроку: урок засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: портрет Лесі Українки, програмовий текст, учнівські малюнки до поезії «Давня весна», презентація, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Вправа «Долоньки»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Слово вчителя             

У нашім класі на столі

Портрет стоїть у рамі.

Він всім знайомий –

І мені, й татусеві, і мамі.

З портрета дивиться на нас

Землячка-поетеса.

Це гордість нашої землі

Нескорена, незламна Леся.

Є в нашій літературі імена, що не потребують ні пишних шат красномовності, ані високих порівнянь та епітетів. Бо вони входять у свідомість кожного з нас як неньчин голос, як сонячне світло, як подих рідних просторів. До них належить ім’я безсмертної поетеси, нареченої іменем своєї землі – Леся Українка.

Леся: 

Вкраїно! Красо моя, туго моя нерозрадна, де ти? Обізвися, рідна. Я почую твій голос. Пізнаю його в шепоті вітру, у пахощах чебрецю й материнки. У найскрутніші хвилини, коли життя обертається мені лише мукою, я кличу тебе, і мені стає легше.

Я не забула тебе. І не забуду. Ніколи!

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Слово вчителя  

Перед нами Леся Українка. А що ви вже знаєте про неї, ми зараз побачимо.

Прошу вас скласти портфоліо поетеси.

Ім’я при народженні:         Лариса Петрівна Косач

Дата народження: 13 (25) лютого 1871

Місце народження: м. Новоград-Волинськ

Дата смерті: 19 липня (1 серпня) 1913 (42 роки)

Місце смерті: м. Сурамі, Грузія

Національність: українка

Мова творів: українська, російська, французька

Рід діяльності: прозаїк, поет, драматург,  публіцист

Роки активності: 1884–1913

Жанри:          драматичні поеми, вірші

  • Діти, мені приємно, що ви уважно ознайомилися з життям Лесі Українки, багато чого довідалися про неї.
  • Що в біографії письменниці вас найбільше вразило і схвилювало?

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Екскурсовод        

Волинь, Полісся – це край дитинства Лесі Українки, який залишився для неї на все життя наймилішим куточком землі. Тут вона слухала пісні, казки, пізнала народні повір’я й обряди, тут її вразив химерний світ народної міфології. Таємничі соснові бори, росисті волинські луки й блакить озер вабили й притягували, куди б не  закидала її доля.

А які прекрасні весни на Волині! Тож не дивно, що саме цій порі року Леся присвятила багато своїх творів.

Учитель:

Хоч за вікном сьогодні зима, та я думаю, що ви здогадалися, про яку пору року ми будемо говорити сьогодні?

Стратегія «Асоціативний кущ»            

  • Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «весна»? З чим асоціюється у вашій свідомості прихід весни?

 

 

 

 

 

 

 

Слово вчителя про весняну пору року.

Весна — найжаданіша пора у житті людини, її завжди зустрічали радісно й урочисто. Після довгої зимової холоднечі та негоди всім  кортить поспілкуватися з живою природою — власними очима побачити, як прокльовуються з-під землі ніжні списики зела, як прилітають птахи і лунають їх дружні співи.

Весна для Лесі Українки — це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.  

Сьогодні ми поговоримо про поезію Лесі Українки «Давня весна», про гармонійне єднання людини з природою.

З'ясуємо ідейно-художню цінність вірша, будемо розвивати культуру зв'язного мовлення, критичного мислення, вміння виразно читати художній твір, аналізувати його зміст, формувати естетичні смаки. На прикладі життя і творчості Лесі Українки виховувати в собі працелюбність, відчуття краси художнього слова.

Для усвідомлення теми уроку нам потрібно зясувати значення слова «гармонія»

Технологія «Робота над поняттям»

Гармонія (див. словник)

Ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки «Давня весна» 

  • Дана поезія написана під час хвороби поетеси. Як же сприймає прихід весни Леся Українка? Це ми дізнаємося, ознайомившись із змістом поезії «Давня весна».

Виразне читання твору. 

Мовчазне читання учнями.

Виразне читання вголос учнями

  • Вірш Лесі Українки "Давня весна" автобіографічний, пов’язаний із власними переживаннями поетеси, яка мала тяжку недугу й змушена була лежати, страждати через біль. Єдина її розвага й розрада клаптик голубого неба у вікні, гілка квітучої яблуні, свіжий вітерець, що долинає крізь відчинену кватирку, та пташині співи. Усе інше додавали уява й фантазія дівчини. Та давня весна запам’яталася, як дарунок долі, бо навчила цінувати найменші радості життя, загартувала волю.

Стратегія  «Запитання до автора» 

А які б запитання ви поставили авторці?

 

Запитання автору

Стосовно змісту

Як ви ставитесь до приходу весни?

Які зміни відбуваються в природі в цей час?

Що спричинило до того, що в цей час ви опинились самотньою?

Чому ви думаєте, що весна вас забула?

Якого дару ви від неї очікуєте?

Як саме весна винагородила вас?

Стосовно

дійових осіб

Якими засобами розкривається характер ліричної героїні?

Яким він був спочатку? Яким він став? Що призвело до змін?

Стосовно

ідеї твору

Чи явно виражена в тексті ідея?

Контрастною чи співзвучною до настрою ліричної героїні виступає природа в цій поезії? З якої причини?

В яких словах звучить основна думка?

Стосовно

точки

зору автора

 

Які почуття викликає у ліричної героїні природа? 

За що лірична героїня вдячна весні?

Чому ви згадуєте про давню весну?

Стосовно символів

Чи використовує автор символи і якщо так, то чи в них міститься основна думка тексту?

Що символізує весна в цьому творі? Чому вона давня? (див. словник)

Що це означає для людства?

 

 

 

  • Я впевнена, що ви зрозуміли зміст поезії, вмієте правильно ставити запитання і давати на них відповіді.
  • На вашу думку, із скількох частин складається ця поезія?

(Вірш «Давня весна» умовно складається з двох частин. У першій частині авторка під впливом пробудження природи малює весну. За допомогою яскравих, емоційно забарвлених епітетів образ весни набуває рис живої істоти: вона «щедра, мила». «За нею вслід прилетіли співучі пташки!» Для більшої виразності поетеса використовує метафори, виражені дієсловами: весна «промінням грала, сипала квітки», «летіла хутко, мов стокрила»; з її приходом «все ожило, усе загомоніло», «співало все, сміялося й бушніло», а дівчина, в якої виявлено туберкульоз, «...лежала хвора і сумна». Згадаймо біографію письменниці. З дев'ятилітнього віку вона тяжко захворіла. Недуга була тяжка, біль пронизував усе тіло і приковував до ліжка. Пробудження природи дівчина спостерігала через вікно. Вона не мала фізичних можливостей відчувати всі запахи весни, і від цього їй ставало боляче.

У другий частині вірша Леся відтворює гармонію людини і природи. «Радісна весна» не забула дівчини:

...У вікно до мене

Заглянули від яблуні гілки,

Замиготіло листячко зелене,

Посипались білесенькі квітки.

  • Чи є у творі пестливі слова? З якою метою їх використовує авторка?

Використання слів з пестливими суфіксами відтворює стан душі хворої. Цьому ж сприяють зорові (гілки від яблуні заглянули у віно, «посипались білесенькі квітки») і слухові (замиготіли листячко зелене, «прилинув вітер...», «пташині пісні») образи    

  • Тема: відтворення впливу приходу весни на хворобливий стан поетеси.
  • Яка ж ідея вірша?   

У кожного своя доля, кожен своїм шляхом їде по життю. Щоб бути щасливим, треба навчитися цінувати найменші радості життя. Возвеличення краси весняної природи, за сприянням якої людина забуває про свою хворобу, самотність.

Основна думка:

Моя душа ніколи не забуде

Того дарунку, що  весна дала.

Жанр: пейзажна лірика.

Композиція.

Експозиція: «була весна...».

Зав’язка: хворобливість і самотність поетеси під час буяння весни.

Кульмінація: радість ліричної героїні з приводу того, що її «не забула» весна.

Розв’язка: вдячність поетеси весні за її дарунок.

- Посилаючись на текст твору, опишіть красуню-весну. («Була весна весела, щедра, мила, Промінням грала, сипала квітки») Чи можна зо допомогою цього опису визначення ставлення поетеси до весни?

- Які зміни відбуваються в природі навесні? (Все ожило, усе загомоніло — Зелений шум, веселая луна! Співало все, сміялось і бумніло, А я лежала хвора й самотна)

- Чому поетеса висловлює обурення весні? (Для мене тільки дару не придбала, Мене забула радісна весна) Чим вони виправдані?

- У зв’язку з чим лірична героїня змінила своє ставлення до красуні-весни?

- Якими звуками переповнена дана поезія? (Приплинув вітер, і в тісній хатині Він про весняну волю заспівав А з ним прилинули пісні пташині І любий гай свій відгук з ним прислав)

- Про що свідчить вислів “весна летіла...”, мов стокрила...”? (Весна настала дуже швидко).

- Чому так багато дієслів використовує поетеса? (Все у русі, стан природи змінюється на очах).

Робота в групах :  

І Запитання і завдання з теорії літератури:

--За допомогою яких художніх засобів Леся Українка відтворила весну як живу істоту?

Художні засоби у творі.

Метафори, персоніфікація: «весна промінням грала, сипала квітки». «летіла хутко», «заглянули від яблуні квітки», «весна.. дарунки всім несе», «замиготіло листячко зелене», «прилинув вітер, заспівав», «прилинули пісні пташині», «гай свій відгук прислав…», «весна…дала», « весна… за вікном цвіла».

Порівняння: «летіла хутко, мов стокрила»

Риторичні оклики: «За нею вслід співучії пташки!» «Ні, не забула!» «Зелений шум, веселая луна!»

--Випишіть із тексту всі метафори і поясніть, як вони впливають на змалювання поетичних картин?

ІІ Скласти інформаційне гроно до образу весни

                                                     «весела, щедра, мила...»

                                «Промінням грала, сипала квітки»

                                 «Дарунки всім несе вона, ясна»

                                 «...прилинули пісні пташині»

                                 «...любий гай свій відгук.. прислав»

                                  «Співало все, сміялось і бриніло»

                                                     «Все ожило, усе загомоніло»

                                                      «...за вікном цвіла»

Виступи груп. 

(Після виступу ІІ групи)

Учитель: Вогонь пісень Лесі Українки палає уже понад століття. Це незгасимий вогонь таланту справжнього, від Бога.               

Пісні (прослуховування музичного твору, співзвучного поезії)

  • Як ви думаєте, чому вірш названо “Давня весна”, а не просто “Весна?” (Враження від весни, яку згадує поетеса, було таким сильним, що воно не забулося і через багато років).

Ця поезія є одним з найяскравіших автобіографічних творів Лесі Українки Цей вірш входить до циклу «Мелодії». Весь цикл складається з 12 віршів. Вони писалися протягом 1893 і першої чверті 1894 p., коли поетеса жила в Києві. У 1899 році були надруковані у збірнику «Душа і мрії».

У віршах циклу багато суму, туги, бо сумним було життя поетеси, сумним було життя народу. Проте мрії про краще, потяг до життя, бадьорі настрої перемагають, як і завжди, сум і тугу.

с. 147 Робота з ілюстрацією Івана Грищенка «Весняний натюрморт» 

-- Які кольори і відтінки використовує художник для змалювання цвіту яблуні?

-- Чому дуже вдалим є те, що розквітла гілка зображена на тлі відчиненого вікна?

-- Чи передає ця картина зміст почуттів і настрій героїні вірша «Давня весна»? Чому ви так вважаєте?

( Пишний букет з білих лілій і червоних троянд. На картині видно всі дрібні елементи квітів, шипи троянд і відтінки кольорів. Сама композиція дуже оригінальна, букет виглядає як справжній. Подаруйте цю вручну вишиту роботу своїй коханої, і тоді вона Вас ніколи не звинуватить, що не дарували їй квітів. Даруйте радість близьким!)

Слово вчителя.

Гра «Чи уважний ти читач»

 Проведення тестового опитування  

1. До якого ліричного жанру належить поезія «Давня весна»? а) Пейзажного; б) інтимного; в) філософського; г) громадського.

2. Ознака, за якою поетеса не характеризує весну. Красуня-весна: а) весела; б) щедра; в) мила; г) пахуча.

3. Весна «летіла хутко, мов...»: а) стріла; б) куля; в) стокрила; г) мить.

4. Під час свого руху красуня розсипала: а) квіти; б) пісні; в) сонячне проміння;

г) позитивні емоції.

5. Вслід за весною можна було побачити: а) політ співучих птахів; б) радість на обличчях людей; в) як тане крига; г) зграю метеликів.

6. З приходом весни все довкола: а) загуділо; б) задзвеніло; в) загомоніло; г) зашуміло.

Підсумки уроку.   

Леся

  • Чуєте голоси нового дня, люди? Бачите світанок? Він уже загорівся. Великий. Запалав полум’ям сердець залюблених у майбутнє. Серед них і моє серце. Його запалила іскра палкої любові до вас. Ви навчили мене ніжності, пісням своїм і плачам, добру навчили і злу, радощам і стражданням.  Спасибі вам, люди! Я не гніваюсь на свої муки, не нарікаю на долю, бо в моєму серці завжди ВЕСНА.
  • Яким пафосом пройнята поезія Лесі Українки? /життєстверджуючим/

 (дописуємо до асоціативного куща слово «життя»)

  • Завдяки чому вона досягає гармонії? Чим для неї вона є?

/ Давня весна виникла і триває досі, кожного року неповторна, відроджує живе і дає надію на майбутнє, віру в добро, у можливість досягти певних вершин, жити  у гармонії. А до цього треба прагнути, йти, працювати./

/ Людина добра, щира здатна досягти гармонії . Поетеса прагне жити на благо інших, дарувати радість і добро всім  людям/.

Сенкан               

Леся Українка

Геніальна, невтомна, сильна

Боролася, писала, жила

Гарна жінка

Серце України

Слово вчителя                 

  • Леся Українка дуже любила квіти, то ж сплетімо сьогодні з вами віночок у пам’ять про неї. Вважалося, що віночок може захистити молоду дівчину. У ньому кожна квіточка ніби оберіг від лиха, від нечистої сили і щось символізує. До Лесиного віночка вплетемо барвінок – символ пам’яті й вдячності поетесі. Вплетемо маки – квіти краси і молодості; ромашки – квіти кохання і миру; волошки – простоти і ніжності.
  • А тепер подивіться на чудові стрічки у віночку. (Зелені стрічки уособлюють життя, коричневі – рідну землю, сині – небо і воду, жовті – сонце, червоні – молодість і красу).

Рефлексія

Продовжіть речення

Леся Українка – це….( дочка Прометея, відома поетеса, жінка, щира патріотка..)

Вправа «Нате і мої 5 копійок».

Дякую за підготовку до уроку, за ваші знання, відповіді, за розуміння поезії, за вашу любов до Лесі Українки, яку ми сьогодні відчули.

Оцінювання

Домашнє завдання:      

Намалювати малюнок на тему «Прихід весни» або написати твір «За що я люблю весну»

Вивчити напам’ять вірш “Давня весна”. Уміти розповідати основні події з життя Лесі Українки, аналізувати поезію.

 

 

 

docx
Додано
15 травня 2018
Переглядів
5163
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку