Урок української літератури 8 клас
Тема: «Хотіла б я піснею стати...» – зразок ліричної мініатюри, романтичний спосіб вираження мрій та сподівань ліричної героїні
Мета: допомогти учням засобами виразного читання глибше сприйняти ідейно-художній зміст і значення поезії Лесі Українки; розвивати пам’ять,виконавську майстерність,уміння висловлювати свої судження,аргументувати їх; виховувати любов до природи,усвідомлення важливості формування та розвитку індивідуальності,неповторності творчої особистості; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент
- Діти, як ви думаєте, що є найціннішим для людини?
Так, дійсно, найцінніше, що є у людини, — це її життя. Воно триває лише від народження до смерті, його не можна прожити двічі.
- А як потрібно жити, на вашу думку? (Діти дають відповіді з допомогою додатка Mentimeter).
II. Актуалізація опорних знань учнів
III. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчання
— На сьогоднішньому уроці ми визначатимемо крізь призму Лесиного життя провідні мотиви її лірики. Адже познайомимося ще з однією поезією Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати».
- Отже, подумайте, про що ви хотіли б поговорити на сьогоднішньому уроці, про що дізнатися. Про що, можливо, помріяти… Прошу вас свої очікування від уроку записати за схемою «Хочу – прагну – мрію» (Діти дають відповіді з допомогою додатка Mentimeter).
IV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
- Дайте визначення пісні як жанру художньої літератури.
- Які пісні бувають?
- У чому їх призначення.
-В чому полягає значення пісень для людини?
Любов до пісні прищепила мама Олена Пчілка. Вона заохочувала своїх дітей до дружби з сільським дітьми, і в селянському народному середовищі майбутня поетеса почерпнула невмирущі пісенні шедеври.
Леся записала з уст селянки – простої сільської жінки, Варвари Василівни Дмитрук – обряди, думи, казки і близько 225 народних пісень. 30 записів веснянок і обжинкових пісень з голосу Лесі Українки зробив композитор Микола Лисенко. І все це – заслуга матері, яка змогла привернути увагу доньки до фольклору.
Дуже любила музику. Першою вчителькою дівчинки була тітка Олександра, батькова сестра. “Леся страшенно любила музику, схильна до композиторства, бо була дуже здатна, часто грала свої власні, дуже хороші імпровізації-композиції”, - писала сестра Ольга.
Професійно вчитися гри на фортепіано Леся почала з обдарованою піаністкою, першою дружиною Миколи Лисенка, Ольгою О’Коннор. Та успішно розпочаті заняття були перервані хворобою. Трагедію дівчинки, що змушена покинути свої мрії, передано в одній із елегій.
Л. Українка добре знала музику, з великим почуттям грала на піаніно. Особливо вона захоплювала мене сонатою Бетховена у стилі фантазії, виконувала твори Ліста, Шопена, Моцарта, Шумана, Чайковського, дуже добре грала сюїту Є. Гріга «Пер Гюнт», - згадував Н. Гамбарашвілі, студент, що жив у київській квартирі Косачів і подарував Лесі срібний кинджал , котрий наштовхнув поетесу до написання вірша «Слово, чому ти не твердая криця».
У листі до дядька Михайла Драгоманова вона писала: «Мені часом здається, що з мене вийшов би далеко кращий музика, ніж поет, та тільки біда, що натура утяла мені кепський жарт».
- Який кепський жарт утяла натура з Лесею Українкою, що в подальшому вплинув на долю мисткині?
З 8 по 15 серпня 1883р. Леся перебувала з батьками у Києві на консультації у лікарів. Професор Рінек порадив оперувати ліву руку; 11 жовтня він оперував ліву руку дівчині, видалив кістки, уражені туберкульозом, що в подальшому унеможливило грати за фортепіано.
Образ поетеси, її літературні твори ожили в музиці. До віршів поетеси зверталися різні композитори, починаючи із її сучасників. Відомі українські композитори – класики: М.Лисенко, К. Стеценко, Я. Степовий неодноразово клали на музику лірику поетеси.
Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, чому лірична героїня поезії Лесі Українки виявила бажання стати піснею.
V. Опрацьовування ідейно-художнього змісту поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати»
Поезія «Хотіла б я піснею стати…» ввійшла до другої збірки Лесі Українки «Думи і мрії», що вийшла у Львові 1899 року. У вірші лірична героїня відчуває гармонію з природою, черпає в ній сили. Вона хоче стати піснею і полетіти світом, дарувати людям красу. Мотиви волелюбності і творчості звучать чи не в кожній строфі цього вірша. Емоційний стан героїні увиразнюють численні епітети й інверсії.
- Від імені кого ведеться розповідь у цій поезії?
- Жанр: лірична сповідь
- Які бажання висловлює лірична героїня у поезії?
- Що символізує пісня?
- Чому лірична героїня, на вашу думку, прагнула стати піснею?
- Яким є вітер? Від кого він залежить? Що він символізує?
- Символом чого є для нас зорі? (Високого, недосяжного, інколи незрозумілого)
- Чому героїня прагнула дістатися до зірок?
- Що таїть в собі море? (Глибини життя, негаразди)
- Поясніть вираз «буяти над морем хибким»
- Що відображалося б у пісні ліричної героїні? (мрії, щастя)
- Про що ж ця поезія?
- Тема: бажання ліричної героїні вірша стати піснею, яка була б відомою в усьому світі.
- Що робить пісня? (дарує радість, щастя, надію)
- То яка ідея цього вірша?
- Ідея: Возвеличення прагнення творити красу і дарувати всім щастя.
Через увесь твір проходить думка про те, що пісня допомагає кожному мріяти про щастя, радість, долати життєві труднощі. А ще творити навколо себе красу, добро.
- Яким настроєм пройнятий твір Лесі Українки? Чим це пояснити?
- Які мотиви присутні у вірші? (Волелюбність, оптимізм, мрія, дійсність)
- Легкий, прозорий, сильний, важкуватий, гнівний, сумний, журливий, веселий, жартівливий, інтелектуальний, філософський, особистий, наївний, складний, близький за духом, незрозумілий, простий, вражаючий, романтичний.
- Як даний твір поетеси пов’язаний з її життям?
Леся Українка, слабосила, хвора жінка, мала могутню зброю –
поетичне слово. Та ще — багату уяву, палке серце. Тому й захотілося їй стати піснею, щоб вільно по світу літати, допомагати людям у горі й радіти з ними в радості. Ліричну героїню ваблять стихії, космос. Їй хочеться вітром літати від ясних зір до глибокого моря. Має вона й свої таємниці, «щастя... таємне», яке засіяє разом із нею ясніше ясної зорі й гучніше, ніж море.
- Яке значення мала пісня в житті письменниці?
8) Скласти сенкан «Пісня для Лесі Українки»
Пісня
9) Метод « Я -…»
- Уявіть на хвильку, що ваше бажання збулося і ви стали піснею. Якою? Чому?
Я - пісня…. про… хочу…
VI. Підсумок уроку
1) Бесіда за питаннями:
- Якою хотіла бути Леся Українка? (вільною)
- Чи здавалася у житті поетеса? Можна сказати, що Леся Українка програла хворобі? Доведіть.
VІІ. Рефлексія
1) Бесіда
- Чого навчила вас дана поезія?
- Чи справдилися висловлені на початку уроку побажання?
2) Аналіз притчі: прослухайте притчу
Притча
Мрія, щастя, прагнення, бажання, життя….
Це речі, які хвилюють кожного з нас. Як прожити гідно, не розтратити марно величезний дар - життя
У пошуках відповіді на питання "як жити?" юнак звернувся до одного старця:
- Скажи, як мені плисти по цій річці життя? Що правильно?
- Не будь, як усі, - відповів той. - не пливи за течією в загальному натовпі сірих і байдужих. Пливи наперекір усьому! Життя - боротьба. Розсікай хвилі! Прагни! Добивайся! Переборюй труднощі заради загального блага і вдосконалення світу!
Юнак кивнув і пішов за порадою до іншої літньої людини.
- Як плисти мені по річці життя? - Запитав він. - Чи варто чинити опір течії?
- Ні, - сказав той у відповідь. - У цьому немає сенсу. Річка нашого життя є шляхом людини. Чинити опір їй - значить входити в конфлікт із Всесвітом. Віддайся йому, розчинися в ньому, пливи за його течією - і ти пізнаєш істину єдності з світобудовою.
Подякував юнак, і вирушив до третього шановного старого.
- Скажи, добрий чоловіче, як мені жити? Плисти проти течії, борючись і перемагаючи? Або за течією, розчиняючись в потоці світу?
- Суть полягає в тому, щоб плисти не за течією і не проти, а туди, куди тобі потрібно. У цьому мудрість, і розум твій повинен бути твоїм кермом, а душа - вітрилом.
А на зворотному шляху зустрівся йому ще один старець. Хіба може перешкодити зайва порада?
- Скажи, як мені жити? Плисти за течією? Або проти течії? Або під керівництвом розуму плисти куди мені потрібно?
- Течія? - Здивувався літній чоловік. - Яка течія?.. Вибач, я не помітив її. Мені просто подобається плавання...
Слово вчителя. Діти, а який шлях оберете ви?
Тож живіть, мрійте, досягайте висот, обирайте свій шлях і не забувайте, кожна людина призначена для найвищого польоту. А ще творіть добро, допомагайте іншим.
VІІІ. Оцінювання роботи учнів на уроці
IХ. Домашнє завдання
Прочитати матеріал у підручнику на стор.95-102. Вивчити поезію напам’ять
- До побачення! Урок закінчено!