Урок з поезії Ліни Костенко "Крила" створений для семикласників і має мету розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально, звертаючи увагу на духовне багатство як найбільший скарб у її житті , розуміти різницю між матеріальним і духовним, висловлювати власні міркування про духовність людини та значення духовного в сучасному житті , логічно мислити.
Ліна Костенко. «Крила».
Ідея глибокого духовного наповнення людини.
Конспект уроку
з української літератури
7 клас
Котусенко Людмила Володимирівна,
учитель української мови та літератури
Сукачівський ліцей Іванківської
селищної рада Київської області
Тема: Ліна Костенко. «Крила».
Ідея глибокого духовного наповнення людини.
Мета:
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу (інтегрований урок контекстуального аналізу ( українська література, образотворче й музичне мистецтво)).
Форми роботи: колективна, індивідуальна, робота в групах .
Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, робота з текстом і підручником, асоціативний кущ, «Фразеологічні розсипи», виразне читання, складання паспорту ліричного твору, проблемне питання, метод «Прес», метод «Самооцінювання»
Унаочнення: підручник, портрет Ліни Костенко, мультимедійний проектор (відеопрезентація), макет крил.
Міжпредметні зв’язки: мистецтво
Епіграфи:
Людям неможливо дати чужі крила,
вони повинні виростити свої.
Монах Симеон Афонський
Є тільки дві речі, які ми можемо дати у спадок
своїм дітям: перша – коріння, друга – крила.
Англійське прислів’я
Перебіг уроку
І. Організаційний етап.
Доброго дня, любі діти. Я рада вас бачити такими радісними та усміхненими. Усміхніться один одному і ми розпочнемо з вами урок. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними , активними, уважними. Я хочу, щоб ви не просто слухати, а чули. Не просто дивитися, а бачили. Не просто відповідати, а міркували. І разом з тим дружно і плідно працювати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
1. Слово учителя: Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство із творчістю поетеси виняткового таланту, яка ніколи не йшла на компроміс із своєю совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишалася стійкою у своїх переконаннях. Це Ліна Костенко – наша сучасниця, лауреат багатьох українських та міжнародних літературних премій. Її талант занурюватися у глибини людської душі є визначальною духовного багатства поетеси, умінням віддавати себе без останку «вищому ідеалу», яким для неї стала поезія.
На долю поетеси випали як гучна слава, так і не менш гучне мовчання…Але завжди вона вміла найголовніше – залишатися сама собою, бути символом нескореної України.
Я вибрала Долю собі сама
І що зі мною не станеться
У мене жодних претензій нема
До Долі моєї обраниці. Л.Костенко
Отже, ми з вами продовжимо знайомитися ще з одним поетичним твором Ліни Костенко «Крила», який дасть можливість нам розкрити ще одну індивідуальність людську, яку дуже цінувала поетеса, - це окриленість, крилатість людську – глибоке духовне наповнення людини й вважала це найбільшим скарбом у житті.
Щоб краще зрозуміти думку автора про духовне багатство як найбільший скарб, нам потрібно не тільки знати зміст поезії, а й виразно читати, передати почуття і переживання ліричного героя, усвідомити естетичні принади поезії. Цьому і буде присвячено сьогоднішній урок.
2. Робота з епіграфами
- Поясніть зміст епіграфу до уроку.
Вчитель. Крила – це символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й впевненості.
У греків крила символізували любов і перемогу. Давньогрецький філософ Платон вважав крила символом розуму.
І мені б хотілося почути ваші думки, ваше бачення, що значить дати у спадок
своїм дітям: перша – коріння, друга – крила. ?
І чому чужі крила неможливо дати , чому вони повинні виростити свої?
ІII. Актуалізація опорних знань
1.Робота у зошитах
Завдання: запишіть у зошити число, вид роботи та тему уроку.
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Ліна Костенко написала цей вірш, перебуваючи в Польщі, а точніше – у порту міста Щецін. Рік написання поезії – 1958, вона ввійшла до збірки "Мандри серця". На створення твору поетесу спонукали відвідини польського міста Щеціна. Тоді Ліна Костенко вагалася, чи переїжджати їй до Польщі разом із коханим Єжи Пахльовським, чи – залишитися в Україні. У результаті поетеса вирішила повернутися додому і відмовитися від кохання.
Недивно, що у вірші "Крила" Ліна Костенко показала, як сумує за Україною і жалкує, що вона – не вільний птах і не може полетіти додому. Зате – вона здатна полетіти на своїх творчих крилах та крилах своїх спогадів куди завгодно.
2. Перше знайомство з поезією. Метод «Цілеспрямоване слухання»
Давайте прослухаємо вірш Ліни Костенко «Крила».
- Перегляд відео із записом читання тексту Богданом Ступкою на фоні пісочної анімації.
- Прослухайте, будь ласка, музичну версію сучасної української групи «Птаха»
3. Евристична бесіда:
- Що ви відчули після того, як послухали поезію?
- Чи сподобалася вам пісня?
- Чи справдилися ваші сподівання?
- Які в поетеси народжуються асоціації? Чи може людина бути крилатою?
- - Як розумієте символічне значення образу «людських крил»? (це те, що високо підносить людину, це ознака злету, натхнення, свідчення «Божої іскри», що дається далеко не всім)
- Що ви відчули після того, як послухали поезію?
4. Виразне читання поезії Л.Костенко «Крила» напам’ять
Запрошуємо до слова учнів, які мали випереджувальне завдання.
(2-3 учні читають вірш напм’ять )
- Назвіть риси характеру, які найбільше, на ваш погляд, поетеса цінує в людині? (прямоту, гідність, мрійливість, принциповість, людяність, інтелектуальність, талановитість, неповторність, критичність).
5. Асоціативний кущ.
Діти, давайте складемо асоціативний кущ. На одному з крил запишемо людські якості, про які говорить поетеса, а на другому – доповнимо самі, які ж іще якості роблять людину крилатою?
6. Робота із підручником
Завдання: розгорніть с.204. Завітаймо до рубрики «Зверніть увагу!» Що символізують крила у світовій культурній традиції?
Крила – символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й упевненості.
У греків крила – символ любові та перемоги. Згадайте з уроків образотворчого мистецтва, як звали Богиню Перемоги і який вигляд вона мала. ( продемонструвати світлину)
Давньогрецький філософ Платон вважав крила символом розуму.
Пригадайте з уроків зарубіжної літератури, який твір ви вивчали, де є образ крил? ( Міф «Дедал та Ікар»)
Які ще міфічні істоти зображуються з крилами? (Янголи)
Так, у кожного з нас є янгол-охоронець на небі, а є й на землі. Хто це? (Мама)
В українському фольклорі є низка фразеологізмів, у яких фігурує образ крил. Спробуймо їх пояснити.
Завдання: маєте перед собою фразеологізми та їхні тлумачення. Шляхом встановлення відповідності їх потрібно попарно поєднати між собою:
8 . Аналіз поезії
Паспорт ліричного твору
Робота в групах. Заповнити відповідні пункти шаблона паспорту
І група
Автор: Ліна Костенко.
Рід літератури: лірика.
Вид лірики: філософська
Жанр: ліричний вірш.
Тема: розповідь про духовно багату людину.
Головна думка: "Людина нібито не літає...а крила має"
Ідея: уславлення духовних поривань людини.
ІІ група
Образи-символи: крила.
Римування: паралельне.
ІІІ група
Художні засоби:
9. Проблемне питання: «Чому, на вашу думку, «крилатим ґрунту не треба?»
(Якщо людина духовно багата, сповідує всі ті цінності, на які звертає увагу поетеса, то відповідно вона має крила і ніякі труднощі їй не страшні)
V. Підсумки уроку.
1 група класу. Використовуючи метод «Прес» дайте відповідь на питання: «Чого варта творчість Ліни Костенко?»
2 група класу. Метод «Самооцінювання» (Додаток 1.)
(учні отримують картку самооцінювання)
Метод „Прес”
Я вважаю, що … (творчість Л. Костенко варта наслідування)
Тому що … (її поезії вражають неповторністю ,умінням віддавати себе без останку)
Наприклад … (вірші про духовне багатство людської душі )
Отже… (це справді талановита , мудра поетеса)
Метод «Самооцінювання»
Ми сьогодні були якими?
К конкретні
Р розумні, ішучі
И (І) нтелектуальні
Л люблячі
О крилені
VІІ. Домашнє завдання
Заключне слово вчителя
Дорогі діти ! Завершуючи наш урок , я хочу вам сказати, що у творах Ліни Костенко , з якими ми вже познайомилися , йшлося про « крилатість « людини, про її мрії осягнути навколишній світ, зрозуміти його, жити з ним у гармонії. І я сподіваюся, ми зрозуміли , що у деякій мірі все залежить від нас самих, від нашого вибору . Тому ми повинні прагнути до подолання труднощів у сучасному житті, до самоствердження. То нехай же ваші крила міцнішають із кожним днем, а душі, наповнюються любов’ю й величчю.
Я вважаю, що Л.Костенко талановита, мудра, добра, розумна, освічена людина, яка ніколи не лукавила ні з людьми, ні з власним сумлінням.
Дякую за увагу .