Ліна Костенко. «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини.

Про матеріал

Урок з поезії Ліни Костенко "Крила" створений для семикласників і має мету розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально, звертаючи увагу на духовне багатство як найбільший скарб у її житті , розуміти різницю між матеріальним і духовним, висловлювати власні міркування про духовність людини та значення духовного в сучасному житті , логічно мислити.

Перегляд файлу

Ліна Костенко. «Крила». 

Ідея глибокого духовного наповнення людини.

 

Конспект уроку

 з української літератури

7 клас

 

                                                                   Котусенко Людмила Володимирівна,

 учитель української мови та літератури

                                                                      Сукачівський ліцей Іванківської

                                                                      селищної рада Київської області

 

Тема:  Ліна Костенко. «Крила».

             Ідея глибокого духовного наповнення людини.

 Мета:

  • продовжувати ознайомлювати семикласників із особистістю Ліни Костенко; на прикладі поезії «Крила» розкрити духовне наповнення людини — її «крилатість», що проявляється індивідуально, звертаючи увагу на духовне багатство як найбільший скарб у її житті;
  • розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки (зокрема, про духовне наповнення кожної людини у реальному сучасному житті), розуміти різницю між матеріальним і духовним, висловлювати власні міркування про духовність людини та значення духовного  в сучасному житті , логічно мислити;
  • удосконалювати навички виразного читання, вміння аналізувати  поезію;   
  • виховувати почуття поваги, пошани до людини, її творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до художнього мистецтва.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу (інтегрований урок контекстуального аналізу ( українська література, образотворче й музичне мистецтво)).

 Форми роботи: колективна, індивідуальна, робота в групах .

 Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, робота з текстом і підручником, асоціативний кущ, «Фразеологічні розсипи»,  виразне читання, складання паспорту ліричного твору,     проблемне питання, метод «Прес», метод «Самооцінювання»

 Унаочнення: підручник, портрет Ліни Костенко, мультимедійний проектор (відеопрезентація),  макет крил.

Міжпредметні зв’язки:  мистецтво  

 

 Епіграфи:

Людям неможливо дати чужі крила,

вони повинні виростити свої.

Монах Симеон Афонський

 

Є тільки дві речі, які ми можемо дати у спадок

своїм дітям: перша – коріння, друга – крила.

Англійське прислів’я

 

Перебіг уроку

І. Організаційний етап.

     Доброго дня, любі діти. Я рада вас бачити такими радісними та усміхненими. Усміхніться один одному і ми розпочнемо з вами урок.  Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними , активними, уважними. Я хочу, щоб ви не просто слухати, а чули. Не просто дивитися, а бачили. Не просто відповідати, а міркували. І разом з тим дружно і плідно працювати.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.  Повідомлення теми уроку.

1. Слово учителя: Сьогодні ми з вами   продовжимо знайомство із творчістю поетеси виняткового таланту, яка ніколи не йшла на компроміс із своєю совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишалася стійкою у своїх переконаннях. Це Ліна Костенко – наша сучасниця, лауреат багатьох українських та міжнародних літературних премій. Її талант занурюватися у глибини людської душі є визначальною духовного багатства поетеси, умінням віддавати себе без останку «вищому ідеалу», яким для неї стала поезія.

На долю поетеси випали як гучна слава, так і не менш гучне мовчання…Але завжди вона вміла найголовніше – залишатися сама собою, бути символом нескореної України.

Я вибрала Долю собі сама

                    І що зі мною не станеться

                   У мене жодних претензій нема

                   До Долі моєї обраниці. Л.Костенко

Отже, ми з вами продовжимо знайомитися ще з одним  поетичним твором Ліни Костенко «Крила», який дасть можливість нам розкрити ще одну індивідуальність людську, яку дуже цінувала поетеса, - це окриленість, крилатість людську – глибоке духовне наповнення людини й вважала це найбільшим скарбом у житті.

  Щоб краще зрозуміти думку автора про духовне багатство як найбільший скарб, нам потрібно не тільки знати зміст поезії, а й виразно читати, передати почуття і переживання ліричного героя, усвідомити естетичні принади поезії. Цьому і буде присвячено сьогоднішній урок.

2. Робота з епіграфами

- Поясніть зміст епіграфу до уроку.

Вчитель. Крила – це символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й впевненості.

    У греків крила символізували любов і перемогу. Давньогрецький філософ Платон вважав крила символом розуму.

   І мені б хотілося почути ваші думки, ваше бачення, що значить  дати у спадок

своїм дітям: перша – коріння, друга – крила. ?

І чому чужі крила неможливо дати , чому вони повинні виростити свої?

 

ІII. Актуалізація опорних знань

1.Робота у зошитах

Завдання: запишіть у зошити число, вид роботи та тему уроку.

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Історія написання поезії (розповідь учителя)

  Ліна Костенко написала цей вірш, перебуваючи в Польщі, а точніше – у порту міста Щецін. Рік написання поезії – 1958, вона ввійшла до збірки "Мандри серця". На створення твору поетесу спонукали відвідини польського міста Щеціна. Тоді Ліна Костенко вагалася, чи переїжджати їй до Польщі разом із коханим Єжи Пахльовським, чи – залишитися в Україні. У результаті поетеса вирішила повернутися додому і відмовитися від кохання.

  Недивно, що у вірші "Крила" Ліна Костенко показала, як сумує за Україною і жалкує, що вона – не вільний птах і не може полетіти додому. Зате – вона здатна полетіти на своїх творчих крилах та крилах своїх спогадів куди завгодно.

2. Перше знайомство з поезією. Метод «Цілеспрямоване слухання»

Давайте прослухаємо вірш Ліни Костенко «Крила».

 

-         Перегляд відео із записом читання тексту Богданом Ступкою на фоні пісочної анімації.

-         Прослухайте, будь ласка, музичну версію сучасної української групи «Птаха»

3. Евристична бесіда:

-         Що ви відчули після  того,  як послухали поезію?

-         Чи сподобалася вам пісня?

-         Чи справдилися ваші сподівання?

-         Які в поетеси народжуються асоціації? Чи може людина бути крилатою?

-         -    Як розумієте символічне значення образу «людських крил»? (це те, що високо підносить людину, це ознака злету, натхнення, свідчення «Божої іскри», що дається далеко не всім)

-             Що ви відчули після  того,  як послухали поезію?

 

4. Виразне читання  поезії  Л.Костенко «Крила»  напам’ять

 

 Запрошуємо до слова учнів, які мали випереджувальне завдання.

(2-3 учні читають вірш напм’ять )

-  Назвіть риси характеру, які найбільше, на ваш погляд, поетеса цінує в людині? (прямоту, гідність, мрійливість, принциповість, людяність, інтелектуальність, талановитість, неповторність, критичність).

5. Асоціативний  кущ. 

 Діти, давайте складемо асоціативний кущ.  На  одному з крил запишемо людські якості,  про які говорить поетеса, а на другому – доповнимо самі, які ж іще якості роблять людину крилатою?

https://naurok.com.ua/uploads/files/826863/154686/167358_html/images/154686.003.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/826863/154686/167358_html/images/154686.004.png

 C:\Users\User\Desktop\крила шаблон.jpg

  • У яких випадках говорять, що у людини виросли крила за плечима?
  • Для чого людині потрібні крила, вона ж не літає?
  • Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться в поезії.
  • Які риси характеру Ліна Костенко цінує в людині? Підтвердіть свою відповідь цитатами.
  • А чи має крила сама поетеса? Якщо так, то які? (Має. Тому що вона чесна,      щедра, турботлива.)
  •         Чи у кожної людини є ці крила?
  •         Яким є життя людей, які не мають крил?
  • Як, на вашу думку, мати крила людині — це обов’язок чи довільне бажання?
  •         Як би ви скористалися крилами, якщо мали б їх?

              6. Робота із підручником

Завдання: розгорніть с.204. Завітаймо до рубрики «Зверніть увагу!»  Що символізують крила у світовій культурній традиції?

Крила – символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й упевненості.

У греків крила – символ любові та перемоги.  Згадайте з уроків образотворчого мистецтва,  як звали  Богиню Перемоги і який вигляд   вона мала. ( продемонструвати світлину)

Давньогрецький філософ Платон вважав крила символом розуму.

Пригадайте з уроків зарубіжної літератури, який твір ви вивчали, де є образ крил? ( Міф «Дедал та Ікар»)

Які ще міфічні істоти зображуються з крилами? (Янголи)

Так, у кожного з нас є янгол-охоронець на небі, а є й на землі. Хто це? (Мама)

  1. Фразеологічні розсипи

 В українському фольклорі є низка фразеологізмів, у яких фігурує образ крил. Спробуймо їх пояснити.

Завдання: маєте перед собою фразеологізми та їхні тлумачення. Шляхом встановлення відповідності їх потрібно попарно поєднати між собою:

  • виростають крила;    відчувати приплив сил;
  • як на крилах;     перебувати у піднесенні;
  • взяти під своє крило;    захистити, опікуватись;
  • давати крила;     викликати впевненість;
  • обламувати крила;    позбавити мрій, прагнень;
  • опустити крила;     втратити впевненість;
  • обпалювати собі крила;   зазнавати невдачі;
  • складати крила;     відмовитись від чогось;
  • підрізати крила;     позбавити можливості.
  • під своє крило; для захисту, опікування.

 8 . Аналіз поезії

 

Паспорт ліричного твору

Робота в групах. Заповнити відповідні пункти шаблона паспорту

 

І група

Автор:                    Ліна Костенко.

Рід літератури:       лірика.

Вид лірики:           філософська 

Жанр:                   ліричний вірш.

Тема:                   розповідь про духовно багату людину.

Головна думка: "Людина нібито не літає...а крила має"

Ідея:                      уславлення духовних поривань людини.

 

ІІ група

Образи-символи:                крила.

Римування:                         паралельне.

 

ІІІ група

Художні засоби:

  • антитеза:   «землі немає, то буде небо»;
  • алітерація:  «Немає поля, то буде воля. Немає пари, то будуть хмари»;
  • риторичні питання:   «А як же людина? А що ж людина?»;
  • риторичний оклик:   «А крила має!»;
  • паралелізм:   у пташки крила з пуху-пір’я, а у людини – з правди, чесноти і довір’я;
  • алегорія:  узагальнений образ, у сприйнятті якого ми розуміємо перенесення на реалії життя; вживається у переносному значенні;
  • уособлення:   «правда пташина»;
  • епітет:   «вічного поривання»;
  • рефрен:   «А крила має. А крила має!».

9.  Проблемне питання:  «Чому, на вашу думку, «крилатим ґрунту не треба?»

(Якщо людина духовно багата, сповідує всі ті цінності, на які звертає увагу поетеса, то відповідно вона має крила і ніякі труднощі їй не страшні)

V. Підсумки уроку.

1 група класу. Використовуючи  метод «Прес» дайте відповідь на питання:   «Чого варта творчість Ліни Костенко?»

2 група класу. Метод «Самооцінювання» (Додаток 1.)

(учні отримують картку самооцінювання)

 

 Метод „Прес”

Я вважаю, що … (творчість Л. Костенко варта наслідування)

Тому що … (її поезії вражають неповторністю ,умінням віддавати себе без останку)

Наприклад … (вірші про духовне багатство людської душі )

Отже… (це справді талановита , мудра  поетеса)

Метод «Самооцінювання» 

 Ми сьогодні були якими?

К        конкретні

Р         розумні, ішучі

И (І)   нтелектуальні

Л        люблячі

О        крилені

 

VІІ. Домашнє завдання

  1. Для всіх: вивчити напам’ять вірш Л. Костенко «Крила»
  2. На вибір: скласти сенкан або вірш-асоціацію  КРИЛА
  3. Для сильних учнів: Написати есе «Я ж маю крила …»

Заключне слово вчителя

    Дорогі діти ! Завершуючи наш урок , я хочу вам сказати, що у творах Ліни Костенко , з якими  ми вже познайомилися , йшлося  про « крилатість « людини, про її мрії осягнути навколишній світ, зрозуміти його, жити з ним у гармонії. І я сподіваюся,  ми зрозуміли , що у деякій мірі все залежить від нас самих, від нашого вибору . Тому ми повинні прагнути до подолання труднощів у сучасному житті, до самоствердження. То нехай же ваші крила міцнішають із кожним днем, а душі, наповнюються любов’ю й величчю.

    Я вважаю, що Л.Костенко  талановита, мудра, добра, розумна, освічена людина, яка ніколи  не лукавила ні з людьми, ні з власним сумлінням.

  Дякую за увагу .

 

 

 

 

docx
Додано
16 лютого
Переглядів
1310
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку