Лінзи та їх характеристики. Побудова зображень за допомогою лінз. Формула тонкої лінзи. Оптичні прилади та їх застосування.

Про матеріал
формування знань студентів про різні види лінз, оптичні властивості збиральної та розсіювальної лінзи та формули тонкої лінзи; вивчити особливості ходу променів у лінзах та, навчити будувати, розв’язувати задачі на використання формули лінзи; виховувати інтерес до точних наук, уміння працювати індивідуально та в групах.
Перегляд файлу

               Предмет: фізика.

 

Спеціальність: «Сестринська справа», «Фармація», «Лікувальна справа».

 

Тема.  Лінзи та їх характеристики. Побудова зображень за допомогою  лінз. Формула тонкої лінзи. Оптичні прилади та їх застосування.

 

Навчальна мета: формування знань студентів про різні види лінз,

оптичні властивості збиральної та розсіювальної лінзи та формули

тонкої лінзи; вивчити особливості ходу променів у лінзах та, навчити   

будувати, розв’язувати задачі на використання формули лінзи;

виховувати інтерес до точних наук, уміння працювати індивідуально та

в групах. 

 Розвивальна мета: розвивати логічне мислення та пам'ять.

 

Виховна мета: виховувати спостережливість, кмітливість.

 

Тип уроку : комбінований.

 

Обладнання: збиральна лінза, розсіювальна лінза, лінійка, олівець.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

 

  1. Організаційний момент.  

 

 

II. Перевірка домашнього завдання.

 

  • Індивідуальне опитування (розв’язування задач на дошці).

Задача 1. Кут між падаючим променем і поверхнею віддзеркалення складає 500 . Чому дорівнює кут падіння; кут відбивання; кут між падаючим і відбитим променем? У скільки разів кут між падаючим та відбитим променями більший, ніж кут падіння?

Відповідь: 400, 400, 800, у два рази.

 

Задача 2.Чому дорівнює кут падіння, якщо світловий промінь падає перпендикулярно до поверхні віддзеркалення. 

Відповідь: 00

 

Задача 3. Кут падіння збільшився на 200. На скільки збільшиться кут між падаючим та відбитим променями.

Відповідь: 400

 

  • Фронтальне опитування.

 

  1.               В чому полягає закон заломлення світла?

Орієнтовна відповідь.  Закон заломлення світла визначає розповсюдження променя світла, який падає на плоску границю розділу двох середовищ.

  1.               Як записується закон заломлення світла?

Орієнтовна відповідь.   ,

де  \theta_1  - кут падіння,  \theta_2  - кут заломлення,  n_1  та  n_2  - показники заломлення двох середовищ.

 

  1.               Що називають кутом заломлення?

Орієнтовна відповідь.  Кут заломлення - це кут між перпендикуляром і заломлюючим променем.

  1.               Відносний показник заломлення це -

Орієнтовна відповідь.  Фізична величина, яка дорівнює відношенню абсолютного показника другого середовища, до абсолютного показника першого. 

  1.               Як визначити відносний показник заломлення через швидкість?

Орієнтовна відповідь.  Позначимо через - швидкість світла в першому середовищі, а через - швидкість світла в другому середовищі. Тоді відносний показник – це фізична величина, яка  дорівнює швидкості світла  першого середовища, до швидкості світла другого середовища. 

  1.               Що саме показує відносний показник заломлення?

Орієнтовна відповідь.  Відносний показник показує у скільки разів швидкість світла в першому середовищі більша за швидкість світла в другому середовищі.

 

 

 

III. Вивчення нового матеріалу.

 

План

 

  1. Лінзи та їх характеристики.
  2. Побудова зображень за допомогою лінз.
  3. Формула тонкої лінзи. Оптична сила лінзи.
  4. Оптичні прилади та їх застосування.
  5. Дефекти зору та їх корекція.

       

Невігласи зневажають науку,

неосвічені люди захоплюються нею,

а мудреці користуються нею.

           Френсіс Бекон

 

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ» з ключовим словом «лінза».

 

1. Лінзи та їх характеристики.

Лінзаце прозоре тіло обмежене двома сферичними поверхнями. Існують такі види лінз.

  1.  Збиральна лінза.      

 

Мал. 1

  Лінія яка проходить через центр лінзи  і через центр сферичних поверхонь   називається – головна оптична вісь.             

Мал. 2

Будь яка лінія, яка проходить через центр лінзи називається – побічна оптична вісь.  

Пропустимо крізь збиральну лізу пучок паралельного проміння. Ми побачимо, що всі промені зберуться в одну точку. Точка, в якій збираються всі промені називається – фокусом. Позначається буквою F.             

 

Збиральна лінза має два дійсних фокуси.

 

  1.  Розсіювальна лінза.

Мал. 3

О1 – центр першої сферичної поверхні;

О2 – центр другої сферичної поверхні.

О – центр лінзи.

 

 

Направимо на розсіювальну лінзу пучок паралельного проміння.

Промені будуть розсіюватись в різні сторони. Розсіювальна лінза не має дійсних фокусів, вона дає тільки уявне зображення.

 

 

 

 

 

 

2. Побудова зображень за допомогою лінз.

 Для побудови зображень у лінзах ми будемо користуватись такими зручними променями.

  1. Промінь, що проходить через оптичний центр, - не заломлюється.
  2.  Промінь, що проходить паралельно до головної оптичної осі, заломлюючись, проходить через фокус.

Будуємо зображення:

  1. Предмет, розташований за подвійною фокусною відстанню лінзи.

  (1)

 

Лінза дає зменшене, перевернуте, дійсне зображення предмета, яке лежить по другий бік лінзи, між її фокусом і подвійним фокусом.

Мал. 4

 

  1. Предмет, розташований на подвійній фокусній відстані лінзи:

  (2)

Лінза, дає рівне, перевернуте, дійсне зображення предмета, яке лежить по другий бік лінзи, на подвійній фокусній відстані.

Мал. 5

  1. Предмет розташований між фокусом лінзи та її подвійним фокусом:

  (3)

 

Лінза, дає збільшене, перевернуте, дійсне зображення предмета, яке лежить по другий бік лінзи, за подвійною фокусною відстанню.

Мал. 6

 

  1. Предмет, що поміщений у фокус лінзи:

   (4)

 

Мал. 7

Зображення предмета буде розмитим.

  1. Предмет розташований між лінзою та її фокусом:

    (5)

 

Зображення предмета збільшене, уявне, пряме, і розташоване по той самий бік лінзи, що й предмет.

Мал. 8

 

 

 

Розглянемо тепер зображення, що отримуються розсіювальною лінзою. Розсіювальна лінза не дає дійсних зображень, оскільки промені, які проходять крізь неї розходяться.

Яким би не було розташування предмета, лінза дає зменшене, уявне, пряме зображення, яке лежить по той самий бік лінзи, що й предмет.

 

3. Формула тонкої лінзи. Оптична сила лінзи.

 Виведемо формулу, що визначає оптичну силу тонкої лінзи через співвідношення її фокусної лінзи (F), відстані від предмета до лінзи (d), і відстань від лінзи до зображення (f). Візьмемо збиральну лінзу і розташуємо предмет АВ на відстані d перед нею. Побудуємо зображення А1В1 предмета АВ, скориставшись двома променями, що виходять із точки А (на рисунку фокуси позначені F1 i F2 ).

Мал. 9

 Позначимо через h висоту предмета AB, а через H – висоту зображення A1B1. Враховуючи, що OB=d, OB1=f, із подібності трикутників OBA і OB1A1, а також  COF2  і A1B1F2  (пари подібних трикутників на рисунку виділені по - різному) отримуємо:

    ;       (6)

Прирівнюючи праві частини цих співвідношень знаходимо: fF+dF=fd;  розділивши це рівняння на Fdf отримуємо:

       (7)

  З даного доведення знаходимо формулу збільшення лінзи.:

    ;    або     (8)

 Якщо лінза збиральна, а зображення уявне, то:

        (9)

Якщо лінза розсіювальна, то:

       (10)

 

Заломлювальну здатність лінзи характеризує величина, що називається оптичною силою лінзи. Оптична сила є більшою в тієї лінзи, у якої фокусна відстань менша. Позначаючи оптичну силу лінзи літерою D, отримаємо:

         (11)

За одиницю оптичної сили взята діоптріа (1дптр).

Оптичну силу збиральної лінзи домовились вважати додатною, а оптичну силу розсіювальної лінзи від’ємною.

 

          

 

4. Оптичні прилади та їх застосування.

             Ми не будемо зупинятись докладно на конструктивних деталях приладів, а зосередимось саме на характеристиці принципів роботи і будови їхньої оптики.

          Усі оптичні прилади можна поділити на дві групи:

 

  1. прилади, за допомогою яких отримують оптичні зображення на екрані. До них належать проекційні апарати, фотоапарати, кіноапарати та інші;

 

  1. прилади, що діють тільки разом із людським оком і не утворюють зображень на екрані. До них належать лупа, мікроскоп та інші. Такі прилади називають візуальними.

 

 

 

 

               

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

              

 

 

            

 

 

 

 

 

           

 

 

 

 

 

 

                

 

 

 

 

              

 

             

6. Дефекти зору. Та їх корекція.

 

Робота ока і зорове сприйняття видимого світу явля­ють собою складні фізичні, фізіологічні та психічні процеси. Для розуміння принципу дії візуальних при­ладів слід знати будову та оптичні властивості ока.

На початку заняття  коротко слід зупинитися на ана­томічній будові ока.

Мал. 10

 

 Розглянувши модель ока можна сказати що око складається з: склеруи(1), рогова оболон­ка (2), райдужна оболонка (3), кришталик (4), очні м’язи (5), сітківка (6), зоровий нерв (7).

Рогівка, водяниста волога, кришталик і склоподібне тіло утворюють оптичну систему, аналогічну тонкій лінзі з оптичною силою 58,5 діоптрії (F= 17,2 мм). Оптичний центр цієї системи розташований на від­стані близько 5 мм від рогівки.

Як же утворюється і сприймається оком зображення?

Світло, що проникає в око, заломлюється на перед­ній поверхні ока, у рогівці, кришталику  і склоподіб­ному тілі, завдяки чому на сітківці утворюється дій- сне, зменшене,  перевернуте зображення предметів, що розглядаються.

Коли людина народжується, то вона бачить усе, як на сітківці, тобто перевернуте зображення, але потім, із часом, у дитини виробляється рефлекс і вона ба­чить нормально. (Якщо до маленької дитини, яка лежить у ліжечку, піднести брязкальце з яскравою ручкою, то вона намагатиметься схопити цю ручку з протилежного боку).

Око має однаково добре бачити предмети, розташо­вані на різних відстанях від нього. Як би не зміню­валася відстань від предмета до ока, на сітківці має вийти чітке зображення. З формули тонкої лінзи ба­чимо, що це можливе лише в тому випадку, якщо од­ночасно змінюється фокусна відстань.

Зміна оптичної сили ока і його фокусної відстані від­бувається за рахунок зміни радіусів кривизни по­верхні кришталика. Це явище називається акомо­дацією.

Акомодація відбувається мимоволі. Як тільки по­гляд переводиться з одного предмета на інший, порушується різкість зображення, про що до мозку моментально надходить сигнал.

Мал. 11

Завдяки акомодації зображення предметів, що роз­глядаються, виникає на сітківці ока. Це можливе, якщо око нормальне. Однак унаслідок різних при­чин оптична система ока може трохи змінитися, що призводить до виникнення короткозорості або далекозорості.

Короткозорість — далека точка лежить на скін­ченій відстані, іноді дуже близько від ока, унас­лідок чого зображення віддаленого предмета ви­никає не на сітківці, а перед нею.

 Далекозорість — віддалення близької точки від ока, що призводить до отримання зображення за сітківкою.

 

Ці вади очей можна усунути за допомогою лінз (оку­лярів).

У короткозорого ока зображення виникає перед сіт­ківкою. Щоб воно пересунулося на сітківку, необхід­но зменшити оптичну силу заломлювальної системи ока. Для цього застосовують розсіювальну лінзу.

У далекозорого ока необхідно збільшити оптичну силу, щоб зображення потрапило на сітківку. Для цього ви­користовують збиральну лінзу.

http://z2.d.sdska.ru/2-z2-928316f2-3071-4f3e-9e55-a65a8b30a686.jpg

 

Запам’ятайте, коли у вас проблеми із зором, зверніться до спеціаліста!

 

 

 

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

 

 

Мал. 12

Розв’язування задач.

Задача 1. На рис показані розташування предмета АВ і його зображення А1В1. Знайдіть побудовою розташування лінзи та її фокусу.

 

 

Розв’язання:

 

 

  1. Детальне пояснення. Перший студент знаходить площину лінзи побудовою на дошці.
  2. Методом «мікрофон» визначаємо, як виконати подальшу роботу.
  3. Другий студент біля дошки побудовою знаходить фокус лінзи для точки В.
  4. Третій студент доводить правильність побудови, використавши точку А.

Мал. 13

Мал. 14

 

Задача 2.

 Метод  «Зав’яжи вузлик».

З переліку слів потрібно скласти правило.

Правило 1. Очі, чистота, берегти, та, тримати, в, ушкодження, від. (Тримати очі в чистоті та берегти від ушкоджень.)

 Правило 2. Потік, потужний, освітлення, запобігати, світловий. (Запобігати освітленню потужними світловими потоками.)

Правило 3. Перенапружувати, при, не, освітленості, малій, очі. (Не перенапружувати очі при малій освітленості.)

Правило 4. Користуватись, не, окулярами, соромитися. (Не соромитися користуватися окулярами.)

Роздати студентам пам’ятки щодо збереження зору.

 

 

 

 

Пам’ятка

 

  1. Тримати очі в чистоті та берегти від ушкоджень.
  2. Запобігати освітленню потужними світловими потоками.
  3. Не перенапружувати очі при малій освітленості.
  4. Не соромитися користуватися окулярами.
  5. Користування окулярами лише компенсує вади зору, а не усуває їх.

 

 

V. Підсумок заняття.

Розв’яжи кросворд і прочитай ключове слово.

 

 

 

                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 11 клас (Коршак Є.В., Ляшенко О.І., Савченко В.Ф.)
До уроку
§ 56. Лінзи. Побудова зображень, одержаних за допомогою лінз
Додано
15 листопада 2022
Переглядів
8302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку