Тема: Ліс і гриби. Їстівні і отруйні гриби. Значення грибів.
Мета: поглибити знання учнів про їстівні та отруйні гриби рідного краю; формувати поняття «гриби» як царство живої природи; ознайомити з будовою гриба, показати значення грибів у природі та для людей; розвивати спостережливість, мислення, вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, узагальнювати; виховувати бережне ставлення до природи, бажання піклуватися про власне здоров’я.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Підручник, модель гриба, набір малюнків «гриби», пластилін, презентація «Гриби».
Хід уроку
І Етап організації,мотивації діяльності.
Я дарую щастя тобі,
Ти даруєш щастя мені,
Ми даруємо щастя усім.
1. Самовизначення до діяльності.
а) перевірка готовності учнів до уроку;
б) налаштування на роботу;
в) доповідь бюро про прогноз погоди (синоптиків)
Дата_______
Пора року________
Tемпература повітря_______
Стан неба________
Опади_________
- Від чого залежать зміни в природі (від висоти сонця на небі)
II. Актуалізація знань і фіксація утруднень у діяльності.
а) етап цілепокладання
Пролунав і стих дзвінок,
Починається урок.
Вирушаємо у ліс –
Вітерець листа приніс.
(Учитель показує лист – запрошення з текстом: «Дорогі друзі! Завітайте до осіннього лісу!»
- Що таке ліс і яку користь він приносить?
- Які види лісів ви знаєте?
- Що можете розповісти про змішаний ліс , березовий гай, сосновий бір?
ІІІ. Постановка навчальної проблеми
а) слово вчителя
Діти, ви любите ліс? Звичайно! У лісі стільки краси і дива! Він заворожує, чарує та дарує людині стільки радості й щасливих хвилин. Таємницю якої саме живої природи ми будемо відкривати сьогодні на уроці, ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку.
б) Гра «Дешифрувал»
Відгадайте загадку:
2 3 4 1 5
р и б г и
І великі, і малі
Повдягалися в брилі,
І дощу ці одноніжки
Не бояться анітрішки.
Ліс – улюблений їх край.
А як звуться – відгадай.
(Гриби)
- Щоб ви хотіли дізнатись про гриби?
(запитання записуємо на дошці)
Орієнтовні запитання.
ІV. Виявлення утруднень і постановка навчальної задачі.
Отже, сьогодні ми повинні дізнатися про розмноження, значення, будову грибів, а також про їстівні та отруйні гриби.
-Я думаю, що ви самі готові назвати тему сьогоднішнього уроку назвіть її.
(учні називають тему: «Гриби»
-А навіщо нам знати про гриби? Висловте свою думку, продовживши речення.
Гриби я буду вивчати щоб знати,…
… які гриби можна їсти
… як розрізнити отруйні і їстівні гриби
… як правильно збирати гриби
… в яких місцях потрібно збирати гриби
… яку користь приносять гриби
V. Побудова проекту виходу з утруднення
а) Розповідь учителя з використанням мультимедійної презентації.
Гриб – єдина з найцікавіших і найпотаємніших явищ природи.
Сучасна наука про гриби – мікологія, налічує понад 100 тис. видів грибів, але їстівних серед них небагато. У лісах України росте близько 100 видів. Головна частина кожного гриба-грибниця. Вона служить для живлення гриба та прикріплення до землі. Із грибниці виростає ніжка та шапка гриба. Шапка та ніжка – це плодове тіло гриба (слайд 5,6).
Які ж гриби можна зустріти в осінньому лісі? Печериці, рижики, лисички, сироїжки, білі гриби, підберезники і збирають у вересні. Із жовтневого асортименту грибів вибувають тільки дощовики. У листопадовому лісі найчастіше зустрічаються опеньки, маслюки, рядовки. Завершують грибний сезон зелениці та зимові гриби, їх можна назбирати ще в грудні.
Загадки
Із найперших своїх днів
«Найбільший» із грибів.
За властивостями він цінний,
Лікар від хвороб відмінний.
(Білий гриб)
Добра людям помічниця:
Є їй чим в житті гордиться!
У теплицях місце має-
Йод в собі для нас тримає.
(Печериця)
Обліпили всі пеньочки
Мами , тата, сини й дочки:
Мов гвіздочки всі тоненькі,
Вишукані й чепурненькі.
(Опеньки)
Фізкультхвилинка.
Встало вранці ясне сонце
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати
Сонечко розвеселяти.
Встали - сіли, встали – сіли
Бачите,як звеселили.
Доброго ранку, сонечко ясне!
Доброго ранку, сонечко красне!
Доброго ранку, сонце-друже
Ми тебе всі любимо дуже.
VІ. Первинне закріплення у зовнішньому мовленні;
Інформаційне довідкове бюро(повідомлення підготовлених учнів)
а) Інформатор 1.
Гриби-цінний харчовий продукт .Свіжі гриби – корисніші за цибулю, моркву, капусту. А сушені майже вдвічі корисніші за яйця і варену ковбасу. Бульйон із сухих грибів у 7 разів калорійніший від м’ясного, і ,звичайно, запашніший і смачніший. Грибні страви здавна любили і смачно готували, але є випадки отруєння грибами. Це трапляється тоді, коли той , хто збирає , не знає, де їстівний гриб, а де отруйний. Дітям вживати гриби також забороняється. Перш ніж смажити гриби , їх слід відварити , потім злити воду і не зайве буде відварити ще раз (слайд 7,8).
б) Інформатор 2. (Завдання: відібрати із роздаткових карточок і згрупувати їстівні і отруйні гриби.)
Не всі гриби, що ростуть у лісі, можна збирати й споживати. Адже лише один грибок білої поганки може призвести до найстрашніших наслідків .Є гриби-вороги. У найціннішого гриба- білого- є страшний двійник. Це сатанинський гриб. Якщо розрізати шапочку білого гриба, вона не змінить свого кольору. Сатанинський же гриб спочатку почервоніє, а потім почорніє (слайд 9).
в) Інфотматор 3.
Недосвідчені грибники можуть назбирати несправжніх опеньків замість їстівних. Запам’ятай: у їстівних опеньків капелюшок коричнево-жовтий, на ніжках, схожа на кільце.
Зелена сироїжка дещо схожа на найнебезпечніший гриб наших лісів- бліду поганку. Бережіться блідої поганки! У ній міститься найсильніша з усіх грибних отрут. Шматочок блідої поганки більш отруйний, ніж укус змії. Від усіх їстівних грибів вона відрізняється тим, що ніжка в неї начебто вилізає із шийки широкого глечика.
Отруйний червоний мухомор не схожий на жодний їстівний гриб. У нього червона чи червоно-оранжева шапочка з білими цяточками. Ніжка біла, як у блідої поганки, має внизу потовщення-«горщик», а зверху ніжки-білу плівочку.
Грибна грамота
Запам’ятайте, діти! Найпростіший засіб уникнути грибних отруєнь- збирати лише ті гриби, які тобі добре відомі й обов’язково під наглядом обізнаної дорослої людини (слайд 12).
VІІ. Включення у систему знань і повторень.
1. практична робота;
робота з підручником
2. робота в парах;
- Гра «художники» 1ряд
За формою частин тіла гриба впізнайте його, розфарбуйте і
підпишіть його назву.
Практично .Вчимося ліпити гриби. Виставка зліплених грибів.
На партах роздатковий матеріал. Завдання зібрати кошик їстівних грибів.
3. колективна робота;
Інтерактивна вправа «Сенкан»
-СКЛАСТИ ВІРШ ПРО ГРИБ
ГРИБ.
ОТРУЙНИЙ, ЦІКАВИЙ.
РОСТЕ , РОЗМНОЖУЄТЬСЯ, ДИХАЄ.
ГРИБИ РОСТУТЬ У ЛІСІ.
ПРИРОДА.
VІІІ. Рефлексія діяльності на уроці.
-ЩО НОВОГО ВИ ДІЗНАЛИСЯ НА УРОЦІ?
-ЧИ ОТРИМАЛИ ВИ ВІДПОВІДІ НА ВСІ ВАШІ ПИТАННЯ?
-ЩО БУЛО СКЛАДНОГО НА УРОЦІ?
-ЩО НАЙБІЛЬШЕ ЗАПАМ’ЯТАЛИ?
-ЩО ВАМ НА УРОЦІ СПОДОБАЛОСЯ?
-ЧИ ЗНАДОБЛЯТЬСЯ ВАМ ЗНАННЯ , ОТРИМАННІ НА УРОЦІ?
2. Цінування
Домашнє завдання. Підготувати цікавинки про гриби і розгадати кросворд на с.37. Я вам дякую за урок.