Ліс і гриби. Їстівні і отруйні гриби. Значення грибів.

Про матеріал
поглибити знання учнів про їстівні та отруйні гриби рідного краю; формувати поняття «гриби» як царство живої природи; ознайомити з будовою гриба, показати значення грибів у природі та для людей; розвивати спостережливість, мислення, вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, узагальнювати; виховувати бережне ставлення до природи, бажання піклуватися про власне здоров’я.
Перегляд файлу

Тема: Ліс і гриби. Їстівні і  отруйні гриби. Значення грибів.

 Мета: поглибити знання учнів про їстівні та отруйні гриби рідного краю; формувати поняття «гриби» як царство живої природи; ознайомити з будовою гриба, показати значення грибів у природі та для людей; розвивати спостережливість, мислення, вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки, узагальнювати; виховувати  бережне ставлення до природи, бажання піклуватися про власне здоров’я.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Підручник, модель гриба, набір малюнків «гриби», пластилін, презентація «Гриби».

 

Хід уроку

І  Етап організації,мотивації діяльності.

Я дарую щастя тобі,

Ти даруєш щастя мені,

Ми даруємо щастя усім.

 

1. Самовизначення до діяльності.

а) перевірка готовності учнів до уроку;

б) налаштування на роботу;

 в) доповідь бюро про прогноз погоди (синоптиків)

Дата_______

Пора року________

Tемпература повітря_______

Стан неба________

Опади_________

- Від чого залежать зміни в природі (від висоти сонця на небі)

 

II. Актуалізація знань і фіксація утруднень у діяльності.

а) етап цілепокладання

Пролунав і стих  дзвінок,

Починається урок.

Вирушаємо у ліс –

Вітерець листа приніс.

(Учитель показує лист – запрошення з текстом: «Дорогі друзі! Завітайте до осіннього лісу!»

- Що таке ліс і яку користь він приносить?

- Які види лісів ви знаєте?

- Що можете розповісти про змішаний ліс , березовий гай, сосновий бір?

 

ІІІ. Постановка навчальної проблеми

а) слово вчителя

Діти, ви любите ліс? Звичайно! У лісі стільки краси і дива! Він заворожує, чарує та дарує людині стільки радості й щасливих хвилин. Таємницю якої саме живої природи ми будемо відкривати сьогодні на уроці, ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку.

б) Гра «Дешифрувал»

Відгадайте загадку:

 

                                             2 3 4 1 5

                                              р и б г и

І великі, і малі

Повдягалися в брилі,

І дощу ці одноніжки

Не бояться анітрішки.

Ліс – улюблений їх край.

А як звуться – відгадай.

                                      (Гриби)

- Щоб ви хотіли дізнатись про гриби?

(запитання записуємо на дошці)

Орієнтовні запитання.

  • Як розмножуються гриби?
  • Яка будова грибів?
  • Які гриби отруйні?
  • За якими ознаками гриби  належать до живої природи?
  • Чи всі гриби можна їсти?

 

ІV. Виявлення утруднень і постановка навчальної задачі.

Отже, сьогодні ми повинні дізнатися про розмноження, значення, будову грибів, а також про їстівні та отруйні гриби.

-Я думаю, що ви самі готові назвати тему сьогоднішнього уроку назвіть її.

(учні називають тему: «Гриби»

-А навіщо нам знати про гриби? Висловте свою думку, продовживши речення.

Гриби я буду вивчати щоб знати,…

… які гриби можна їсти

… як розрізнити отруйні і їстівні гриби

… як правильно збирати гриби

… в яких місцях потрібно збирати гриби

… яку користь приносять гриби

 

V. Побудова проекту виходу з утруднення

а) Розповідь учителя з використанням мультимедійної презентації.

Гриб – єдина з найцікавіших і найпотаємніших явищ природи.

Сучасна наука про гриби – мікологія, налічує понад 100 тис. видів грибів, але їстівних серед них небагато. У лісах України росте близько 100 видів. Головна частина кожного гриба-грибниця. Вона служить для живлення гриба та прикріплення до землі. Із грибниці виростає ніжка та шапка гриба.  Шапка та ніжка – це плодове тіло гриба (слайд 5,6).

 Які ж гриби можна зустріти в осінньому лісі? Печериці, рижики, лисички, сироїжки, білі гриби, підберезники і збирають у вересні. Із жовтневого асортименту грибів вибувають тільки дощовики. У листопадовому лісі найчастіше зустрічаються опеньки, маслюки, рядовки. Завершують грибний сезон зелениці та зимові гриби, їх можна назбирати ще в грудні.

Загадки

Із найперших своїх днів

«Найбільший» із грибів.

За властивостями він цінний,

Лікар від хвороб відмінний.

(Білий гриб)

Добра людям помічниця:

Є їй чим в житті гордиться!

У теплицях місце має-

Йод в собі для нас тримає.

(Печериця)

Обліпили всі пеньочки

Мами , тата, сини й дочки:

Мов гвіздочки всі тоненькі,

Вишукані й чепурненькі.

(Опеньки)

Фізкультхвилинка.

Встало вранці ясне сонце

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися

За промінчики взялися.

Будем  дружно присідати

Сонечко розвеселяти.

Встали - сіли, встали – сіли

Бачите,як звеселили.

 

 

http://i1.i.ua/prikol/pic/3/6/251963.jpg 

      

 

 

 

 

 

 

 

 Доброго ранку, сонечко ясне!

        Доброго ранку, сонечко красне!

        Доброго ранку, сонце-друже

        Ми тебе всі любимо дуже.

VІ.  Первинне закріплення у зовнішньому мовленні;

  1. Гра «Грибні страви» (із підготовленних малюнків вибрати ті, що стосуються інформації)

Інформаційне довідкове бюро(повідомлення підготовлених учнів)

а) Інформатор 1.

Гриби-цінний харчовий продукт .Свіжі гриби – корисніші за цибулю, моркву, капусту. А  сушені майже вдвічі корисніші за яйця і варену ковбасу. Бульйон із  сухих грибів у 7 разів калорійніший від м’ясного, і ,звичайно, запашніший  і смачніший. Грибні страви здавна любили і смачно готували, але є випадки отруєння грибами. Це трапляється тоді, коли той , хто збирає  , не знає, де їстівний гриб, а де отруйний. Дітям вживати гриби також забороняється. Перш ніж смажити гриби , їх слід відварити , потім злити воду і не зайве буде відварити ще раз (слайд 7,8).

 

б) Інформатор 2. (Завдання: відібрати із роздаткових карточок і згрупувати їстівні  і отруйні гриби.)

Не всі гриби, що ростуть у лісі, можна збирати й споживати. Адже лише один грибок білої поганки може призвести до найстрашніших наслідків .Є гриби-вороги. У найціннішого гриба- білого- є страшний двійник. Це сатанинський гриб. Якщо розрізати шапочку білого гриба, вона не змінить свого кольору. Сатанинський  же гриб спочатку почервоніє, а потім почорніє (слайд 9).

 

в) Інфотматор 3.

Недосвідчені грибники можуть назбирати несправжніх опеньків замість їстівних. Запам’ятай: у їстівних опеньків капелюшок коричнево-жовтий, на ніжках, схожа на кільце.

Зелена сироїжка дещо схожа на найнебезпечніший гриб наших лісів- бліду поганку. Бережіться блідої поганки! У ній міститься найсильніша з усіх грибних отрут. Шматочок блідої поганки більш отруйний,  ніж укус змії.  Від усіх їстівних грибів вона відрізняється  тим, що ніжка в неї начебто вилізає із шийки широкого глечика.

Отруйний червоний мухомор не схожий на жодний їстівний гриб. У нього червона чи червоно-оранжева шапочка з білими цяточками. Ніжка біла, як у блідої поганки, має внизу потовщення-«горщик», а зверху ніжки-білу плівочку.

  1. Виведення учнями правил збору грибів. (Самостійна робота).

 

Грибна грамота

  • Не треба брати гриби, яких не знаєш.
  • Але топтати і знищувати отруйні гриби не можна.   Мухомори їдять лосі і корови. Навіть ліками для них служать.
  • А головне , деякі з них потрібні дереву і лісу.

 

  1. Робота в парах. Скласти пам’ятку.

Запам’ятайте, діти! Найпростіший  засіб уникнути грибних отруєнь- збирати лише ті гриби, які тобі добре відомі й обов’язково під наглядом обізнаної дорослої людини (слайд 12).

 

 

VІІ. Включення у систему знань і повторень.

1. практична робота;

робота з підручником

2. робота в парах;

- Гра «художники» 1ряд

За формою частин тіла гриба впізнайте його, розфарбуйте і

підпишіть  його назву.

  • Гра «скульптор» 2ряд

Практично .Вчимося ліпити гриби. Виставка  зліплених грибів.

  • Гра «грибники» 3ряд

На партах роздатковий матеріал. Завдання  зібрати кошик їстівних грибів.

3. колективна робота;

Інтерактивна вправа  «Сенкан»

-СКЛАСТИ ВІРШ ПРО ГРИБ

ГРИБ.

ОТРУЙНИЙ, ЦІКАВИЙ.

РОСТЕ , РОЗМНОЖУЄТЬСЯ, ДИХАЄ.

ГРИБИ РОСТУТЬ У ЛІСІ.

ПРИРОДА.

 

VІІІ. Рефлексія діяльності на уроці.

  1. Підсумкова бесіда.

-ЩО НОВОГО ВИ ДІЗНАЛИСЯ НА УРОЦІ?

-ЧИ ОТРИМАЛИ ВИ ВІДПОВІДІ НА ВСІ ВАШІ ПИТАННЯ?

-ЩО БУЛО СКЛАДНОГО НА УРОЦІ?

-ЩО НАЙБІЛЬШЕ ЗАПАМ’ЯТАЛИ?

-ЩО ВАМ НА УРОЦІ СПОДОБАЛОСЯ?

-ЧИ ЗНАДОБЛЯТЬСЯ ВАМ ЗНАННЯ , ОТРИМАННІ НА УРОЦІ?

2. Цінування

Домашнє  завдання. Підготувати цікавинки про гриби і розгадати  кросворд на с.37. Я вам дякую за урок.


docx
Додав(-ла)
Михайлова Інна
Додано
18 травня 2020
Переглядів
746
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку