Тема уроку: Дмитро Павличко «У дитячому серці жила Україна»
Тип уроку: Комбінований
Мета уроку: Поглиблювати знання дітей про життєвий і творчий шлях поета; навчити виразно і свідомо читати поезію, передаючи стійкість малого хлопця, вірність рідному слову, біль за рідною мамою і любов до України, яка стала його другою матір’ю. Розвивати вміння узагальнено розповідати про прочитане, аналізувати, робити логічні висновки. Виховувати патріотичні почуття, любов до рідної мови, мами, неньки-України.
Обладнання: портрет Д. Павличка, підручник, музичний супровід, демонстраційний матеріал.
Хід уроку
1. Вступ
а) Нервово-психічна підготовка. Організація класу
Мову рідну ми вивчаємо
Її любимо, не забуваємо. Рідну мову буде знати
Берегти і поважати.
б) Активізація мислення
Подумайте діти, й скажіть епіграфом до всієї літературної творчості і громадської діяльності якого поета можна вважати слова: «Україна моя, Україно. Я для тебе на світі живу!»
Так, до літературної творчості і громадської діяльності Дмитра Павличка.
2. Підготовка до сприймання нового матеріалу
а) Перевірка домашнього завдання
На минулому уроці ми познайомилися з життєвим і творчим шляхом поета.
Давайте пригадаємо основні його етапи.
б) Перевірка виразності читання вірша «Весна»
3. Повідомлення теми та мети уроку:
а) Вступне слово вчителя з елементами розповіді.
Сьогодні на уроці ми продовжувати вивчати творчість Дмитра Павличка. Його поезія глибоко автобіографічна. У його віршах яскраво вимальовується «мозаїка власного дитинства», де переважають темні кольори, бо на долю хлопця, як ми вже знаємо з минулого уроку, випала нужда, тяжка праця, і навчання в польській школі, де зневажалася і заборонялася українська мова. Це дуже гнітило молоду поетичну душу. Але Дмитро Павличко – поет, котрий зріс у Карпатах і, будучи сином гуцула, твердо і завзято, уперто і несамовито, чуттєво і пристрасно, як сама його земля, намагався здобути освіту. Він вивчив і польську, і німецьку мови. Усе життя вивчав духовне життя інших народів. Ці знання допомогли йому утвердитися в трепетному, бережному ставленні до рідного слова. Захищати рідну мову, розвивати її – для Дмитра Павличка стало справою, обов’язку і честі. Чи мало поезії присвятив поет темі значущості рідного слова для людини. Це поезія « Ти зрікся мови рідної», «Якби я втратив очі, Україно», «О рідне слово, що без тебе я?», а також вірш «В дитячому серці жила Україна», з яким ми сьогодні і познайомимось.
Цей вірш, діти, пронизаний синівським почуттям вдячності рідній мамі і неньці-Україні, а також пронизаний почуттям болю і стражданням, бо не раз був покараний за те, що говорив у школі рідною мовою, що так рано втратив маму.
б) Словникова робота
Перед тим як прочитати вам цей вірш я поясню вам значення окремих слів, які вам не зрозумілі:
- Журні пісні – журливі, сумні, невеселі;
- Кий – палиця, лозина, якою карали, били – пряме значення, у цьому тесті вжито в переносному значені» знущання», «приниження», «моральне приниження», яких зазнавала дитина;
- Непокривлена душа – чесна, пряма, незрадлива, вірна;
- Зректися – відмовитися, зрадити когось або щось;
- Гризота – клопоти, тяжка непосильна праця, турботи.
в) Первинне знайомлення з віршом «В дитячому серці жила Україна»
Учитель читає вірш.
-Слухаючи цю поезію намагайтеся уявити те, про що я читатиму. Які картини постають у вашій уяві?
г) Робота над виробленням виразності читання
- читання самостійне мовчазне;
- читання ланцюжком;
- читання вибіркове.
д) Бесіда за змістом прочитаного. Осмислення змісту вірша. Робота над образними засобами твору
- Які почуття викликав у вас цей вірш?
- Назвіть головного герою цього вірша? (це автор)
- Яким він був? (патріотом, бо любив свою рідну мову і Батьківщину) Прочитайте рядки, що підтверджують вашу думку.
- Що доводилося терпіти Дмитрові у польській школі? Знайдіть ці рядки в тексті.
- Які рядку говорять про те, що підліток був мужнім і його душу не зламали?
- Чи залишився Дмитро сиротою після смерті матері?
4. Систематизація і та узагальнення вивченого
Так, діти, Україна стала для Павличка другою матер’ю, яка допомагала йому жити і працювати далі. Цей вірш допомагає нам усвідомити, що ми – Українці, які не повинні забувати Батьківщину, рідну мову, своїх пращурів, пам’ятати стежку до отчого порогу.
Гра «Мікрофон»
* З яким віршом Дмитра Павличка ви сьогодні познайомилися?
* Хто навчив Дмитра любити українську мову, рідну землю?
* Який епізод у вірші вас найбільше вразив?
* На вашу думку яка це людина – патріот?
* Чи був патріотом Дмитро Павличко?
* Ким стала Україна для Павличка після смерті матері?
* Чим сподобався вам вірш?
* Чого навчає цей вірш?
5. Підсумок уроку
6. Пояснення домашнього завдання
7. Оцінювання і рефлексія