Урок "Подорож воєнними стежками Климка у пошуках доброти, чуйності і милосердя. ( Воєнне дитинство в повісті Г.Тютюнника « Климко» .)"

Про матеріал
  • Матеріал уроку дає змогу дослідити, як у творі відображено воєнне дитинство тих років і можна провести паралель із подіями на Донбасі тепер;
  • навчати учнів через художнє слово осмислювати та сприймати морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних на прикладі взаємостосунків героїв повісті;
  • розвивати культуру зв'язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння грамотно висловлювати свої думки;
  • навички аналізу епічного твору;
  • формувати кругозір, світогляд школярів;
  • виховувати почуття патріотизму, гуманні якості людини – чуйність, доброту, турботу про ближнього, здатність співпереживати.
Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Постна Ольга Романівна
    До цього уроку розроблено 2 презентації , буктрейлер, інша наочність .Кому цікаво , то можу поділитися матеріалом
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Перегляд файлу

Тема:  Подорож  воєнними  стежками  Климка  у  пошуках доброти,  чуйності   і  милосердя. ( Воєнне  дитинство  в  повісті Г.Тютюнника « Климко» .)

Мета: дослідити, як у творі відображено воєнне дитинство;

  • навчати учнів через художнє слово осмислювати та сприймати морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних на прикладі взаємостосунків героїв повісті; 
  • розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, пам'ять, уміння грамотно висловлювати свої думки; навички аналізу епічного твору;
  • формувати кругозір, світогляд школярів;
  • виховувати почуття  патріотизму, гуманні якості людини – чуйність, доброту, турботу про ближнього, здатність співпереживати.

 

 Тип  уроку: урок  засвоєння  нових  знань  і  формування  вмінь

 

Обладнання: підручник для сьомого класу з української літератури, презентації, виконані в програмі Power Point, опорний конспект уроку , буктрейлер, проектор , плакати , …

 

 

Епіграф    уроку

 

:                                                                              Треба прагнути бути людиною, незважаючи  на                             

всю жорстокість                                                                                                                   навколишнього світу,

і це можливо

О.Генрі

 

 

 

 

  1. Організаційний момент

 Слово вчителя

Добрий день, діти.

Дивлячись у ваші  допитливі очі ,я впевнена , що сьогодні  ми з вами зробимо дуже багато , але для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Для цього  потріть будь ласка  свої долоні , відчуйте тепло , передайте його 1-1.  Нехай  ваша  щирість , доброта, впевненість передасться  сусідові .Зігрійте 1-1

 Кожен з вас думає , що ж буде далі ?    Хочете дізнатися ?   А далі ми відправимося до Будинку надії , а для цього візьміть  голуба і напишіть , що ви хочете дізнатися на уроці ,чого  навчитися  і приклейте його на плакаті

Я хочу , щоб урок був змістовним, цікавим, щоб ви всі впевнено йшли до поставлених вами цілей.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Подивіться, будь ласка ,  на екран

   Буктрейлер «Климко»

-   Що ви побачили на екрані і що вас зворушило при перегляді ?( Екранізований короткий огляд книги   Г.Тютюнника «Климко»….)

-   Знайома  вам ця книга ? ( Так )

-  Яке враження справила на вас повість «Климко»?( Цей твір дуже повчальний ….)
- Кожен народ, як і кожна людина, має право на свою долю. Історія народу,як і життя людини, має героїчні. трагічні,щасливі та нещасливі сторінки. На долю українського народу випало чимало випробувань. Одним із таких є Велика Вітчизняна війна.

 Отже , читаючи твір Г. Тютюнника «Климко», кожен із вас, я сподіваюсь, замислився над тим, як важко жилося дітям під час Другої світової війни.

Багато дітей залишилися без рідних+, без друзів,   без житла. Тому вони вимушені були шукати собі помешкання, їжу, одяг. Їм довелося рано подорослішати і перенести на своїх плечиках  нелюдський жах  ,     усі страждання окупації і попри все це залишатися Людьми …

А ще  у війни є одна особливість: вона розкриває єство кожної людини, перевіряє їх на чесність, порядність

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми, мети, завдань уроку

Подивіться , будь ласка ,    на екран

Презентація «Діти війни»

Як ви думаєте ,    тема  презентації тісно пов’язана  з темою літературного твору «Климко», який ви прочитали  ?(  Так .Їх об’єднує тема війни і воєнного дитинства  _)

На дошці написана тема уроку.   Подорож  воєнними  стежками  Климка  у  пошуках доброти , чуйності  і  милосердя. ( Воєнне  дитинство  в  повісті Г.Тютюнника « Климко» ) ( Запишіть її у зошити )

 А скажіть, будь ласка , що таке чуйність ?

………………………… , що таке доброта ?

………………………….. ,  що таке милосердя ?

………………………………., що таке турбота ?

 

Словникова робота (   Показ   на дошці )

Милосердя діяльне прагнення допомогти кожному, хто має в цьому потребу. Це є втіленням високої любові до ближніх.   Милосердя ґрунтується на таких якостях, як чуйність, уважність, доброзичливість і несумісне з пихою, байдужістю, брутальністю. Цей термін, що вживається для опису м'якості, поблажливості або співчуття, виявленого однією особою в стосунку до іншої.

 

 

Доброта  -   це вчинки, які приносять користь не тільки нам, а й іншим людям, ті, які ми здійснюємо не по тій причині, що хочемо отримати якусь вигоду. Так, добро дійсно повинно відбуватися саме від чистого серця.

   Турбота — комплекс дій по відношенню до якого-небудь об'єкту, націлених на       його благополуччя; увага до чиїхось потреб; піклування про                                                              кого-небудь, про що-небудь.

. В будь-якому випадку, той що турбується, робить ті дії, які необхідні тому, хто потребує турботи і уваги.

У людському суспільстві прийнято турбуватися за малими дітьми, людьми похилого віку і хворими, оскільки самі вони ще, уже або тимчасово не в змозі забезпечити своє нормальне існування.

 

Чуйність – це вміння торкнутися людської душі ледь помітним рухом доброго серця, спрямованого в сторону душі іншої людини. Це трепетне, ніжне і ласкаве ставлення до будь істоті. Це потреба душі і серця, яка приводить людину до благих діянь.

 

Молодці , а тепер подивіться ,будь ласка, на епіграф нашого уроку( записати в зошит).    До чого закликають  нас  ці  слова ?(  У якій би ситуації ти не опинився  б , то завжди повинен допомагати іншим  людям , яким гірше від  тебе  ……Зоставатися людиною  , як зробив це Климко  )

З цього випливає наше проблемне   питання

Проблемне    питання

 

Чому дитина , позбавлена                                                                                                                                                                              в житті всього ,

поспішає творити добро?

 

Попрацювавши  плідно на уроці  , ми зможемо тоді   дати відповідь на це запитання .

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

А зараз ми перевіримо , як уважно ви читали твір .

   Технологія «Знайди правильне твердження». У тексті, складеному з помилкових тверджень, «заховано» 6 правильних. Знайдіть їх.( Взаємоперевірка). ( Правильні відповіді на екрані )

  •  Климко вирушає в дорогу, сповнену небезпек, по сіль на Полтавщину. (Ні.)
  • Все добро на базарі, куди звернув Климко, продавалось за гроші. (Ні).
  • Облаву поліцаї робили на старих і молодих людей. (Ні).
  • Швець-земляк подарував Климкові взуття , а не виміняв. (Так).
  • Врятована від Німеччини дівчина прохала хлопця стати її братом і податись на Донбас до її мами. (Так).
  • Їхав хлопець до станції Дебальцеве на відкритій вантажній машині. (Ні).
  • Климко повертався додому з дорогоцінною сіллю та харчами. (Так).
  • Хворого хлопця виходжувала тітка Марина і хотіла навіть всиновити його. (Так).
  • Німець не зміг ударити Климка, бо той стрибнув у калюжу. (Ні).
  • Головний герой відчував відповідальність за життя Наталі Миколаївни та маленької Олі. (Так).
  • Мішок солі заважає Климкові показати дорогу військовополоненому. (Ні).

-Хлопчину підстерегла невблаганна смерть. (Так )

Молодці , а тепер перейдемо до роботи над змістом твору і з’ясуємо, чи знайшов Климко на своєму шляху  доброту,  чуйність   ,  милосердя і турботу , які сам проявляв стосовно інших?

   Вправа«Вчимося аналізувати»

1. Де і коли відбулося перше знайомство з Климком?Робота з підручником(с.144)

 

(«Климко прокинувся від холодної роси, що впала йому на босі ноги (видно, кидався уві сні), і побачив над собою скам'яніло-бузкове небо, яким воно буває лише восени на сході сонця, — без жайворіння, без легких з позолотою хмарок по обрію, без усміхненої радості пробудження. Климко підібгав ноги під поли діжурчини, щоб зогрілися, й онімілою тремтячою рукою дужче розгорнув солому напроти очей. Він спав під скиртою. »)

 

2. Що можна сказати про зовнішність героя? Робота з підручником(с.145)

 

 

(«Климко йшов босий, у куцих штанчатах, старій матросці, що була колись голубою, а тепер стала сіра, та ще в дядьковій Кириловій діжурці...Климкові ноги, обсипані курятами, брудні й побуряковілі од холоду»).

 

3. Яким, на вашу думку, було дитинство Климка? Свою думку вмотивуйте.

   Чому Климко жив з дядьком Кирилом? Робота з підручником(с.145)

 

  •                 .

Климко жив удвох з дядьком Кирилом, відколи осиротів»).  

 

         4. Яким постає перед читачем Климко?( Добрий, турботливий, чуйний, акуратний, працьовитий, умілий, витривалий, терплячий, товариський, відповідальний, милосердний, кмітливий, сміливий, совісний, відповідальний, стійкий

Добрий, турботливий, чуйний(с.146)

(Це була найбільша радість Климкова - покласти перед дядьком чепурно списані зошити, а самому заходитися поратися:винести миску з дьогтяною водою, витерти підлогу, де набризкано, і тихо, покрадьки,щоб дядько не обернувся,насипати йому юшки, якої сам і наварив, - гарячої та запашної».

Самотній, гордий(с.147)

«Доглядати за собою – зварити їсти, прибрати в хаті ,випрати одежину – він і сам давно вже вмів…»

Витривалий, терплячий(с.149)

«… Земля була холодна , від неї потерпли підошви і зробилися як дерев’яні. Коли вони мерзли так ,що аж пекли ,і не було вже терпцю йти далі , Климко сідав просто серед дороги й одтирав їх руками…»

Товариський(с.153)

«Він рідко коли залишався наодинці у закіптюжених стінах , бо в нього частенько, - бувало, що й до ночі, - засиджувалося шкільне хлоп’яче товариство…»

Відповідальний(с.159)

«Що , що в нас картоплі є трохи та сала? Цього хоч би на два місяці хватило. А скоро зима. Зараз, поки тепло, треба йти. Харчів наміняємо по дорозі назад, молока, може…»

Милосердний(с.162)

«Климко видлубав з кишені одну тридцятку і поклав бабусі у пелену,а сам швидко пішов геть».

Кмітливий, сміливий(с.167)

«Климко випустив плащ-палатку,вчепився дівчині в другу руку і закричав : «Це моя сестра! Сестра моя, пустіть її! Чуєте?Вона мені за матір!»

Совісний, відповідальний, стійкий(с.172)

«-Треба ж роботу якусь зробити тітці , а то тільки набалакав : і те зроблю , і те…»)

5.Як тітка Марина   піклувалася про Климка? Наведіть приклади Робота з підручником(с.171, 172…)

 

6. Яку роль у долі Климка відіграв його друг Зульфат? Робота з підручником(с.153)

 

(Зульфат допоміг Климкові обладнати житло у ваговій: вивести мишей,

знайти старе ліжко. І навіть влаштувати святкову вечерю з печеної картоплі та сала.)Лиш на 3-тю ніч…….у-у-у , хорошо !

 

 

7. Чому Климко заступився на базарі за свою вчительку? Робота з підручником(с.155)

 

 

(Наталя Миколаївна була першою вчителькою Климка, вона дарувала дітям не

         тільки знання, а  й безмежну любов та тепло. Коли до неї так брутально           звернувся бородань, та ще з прагненням забрати сукню, хлопці ладні були

розпочати бійку, аби тільки не віддавати сукню, що ототожнювалась в їх

памяті з найпершими дитячими враженнями про школу.)

 

8. Що змусило малолітнього хлопця вирушити в далеку подорож по

окупованій німцями території? Як можна оцінити його вчинок? Робота з підручником(с.159)

 

 

(У далеку подорож хлопчик вирушив по сіль для Наталі Миколаївни та її дитини ,

Зульфата. Його вчинок можна назвати героїчним та відчайдушним).

9. Чи сподівалися ви такого закінчення подорожі Климка? Чи закономірним було подібне в роки війни?

 

 Літературний диктант. (Взаємоперевірка).(Правильні відповіді на екрані)

1.В яку пору року відбувались описані події?  (Восени)

2.Що зробив хлопчик, коли побачив над собою чобіт фашиста? (Показав, що не має зброї)

3.Для чого він ішов до Слов’янська? (По сіль)

4.Як чех вчинив із хлопчиком? (Дав галети і сіль)

5.Що він сказав при цьому? (Война…Плохо)

6.Хто такий Зульфат?(Шкільний товариш)

7.Кого хлопці зустріли на базарі?(Вчительку Наталію Миколаївну)

8.Чому швець не взяв грошей з Климка? (Бо вони були земляками)

9. «Що ж … треба вертатися…». Чому? (Бо сіль була в Артемівську)

10. Скільки Климко пробув у тітки Марини? (Три доби)

11.Чому він не захотів там залишатись? (Бо знав, що його чекають)

12.Що Климко ніс разом із сіллю? (Пляшку молока)   

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Бесіда

--   Чому ж Климко завжди піклувався про інших більше ,ніж про себе ?

Усе своє коротке життя Климко більше піклувався про інших, ніж про себе. Утративши єдину рідну людину, Климко не може опанувати себе, аж поки не виникла потреба опікуватися долею своєї вчительки. Доля немов винагородила хлопчика за високе благородство помислів і вчинків. Але зла було так багато, що воно не дало маленькому добротворцеві лишитися живим. Климко загинув від фашистської кулі уже біля самого дому, а «з пробитого мішка тоненькою цівкою потекла на дорогу сіль». Загинув, але залишився людиною, встиг стати справжнім дорослим чоловіком, що піклується про інших, відповідальним, самостійним, витривалим, міцним, як скеля. Він багато встиг за своє коротке життя, встиг зрозуміти й довести, що за будь-яких обставин потрібно залишатись людиною й цим переміг війну.

Схиляючи голову перед пам’яттю дітей, що загинули на війні, ми маємо докласти всіх зусиль, аби не опалював вогонь війни душі дітей.

-- Повернімося ж  до нашого проблемного   питання

Проблемне    питання

 

Чому дитина , позбавлена                                                                                                                                                                              в житті всього ,

поспішає творити добро

(………………)

 

VІ. Підсумки.

 Презентація « Діти війни «

 і  робота учня біля дошки( одночасно) 

записати військову лексику, використану в повісті
. Учень, який працював біля дошки, зачитує   виписані слова після перегляду презентації.

Учитель.

- Діти, а чи зрозуміле нам значення цих слів? Чому?

Що об’єднує презентацію і ці слова (події на Сході України)

-Дійсно, зараз на Сході, на превеликий жаль, відбуваються події, про які ми щойно говорили. Знову там гинуть люди, діти залишаються сиротами,без даху над головою, змушені покидати свої домівки. Очевидно, тому, що дехто не розуміє, що щастя – це не новітня зброя, не захоплені території,не велика армія. Щастя – це коли сміються діти і чисте небо над головою, мир на землі і мир в душі.

  • Напишіть  будь ласка, що  цінного  ви  взяли для себе із сьогоднішнього уроку на голубі  і наклейте  його на плакат ,  прокоментуйте  

(Учні називають і пояснюють)

  • Звучить музика  і учні дарують сувеніри з побажаннями миру гостям

VІІ.  Оцінювання учнів.

    VIII.   Домашнє завдання ( на екрані)

 

1   Написати продовження повісті «Климко».

2. Написати твір-роздум: «Мої враження від прочитаної повісті» або «Чого навчає нас Григір Тютюнник повістю «Климко»?
3  .  Написати лист Климкові.

4 .    Складання асоціативного грона до образу Климка

 

 

doc
Додано
22 грудня 2017
Переглядів
422
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)

Отримайте безкоштовний сертифікат про публікацію авторської розробки

Кожна публікація гарантує участь у конкурсі для вчителів

Додати розробку