Урок-квест. Література рідного краю. Павло Байдебура про солеваріння на Донеччині. Оповідання «Універсал гетьмана Богдана»

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів із творчістю письменника-земляка, на прикладі оповідання показати процес солеваріння в давньому місті Торі (сучасне місто Слов'янськ), важку працю робітників на цьому промислі;

сприяти творчій самореалізації учнів, формуванню цілісного світогляду шляхом інтегрування відомостей із українознавства;

формувати та розвивати ключові компетентності учнів (комунікативну, літературну, соціальну, навчально-пізнавальну), уміння аналізувати, робити висновки, працювати в команді;

виховувати інтерес та повагу до історії рідного краю, почуття гордості за його давню історію.

Перегляд файлу

Урок-квест з літератури рідного краю

Тема: Література рідного краю. Павло Байдебура про солеваріння на Донеччині. Оповідання «Універсал гетьмана Богдана»

Мета: ознайомити учнів із творчістю письменника-земляка, на прикладі оповідання  показати процес солеваріння в давньому місті Торі (сучасне місто Слов’янськ), важку працю робітників на цьому промислі;

сприяти творчій самореалізації учнів, формуванню цілісного світогляду шляхом інтегрування відомостей із українознавства;

формувати та розвивати ключові компетентності учнів (комунікативну, літературну, соціальну, навчально-пізнавальну), уміння аналізувати, робити висновки, працювати в команді;

виховувати інтерес та повагу до історії рідного краю, почуття гордості за його давню історію.

Форма уроку: квест

Очікувані результати:

  • Ознайомитися з основними відомостями про життєвий і творчий шлях письменника-земляка;
  • Знати цікаві відомості про історію, промисел та побут рідного краю;
  • Уміти аналізувати, систематизувати та співставляти інформацію;
  • Отримати стійку мотивацію до вивчення творів письменників рідного краю.

 Обладнання: текст оповідання, маршрутний лист.

Методичний коментар. При підготовці до квесту використано інтегрований текстоцентричний підхід, а саме: учні отримують завдання з літератури, історії, українознавства відповідно до їх вікових особливостей та рівня розвитку. Перед уроком учням запропоновано випереджувальне завдання: скласти «Візитну картку» письменника та прочитати оповідання.

Хід уроку

І. Входження в урок.

            1. Оголошення ключового питання уроку:

      - Чи актуальним є розповідь про налагодження торгівельних звязків солеварів Тора із Запорізькою Січчю? Чому?

2. Обєднання в «домашні» групи  (Вправа «Кольори» по 6 учнів)

3. Ознайомлення учнів зі змістом завдань та вимогами до їх виконання.   (Додатки 1, 2)

4. Розподіл учнів за номерами завдань.

 

ІІ. Квест.

  1. Робота в групах змінного складу над виконанням завдань квесту (маршрутний лист) – 20 хв.
  2. Робота в «домашніх» групах (учні синтезують отриману інформацію,  головне записують у зошити): - 15 хв.
  • Паспорт твору;
  • Художні засоби;
  • Таблиця «Процес добування солі та умови праці солеварів» 

 

  1. Міні-дискусія: групи дають відповідь на ключове питання: - 3 хв.

        Чи актуальним є розповідь про налагодження торгівельних звязків солеварів Тора із Запорізькою Січчю? Чому?

ІІІ. Підсумок уроку.  Рефлексія. – 5 хв.

https://m.io.ua/img_aa/medium/1949/15/19491504.jpg3.1.  Складання інформаційного ґрона:

 

 

 

 

 

Солеварний промисел   Донеччина, Слов’янськ, торгівля, зв’язки, просторий степ, праця, взаємодопомога… 

3.2. Підсумки уроку підіб’ємо за допомогою прийому «Закінчи речення».

  • Чи досягнуто мети уроку?
  • Я дізнався (-лася) про….
  • Я навчився (-лася)…
  • Мені сподобалося…
  • Мені було цікаво дізнатися 
  • Чи виправдалися очікувані результати?

 Учні здають зошити на перевірку.

V. Домашнє завдання.

         Написати твір-розповідь на тему «Зображення дружби і взаємодопомоги між козаками й солеварами» (обсяг 1 сторінка)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                              Додаток 1

Критерії оцінювання

Середній рівень

Достатній рівень

Високий рівень

- Включені матеріали, що не мають безпосереднього відношення до теми;

-зібрана інформація не аналізується й не оцінюється;

-неповні відповіді на питання;

-матеріал логічно не побудований і поданий зовні не привабливо;

-немає критичного погляду на проблему.

- Включаються як матеріали, що мають відношення до теми,так і матеріали, що не мають відношення до неї;

- не вся інформація взята з достовірних джерел;

- частина інформації неточна або не має прямого відношення до теми;

- недостатньо виражена власна  позиція та оцінка інформації;

- демонструється одна точка зору на проблему.

- Робота демонструє  точне розуміння завдання;

- висновки аргументовані;

-усі матеріали та інформації мають безпосереднє відношення до теми;

- чітке і логічне подання інформації;

- демонструється критичний аналіз і оцінка матеріалу;

- представлені різні підходи до вирішення проблеми;

- робота відрізняється яскравою індивідуальністю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://d3pl14o4ufnhvd.cloudfront.net/v2/uploads/1a0bb00c-1cb2-4c9c-854c-035eb2e09f8c/378fd18a4c70f83b8553ed4ceed5bf6a969e61f0_original.jpg                                                                                                                                Додаток 2
1. Розгадайте загадку

Що за дивне сотворіння:

Виростає без коріння

І не має зовсім цвіту,

А всьому потрібне світу,

Хоч родилось із води,

Пропаде, як вкинь туди

 

 

2. Розгадавши загадку, за  допомогою довідкової інформації дізнайтесь про солеварний промисел.  Дайте відповіді на питання:

 - Де вперше на Донеччині почали добувати сіль?        

 - Що ви дізналися про соледобування в Торі?

 

3. Користуючись змістом оповідання, заповніть таблицю                                     «Процес добування солі та умови праці солеварів»

Основні питання:

1. Особливості праці солеварів у Торі.

2. Важка фізична праця, яка забирає останні сили, але й хворий повинен працювати

3. Робочий одяг солеварів

4. Чим топили в печах, виварюючи сіль?

5. Ваше ставлення до важкої праці солеварів

6. Авторське ставлення до важкої праці солеварів.

4. Складіть   «Паспорт твору»

Тема_______________________________________________ Ідея________________________________________________

Основна думка_______________________________________ Жанр_______________________________________________

Герої твору__________________________________________

 

5.Користуючись довідковим матеріалом,  ознайомтеся з описом степу в повісті М.Гоголя «Тарас Бульба», знайдіть в оповіданні опис степу Дикого поля та порівняйте ці описи. Випишіть художні засоби в таблицю

 

Художні засоби

 

«Універсал Гетьмана Богдана»

 

       «Тарас Бульба»

метафори

 

 

епітети

 

 

порівняння

 

 

уособлення

 

 

 

6. Установіть відповідність між ілюстрацією та цитатою з оповідання

https://d3pl14o4ufnhvd.cloudfront.net/v2/uploads/1a0bb00c-1cb2-4c9c-854c-035eb2e09f8c/ae7c4ff2edbbe348d0e91133fe64855f14894b5f_original.jpghttps://d3pl14o4ufnhvd.cloudfront.net/v2/uploads/1a0bb00c-1cb2-4c9c-854c-035eb2e09f8c/509075db0adc1d8e26893d1da3290c5e408e06aa_original.jpg1                    3

3

 

 

 

 

 

 

 

https://d3pl14o4ufnhvd.cloudfront.net/v2/uploads/1a0bb00c-1cb2-4c9c-854c-035eb2e09f8c/45b79dceafa7c6a88006b5493cf5379ce01fa39a_original.jpghttps://d3pl14o4ufnhvd.cloudfront.net/v2/uploads/1a0bb00c-1cb2-4c9c-854c-035eb2e09f8c/d2866af92ad926e69f51c04c3f3b1977fe5cf3b6_original.jpg 

2 4

 

 

 

 

 

 

А. «…А геть далі, на широчезному майдані, який збігав аж до озера, розташувались кучені і палаючі печі – солеварні…»

Б. «…Вози з сіллю уже зрихтовані. Стоять зараз у лісі…»

В. «…І ось серед цього безбережного простору двоє вершників. По всьому було видно, що це козаки-понизовці…»

Г. «…Робота на соляному майдані не припинялась і вночі. В печах палахкотів вогонь, біля казанів орудували солевари, ропники підносили і підвозили на тачках відстояну в коритах ропу....»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Тарабанова Наталія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Перепелиця Дмитро Олександрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 грудня 2017
Переглядів
1222
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку