До розіграшу
залишилось:
21 день
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок-квест. Література рідного краю. Павло Байдебура про солеваріння на Донеччині. Оповідання «Універсал гетьмана Богдана»

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів із творчістю письменника-земляка, на прикладі оповідання показати процес солеваріння в давньому місті Торі (сучасне місто Слов'янськ), важку працю робітників на цьому промислі;

сприяти творчій самореалізації учнів, формуванню цілісного світогляду шляхом інтегрування відомостей із українознавства;

формувати та розвивати ключові компетентності учнів (комунікативну, літературну, соціальну, навчально-пізнавальну), уміння аналізувати, робити висновки, працювати в команді;

виховувати інтерес та повагу до історії рідного краю, почуття гордості за його давню історію.

Перегляд файлу

Урок-квест з літератури рідного краю

Тема: Література рідного краю. Павло Байдебура про солеваріння на Донеччині. Оповідання «Універсал гетьмана Богдана»

Мета: ознайомити учнів із творчістю письменника-земляка, на прикладі оповідання  показати процес солеваріння в давньому місті Торі (сучасне місто Слов’янськ), важку працю робітників на цьому промислі;

сприяти творчій самореалізації учнів, формуванню цілісного світогляду шляхом інтегрування відомостей із українознавства;

формувати та розвивати ключові компетентності учнів (комунікативну, літературну, соціальну, навчально-пізнавальну), уміння аналізувати, робити висновки, працювати в команді;

виховувати інтерес та повагу до історії рідного краю, почуття гордості за його давню історію.

Форма уроку: квест

Очікувані результати:

  • Ознайомитися з основними відомостями про життєвий і творчий шлях письменника-земляка;
  • Знати цікаві відомості про історію, промисел та побут рідного краю;
  • Уміти аналізувати, систематизувати та співставляти інформацію;
  • Отримати стійку мотивацію до вивчення творів письменників рідного краю.

 Обладнання: текст оповідання, маршрутний лист.

Методичний коментар. При підготовці до квесту використано інтегрований текстоцентричний підхід, а саме: учні отримують завдання з літератури, історії, українознавства відповідно до їх вікових особливостей та рівня розвитку. Перед уроком учням запропоновано випереджувальне завдання: скласти «Візитну картку» письменника та прочитати оповідання.

Хід уроку

І. Входження в урок.

            1. Оголошення ключового питання уроку:

      - Чи актуальним є розповідь про налагодження торгівельних звязків солеварів Тора із Запорізькою Січчю? Чому?

2. Обєднання в «домашні» групи  (Вправа «Кольори» по 6 учнів)

3. Ознайомлення учнів зі змістом завдань та вимогами до їх виконання.   (Додатки 1, 2)

4. Розподіл учнів за номерами завдань.

 

ІІ. Квест.

  1. Робота в групах змінного складу над виконанням завдань квесту (маршрутний лист) – 20 хв.
  2. Робота в «домашніх» групах (учні синтезують отриману інформацію,  головне записують у зошити): - 15 хв.
  • Паспорт твору;
  • Художні засоби;
  • Таблиця «Процес добування солі та умови праці солеварів» 

 

  1. Міні-дискусія: групи дають відповідь на ключове питання: - 3 хв.

        Чи актуальним є розповідь про налагодження торгівельних звязків солеварів Тора із Запорізькою Січчю? Чому?

ІІІ. Підсумок уроку.  Рефлексія. – 5 хв.

https://m.io.ua/img_aa/medium/1949/15/19491504.jpg3.1.  Складання інформаційного ґрона:

 

 

 

 

 

Солеварний промисел   Донеччина, Слов’янськ, торгівля, зв’язки, просторий степ, праця, взаємодопомога… 

3.2. Підсумки уроку підіб’ємо за допомогою прийому «Закінчи речення».

  • Чи досягнуто мети уроку?
  • Я дізнався (-лася) про….
  • Я навчився (-лася)…
  • Мені сподобалося…
  • Мені було цікаво дізнатися 
  • Чи виправдалися очікувані результати?

 Учні здають зошити на перевірку.

V. Домашнє завдання.

         Написати твір-розповідь на тему «Зображення дружби і взаємодопомоги між козаками й солеварами» (обсяг 1 сторінка)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                              Додаток 1

Критерії оцінювання

Середній рівень

Достатній рівень

Високий рівень

- Включені матеріали, що не мають безпосереднього відношення до теми;

-зібрана інформація не аналізується й не оцінюється;

-неповні відповіді на питання;

-матеріал логічно не побудований і поданий зовні не привабливо;

-немає критичного погляду на проблему.

- Включаються як матеріали, що мають відношення до теми,так і матеріали, що не мають відношення до неї;

- не вся інформація взята з достовірних джерел;

- частина інформації неточна або не має прямого відношення до теми;

- недостатньо виражена власна  позиція та оцінка інформації;

- демонструється одна точка зору на проблему.

- Робота демонструє  точне розуміння завдання;

- висновки аргументовані;

-усі матеріали та інформації мають безпосереднє відношення до теми;

- чітке і логічне подання інформації;

- демонструється критичний аналіз і оцінка матеріалу;

- представлені різні підходи до вирішення проблеми;

- робота відрізняється яскравою індивідуальністю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://d3pl14o4ufnhvd.cloudfront.net/v2/uploads/1a0bb00c-1cb2-4c9c-854c-035eb2e09f8c/378fd18a4c70f83b8553ed4ceed5bf6a969e61f0_original.jpg                                                                                                                                Додаток 2
1. Розгадайте загадку

Що за дивне сотворіння:

Виростає без коріння

І не має зовсім цвіту,

А всьому потрібне світу,

Хоч родилось із води,

Пропаде, як вкинь туди

 

 

2. Розгадавши загадку, за  допомогою довідкової інформації дізнайтесь про солеварний промисел.  Дайте відповіді на питання:

 - Де вперше на Донеччині почали добувати сіль?        

 - Що ви дізналися про соледобування в Торі?

 

3. Користуючись змістом оповідання, заповніть таблицю                                     «Процес добування солі та умови праці солеварів»

Основні питання:

1. Особливості праці солеварів у Торі.

2. Важка фізична праця, яка забирає останні сили, але й хворий повинен працювати

3. Робочий одяг солеварів

4. Чим топили в печах, виварюючи сіль?

5. Ваше ставлення до важкої праці солеварів

6. Авторське ставлення до важкої праці солеварів.

4. Складіть   «Паспорт твору»

Тема_______________________________________________ Ідея________________________________________________

Основна думка_______________________________________ Жанр_______________________________________________

Герої твору__________________________________________

 

5.Користуючись довідковим матеріалом,  ознайомтеся з описом степу в повісті М.Гоголя «Тарас Бульба», знайдіть в оповіданні опис степу Дикого поля та порівняйте ці описи. Випишіть художні засоби в таблицю

 

Художні засоби

 

«Універсал Гетьмана Богдана»

 

       «Тарас Бульба»

метафори

 

 

епітети

 

 

порівняння

 

 

уособлення

 

 

 

6. Установіть відповідність між ілюстрацією та цитатою з оповідання

https://d3pl14o4ufnhvd.cloudfront.net/v2/uploads/1a0bb00c-1cb2-4c9c-854c-035eb2e09f8c/ae7c4ff2edbbe348d0e91133fe64855f14894b5f_original.jpghttps://d3pl14o4ufnhvd.cloudfront.net/v2/uploads/1a0bb00c-1cb2-4c9c-854c-035eb2e09f8c/509075db0adc1d8e26893d1da3290c5e408e06aa_original.jpg1                    3

3

 

 

 

 

 

 

 

https://d3pl14o4ufnhvd.cloudfront.net/v2/uploads/1a0bb00c-1cb2-4c9c-854c-035eb2e09f8c/45b79dceafa7c6a88006b5493cf5379ce01fa39a_original.jpghttps://d3pl14o4ufnhvd.cloudfront.net/v2/uploads/1a0bb00c-1cb2-4c9c-854c-035eb2e09f8c/d2866af92ad926e69f51c04c3f3b1977fe5cf3b6_original.jpg 

2 4

 

 

 

 

 

 

А. «…А геть далі, на широчезному майдані, який збігав аж до озера, розташувались кучені і палаючі печі – солеварні…»

Б. «…Вози з сіллю уже зрихтовані. Стоять зараз у лісі…»

В. «…І ось серед цього безбережного простору двоє вершників. По всьому було видно, що це козаки-понизовці…»

Г. «…Робота на соляному майдані не припинялась і вночі. В печах палахкотів вогонь, біля казанів орудували солевари, ропники підносили і підвозили на тачках відстояну в коритах ропу....»

 

 

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Перепелиця Дмитро Олександрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
17 грудня 2017
Переглядів
589
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку