Сценарій позакласного заходу з української літератури для 9-11 класів: "Літературний брейн-ринг"

Про матеріал

Сценарій стане у нагоді під час проведення позакласного заходу або Тижня укр. літ в школі

Перегляд файлу

ЛІТЕРАТУРНИЙ  БРЕЙН-РИНГ

(Гра для учнів 9-11 класів)

Мета:  розширювати та поглиблювати знання про літературу та її поняття, творчість письменників; розвивати бажання вивчати та удосконалювати свої знання з української літератури,  виховувати любов до рідного краю.

 

Форма заходу:  командна вікторина

Обладнання:  ноутбук; назва та епіграф заходу; 2 листа з написаними 7 іменами письменників + 14 смужок з їх псевдонімами; кольорові макети українських купюр та портрети осіб, які на них зображені; 2 конверти з окремо написаними словами + 2 листи, щоб ці слова на них наклеювати; 2 листа з надрукованими літерами ЛІТЕРАТУРА (для складання акровірша); клей; скотч.

 

                                                 Література кожного народу – це найкраще дзеркало його життя.

І.Франко

 

Вчитель 1:  Доброго дня всім присутнім на нашому заході. Вітаю вас на «Літературному брейн-ринзі», присвяченому Тижню української літератури. Сьогодні ви позмагаєтесь у цікавих конкурсах та творчих змаганнях. Але спочатку давайте познайомимось з нашими учасниками.

(Команди представляють назви, девізи, емблеми та капітанів)

 

Вчитель 2:  А оцінювати вас буде журі, до складу якого входять……………

До вашої уваги пропоную такі конкурси:

1. «Вікторина»

2. «Зашифровані псевдоніми»

3. «Літературні асоціації» 

4. «Великі українці»

5. «І знову відкриваю «Кобзаря»»

6. «Акровірш»

 

Вчитель 1: Що ж, розпочинаємо змагання. Завдання першого конкурсу: кожній команді по-черзі я буду ставити запитання з теми «Література». За правильну відповідь отримаєте 1бал. Якщо ж її немає, то відповідають суперники.

 

Літературна вікторина

1. Назвіть три роди літератури   (епос, лірика, драма) 

2. Зворот, у якому ознаки описуваного предмета подано в надмірно перебільшеному вигляді з метою привернути до себе читача    (Гіпербола)

3. Скільки дітей було в cімї Т.Шевченка?   (6)

4. Як називається один із жанрів літератури, основоположником якого був Езоп і який походить від казок про тварин?    (Байка)

5. Кого з українських письменників у літературних колах називали Сонцепоклонником?   (М.Коцюбинського)

6. Скільки строф налічує сонет?    (14)

7. Літературний напрям, який характеризується правдивим і всебічним відображенням дійсності на основі життєвих явищ.   (Реалізм)

8. Чим закінчується казка «Соломяний бичок»?   (Він розтанув на сонці)

9. Членом якого братства був Т.Шевченко?   (Кирило-Мефодіївського)

10. Як називається співзвучність закінчень у суміжних чи близько розташованих словах у кінці чи в середині віршорядків   (Рима)

11. Яку літературну памятку залишив нам у спадок Нестор літописець?  («Повість временних літ»)

12. Хто з українських письменників писав байки для дітей?  (Л.Глібов)

13. Назвіть 2 документа, які наприкінці ХІХ ст. поставили під заборону всю нашу національну культуру  (Валуєвський циркуляр та Емський указ)

14. Назвіть цикли календарно-обрядової творчості  (зимовий, весняний, літній, осінній)

15. Як звали дружину та дітей великого Кобзаря?   (Він їх не мав)

 

 

Вчитель 2: Всім вам добре відомо, що деякі письменники підписували свої твори несправжніми іменами, а вигаданими – псевдонімами. В другому конкурсі ми перевіримо, наскільки добре ви знаєте і пам’ятаєте літературні прізвиська наших письменників.

Вчитель 1: Ви бачите, що на дошці прикріплений список із справжніми іменами українських письменників. Зараз я роздам командам смужки, на яких методом переплутаних літер зашифровані псевдоніми. Ваше завдання: відгадати слово-псевдонім, вписати його на цю смужку та прикріпити (скотчем) навпроти відповідного імені письменника. Але серед всіх цих псевдонімів є одна пара, яка не співпадає, тож будьте уважні.

Вчитель 2: Яка з команд правильно впорається із завданням, отримає 7 балів  (по 1 б. за правильно складену пару) та додатковий бал за швидкість.

О. Косач                                      О. Янишв  (О. Вишня)

П. Губенко                                  П. Мнйири  (П. Мирний)

І. Тобілевич                                Л. Ауїкрнак  (Л. Українка)

М.Вілінська                                Г. Осдокаорв  (Г. Сковорода)

            П. Рудченко                                І. Онапкерк-Йраик  (І. Карпенко-Карий)

Л. Косач                                      М. Вчовко  (М. Вовчок)

Г. Хоткевич                                О. Апчікл   (О.Пчілка)

(Примітка: «зайві» письменники – Г.Хоткевич та Г.Сковорода, бо вони не мають псевдонімів)

Вчитель 1: Просимо членів журі оголосити попередні результати за підсумками 2-х конкурсів…………..

Вчитель 2: «Хто багато читає, той багато знає», -- говорить народна мудрість. На уроках української літератури всі ви читаєте різні твори, вивчаєте поезії. Тож зараз прийшов час перевірити, наскільки добре ви пам’ятаєте головних героїв, сюжети та назви творів.

Вчитель 1: Пропоную вам наступний конкурс. Я зачитуватиму ряд асоціативних слів, які вам необхідно буде відгадати: це або назва твору, або ім’я видатного письменника, або назва поезії. Яка з команд швидше відгадає, та й отримає 1 б. за кожну відповідь.

«Літературні асоціації»

1. Кайдани, лани, Бог, море, слово, степ, сімя   (Т.Шевченко, «Заповіт»)

2. «30-літня війна», брат Михайло, Єгипет, драма-феєрія, вірш «Конвалія», фонограф   (Л. Українка)

3. Ліс, пісенька, хата, заєць, втеча, носик, догора, безглузда смерть у фіналі   (Казка «Колобок»)                                                                                                                  

4. Парубок, їжа, гумор, боги, Вергілій, козаки, пекло    (І. Котляревський,

                                                                                                                    «Енеїда»)

5. Доктор філософії, 4 літей, «три жмутки», революціонер, Львівський університет, каменяр   (І. Франко)

6. Птах, віз, повчання, членистоноге, різний напрямок, риба     (Л. Глібов, «Лебідь, рак та щука»)                                                                                                                          

7. Пензлик, 3 срібні медалі, пан, Оксана Коваленко, сирота, Петербург, 47 років  (Т. Шевченко)                                                                                                  

8. Ворожба, веселий похорон, співаночки, гуцули, кохання, Черемош, заробітки, вівці   (М. Коцюбинський, «Тіні забутих предків»)                                                               

9. «Світ ловив мене, та не спіймав», мандрівник, Києво-Могилянська академія, Катерина ІІ, філософ, афоризми, пророча смерть   (Г. Сковорода)

10. Земля, Семигори, брати, груша, Великодня проща, око, сварки   (І. Нечуй-

                                                                              Левицький, «Кайдашева сімя»)

11. Пісні, Возний, вибір, сватання, село, мати, благання, Полтава  

                                                             (І. Котляревський, «Наталка Полтавка»)                                                                                                           

12. Трави, рушник, усмішка, ніч, степи, очі, смуток, виряджання, гаї  

                                                                          (А. Малишко, «Пісня про рушник»)

 

Вчитель 2:  Як відомо, письменники внесли до української літератури немало цікавих історій. Те саме можна сказати і про історичних осіб, які не раз «зазирали» до літературних витоків.

 

Вчитель 1:  Наступний конкурс має назву «Великі українці». Не так давно на ТБ був проект з такою ж назвою, де наші співвітчизники шляхом голосування обирали найвідомішого та найвеличнішого українця. Але тут можна привести чимало видатних людей, завдяки яким наша держава стала могутньою, квітучою і незалежною. Кожен з цих людей доклав до цього чимало зусиль. Тому сказати про когось одного як про «великого» буде неправильно.

 

Вчитель 2:  Портрети «великих» українців ми часто зустрічаємо на сторінках навчальних підручників, книжок, газет, журналів, Інтернет виданнях. Але є ще одне місце, де можна побачити дійсно «великих» українців. Це – грошові купюри.

 

Вчитель 1:  Тому в цьому конкурсі ми перевіримо, наскільки добре ви знаєте і  пам’ятаєте грошові номінали. Зараз командам я роздам українські гривні та окремо портрети тих осіб, які на них зображені.

 

Вчитель 2:  Ваше завдання: якнайшвидше наклеїти на купюри відповідних «великих» українців та підписати, хто ж саме там зображений. За кожну правильно оформлену купюру ви отримуєте 1 б. + додатковий бал за швидкість. Завдання зрозуміло? Отже, почали!

 

Вчитель 1: Просимо членів журі оголосити попередні результати за підсумками 4-х конкурсів.

Вчитель 2:  Все повторялось: і краса, й потворність.

                     Усе було: асфальти й спориші.

                     Поезія – це завжди неповторність,

                     Якийсь безсмертний дотик до душі.

 

Вчитель 1:  Саме цими рядками хочеться розпочати наш наступний конкурс, який називається «І знову відкриваю Кобзаря». Як вам відомо, в 2014 р. виповнюється 200 р. з дня народження великого пророка України, генія, митця – Т.Г.Шевченка.

 

Вчитель 2:  Неодноразово вірші поета є духовними «девізами» багатьох людей по всьому світові. А от наскільки добре ви знаєте шевченкові твори? Зараз у нас буде нагода це перевірити.

 

Вчитель 1:  Команди отримують конверти, в яких знаходяться окремі слова. За 5 хв. вам необхідно скласти з них рядки одного з твору Т.Шевченка, а потім капітан команди зачитає їх всім присутнім. За правильно виконане завдання ви отримаєте 3 б.

 

(«Борітеся – поборете! Вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава і воля святая!»)

 

Вчитель 2:  І на завершення нашого літературного брейн-рингу ще один творчий конкурс, пов'язаний з поезією. Всі ви знаєте, що вірші бувають різних видів: білий, сонет, фігурний і т.д. А що таке акровірш?  (Відповіді учнів)

 

Вчитель 1:  Наостанок я пропоную вам скласти власний акровірш. Команда отримує аркуш паперу, на якому головним словом в поезії буде «література».

 

Л_______________________                               Л______________________

І _______________________                                І______________________

Т_______________________                               Т______________________

нЕ______________________                              дЕ______________________

Р_______________________                                Р______________________

А_______________________                               А______________________

Т_______________________                               Т______________________

У_______________________                               У______________________

Р_______________________                                Р______________________

тА______________________                              тА______________________

 

Вчитель 2:  Просимо членів журі оголосити результати гри за підсумками всіх конкурсів та назвати команду переможців……………

Вчитель 1:  Сьогоднішній брейн-ринг я хочу завершити словами великого
Кобзаря: «Учітесь, читайте і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь!». Дякуємо за участь та увагу. На все добре!

 

 

 

 

doc
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
6560
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку