Літературний ранок
«Поетичний вінок Тараса Шевченка»
Мета: закріпити знання учнів про творчість Т.Г. Шевченко. Розвивати мовлення, мислення, увагу, виразне читання віршів Т. Шевченка. Виховувати любов до книги, бажання читати твори Т.Г. Шевченка.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, книжки з творами Т.Г. Шевченка, презентація
Хід заходу
І. Організація учнів .
II. Оголошення теми та мети.
СЛАЙД 1- Мотивація навчальної діяльності.
Хто акровірш прочитає.
Про що піде мова - взнає.
Ти мусиш нам слівце назвати,
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищати,
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?
(Д. Білоус)
СЛАЙД 2- Сьогоднішній захід ми присвячуємо видатному українському поету та художнику Тарасу Григоровичу Шевченку, вклонімося світлій пам'яті поета. Перегорнемо деякі сторінка життя великого Кобзаря, прислухаємося до шевченківської думки та слова.
Щовесни, коли тануть сніги,
І на рясті просяє веселка.
Повні сил і живої снаги.
Ми вшановуємо пам'ять Шевченка
СЛАЙД 3- Перегляд відео
III. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
Клас був поділений на групи і кожна група мала своє завдання. 1 група готувала розповідь про дитячі роки Тараса, 2 група – Шевченко-художник, 3 група – Шевченко-поет.
Учні по черзі. Тарасе, наш Кобзарю, всюди
Приходиш нині ти як свій,
Тебе вітають щиро люди
На всій Україні моїй.
Кобзарем його ми звемо,
Так від роду і до роду
Кожен вірш свій і поему
Він присвячував народу.
В похилій хаті, край села,
Над ставом, чистим і прозорим,
Життя Тарасику дала
Кріпачка-мати, вбита горем.
СЛАЙД 4- Звіт першої групи (дитячі роки Тараса).
Тарас Шевченко народився 9 березня 1814 р. в селі Моринцях, що на Черкащині, в багатодітній сім'ї селянина-кріпака. Через два роки родина переїхала до села Кирилівки. Тарас ріс розумним, допитливим, хотів усе знати. Восьмилітнім його віддали в "науку" до дяка. Та не довго тривало навчання. У дев'ять років малий Тарас залишився без матері, а в одинадцять років став круглим сиротою. Перед смертю батько сказав: "синові Тарасу із мого хазяйства нічого не треба; - він не буде абияким чоловіком: з його буде або щось дуже добре, або велике ледащо, для його моє наслідство або нічого не буде значить, або нічого не поможе".
Хлопець поневірявся по чужих людях. Наймитував у школі, пас громадську череду. Мине 20 років, і він із болем згадуватиму своє дитинство у вірші "Мені тринадцятий минало".
Звучить вірш «Мені тринадцятий минало...» (один з учнів)
СЛАЙД 5- Звіт другої групи (Шевченко-художник).
Змалку в обдарованій від природи дитині прокинувся талант художника. Це було незвичайне дитяче захоплення... Вугіллям, крейдою чи олівцем він малював скрізь, де тільки міг: на стінах, на дверях, на папері. Думка знайти людину, яка б навчила Його малювати, ніколи не залишала хлопчика. Так він потрапляє до хлипківського маляра, який погоджується навчити хлопця малювати, однак пан забирає його до себе козачком. А згодом разом із паном Тарас переселяється в Петербург, де починає вчитися у малярних справ майстра Ширяєва.
Зустріч у Петербурзі з земляком — художником Сошенком круто змінила долю Шевченка. Згодом він знайомиться з художником Карлом Брюлловим і поетом Василем Жуковським. Вражені гіркою долею талановитого юнака, вони викупили його з кріпацтва. Тарас Григорович виправдав їхні надії. У1845 році він закінчив Петербурзьку художню академію й отримав звання "вільного художника ”. Тарас малює портрети, малюнки, ілюстрації до книжок.
Особливою любов'ю художника оповиті акварелі, на яких зображено краєвиди Києва: "Аскольдова могила", "Костьол у Києві ”, малюнки із зображенням Києво-Печерської лаври. Як художник Т.Г.Шевченко зробив великий внесок і в портретистку. Він написав 60 власних портретів — 4 олійних, всі інші — графічні.
СЛАЙД 6- Звіт третьої групи(Шевченко-поет).
Називають Шевченка Кобзарем. Раніше кобзарів на Україні було багато. Вони ходили селами і містами, співали пісні та думи про боротьбу відважних запорізьких козаків за свободу народу.
Саме про це і пише у своїх творах Тарас Шевченко: про героїчне минуле України, про важку долю жінки-матері, красу рідного краю. Окрім того, висміював у своїх віршах царя і царицю, закликав до боротьби проти гнобителів українського народу. Так, у поемі "Гайдамаки" він описав повстання простого люду проти несправедливості та знущань панства. За бунтівні твори, заклик до непокори Шевченко поплатився волею: поета було заслано на десять років у солдати, в далекий Казахстан.
Шевченко написав багато чудових творів, але основна його книга — це "Кобзар” — збірка всіх його поетичних творів.
Поезія Шевченка навдивовижу мелодійна і пісенна. Чимало його віршів покладено на музику.
СЛАЙД 7- Пісня «Садок вишневий коло хати» відео
Вчитель. Незважаючи на заборону, Шевченко писав вірші і ховав їх за халявою чобота. Писав на малесеньких шматочках паперу вуглинкою. Ось чому можна побачити багато ілюстрацій до творів Т.Шевченка чорно-білого кольору. Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24 роки був у кріпацтві, 10 років мучився у солдатській неволі на засланні.
СЛАЙД 8- Тарас Григорович помер 10 березня 1861 року в Петербурзі. Його поховали спочатку на Смоленському кладовищі, але, згідно з «Заповітом», 10 травня того ж року його прах був перезахований в Україні над Дніпром на Тарасовій горі (м. Канів).
Українці шанують геніального українського поета, художника, борця зі волю народу і завжди будуть пам’ятати його заповіти.
Звучить вірш Т.Г.Шевченка «Заповіт» (один із дітей)
СЛАЙД 9- Після своєї смерті він залишив скарб для української нації - «Кобзар».
Ішов кобзар до Києва
Та сів спочивати:
Торбинками обвішаний
Його провожатий.
Мале дитя коло нього
На сонці куняє.
А тим часом кобзар
Ісуса співає.
IV. Сторінками творчості Т.Г. Шевченка.
1. Робота з виставкою книт.
- Діти, у кого дома є «Кобзар»? Не один вірш із цієї збірки знайшов дорогу до вашого серця. Його поетичне слово любить і ненавидить, плаче І сміється, радіє і сумує. Назвавши «Кобзарем» свою першу збірку, Шевченко підкреслив цим народність, волелюбність своєї поезії. Твори Кобзаря всесвітньо відомі, тому не дивно, що їх переклали 147 мовами світу і вони стали невід'ємною частиною національної культури багатьох народів.
2. Сучасна поезія Т. Шевченка.
- Діти, які ви знаєте пісні на вірші Т.Г. Шевченка?
СЛАЙД 10- Слухання запису пісні «Думи».
3. Читання віршів Т. Шевченка.
Вчитель: У цьому році минає 209 років з дня народження славетного сина України Тараса Григоровича Шевченка. Народ пам'ятає про свого Кобзаря, вшановує його пам'ять: ім'ям Шевченка названо парки, театри, вулиці. Не лише в Україні вшановують його пам'ять. Пам'ятники нашому Шевченку стоять у далекій Канаді, Угорщині, США, Парагваї, Франції, Аргентині. Вулиці багатьох міст світу теж названо його іменем.
Сьогодні , ми зібралися тут, щоб вшанувати пам'ять великого Кобзаря. Уся поетична творчість Т. Г. Шевченка захоплює і вічно кличе до себе людей усіх поколінь.
V. Підсумок .
Юні друзі! Дорожіть Шевченком. Хочеться вірити, що, вступаючи в нове тисячоліття, на вашому шляху завжди будуть Тарасова пристрасть, Тарасова мужність, Тарасове невмируще слово!