Літературно-музична композиція «Борітеся-поботете, вам Бог помагає!»
Святково прибраний зал, книжкова виставка «Весна починається з «Кобзаря»»
Ведучий: Весна…Ніжна, трепетна.. Ледь помітними, легкими кроками ступаєш ти моєю рідною Україною. Твій прихід – це оновлення, відродження для наших душ.
Ведуча: Кожному з нас здається, що він народжується на світ знову, що саме ця весна – особлива, світліша, переможна!
Ведучий: Весна… Ти подарувала світові таку величну Людину, душу української нації – Тараса Григоровича Шевченка. Хочеться торкатися його святих слів, читати й перечитувати сторінка за сторінкою його прості і мудрі поезії.
Читець І:
Мова українська – то Шевченка слово,
Лесі Українки і Марка Вовчка.
Мова українська – то дарунок Бога,
Це барвисте слово генія Франка.
Мова українська – це і степ широкий,
Це сади вишневі, і гаї, й ліси.
Мова українська – океан глибокий
Мудрості народу – вічної краси.
Читець ІІ: …Не зрікайся своєї мови
Ні в тихі дні, ні в дні громові,
Ні в дні підступно мовчазні,
Коли стоїш на крутизні
Один, чолом сягнувши птаха,
Й холодний вітер попід пахви
Бере і забиває дих,
Щоб ти скорився і притих.
Не зрікайся, мій сину,
Мови. У тебе іншої нема.
Ти плоть і дух – одне-єдине
Зі словом батьківським – Людина,
Без нього – просто плоть німа.
Без мови в світі нас – нема!
Ведуча: Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк. Людина незвичайної долі й незвичайного таланту, що здобула світову славу. Увібравши в себе душу народу, він підніс його духовну велич і красу на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ.
Ведучий: Тарас Шевченко звеличив Україну й весь український народ. Тож торкнімося серцем Шевченківських творів, проймімося їхнім духом..
Ведуча: Великий Кобзар залишив нам свої неоціненні духовні надбання — твори і світлу добру пам’ять про себе. Він пробуджував любов до своєї Батьківщини, мови, закликав сильних на подвиги, вселяв у слабких надію і віру.
Пісня «Не журися, Україно, панно синьоока»
Учениця( виходить на сцену з Кобзарем, кладе його на стіл, застелений скатериною):
Покладу «Кобзаря» на скатертину
І змахну непрошену сльозину…
Підійди сюди, моя дитино,
Заплети розплетену косу.
Книжка ця – це наша Україна,
В ній не тільки мова солов ' їна, -
Стогнуть в ній ще дотепер руїни,
Скапуючи кров’ю у росу.
Ця роса – червоний світ калини…
Бережи той цвіт, моя дитино, -
Не зів’яв він у важку годину,
Хай не в’яне і у наші дні.
Цвіт калини завше нагадає
Тому, хто у грудях серце має:
України іншої немає.
Тільки та, що у твоїм вікні…
Візьми силу з «Кобзаря», дитино,
Бо у ньому – для душі хлібина,
Її теж кладуть на скатертину
У великі свята і малі.
Ведучий: Кріпацьке, нужденне дитинство Тараса… В дитинстві ще не буває буднів. Свято дитинства так приголомшує нас добротою і всепрощенням, що іноді ми не можемо отямитися від цього до останнього подиху.
Ведучий: Кажуть, що дитячий світ обмежений. Діти бачать тільки те, що навколо них, поряд. Вони живуть у своєму «маленькому світі» і не прагнуть більшого.
Ведуча: Та це не про малого Тараса. Куди ведуть шляхи? Де закінчується небо? Що там – попереду? Все турбувало його дитячу уяву. Від матері він пізнав ласку і доброту, від батька – мудрість і зустріч з книгою, а від діда – героїчні сторінки історії рідної України.
Мати й син мат сидить за столом, вишиває, підходить малий Тарас з малюнками)
Хлопчик (малий Тарас): Матусю, а правда. Що небо на залізних стовпах тримається?
Мати: Так, синку правда.
Хлопчик: А чому так багато зірок на небі?
Мати: Бо коли людина на світ приходить Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик: Бачив, матусю, бачив… Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати: Бо, коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь - ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді зірка такої людини світить ясно, і світло це далеко видно.
Хлопчик: Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати: Старайся мій хлопчику.
Учениця читає авторський вірш про сучасних загиблих героїв, які стали зорями
(Мати з сином виходять).
Ведучий: Рано, занадто рано доля зробила Тараса сиротою. Так обірвалася казка дитинства.
Ведуча: Далі – поневіряння, розчарування, страждання. А разом із тим – велике бажання вчитися малювати. За це бажання доля давала Тарасові гіркі уроки. Пізніше він поетичним словом звертався не раз до своєї безжальної вчительки – долі.
Читець (під музичний супровід)
Минають дні, минають ночі,
Минає літо, шелестить
Пожовкле листя, гаснуть очі,
Заснули думи, серце спить,
І все заснуло, і не знаю,
Чи я живу, чи доживаю,
Чи так по світу волочусь,
Бо вже не плачу й не сміюсь...
Доле, де ти! Доле, де ти?
Нема ніякої,
Коли доброї жаль, Боже,
То дай злої, злої!
Не дай спати ходячому,
Серцем замирати
І гнилою колодою
По світу валятись.
А дай жити, серцем жити
І людей любити,
А коли ні... то проклинать
І світ запалити!
Страшно впасти у кайдани,
Умирать в неволі,
А ще гірше — спати, спати
І спати на волі,
І заснути навік-віки,
І сліду не кинуть
Ніякого, однаково,
Чи жив, чи загинув!
Доле, де ти, доле, де ти?
Нема ніякої!
Коли доброї жаль, Боже,
То дай злої! злої!
Тарас і доля. Тарас сидить за столом, пише…
Тарас: Хто ти?
Доля: Хіба не впізнав? Я – твоя доля!
Тарас: Що скажеш мені, моя доленько лукава? Чи не забагато одному : сирітство, неволя, тюрми, заслання, чужина, самота і безлюддя? Так, доленько моя убогая?
Доля:
… Я не лукавила з тобою,
Я другом, братом і сестрою
Сіромі стала. Я взяла
Тебе , маленького, за руку
І в школу хлопця одвела
До п’яного дяка в науку.
«Учися, серденько, колись
З нас будуть люде»,— я сказала.
А ти й послухав, і учивсь,
І вивчився….
Літній Тарас: А ти збрехала?
Які з нас люде? Та дарма!
Ми не лукавили з тобою,
Ми просто йшли; у нас нема
Зерна неправди за собою.
Ходімо ж, доленько моя!
Мій друже вбогий, нелукавий!
Ходімо дальше…
Пісня «Думи мої» ( сучасне музичне оформлення)
Учениця: Сумно мені як згадаю важку долю нашого Кобзаря.
Кріпацтво…заслання…Скільки болю витримав Тарас Григорович і не зламався. Пророче вірив у краще майбутнє.
Рядки його – то світу цвіт прекрасний.
Гортаю тихо білі сторінки,
Читаю вірші славного Тараса,
Що донесли до нас роки – віки.
Читаю, і постають переді мною
Зелений гай, де соловей співа,
Садок вишневий, верби над водою
Й могутні хвилі синього Дніпра.
І над горою та зоря вечірня,
Й тополя одинока вдалині,
Малий пастух, одягнутий в ганчір'я,
Чумак із сіллю десь на чужині.
Яка в тих віршах туга! Скільки болю!
Які страждання і яка печаль!
Бо та тополя – то людськая доля,
А той Дніпро тривожний – рідний край.
Рядки його – то світу цвіт прекрасний.
Тримаю зараз у руках своїх
Святії вірші славного Тараса –
Безцінний скарб, що житиме повік
Ведуча: Яке велике серце треба мати, щоб у ньому палало стільки любові і жалю, стільки ніжності, розуміння до рідної України й до тієї, що зветься ЖІНКОЮ.
Як же ти, Тарасе, хотів любити,
Прагнув як весь світ ти обійнять.
Своїм серцем, щирим та гарячим
Море щастя міг подарувать.
Не судилось зазнати щастя Шевченковій наймичці, і Катерині …
Уривок з поеми «Катерина»
Читець І
Не слухала Катерина
Ні батька, ні неньки,
Полюбила москалика,
Як знало серденько.
Полюбила молодого,
В садочок ходила,
Поки себе, свою долю
Там занапастила.
Кличе мати вечеряти,
А донька не чує;
Де жартує з москаликом,
Там і заночує.
Не дві ночі карі очі
Любо цілувала,
Поки слава на все село
Недобрая стала.
Читець ІІ
Нехай собі тії люде,
Що хотять, говорять:
Вона любить, то й не чує,
Що вкралося горе.
Прийшли вісти недобрії —
В поход затрубили.
Пішов москаль в Туреччину;
Катрусю накрили.
Незчулася, та й байдуже,
Що коса покрита:
За милого, як співати,
Любо й потужити.
Обіцявся чорнобривий,
Коли не загине,
Обіцявся вернутися.
Тойді Катерина
Буде собі московкою,
Забудеться горе..
Пісня «Кохайтеся, чорнобриві, та не з москалями»
Учень 1.
Забриніла душа мелодійними звуками слова,
Мов бандури струна залилася у барвах дзвінких,
Загриміла велично Тарасова, батькова мова
І сплела у вінок волелюбних думок колоски.
Учень 2.
Загриміла, мов дзвін, відпустивши у небо свободу,
У зелені гаї, де розноситься шепіт тополь,
Розбудила зі сну заколисану волю народу,
Що проспав сотні літ у пітьмі переламаних доль.
Учень 3.
По забутих стежках, у безмежжі сліпого блукання,
Твоє слово, Тарасе, зорею освічує шлях,
Твої горді пісні розривають кайдани мовчання,
Чистим світлом ведуть по широких вкраїнських полях.
Учень 4.
Геніальний творець. У безсмертних рядках Заповіту
Ти навіки живий полиновими травами мрій,
Твоє слово повік буде в пам’яті нації жити
Невгасимим вогнем, джерелом для майбутніх надій.
Учень читає «Заповіт»
Ведучий : “Незлим тихим словом” згадуємо ми свого пророка, який залишив нам прекрасні твори. А що ж залишимо своїм нащадкам ми?
Учень : Залишим у спадок новим поколінням
Свої ідеали й свої устремління,
Могутню Вкраїну, в якій наша сила,
І геній Шевченка як нації крила.
Учень : Залишим і те, що душею народу
Зовуть недаремно від роду до роду,
Як вищу красу і життєву основу,
Залишимо Слово, Ім’я своє, Мову.
Ведучий: Перечитуймо й перечитуймо “Кобзаря”. Черпаймо з поезії Тараса оту цілющу силу, що допоможе нам воскресити і утвердити нашу Україну такою, якою бачив її у своїх мріях Поет.
Ведуча: Адже великий Пророк українського народу закликав:
Борітеся – поборете!
Вам Бог помагає!
За вас правда, за вас слава
І воля святая!
Ведуча: І свято вірив, що
… на оновленій землі
Врага не буде, супостата,
А буде син, і буде мати,
І будуть люде на землі.
Пісня «Заспіваймо пісню про Україну» (усі виходять на сцену)