Літописні оповіді (на основі «Повісті минулих літ» у переказі В. Близнеця): «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь». Казкові та історичні мотиви сюжетів.

Про матеріал
Цікавий інтегрований урок у якому використано інтернет і мультимедійні технології , які допоможуть вчителю не тільки привернути увагу учнів , а й отримати цінні знання.
Перегляд файлу

Урок № ______  Українська література  Клас 5  Дата ____________

Тема Літописні оповіді (на основі «Повісті минулих літ» у переказі

В. Близнеця):   «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь». Казкові та історичні мотиви сюжетів.

Мета   : ознайомити учнів із цікавими сторінками літописів , опрацювати ідейно художній зміст літописної оповіді, визначити тему та ідею ,розрізняти казкові та історичні мотиви літописних сюжетів; охарактеризувати головних персонажів та сюжет; виховувати цікавість до історичного минулого свого народу, розвивати творчу уяву учнів, здатність відстоювати свою думку.

Ключові компетентності :

  •  Спілкування державною мовою - розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів; відстоювати власну думку;
  • Інформаційно-цифрова - задоволення пізнавального інтересу в інформаційному  середовищі;
  • Уміння вчитися впродовж життя - працювати в парі, групі;
  • Обізнаність та самовираження у сфері  культури - зіставляти специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва;

          Ключові компетентності:

  • Обізнаність та самовираження у сфері культури -осмислювати твори мистецтва в історичному контексті , відповідальна поведінка та піклування про пам’ятки української  культури.
  • Ініціативність і підприємливість- вести перемовини, працювати парою , групою.
  • Інформаційно-цифрова компетентність - використовувати цифрові технології для пошуку потрібної      інформації
  • Математична компетентність- оперувати цифровими даними
  • Уміння вчитися впродовж життя- опрацьовувати джерера історичної інформації , робити       узагальнюючі висновки.
  • Основні компетентності у природничих науках і технологіях  -визнання цінності природних ресурсів для сьогодення та майбутніх поколінь .
  • Екологічна грамотність- ціннісне ставлення до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини і спільноти, усвідомлення важливості бережливого природокористування, відповідальність за власну діяльність у природі .

Реалізація змістових ліній:

 «Громадянська відповідальність» - формуванню діяльного члена громади і суспільства, який  є вільною особистістю, яка визнає загальнолюдські й національні цінності та керується морально-етичними критеріями і почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці;

 «Екологічна безпека та сталий розвиток» - формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.  Орієнтир  на сприйняття природи як цілості, взаємозв’язку людини і природного середовища, залежність людини від природних ресурсів, бережливе ставлення до природного середовища

Міжпредметні зв’язки: історія

Тип уроку: урок застосування знань, навичок й умінь.

Форми : робота в парі, «асоціативна сітка», «усне малювання», «вікторина»

Обладнання: підручник , відео , проєктор , ноутбук , ілюстрації.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

 Вікторина «Так чи ні» . Взаємоперевірка

1.Літопис – це твір, у якому розповідь велася за роками. (Так)

2.У літописах змальовуються фантастичні (неправдиві) події. (Ні)

3. Найдавніший літопис у Русі-Україні – „Повість минулих літ”. (Так)

4. Нестор Літописець є автором „Повісті минулих літ”. (Так)

5. Із літописної оповіді „Володимир вибирає віру” нам стало відомо, що князь Володимир прийняв християнство  . (Так)

6. Про те, що в літо 1037 року Ярослав заклав велике місто, а біля нього Золоті Ворота, ми дізнаємось із літописної оповіді „Розгром Ярославом печенігів Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам”. (Так)

7. Слово літопис утворено від двох слів – літо та писати. Слово літо в давньоруській мові означало рік. (Так)

8.  „Повість минулих літ” належить до творів про історичне минуле нашого народу. (Так)

9. Князь Ярослав Мудрий збирав скорописців для перекладу книг з грецької на слов'янське письмо . (Так)

Завдання учням 

« Доповніть речення» (на основі випереджаючого завдання – попереднього перегляду  учнями за наданим покликанням матеріалу « Цікаві факти про Дніпро»)

Парна робота

Кожна пара отримує карти з варіантами відповідей як  вірних та і невірних. Пара має обрати на розмісти на дошці вірну відповідь.

             1 За довжиною Дніпро в Європі…

2 Дніпро забезпечує питною водою %..... населення України

       3 Дніпро зародилось близько …..млн років тому

               4 Дніпро перетинає території  країн…….( робота з картою)

5 Більша частина річки протікає…….( робота з картою)

       6 Водиться найбільший гризун Євразії……..

7 В Дніпрі водиться близько …..видів риб

8   Дніпро перетинає до…….різних мостів

  1.  В межах України збудовано…..мостів
  2. Промислові стоки ,хімікати сільського господарства ,побутові відходи  спричилини ….

               11 Мінародний день Дніпра відзначається першу суботу………

Висновок: Міжнародний день Дніпра засновано з метою пропаганди серед людей бережливого ставлення до Дніпра

Слово вчителя :  Дніпро не лише географічний об`єкт . Історія України –Русі пов`язана з Дніпром.

Його басейн є місцем народження укр.нації.

Уявімо: 5 ст. Дніпром пропливає човен . На  ньому  3 брати та….

Завдання: підхопіть маю розповідь.

Слово вчителя: в молодших класах ви  вже ознайомились з легендою.

А першим письмовим джерелом , де були описані дані події стала « Повість минулих літ» .

 Автор- монах Нестор.

Словникова робота: монах , літопис

Слово вчителя: в 20ст. дата подія була увіковічнена  пам`ятником

Групова робота

Завдання: опрацювати матеріал та  заповнити узагальнюючу таблицю

Звіт роботи групи ( усно)

Завдання :  вирахуйте рік  заснування Києва ?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Перегляд відео «Києве мій» за покликанням

https://www.youtube.com/watch?v=Tks6fBr8_Z4

Гра «Асоціативна сітка» - Київ 

Слово вчителя

   Київ – це столиця нашої Батьківщини. Місто , яке побудоване на схилах живописної річки Дніпро  , яке може розповісти про славних героїв нашої країни та її історію. А звідки взялося  це місто? Хто став його засновником?  Про це сьогодні спробуємо з вами дізнатися протягом уроку .

ІV. Оголошення теми і мети уроку . Визначення теми і мети уроку

V. Основний зміст уроку

1. Слово вчителя

   Як ми знаємо література тісно пов’язана з історією , тому багато письменників   та поетів черпають звідти сюжети для своїх творів.

   Літопис «Повість минулих літ» є дуже важливим джерелом , адже в ньому відображене наше минуле нашого народу в тому числі заснування Києва та про його перших правителів.

2. Виразне читання вголос літописної оповіді «Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь» «дощиком»

3. Словникова робота

Дунайці – люди , котрі жили поблизу Дунаю.

Поляни – одне з племен КР..

Городок, городище – місто.

4. Робота в парі

Складання запитань у парах за змістом твору

Можливі варіанти

Із чиїм іменем пов'язує літописець заснування Києва? (З іменем старшого брата Кия.)

Про походження яких географічних найменувань, крім назви Київ, ідеться в літописній легенді? (Боричів узвіз, гора Щекавиця, гора Хоревиця, річка Либідь)

Як автор ставиться до дійових осіб? (Пише про те, що «… були ті мужі мудрими і тямущими».)

Ким був Кий? (Він був полянським князем, мав неабиякий полководницький хист, здійснив немало воєнних походів, хоча дехто вважав, що Кий був перевізником.)

Як грецький цар ставився до Кия? (Шанобливо, зустрічав завжди з почестями.)

Яким було місце, де брати збудували місто Київ? Опишіть його. (Навколо міста був ліс, бір великий, водилося багато звірів.)

6.  Усне «малювання» (за допомогою слів уявити братів Кия , Щека , Хорива та сестру Либідь та описати  їх)

7. Перегляд пам’ятника засновникам Києва скульптор В. 3. Бородай, архітектор Н. М. Фещенко.

 

- Чи вдалося скульптору відтворити образи братів та сестри Либідь? Чи схожі вони з вашим «малюванням»?

VІ. Узагальнення і систематизація вивченого

Метод «Мікрофон»

  • Що нового ви дізналися сьогодні на уроці  про історію нашої Батьківщини?
  • Кому завдячуємо ми за написання літопису «Повість минулих літ»?

VІІ. Підбиття підсумків уроку

Метод «Прес»

Відповідь розпочинаємо словами  «Я вважаю..»

  • Чому на вашу думку літописи перекладають сучасною мовою?
  • Чому важливо зберігати для сучасників літописні оповіді?

VІІІ. Домашнє завдання

Учитель пропонує учням: «Складіть розповідь про Київ. Це має бути шість-сім речень. У розповіді зазначте архітектурну пам’ятку Києва». Під час виконання завдання учні мають точно знати, який «кінцевий продукт» учитель від них хоче отримати. Відповідно до формулювання завдання, він має оцінювати його за такими критеріями:

 

 учень склав розповідь потрібного обсягу;

 учень у розповіді вказав архітектурні пам’ятки Києва.

Після того, як учитель перевірив завдання, він озвучує учню його результат: «Молодець, твоя розповідь складається з шести речень. Ти вказав архітектурні пам’ятки міста». Водночас у власних назвах учень припускався помилок. Далі учитель може діяти одним зі способів:

 

 озвучити учню рекомендацію «Зверни увагу на написання власних назв»;

 запитати, чи знає учень, як пишуться власні назви. Якщо знає — запропонувати йому перевірити свій текст. Якщо учень не знає, вчитель має спрямувати його на основне правило, приміром, сказати, на якій сторінці підручника його можна прочитати. Відтак — запропонувати учню проглянути свій текст щодо дотримання цього правила.

 

 

docx
Додано
22 червня 2023
Переглядів
392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку