Урок розвитку мовлення. Освітня галузь: мовно-літературна, соціальна. Вчить дітей вмінню висловлювати свою думку, слухати і аналізувати текст. Розвиває усне діалогічне мовлення, критичне мислення. Виховує емпатію, вміння аналізувати людські чесноти і критично оцінювати особисті досягнення.
Урок розвитку мовлення за оповіданням Василя Сухомлинського «Скляний чоловічок»
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна
Мета:
Вчити дітей вмінню висловлювати свою думку, уважно слухати і аналізувати текст. Разом з дітьми визначати , що таке совість.
Розвивати усне діалогічне зв’язне мовлення, критичне мислення, увагу, пам’ять, фонематичний слух.
Виховувати чуйність, доброту, емпатію, любов до рідної землі, вчити бути гарними друзями.
Обладнання: мікрофон, осінній листочок, склянки з водою, мішечки з піском, глиною, борошном, камінчиками; ляльки для міні-вистави: три зображення чоловічка, вирізані з прозорого поліетилену (прозорий, ледь зафарбований сірим кольором, чорний); ілюстрації до оповідання, сонечко з написом «Душа» і промінчики до нього теж з написами.
Діти класу діляться за уподобаннями по групах:
Хід уроку
I Вступна частина
Вправа «Інтерв’ю». Учитель передає мікрофон дітям з питанням: «Що сьогодні вранці тебе вразило дорогою до школи?»
Основна частина
II Актуалізація опорних знань
1).Вправа на розвиток фонематичного слуху
Учитель: Я була зачарована ранковою красою нашої української природи, її звуками. Послухайте, це мовні звуки чи немовні?
(звучить аудіозапис звуків співу пташок, шуму міських вулиць, шелесту листя і звуки зливи)
Учитель: Чи впізнали ви звуки? Чи були серед них мовні?
Група мовознавців, допоможіть нам впевнитись, що це були немовні звуки.
2).Робота з підручником
(Група мовознавців знаходить у підручнику визначення і пропонує ознайомитись з ним іншим дітям класу)
Учитель: А ось цей листочок , до якого вже доторкнулась чарівниця осінь, я знайшла під деревом. Помилуйтесь, які чудові фарби, які гарні форми створила природа нашої рідної землі! Хіба можна не пишатись такою багатою землею, її чудовою мовою?.. Зараз я буду торкатись листочком до ваших голівок, а ви будете називати слово-ознаку, яка наша Україна:
-гарна
-багата
-непереможна
-чудова
-мелодійна…
(Група мовознавців кріпить на дошці картку з буквою, яка починає кожне назване слово)
3).Каліграфічна хвилинка ( завдання за вибором)
Учитель: Дітки, подивіться уважно на букви. Назвіть перших три літери. Запишіть у зошит рядочок буквосполучень велика-маленька літера: Гг ,Бб , Вв.
III Мотивація навчальної діяльності
Учитель: А яке повітря в нашій Україні? А коли повітря стає непрозорим? А що в природі ще може бути прозорим?
Група дослідників, продемонструйте класу свої склянки з водою. Чи бачите ви крізь склянки дітей класу, парти, книжки? Яка вода в склянках? В яких випадках вона буде непрозорою? Доведіть свою думку експериментом.
(діти-дослідники додають в склянки пісок, глину, борошно, камінчики…)
Учитель: Зробіть висновок, чому вода стала непрозорою?
Учитель: Чи чули ви вираз «чиста душа»? Про кого кажуть: «У цієї людини чиста душа»?
-А що таке душа? Як ви думаєте, що таке совість? Чи можна поставити знак «дорівнює» між цими словами?
Учитель: Отже, підсумовуємо ваші висловлювання.
Душа і совість----поняття однаково великі і важливі.
Душа—це маленьке сонечко, яке є всередині кожного з нас, а його промінчики—це те, якими ми повинні бути, щоб нас називали людьми з чистою душею.
-Що написано на цих промінчиках?
-чесність
-щирість
-доброта
-щедрість
-мужність
Людина, яка має такі чесноти і використовує їх у житті без нагадування, має СОВІСТЬ.
IV Повідомлення теми і мети уроку
-Іноді один маленький негарний вчинок робить нашу душу і совість нечистою. Така історія сталася з одним хлопчиком. Її для нас написав Василь Олександрович Сухомлинський. І сьогодні цю історію ми не читатимемо, а переглядатимемо у нашому міні театрі. Отже, йдемо у ляльковий театр.
Фізкультхвилинка-руханка «Ми крокуєм до театру»
Підготовка до сприйняття тексту оповідання.
а).Робота зі словами
--Прочитайте правильно слова.
Скляний, чоловічок, прозорий, помутніти, занедужати, провідати.
--Поясніть значення цих слів
б).Вправа «Передбачення»
Учні передбачають зміст оповідання за заголовком
в). Опрацювання оповідання Василя Сухомлинського «Скляний чоловічок»
(Вчитель читає, а група ляльководів демонструє оповідання В. Сухомлинського «Скляний чоловічок»)
V Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності
1. Вправа «Круглий стіл» (обговорення):
---Хто жив у хлопчика?
-Як реагував скляний чоловічок на погані вчинки?
-Чого навчав скляний чоловічок хлопчика?
-Хто написав оповідання «Скляний чоловічок»?
2.Вправа «Впорядкуй ілюстрації до тексту»
На дошці ілюстрації до фрагментів оповідання.
Учитель: Розташуйте ілюстрації у правильній послідовності і придумайте до кожного малюнка речення.
1.Хлопчик не зробив домашнє завдання.
2.Товариш захворів.
3.Хлопчик приніс хворому товаришу яблуко.
Учитель: Чи правдива ця історія? Чи існує у реальному житті Скляний чоловічок? Чи є у кожного з вас такий помічник?
3.Вправа з використанням стратегії «Рафт»
Роль ---совість. Аудиторія ---хлопчик. Формат---порада. Тема---порядність.
VI Заключна частина
1.Зворотній зв’язок. Рефлексійна вправа «Незакінчене речення»
-Я не знав(ла), а тепер дізнався(лася)…
-Найбільше мені запам’яталось…
VII Домашнє завдання (за вибором)
Читати, переказувати оповідання В. Сухомлинського «Скляний чоловічок».
Намалювати ілюстрації до оповідання.