Урок розвитку мовлення за оповіданням Василя Сухомлинського "Скляний чоловічок"

Про матеріал

Урок розвитку мовлення. Освітня галузь: мовно-літературна, соціальна. Вчить дітей вмінню висловлювати свою думку, слухати і аналізувати текст. Розвиває усне діалогічне мовлення, критичне мислення. Виховує емпатію, вміння аналізувати людські чесноти і критично оцінювати особисті досягнення.

Перегляд файлу

 

Урок розвитку мовлення   за оповіданням Василя Сухомлинського «Скляний чоловічок»

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна

Мета:

Вчити дітей вмінню висловлювати свою думку, уважно слухати і аналізувати текст. Разом з дітьми визначати , що таке совість.

Розвивати усне діалогічне зв’язне  мовлення, критичне мислення, увагу, пам’ять, фонематичний слух.

Виховувати чуйність, доброту, емпатію, любов до рідної землі, вчити бути гарними друзями.

Обладнання: мікрофон, осінній листочок, склянки з водою, мішечки з піском, глиною, борошном, камінчиками; ляльки для міні-вистави: три зображення чоловічка, вирізані з прозорого поліетилену (прозорий, ледь зафарбований сірим кольором, чорний);  ілюстрації до оповідання, сонечко з написом «Душа» і промінчики до нього теж з написами.

 

Діти класу діляться за уподобаннями по групах:

  1. Дослідники
  2. Мовознавці
  3. Ляльководи

                         Хід уроку

I  Вступна частина

Вправа «Інтерв’ю». Учитель передає мікрофон дітям з питанням: «Що сьогодні вранці тебе вразило дорогою до  школи?»

Основна частина

II Актуалізація опорних знань

1).Вправа на розвиток фонематичного слуху

Учитель: Я була зачарована ранковою красою нашої української природи, її звуками. Послухайте, це мовні звуки чи немовні?

(звучить аудіозапис звуків співу пташок, шуму міських вулиць, шелесту листя і звуки зливи)

Учитель: Чи впізнали ви звуки? Чи були серед них мовні?

Група мовознавців, допоможіть нам впевнитись, що  це були немовні звуки.

2).Робота з підручником

(Група мовознавців знаходить у підручнику визначення і пропонує ознайомитись з ним іншим дітям класу)

Учитель: А ось цей листочок , до якого вже доторкнулась чарівниця осінь, я знайшла під деревом. Помилуйтесь, які чудові фарби, які гарні форми створила природа нашої рідної землі! Хіба можна не пишатись такою багатою землею, її чудовою мовою?.. Зараз я буду торкатись листочком до ваших голівок, а ви будете називати слово-ознаку, яка наша Україна:

-гарна

-багата

 

-непереможна

-чудова

-мелодійна…

(Група мовознавців кріпить на дошці картку з буквою, яка починає кожне назване слово)

3).Каліграфічна хвилинка ( завдання за вибором)

Учитель: Дітки, подивіться уважно на букви. Назвіть перших три літери.  Запишіть у зошит рядочок буквосполучень велика-маленька літера: Гг ,Бб , Вв.

III Мотивація навчальної діяльності

Учитель: А яке повітря в нашій Україні? А коли повітря стає непрозорим? А що в природі ще може бути прозорим?

Група дослідників, продемонструйте класу свої склянки з водою.  Чи бачите ви крізь склянки дітей класу, парти, книжки? Яка вода в склянках? В яких випадках вона буде непрозорою? Доведіть свою думку експериментом.

(діти-дослідники додають в склянки пісок, глину, борошно, камінчики…)

Учитель: Зробіть висновок, чому вода стала непрозорою?

Учитель: Чи чули ви вираз «чиста душа»? Про кого кажуть: «У цієї людини чиста душа»?

-А що таке душа? Як ви думаєте, що таке совість? Чи можна поставити знак «дорівнює» між цими словами?

Учитель: Отже, підсумовуємо ваші висловлювання.

Душа і совість----поняття однаково великі і важливі.

 Душа—це маленьке сонечко, яке є всередині кожного з нас, а його промінчики—це те, якими ми повинні бути, щоб нас називали людьми з чистою душею.

-Що написано на цих промінчиках?

-чесність

-щирість

-доброта

-щедрість

-мужність

Людина, яка має такі чесноти і використовує їх у житті без нагадування, має СОВІСТЬ.

IV  Повідомлення теми і мети уроку

-Іноді один маленький негарний вчинок робить нашу душу і совість нечистою. Така історія сталася з одним хлопчиком. Її для нас написав Василь Олександрович Сухомлинський. І сьогодні цю історію ми не читатимемо, а переглядатимемо у нашому міні театрі. Отже, йдемо у ляльковий театр.

Фізкультхвилинка-руханка «Ми крокуєм  до театру»

Підготовка до сприйняття тексту оповідання.

а).Робота зі словами

--Прочитайте правильно слова.

Скляний, чоловічок, прозорий, помутніти, занедужати, провідати.

--Поясніть  значення цих слів

б).Вправа «Передбачення»

Учні передбачають зміст оповідання за заголовком

в). Опрацювання оповідання Василя Сухомлинського «Скляний чоловічок»

(Вчитель читає, а група ляльководів демонструє оповідання В. Сухомлинського «Скляний чоловічок»)

V  Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності

1. Вправа «Круглий стіл» (обговорення):

---Хто жив у хлопчика?

-Як реагував скляний чоловічок на погані вчинки?

-Чого навчав скляний чоловічок хлопчика?

-Хто написав оповідання «Скляний чоловічок»?

2.Вправа «Впорядкуй ілюстрації до тексту»

На дошці ілюстрації  до фрагментів оповідання.

Учитель: Розташуйте ілюстрації у правильній послідовності і придумайте до кожного малюнка речення.

1.Хлопчик не зробив домашнє завдання.

2.Товариш захворів.

3.Хлопчик приніс хворому товаришу яблуко.

Учитель: Чи правдива ця історія? Чи існує у реальному житті Скляний чоловічок? Чи є у кожного з вас такий помічник?

3.Вправа з використанням стратегії «Рафт»

Роль ---совість. Аудиторія ---хлопчик. Формат---порада. Тема---порядність.

VI Заключна частина

1.Зворотній зв’язок. Рефлексійна вправа «Незакінчене речення»

-Я не знав(ла), а тепер дізнався(лася)…

-Найбільше мені запам’яталось…

VII Домашнє завдання (за вибором)

Читати, переказувати оповідання В. Сухомлинського «Скляний чоловічок».

Намалювати ілюстрації до оповідання.

 

 

docx
Додано
23 червня 2023
Переглядів
318
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку