Сенсорне сприймання – це обробка сигналів, подразників, які надсилаються від органів відчуттів, їх розпізнавання і упорядковування, формування знань. Чим досконаліше працюють сенсорні системи, тим точнішу інформацію отримує мозок видає більше адекватних відповідей. Ми живемо у великому і різноманітному світі. Важливо розуміти, як бачить і сприймає світ дитина, на який орган сприйняття вона опирається
Сенсорний розвиток дитини – це розвиток її відчуттів і сприймань, метою якого є формування уявлень про зовнішні властивості предметів: їх форму, колір, розмір, положення у просторі тощо. У перші три роки життя дитини активно розвиваються її органи чуття. При цьому головною умовою повноцінного розвитку дітей раннього віку є розвиток сенсорики. Цей період називають «Золотою порою» сенсорного виховання, а обмеження зовнішніх вражень породжує у дитини відчуття «Сенсорного голоду», уповільнює її розумовий розвиток. Роль сенсорного виховання у розвитку дітей дошкільного віку безперечна: 9 із 10 усього їхнього розумового багажу – результати діяльності органів чуття.
У процесі формування сенсорної культури у дітей. Розвивати пам’ять, мислення, зв’язне мовлення. Вчити групувати предмети за величиною, за формою, за кольором. Вчити розуміти поняття високо – низько, вгорі – внизу, далеко – близько. Визначати і називати властивості предметів на дотик. Звертати увагу на безліч звуків у природі, впізнавати крики знайомих тварин
Вплив ефективного сенсорного виховання на загальний розвиток дітей. Формування естетичного смаку. Формування і розвиток окоміру. Розвиток пам’яті, уяви, уваги, фантазіїРозвиток мовлення. Розвиток вміння орієнтуватись в природіРозвиток мислення. Розвиток кінестетичних здібностей. Розвиток емоційної сфери
Робота над покращенням сенсорного сприймання здійснюється за такими напрямками: В процесі спеціальних дидактичних ігор і вправ по сенсорному вихованню, направлених на розвиток сприймання просторових і якісних властивостей предметів.2. В ході ігор і вправ, направлених на розвиток у дитини соціального сприймання: сприйняття людини, її дій, рухів, в тому числі мімічних, сприймання самого себе і оточуючих однолітків.3. В продуктивній діяльності – малювання, аплікація, ліплення, конструювання, іграх з водою.4. На заняттях з розвитку мовлення (розвиток слухової уваги і зосередженості, орієнтація на обличчя, того хто говорить, мовленнєве наслідування), музикального виховання, розвиток елементарних математичних уявлень, в ході фізичного і моторно-рухового розвитку.
Ігри і посібники для слухової системи: Використання візуальних підказок. Використання карточок. Використання ритмічних, музичних творів в супроводі рухів. Проспівування логоритмічних ланцюжків.Імітація звуків оточуючого світу. Заняття на співвідношення слова з зображенням. Виконання усної інструкції і т.д.
Дидактичні ігри направлені на розвиток сенсорних здібностей дітей:«Башточка»«Чого не вистачає?»«Хто сховався?»«Хто де живе?»«Схованки»«Хто втік із картинки?»«Поклади на місця»«Збудуємо потяг»«Знайди іграшкам будинок»«Знайди таке саме за формою» «Вишеньки» «Рибки в акваріумі»«Тактильний будиночок»«Якого кольору?»«Прикрась ялинку»
Дидактична гра «Великий-маленький»Мета: вчити дітей звертати увагу на відмінність предметів по величині, формувати розуміння слів – великий і маленький; закликати дітей до повторення слів, до показу великих і маленьких предметів. Розвивати мову, увагу, мислення, дрібну моторику рук, швидку орієнтацію в просторі, вміння діяти за правилами гри. Виховувати дружні стосунки між однолітками під час гри.