Індивідуальне заняття на тему: «Пригоди Мишки Машки»
Мета: автоматизувати вимову звука [Ш] у складах, словах, реченнях. Вправляти у визначенні наявності звука [Ш] у словах, поділлі слів на склади. Закріплювати вміння узгоджувати числівники з іменниками, підбирати картинки на заданий склад. Продовжувати вчити складати речення за двома картинками. Закріпити артикуляцію та ізольовану вимову звука [Ш], знання про роботу мовного апарату при творенні даного звука. Розвивати артикуляційну та дрібну моторику, фонематичний слух, силу ротового видиху, увагу, пам'ять , мислення. Виховувати пізнавальний інтерес до логопедичного заняття, позитивний, емоційний настрій на занятті.
Матеріал: іграшка мишки, дзеркало, картки-символи, торбинка,мішок, кольорові помпони, веєр з загадкою, тарілочки, ноутбук, слайди з загадками, дві корзини, кубики, шматочки сиру (паперові), кругову крутилка з картинками.
Хід:
І.Привітання.
Ми вам раді гості добрі,
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На заняття всіх до нас!
Організаційний момент.
Дефектолог: - До нас завітала ще одна гостя. А дізнатись про неї зможеш, коли відгадаєш загадку.
Загадка:
Невеличка та сіренька
В нірці мешкаю тихенько.
Уночі по хаті – нир,
Я шукаю сало й сир.
- Хто це? (мишка)
- Так,це мишка. Її звати Машка. Давай ти з нею познайомишся, назвеш своє ім’я. І привітаєшся. (Привіт. Мене звати Яна)
- Мишка Машка пропонує погратися з нею і подивитись на її пригоди.
ІІ. Артикуляційна гімнастика.
Дитина сідає з дефектологом перед дзеркалом.
Ми будемо слухати історію про мишку та виконувати вправи язичка. Яку картинку ти побачиш, то й будеш робити відповідну вправу.
- Жила – була мишка. Прокинулась вона у своєму будиночку, відкрила віконечко і вийшла на ганок погрітись на сонечку («Лопатка»), і пішла додому снідати. Спочатку з’їла бубликів («Бублик»), потім дістала смачного варення. Так смачно їла, що замастила губки («Смачне варення»). Потім зварила запашного чаю, налила його у чашечку («Чашечка»). Після цього почистила зубки («Чистимо зубки») і пішла гуляти.
ІІІ. Вправа на розвиток дихання «Паравозик».
Дефектолог: Так захотіла покататись на поїзді, а він не їде. Потрібно сильно подути у трубочку, щоб він завівся, і пішов угору дим.
- Допоможемо мишці? (так)
- Давай ми з тобою пригадаємо, як правильно дути. Чим вдихаємо повітря
( носиком). А видихаємо? (ротиком)
Мишка:Дякую тобі, Яно,що ти допомагаєш мені. Ходімо пограємо з тобою у гру.
Я ішла, ішла і мішок знайшла,
У мішку шарики від малих мишенят.
Дефектолог: Що знайшла мишка? (мішок)
- А що в тому мішку, відкрий і дістань (шарики)
(висипати шарики у тарілочку)
Мишка: у мене є улюблена гра з шоколадом. Ти будеш уважно слухати слова зі звуком [Ш]. Якщо слово буде сказане вірно, то ти будеш брати шоколад і перекладати його в іншу тарілочку. Якщо ж слово звучить невірно,то шоколад не бери.
Шоколад колад шоколад
Кошолад кадашал шоколад
Шодокал шоколад шоколад
Шоколад шолад соколад
Шоколад шоколад шоколад
Дефектолог: Який звук часто ти чула у цих словах? (звук ш)
- Давай пригадаємо артикуляцію цього звука.
ІV. Дидактична вправа «Пісеньки - шуршалочки».
Мета: закріпити вимову звука [Ш] у складах прямих та обернених; розвивати слух, увагу, вміння координувати виконання дій з мовою.
Матеріал: потяг, губи з артикуляцією голосних звуків
Хід:
Дитина промовляє склади звертаючи увагу на позицію ротика (артикуляцію) та проспівує .
Дефектолог: Наша мишка Машка дуже любить співати різні пісеньки. Пропонує і тобі разом з нею поспівати (використовуючи стінку з паравозиком та губками різної артикуляції голосних звуків ).
Ша-ша-ша ша-шо-ша ши-ша-шу
Шо-шо-шо ши-шу-ши ше-шу-ши
Шу-шу-шу ше-ша-ше аш-ош-иш
Ши-ши-ши ша-шо-шу уш-еш-ош
Дефектолог: Чудово ти граєш та співаєш. І мишці дуже сподобалось. Час уже піти погуляти.
Мишка: А що ж одягнути на вулицю,зовсім забула. Чи допоможеш ти мені, Яно, пригадати, який одяг одягнути на вулицю?
Якщо відгадаєш загадки, то скажеш мені назви одягу.
V. Відгадування загадок
Мета: закріпити вміння дитини відгадувати загадки; закріпити назви одягу.
Матеріал: ноутбук, слайди з загадками.
Хід:
(дитина відгадує загадку, а відгадкою є наступний слайд)
Загадки:
Я шерстяна і тепла.
Мене завжди одягають,
Як в голову замерзають (шапка)
Довга доріжка навколо шиї лягає,
Діток зігріває (шарф)
Не ступивши від порога,
Вже знайшов аж дві дороги,
Подивись – обидві довгі,
По одній на кожну ногу (штани)
З черевичками дружу,
З босою ногою,
Якщо йдуть вони кудись,
То беруть з собою (шкарпетки)
VІ. Дидактична гра «Відбери кубики»
Мета: активізувати звук [Ш] у словах.
Матеріал: кубики з різними зображеннями картинок, дві корзини.
Хід: дитина бере кубик, називає, що зображено. Якщо в назві є звук [Ш] ,то кладе в іншу корзину, якщо немає – то залишає.
Дефектолог : от і відібрали ми кубики, якими полюбляє гратися мишка.
VІІ. Дидактична гра «Порахуй»
Мета: вміння узгоджувати числівники з іменниками.
Матеріал: кубики з різними зображеннями картинок, кубик з цифрами від одного до п’яти на кожній стороні.
Хід: Яна, зараз ти будеш кидати кубик і подивишся, яка цифра буде зверху. А потім візьмеш кубик з корзинки і порахуєш той предмет до стількох, яка випаде цифра.
- Один кошик, два кошика, три кошика, чотири кошика, п’ять кошиків
- Одна шапка, дві шапки, три шапки, чотири шапки, п’ять шапок і т.д
VІІІ. Складання речень за двома картинками.
Дефектолог: Яна, візьми кругову крутилку , подивись, що там зображено.
Спробуй скласти речення з цими словами:
Маша їсть кашу
Кішка повзе до мишки.
Маша купила лоша.
Дефектолог: Порахуй і скажи, скільки слів у реченні.
Яке слово перше, друге, останнє.
ІХ. Дидактична гра «Поділи сир»
Мета: активізувати звук [Ш] у словах
Матеріал: кубики з різними зображеннями картинок,дві корзини.
Хід: сьогодні у мишки Машки будуть гості. Вона хоче пригостити їх сиром. Сир потрібно розкласти по тарілочках. На кожному шматочку сиру є картинки. Тобі потрібно порахувати склади у кожному слові.
У першу тарілочку покладемо шматочки сиру, а в назвах картинок яких один склад, а в другу – два, а в третю – три.
(дитина промовляє слова і відплескує склади)
Давай пригадаємо вірш:
Я ішла, ішла і мішок знайшла.
У мішку шарики від малих мишенят.
Х. Підсумок заняття.
Дефектолог: Який звук ми сьогодні закріпили? Пригадаємо, чим займалися. За те,що ти допомагала мишці Машці, вона пригощає тебе шоколадними шариками.
ХІ. Прощання.
Дякуємо, що знайшли час
І прийшли на заняття до нас.