10 клас
Тема . Михайло Коцюбинський «Intermezzo»
Мета : - навчити учнів аналізувати імпресіоністичний твір на прикладі новели «Intermezzo»;
- пояснити визначення : « психологічна новела», « поезія в прозі»;
- називати художні тропи , присутні у творі ;
- трактувати значення кольорів та символів у новелі ;
- розвивати в учнів аналітичне та критичне мислення;
- навчати учнів шукати психологічний ресурс та формувати стресостійкість в сучасних реаліях життя
Очікувані результати : учні вміють:
- аналізувати твір;
- знають визначення: « психологічна новела», « поезія в прозі»;
- аналізують художні засоби та їхню роль для виразності письма ;
- знають про джерела поповнення свого внутрішнього ресурсу
Оснащення уроку : картини імпресіоністів, відео з музикою Еріка Саті , ватмани, маркери
Глосарій: імпресіонізм, психологічна новела , поезія в прозі , депресія
Перебіг уроку
Поїдемо поговорити з лісом,
а потім вже я можу і з людьми…
Л. Костенко
І етап. Організація уроку
Вітаю на нашому уроці – дослідження новели Михайла Коцюбинського «Intermezzo». Оскільки , ми говоритимемо про імпресіоністичну новелу 19 ст. , то відповідно нам потрібні речі , які характеризують імпресіонізм:
- картини Олександра Мурашка, Ван Гога , Клода Моне ;
- музика Еріка Саті ( композитор-імпресіоніст , який придумав «мебльовану», тобто фонову музику . Вона і буде фоном для нашого літературного дослідження; https://www.youtube.com/watch?v=PibZGjjCHog&ab_channel=RahatlamaZaman%C4%B1
- символ нашого уроку – сонце;
- три літературні лабораторії ( учні розділяються на групи , вибираючи частинку з розрізаних репродукцій картин).
ІІ етап. Мотивація навчальної діяльності.
Отже, чим може бути Коцюбинський цікавий нам сьогодні в час гаджетів і Starling? Ось 5 причин для знайомства з його творчістю :
Проблемні питання :
ІІІ. Активізація знань.
Бесіда з учнями:
Що означає іntermezzo ? Чому таку назву використав автор? Яка історія написання новели? ( перевірка домашнього завдання)
Джерело: https://ukrclassic.com.ua/katalog/teoriya-literaturi/2692-novela- viznachennya Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Отже, ми визначили , що «Intermezzo»- новела. Але в чому полягає оригінальність новели Коцюбинського? ( наявність дійових осіб ). Давайте передамо зміст новели за допомогою асоціативного кола :
Робота над змістом новели .
Типові симптоми депресії:
– Пригнічений настрій (може також проявлятися плаксивістю, дратівливістю, озлобленістю).
– Відсутність радості від того, що раніше приносило радість та задоволення – відповідно апатія, пасивність.
« Психологічна новела – твір , побудований на глибокому змалюванні психології персонажа»
( діалог із селянином ) , резюме ( «струни натягнуті!» - одужання головного героя) .
Створення логічного ланцюжка новели:
Утома - депресія – інтермецо - готовність сприймати людське горе
V. Робота лабораторій .
Завдання 1 : дослідити асоціативне та смислове навантаження символів .
Сонце - енергія, сила, вічність;
Зозулька – надія , продовження життя;
Жайворонок – єднання неба і землі, розвиток і гармонія;
Ниви - життя і відродження ;
Три білі вівчарки – селянство ( бажання свободи); міщани ( бажання безтурботності; жандарми ( бажання контролю і покарання );
Залізна рука города – проблеми суспільства;
Десять чорних кімнат – депресія .
Завдання 2 : виписати приклади художніх тропів та визначити їхню роль у новелі:
метафора, контраст, порівняння, епітет, рефрен.
Завдання 3 - «кольорове «іntermezzo»»: намалюйте еволюцію кольору новели відповідно до зміни стану настрою головного героя , прокоментуйте ваші картини .
Значення кольорів у психології
.Білий: непорочність, чистота, невинність, відчуття простору, нейтральність, траур/ скорбота (в деяких східних культурах/спільнотах).
VI. Підсумковий етап уроку. Застосування отриманих знань .
Проаналізувавши новелу , ми можемо дати відповіді на наші проблемні запитання .
1.Чи є твір «Intermezzo» імпресіоністичним?
( так , він відповідає всім ознакам імпресіонізму)
2.Які особливості жанру «Intermezzo”?
( психологічна новела з елементом драматичного твору та
вкрапленнями поезії в прозі
3.Який рецепт від депресії пропонує М. Коцюбинський ?
( шукати сили та натхнення у природі).
Рефлексія.
115 років пройшло з часу створення новели , а люди як і тоді , хворіють на втому . Михайло Коцюбинський дає нам прекрасний рецепт – зробити інтермецо у своєму вихорі життя . Перезавантажитись, заповільнитись, послухати живу пісню природи , відчути неймовірну гармонію неба і землі , наповнити свій життєвий ресурс , щоб тримати рівно спину в неймовірно швидкому ритмі сьогодення.
Ми завершуємо наш урок епіграфом. Словами ще однієї талановитої поетеси Ліни Костенко «Поїдемо поговорити з лісом, а потім вже я можу і з людьми…»
Позначте у зошиті кольором свій настрій , з яким ви залишаєте урок.
VII. Домашнє завдання: написати етюд в імпресіоністичній манері на тему
« Моє найкраще іntermezzo» ( за бажанням ); прочитати повість « Тіні забутих предків»