М. Коцюбинський " Intermezzo"

Про матеріал
Аналіз новели Михайла Коцюбинський " Intermezzo" : композиція, сюжет, образи, кольористика, символи.
Перегляд файлу

10 клас

Тема . Михайло Коцюбинський «Intermezzo»

Мета : - навчити учнів аналізувати імпресіоністичний твір на прикладі новели «Intermezzo»;

          - пояснити визначення : « психологічна новела», « поезія в прозі»;

         - називати художні тропи , присутні у творі ;

         -  трактувати значення  кольорів та символів у новелі ;

          -  розвивати в учнів аналітичне та критичне мислення;

         - навчати учнів шукати психологічний ресурс та формувати стресостійкість в сучасних реаліях життя

Очікувані результати : учні вміють:

              - аналізувати твір;

              - знають визначення: « психологічна новела», « поезія в прозі»;

   - аналізують художні засоби та їхню роль для виразності письма ;

   - знають про джерела  поповнення свого внутрішнього ресурсу

Оснащення уроку : картини імпресіоністів, відео з музикою Еріка Саті , ватмани, маркери

 

Глосарій: імпресіонізм, психологічна новела , поезія в прозі , депресія

C:\Users\User\Desktop\Без названия.jpg

                                             

                                                    Перебіг  уроку              

                                                                                     Поїдемо поговорити з лісом,

                                                                                     а потім вже я можу і з людьми…

                                                                                                              Л. Костенко

І етап. Організація уроку

Вітаю на нашому уроці – дослідження новели Михайла Коцюбинського «Intermezzo». Оскільки , ми говоритимемо про імпресіоністичну новелу 19 ст. , то відповідно нам потрібні речі , які характеризують імпресіонізм:

- картини Олександра Мурашка, Ван Гога , Клода Моне ;

C:\Users\User\Desktop\мурашко.jpg

C:\Users\User\Desktop\імпресіонізм папка\гог.jpgC:\Users\User\Desktop\імпресіонізм папка\моне схід сонця.jpg

- музика Еріка Саті ( композитор-імпресіоніст , який придумав  «мебльовану», тобто фонову музику . Вона і  буде фоном для нашого літературного дослідження; https://www.youtube.com/watch?v=PibZGjjCHog&ab_channel=RahatlamaZaman%C4%B1

- символ нашого уроку – сонце;

- три  літературні лабораторії ( учні розділяються на групи , вибираючи частинку з  розрізаних репродукцій картин).

ІІ етап. Мотивація навчальної діяльності.

Отже, чим може бути  Коцюбинський цікавий нам  сьогодні в час гаджетів і Starling?  Ось 5 причин для знайомства з  його творчістю :

  1. Європейський українець.
  2. Естет в побуті та письмі.
  3. Великий Сонцепоклонник.
  4. Автор всесвітньовідомого твору « Тіні забутих предків».
  5. Автор першого імпресіоністичного твору «Intermezzo», який ми будемо сьогодні досліджувати.

Проблемні питання :

  1. Чи є твір «Intermezzo» імпресіоністичним?
  2. Які особливості  жанру «Intermezzo”?
  3. Який рецепт від депресії пропонує М. Коцюбинський ?

 

ІІІ. Активізація знань.

 Бесіда з учнями:

  1. Що таке імпресіонізм та які його ознаки ?

Що означає іntermezzo ? Чому таку назву використав автор? Яка історія написання новели? ( перевірка домашнього завдання)

 

  1. Що таке новела ? Дайте визначення . Новела (іт. novella, від лат. novellas — новітній) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.

           Джерело: https://ukrclassic.com.ua/katalog/teoriya-literaturi/2692-novela-     viznachennya Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Отже, ми визначили , що «Intermezzo»- новела. Але в чому полягає оригінальність новели Коцюбинського? ( наявність дійових осіб ).  Давайте передамо зміст новели  за допомогою  асоціативного кола :

 

 

 

 

 

 

Робота над змістом новели .

  1. Кому присвятив свою новелу автор?
  2. Чи можемо ми стверджувати , що Коцюбинського переслідувала депресія?

   Типові симптоми депресії:

– Пригнічений настрій (може також проявлятися плаксивістю, дратівливістю, озлобленістю).
– Відсутність радості від того, що раніше приносило радість та задоволення – відповідно апатія, пасивність.

  1. Доведіть , що «Intermezzo» це психологічна новела.

« Психологічна новела – твір , побудований на глибокому змалюванні психології персонажа»

  1. Чи присутній ліризм у новелі ? Назвіть приклади. ( Ода сонцю, ода жайворонку)- коментоване читання . То чи можемо ми стверджувати, що «Intermezzo» - це психологічна новела з елементами поезії в прозі ?

 

  1. Охарактеризуйте діалог головного героя  та селянина. ( Уривчастість , штриховість)- коментоване читання.
  2.  У якій формі написана новела( сповідь; щоденникові нариси ; мозаїка відчуттів ліричного героя). Класична композиція твору як така відсутня . Ми можемо говорити про: вихідний момент ( втома, депресія), розвиток відчуттів ( оздоровлення під впливом природи ), кульмінаційний момент

( діалог із селянином ) , резюме ( «струни натягнуті!» - одужання головного героя) .

Створення логічного ланцюжка новели:

         Утома - депресія інтермецо - готовність сприймати людське горе

V. Робота лабораторій .

 Завдання 1 : дослідити асоціативне та смислове навантаження символів .

Сонце - енергія, сила, вічність;

Зозулька – надія , продовження життя;

Жайворонок – єднання неба і землі, розвиток і гармонія;

Ниви -  життя і відродження ;

Три білі вівчарки – селянство ( бажання свободи); міщани ( бажання безтурботності; жандарми ( бажання контролю і покарання );

Залізна рука города – проблеми суспільства;

Десять чорних кімнат – депресія .

 Завдання 2 : виписати приклади художніх тропів та визначити їхню роль у новелі:

метафора, контраст, порівняння, епітет, рефрен.

Завдання 3 - «кольорове  «іntermezzo»»: намалюйте еволюцію кольору новели відповідно до зміни стану настрою головного героя , прокоментуйте ваші картини .

        Значення кольорів у психології

     .Білий: непорочність, чистота, невинність, відчуття простору, нейтральність, траур/ скорбота (в деяких східних культурах/спільнотах).

  • Чорний: авторитет, сила, міць, зло, інтелект, схуднення, смерть або траур/ скорбота.
  • Сірий: нейтральність, практичність, стабільність.
  • Червоний: любов, романтика, великодушність, м’якість, комфорт, енергійність, збудження, напругу, життя, кров.
  • Оранжевий: щастя, енергійність, збудження, ентузіазм, тепло, добробут, процвітання, витонченість, зміни.
  • Жовтий: щастя, веселощі, радість, тепло, оптимізм, голод, напруга, гнів / злість, привернення уваги.
  • Зелений: природність,зростання і розвиток, здоров’я, безтурботність, гармонія, спокій, родючість, достаток.
  • Синій: спокій, безтурботність, холод, байдужість, мудрість, вірність, правда, зосередженість.
  • Фіолетовий/пурпурний: аристократичність, добробут, витонченість, мудрість, екзотичність, натхненність, процвітання, повага, містика.
  • Коричневий: надійність, стабільність, дружба, смуток, тепло, комфорт, безпека, натуральність, природність.

 

VI. Підсумковий етап уроку. Застосування отриманих знань .

Проаналізувавши новелу , ми можемо дати відповіді на наші проблемні запитання .

1.Чи є твір «Intermezzo» імпресіоністичним?

( так , він відповідає всім ознакам імпресіонізму)

2.Які особливості  жанру «Intermezzo”?

( психологічна новела з елементом драматичного твору та

вкрапленнями поезії в прозі

     3.Який рецепт від депресії пропонує М. Коцюбинський ?

( шукати сили та натхнення у природі).

 

Рефлексія.

115 років пройшло з часу створення новели , а люди як і тоді , хворіють на втому . Михайло Коцюбинський дає нам прекрасний рецепт – зробити інтермецо у своєму вихорі життя . Перезавантажитись, заповільнитись, послухати живу пісню природи , відчути неймовірну гармонію неба і землі , наповнити свій життєвий ресурс , щоб тримати рівно спину в неймовірно швидкому ритмі сьогодення.

Ми завершуємо наш урок епіграфом. Словами ще однієї талановитої поетеси Ліни Костенко «Поїдемо поговорити з лісом,  а потім вже я можу і з людьми…»

Позначте  у зошиті кольором свій настрій , з яким ви залишаєте урок.

 

VII.   Домашнє завдання: написати етюд в імпресіоністичній манері на тему

« Моє найкраще    іntermezzo» ( за бажанням );  прочитати повість « Тіні забутих предків»

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 лютого 2023
Переглядів
547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку